Nederlands MediaNetwerk

Op 12 en 13 februari vindt het
MWG Congres plaats. Thema is
Het Experiment. Een van de topsprekers is
Daniël Ropers, directeur van
bol.com. Grijpen wij de telefoon!

Dag Daniël, hoe is het met je? 'Goed! We hebben een topjaar achter de rug, het bruist hier van de ideeen en initiatieven om onze winkel in 2009 nog mooier en beter te maken, dus ik heb er zin in!'
Je spreekt volgende week op het MWG Congres. Hoe eervol is dat? 'Dat kan ik niet inschatten, want ik ben er nooit eerder geweest. Normaal spreek ik niet op congressen, maar het thema “Het Experiment” sprak me wel aan.'
Wat is jouw visie op experimenten bij BOL.com? 'Bol.com is in mijn ogen één groot bedrijfskundig experiment, omdat alles wat wij doen nog niet eerder in Nederland is gedaan – en slechts enkele keren elders in de wereld. Wij zijn daarom voortdurend nieuwe dingen aan het doen. De beste manier om dat te doen is om alles als experiment te zien en te benaderen. Want dat is de essentie van een experiment: je hebt geen zekerheid over oorzaak en gevolg, slechts een hypothese op basis van wat je weet en wat logisch lijkt. Vervolgens ga je op basis van die hypothese handelen, en heb je duidelijke verwachtingen aan de uitkomst. Je legt van tevoren vast hoe je kunt meten of hetgeen eruit komt in lijn is met je verwachtingen, je hypothese. Je meet vervolgens, en evalueert op basis van de uitkomsten. Dan kan blijken dat je hypothese lijkt te kloppen, of dat je haar moet bijstellen op basis van de uitkomsten van je experiment. En zo ben je aan het leren, en word je steeds wijzer en beter. En dat is waar het in een bedrijf als het onze om gaat. Het grootste deel van wat onze 2 miljoen klanten zien van bol.com is op deze wijze ontstaan: van de acceptgiro als betaalmethode, of de manier waarop we marketing bedrijven, tot de recente toevoeging van televisies aan ons assortiment.'
Wie jouw verhaal wil horen moet natuurlijk naar het congres komen, maar kun je niet een tipje van de sluier oplichten? 'Ik vind wel grappig dat de meeste bedrijven denken dat experimenteren betekent dat je daarvoor speciale teams moet vormen met heel creatieve mensen, die je vervolgens helemaal vrij laat. Mijn ervaringen zijn namelijk heel anders. Nou, daar ga ik het over hebben.'
Wat is het laatste nieuws? 'Dat 2009 een geweldig jaar gaat worden!'
www.bol.com www.mwgcongres.nl

Weergaven: 236

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden