Nederlands MediaNetwerk

Even bellen met... Harry Dekker, Adri Ulfman, Marc Stubbé, Titus Eikelboom en André Roof

Volgende week dinsdag organiseert de
MWG de
Algemene Mediabeschouwingen. Nemen wij vandaag alvast een voorschot en bellen we met de top van de Nederlandse mediawereld met de vraag:
Wat staat ons dit seizoen op mediagebied te wachten?

Adri Ulfman - Media Landscape: '2010 wordt het
Jaar van de Activatie. In de wederopbouw vanuit de crisis zullen brand- en trade marketeers nog veel meer afgerekend worden op instant klanten- en omzetgroei. Bijna:
Oogsten tijdens het zaaien. Impliciet betekent dit ook de verdere opmars van
Pay by Performance-afrekenmodellen.
CpM-prijzen duiken richting de eurocent en verworden tot stopper-afspraken. Het digitale business model zal breed in de mediasector toeslaan.
Relevantie en
Context zullen herkend en erkend worden als de belangrijkste mediacriteria voor succesvolle campagnes. En
Geo-marketing communicatie zal sterk groeien met deze ontwikkeling en de targetting mogelijkheden van
mobiel internet. Vooral (mobiel) internet en digital outdoor zal laten zien hoe hier duurzaam en effectief business kan worden ontwikkeld. In 2010 zullen we ook het eerste Nederlandse mediabureau zien opgaan in een
BeNeLux-vestiging in België (of wellicht Breda?) en zullen 1 tot 3 mediabureaus de deuren sluiten omdat ze de aansluiting met de digitale ontwikkelingen hebben gemist en qua volume onder het bestaansminimum duiken. Kortom, 2010 zal een jaar worden waarbij we snel doorschakelen naar een nieuw mediatijdperk. Waarin
Digitaal en
Performance de belangrijkste kenmerken worden.'
www.medialandscape.com

Marc Stubbé - Blinkmediacases: 'Mijn ervaring is, als oud-minister van de media, dat er nooit zoveel verandert van het ene op het andere jaar. Maar er zijn wel waarneembare trends.
Digitaal, van
sociale media tot
mobiel groeit door (alleen al in marktaandeel), de oudere mediamiddelen blijven het zwaar houden. Content produceren in de Nederlandse taal is relatief nog duurder in dit economische klimaat daarom ontstaat nog meer ruimte voor
user generated content. Tijd en ruimte verkopen zal steeds moeilijker gaan, die praktijk zal meer en meer een kenmerken van veilingslagen vertonen. De winnaars zijn de partijen die in staat
relevante context weten te scheppen voor de boodschap van de adverteerder.'
www.blinkmediacases.nl

André Roof, Mediamaatschap: In 2010 zal het zogeheten
jaarcontract waarin commitments worden vastgelegd definitief verdwijnen. Er is namelijk inmiddels geen enkele adverteerder meer die nog een jaar vooruit kan kijken. Van jaarplannen zijn wij in de media eerst gegaan naar kwartaalplannen vervolgens zijn dat maandplannen geworden om uiteindelijk in een situatie terecht komen waarin wij het zullen moeten doen met
weekbudgetten. In die situatie zijn wij inmiddels terecht gekomen en die situatie zal in 2010 niet anders zijn. Dat betekent dat mediabureaus op maandagochtend de budgetten doorkrijgen op basis van de resultaten die er in de week daarvoor zijn geboekt. Het gevolg is dat er iedere week een voorstel moet worden gemaakt en dat er iedere week weer nieuwe kansen zijn voor de media om een gooi te doen naar het budget van die week. De onderhandelingen zullen zeker niet alleen maar over de
prijs gaan. Ook afspraken over betalen op basis van
resultaat zullen een enorme vlucht gaan nemen. Media-adviesbureaus zullen zich in 2010 manifesteren als
media-inkoopbureaus en dat biedt natuurlijk weer ruimte voor mediabureaus die
advies minstens zo belangrijk vinden als een goede deal. En die bureaus zullen de crisis zeker overleven. '
www.mediamaatschap.nl

Titus Eikelboom - Stroom: 'Ook in 2010 is schraalhans keukermeester in medialand. Voor die media die te weinig vet op de botten hebben of gebukt gaan onder shareholders value betekent dit verder bezuinigen of zelfs ophouden te bestaan. Dit geldt marktbreed alhoewel de
printmedia, gezien hun hoge kostenstructuur, de hardste maatregelen moeten treffen om het hoofd boven water te houden. Daarbij zullen de media structureel moeten nadenken over hoe zijn hun
businessmodel eindelijk meer crisisproof kunnen maken. Die media die durven te vernieuwen door met bureaus en adverteerders na te denken over
resultaatgerichte afspraken hebben de beste troeven in handen om sterker uit de huidige recessie te komen. Diegenen die blijven vasthouden aan de aloude parameters zoals
bereik,
GRP's en
contacten devalueren zichzelf tot een commodity markt waar prijs nog het enige instrument is om te dingen naar de gunsten van de adverteerder.'
www.stroomviainternet.nl

Harry Dekker, Unilever: 'Op de woensdag volgend op Prinsjesdag 2009 opende het FD met de kop
Troonrede: vooruitschuiven tot het laatst. Het collectieve sentiment lijkt te zijn dat er met het aanpakken van
de ontsporing van de overheidsfinanciën te weinig daadkracht en leiderschap wordt getoond en maatregelen veel te laat worden genomen. Interessant is het dan om te reflecteren hoe we in medialand omgaan met de nieuwe werkelijkheid. Ook daar lijkt ontkenning en vooruitschuiven niet helemaal vreemd te zijn. Begin dit jaar nog kondigde
SPOT nog aan - terwijl op dat moment de economische wereldorde al in de brand stond - dat de televisiewereld weinig tot niets zou merken van alle externe factoren en een groei van bestedingen richting de 5% weer in het verschiet lag. Inmiddels weten we beter. Naar mijn overtuiging wordt 2010
een jaar waarin alle relaties binnen de media zullen worden getest. Het is duidelijk dat 2009 geen tijdelijke rimpeling is geweest, maar dat we ook in 2010 en 2011 rekening moeten houden met
een fundamentele herschikking van verhoudingen in de markt. Over relaties gesproken: aanbieders van media (informatie, inspiratie en entertainment) zullen meer dan ooit afgerekend worden op de e
chte waarde die zij consumenten kunnen bieden. Dat is een forse uitdaging in een tijd waarin budgetten voor content fors onder druk staan. Duidelijk is dat nu al veel partijen op dat punt op het randje lopen en consumenten dreigen te verliezen. Over vooruitschuiven gesproken: het is een bekend fenomeen dat adverteerders en bureau's steeds later verplichtingen voor investeringen in merkcommunicatie aan willen gaan. De horizon wordt steeds korter, investeringen worden sluitpost en
daytrading lijkt ook in de media branche nu gemeengoed te zijn geworden. Daarbij lijken de trouwe adverteerders die in 2009 contracten zijn aangegaan nu
voor hun loyaliteit te worden gestraft en verslechtert voor deze groep van adverteerders de relatieve performance ten opzichte van collega adverteerders die short zijn gegaan en gebruik maken van last-minute naar last-minute. Dat wordt naar mijn overtuiging dé grote uitdaging voor 2010:
Zijn adverteerders in het huidige klimaat nog bereid en in staat om de markt zekerheden te bieden in de vorm van contracten en daarmee een garantie te bieden voor cash-flow en hoe gaan exploitanten daar dan mee om? De sleutel hiervoor ligt in eerste instantie bij exploitanten en ik ben daar in de basis optimistisch over. Daarmee zou 2010 wel eens
het jaar van de renaissance van business partnerships kunnen worden. Zoals het hoort!'
www.unilever.nl
Over de Algemene Mediabeschouwingen van de MWG Traditiegetrouw vragen we aan het begin van het MWG seizoen een nieuw mediakabinet naar de meest opmerkelijke veranderingen in het medialandschap die ons te wachten staan. Voorzitter/presentator
Ronnie Overgoor, bekend van
Blue Shots en host
Pitch Talk bij
Het Gesprek, zal zijn gasten verleiden tot stellige voorspellingen. We beginnen met een terugblik op de voorspelde veranderingen van vorig jaar. Wie had het bij het rechte eind? En waarom? Daarna zal aan de hand van de visies van de ministers, de toekomstverwachting voor komend jaar worden geschetst. Jouw mening speelt daarbij een belangrijke rol! Door middel van een interruptiemicrofoon kun jij deze toekomstverwachting becommentariëren. De ministers zijn dit seizoen
Jan Driessen - Aegon, BVA, Mark Woerde - Lemz, Julius Minnaar - Universal Media en
Paul Siero - RTL Nederland.
Klik hier om je voor deze bijeenkomst aan te melden
www.mwg.nl
Bas belde ook met:
Jessica Haagmans
Daan van Kuijeren
Martijn van Opstal
Aernoud Bourdrez
Arno Kantelberg
Ocky Wiemeyer
Erwin van der Zande
Philip Dröge
Olivier Wegloop
Eugène Roorda
Richard Plugge
Hans van Linschoten
Joep Zijp
Daniël Ropers
Michiel Frackers
Roland en Rogier van Kralingen
Henk-Jan Winkeldermaat
Bas de Vos

Weergaven: 282

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] René Huiberts (Value Zipper): De umfeld van een redactie is heilig

Sinds maart 2019 verstrekt René Huiberts het team van Value Zipper waar hij voor verschillende klanten branded content opzet binnen het portfolio van Value Zipper. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn plannen en zijn visie op branded content

[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content

[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop

[Interview] Jouke Tjeerdsma en Sjoerd van der Meijden: Mannen kun je in specifieke hokjes plaatsen

Via meer dan vijftig verschillende websites en apps bereikt Mannenmedia maandelijks ruim zeven miljoen mannen. Wij spreken met Managing Director Jouke Tjeerdsma en Director Sales & Business Development Sjoerd van der Meijden

[Interview] Arun Maljaars (Insight TV): We geven millennials een platform om hun passie uit te breiden

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende avontuurlijke content. We spreken hem over zijn visie op verhalen vertellen en de content van de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun consumenten te verschijnen. Ik wist dat de sociale algoritmes meedogenloos zijn, maar 2 procent is wel echt minimaal. Daar doe je dan al die moeite voor

[Column] Joris van Heukelom: De mens meer mens maken

Kun jij soms ook met jaloezie naar mensen kijken die veel mening en een beetje inhoud op hoge snelheid de socials op donderen? Ik ben daar te lui voor

[Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

Ik voorspelde drie jaar geleden dat gezond eten binnen vijf jaar een revolutionaire impact op marketing en communicatie zou hebben en dit jaar is dat al uitgekomen

[Column] Nathalie Peters: De mix maakt het verschil

In de mediasector worden allerlei experimenten gedaan om te kijken hoe je je doelgroep goed bereikt en er ook nog wat aan verdient. Zijn dit wanhoopspogingen of strategisch slimme moves?

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: voorsorteren met Batavus Actieradius en de sjoemelstroom Vandebron

E-bikers zijn de schaamte voorbij. Als ik een paar jaar geleden werd ingehaald door een 60-plusser op een e-bike, meende ik toch altijd iets van gêne bij ze te zien

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden