Nederlands MediaNetwerk

Onlangs verscheen
GRRR, een boek dat 75 succesvolle strategieën biedt om conflicten te voorkomen of op te lossen. Bellen wij auteur
Aernoud Bourdrez.
Dag Aernoud, hoe is het met je? 'Goed! Net vader geworden van een tweeling, dus mijn leven ziet er even heel anders uit. Iemand omschreef het treffend als de mooiste schrik van je leven.'
In de communicatiewereld ben je geen onbekende. Wat doe je precies? Vertel alles! 'Nog steeds advocaat bij USE-IP, maar inmiddels ook schrijver van het boek GRRR, conflictbeheersing in 75 lessen. Als advocaat treed ik op voor de beeldwereld, dus veel fotografen, reclamebureaus en vormgevers. Voor hen heb ik GRRR geschreven. In april is het boek gelanceerd tijdens een diner met bokswedstrijden in Hotel de Goudfazant. Inmiddels 6000 exemplaren verkocht.'
Indrukwekkend! Maar waarom boksen? 'Bij boksen zie je het conflict in zijn mooiste vorm. De boksers zijn hard op de zaak (ze slaan elkaar zo hard mogelijk), maar tegelijkertijd zijn ze zacht op de man (na afloop omhelzen ze elkaar en complimenteren ze de ander voor hoe goed ze tot moes geslagen zijn). En het is natuurlijk mooi om te zien.'
Kun je iets meer zeggen over GRRR? 'Zeker. In de 10 jaar dat ik adviseer in conflicten heb ik gemerkt dat alle conflicten in één opzicht hetzelfde zijn. Ze worden allemaal gekenmerkt door dezelfde patronen. Als je die patronen herkent, kun je ze doorbreken en los je het conflict vaak eenvoudig op. In GRRR heb ik deze patronen beschreven.'
Noem eens een voorbeeld van zo'n patroon... 'Een typisch patroon is dat de partijen focussen op wat de ander zegt. Vaak is dat helemaal niet interessant en helpt het je ook niet bij het bereiken van je doel. Je kunt beter focussen op je uiteindelijke doel en daarvoor is het soms nodig dat je over andermans standpunt heenstapt. Een ander vaak voorkomend patroon is dat men te veel waarde hecht aan het gesproken woord. Men vergeet vaak dat de boodschap die overkomt slechts voor een klein deel wordt bepaald door wat men zegt. Hoef ik jullie natuurlijk weinig over te vertellen.'
Welke rol speelt communicatie in jouw vak als conflictonderhandelaar? 'Die rol is heel belangrijk en wordt door veel conflictonderhandelaars onderschat. Als advocaat moet je over drie vaardigheden beschikken. Je moet het recht begrijpen en toepassen, daarnaast moet je strateeg zijn en tot slot communicatieadviseur. GRRR geeft uitleg over de laatste twee gebieden: de strategie en de communicatie. Veel van de 75 lessen gaan dan ook over de communicatie in het conflict.'

Maar je bent toch advocaat? 'Klopt. Maar voor de communicatie heb ik de expertise ingeschakeld van twee heren uit de reclame:
Peter Heykamp en
Joep Luycx van
www.burovanons.nl. Zij hebben geholpen bij het in kaart brengen van lessen over communicatie. Als je naar GRRR kijkt is dat ook een mooi voorbeeld van communiceren. Het werd onlangs omschreven als het eerste leuke boek over conflicten. We hadden als doel om een boek te maken dat zo leuk en mooi is, dat men het ook gaat lezen. Dat gebeurt zelden met boeken over conflicten.'
Hartje crisis, je zult het wel druk hebben met de conflictbestrijdeing... Wat zijn veel voorkomende cases de afgelopen weken? 'Ik merk dat men iets eerder geneigd is om terug te komen van afspraken. Zeker als ze niet op papier staan en dus niet bewijsbaar zijn. Men probeert overal wat te beknibbelen. Met dat soort gedrag kun je op de korte termijn wel iets winnen, maar je tast ook veel goodwill aan. Het bevestigen van afspraken is in deze tijd dus belangrijk.'
Wat is het laatste nieuws? 'Dat je met 3 uur slaap ook best kunt functioneren…Zzzzz'
Koop dit boek op Bol.com
www.lees-GRRR.nl
www.use-ip.com

Weergaven: 377

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

[Column] Erwin Fisser: Beat it

Afgelopen weekend kreeg mijn oudste zoon voor zijn verjaardag een platenspeler. Toen hij daar voor het eerst over begon, een half jaar geleden, verbaast het me nogal

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden