Nederlands MediaNetwerk

De meeste mensen bedenken rond 31 december hun goede voornemens. Ik had tijdens de zomervakantie het goede voornemen ontwikkeld om me bij terugkomst wat minder terughoudend op te stellen op de sociale media. Wie mij kent, weet: ik ben niet te beroerd m’n mening te geven. En door de jaren heen heb ik zelfs geleerd soms te erkennen dat die er wel eens naast zit. Maar online denk ik vaak: wie zit er op m’n mening te wachten? Laat ik teveel meewegen wat (potentiële) opdrachtgevers zouden denken. Of zie ik mijn idee al verwoord in reacties. En kom ik niet verder dan een laffe like.

Maar met goede moed, opgedaan tijdens een fantastische vakantie, begaf ik me op het sociale web. Om er al snel weer gedesillusioneerd vanaf te springen. Waarom? Getriggerd door m’n eigen recente ervaringen met de luchtvaartsector, reageerde ik op een post op de populaire Facebook-pagina De Beste Social Media. Die post ging over de ‘flawless’ social reactie van KLM op een klacht via Facebook.

KLM wordt al tijden geroemd om hun aanpak van klantenservice op social. En zeker, andere airlines kunnen er nog wat van leren. Maar bij mij knaagt er iets. Als je de originele post leest, is er nog wel wat af te dingen op de service-aanpak van KLM, hoe geinig de uiteindelijke reactie ook is. Voor mij legt de initiële klacht precies bloot wat er nog niet perfect is aan de aanpak: reageren is goed, leuk reageren is beter, oplossen voordat er geklaagd wordt is volgens mij nog altijd best.

Woorden van gelijke strekking uitte ik in een reactie onder de post. Netjes gesandwicht, dus met aandacht voor het feit dat ik de reactie van KLM grappig vond. Maar van ‘De Beste Social Media’ verwacht ik meer. Echter, blijkbaar heeft zelfs de KLM een diehard fanbase die ‘hun’ merk denkt te moeten verdedigen. Dus ontspon zich al snel een inhoudelijke discussie, gevoerd met sterke argumenten, rede en fatsoen...

Nee, geintje natuurlijk: de eerste reactie was een meme, die duidelijk maakte dat ik een negatief mens ben. Verder was ik zuur, kreeg ik van een echte keyboard crusader nog een – weer snel verwijderde – reactie dat ik een ‘verschrikkelijke zeikerd’ was, en mocht ik van een student aan de Chr. Hogeschool Windesheim het ‘zand uit mijn vagina spoelen’. Dank voor de tip!

Het doet me gelukkig nog steeds wat. Het lijkt erop dat elkaar de maat nemen de nieuwe norm is. Zeker onder het motto ‘moet kunnen’, ‘geintje’ of ‘ik bedoel het natuurlijk niet zo’. Of het is gewoon de aloude schoolpleinstrijd: kijk wie er het stoerste is. Hoe het ook zij; ik heb er geen zin in. Ik vind dat je altijd je mening moet kunnen geven. Ook al is die kritisch. Altijd en overal. Zonder direct virtueel op je bek geslagen te worden. Ben je het niet met me eens? Prima! Kom met argumenten of negeer m’n commentaar. Online verruwing zorgt ervoor dat niet iedereen zich veilig meer voelt om z’n mening te geven. En dat druist exact in tegen alles waar de openheid van internet en social media voor bedoeld is. Als we dat sentiment weten te keren, zou dát pas De Beste Social Media zijn.

Weergaven: 192

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Ernst-Jan Pfauth over het opzetten van The Correspondent

Ernst-Jan Pfauth is uitgever en medeoprichter van het advertentievrije De Correspondent. Nu het journalistieke platform in Nederland staat, werd het tijd voor een Engelstalige versie. We spreken Pfauth over de plannen

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over branded content als groeimarkt

In de 3,5 jaar dat mediasaleshouse Value Zipper bestaat, is het bedrijf niet alleen in omvang gegroeid, maar ook de omzet en het aantal klanten groeiden mee. We spreken met oprichter en eigenaar Patrick van Hooy over het succes van de afgelopen jaren en de toekomst van branded content

[Interview] Beerwulf wint The Pitch van De Persgroep

De Persgroep liet onlangs (media)bedrijven en creatieven pitchen voor een uitgebreide campagne. De winnaar is Beerwulf (Heineken) die met een pitch van Media Reverse wist te overtuigen. We spreken Marc Scholten (marketeer Beerwulf), Lauren van der Heijden (directeur corporate sales De Persgroep) en Sjors Kroon (oprichter Media Reverse) over de The Pitch-concurrenten en buurten bij de brouwer

[Interview] Joost Istha (ZIGT): "Toegang tot data van onze klanten is essentieel om ons werk te kunnen doen"

Nederlands MediaNetwerk TV spreekt met Joost Istha, opricher, eigenaar en CEO van mediabureau ZIGT

[Interview] Ellen Danhof (Managing Director LND Media) over crossmediaal stoppen met roken

Begin oktober sloten 50 verstokte rokers zich op om in vier dagen van het roken af te komen. LND Media verzorgde het videomateriaal dat via verschillende kanalen werd ingezet. We spreken met Ellen Danhof, Managing Director van LND Media, over het project

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Marianne van Soomeren: Parabel over de vos en de taarten

De vos had een plannetje. Hij wilde graag de allerlekkerste taarten gaan verkopen in zijn eigen winkeltje in het bos. Er was maar één probleem: hij kon geen taarten bakken. Daarom nodigde hij alle dieren uit het bos uit om hun lekkerste taart te maken

[Column] Reinier Rombouts: Consumenten? Het zijn net mensen

De klant is koning, ja, ja. Wanneer roep je dat? Waarschijnlijk juist in situaties waarin je vindt dat je slecht wordt bediend. Als je het gevoel krijgt dat een bedrijf of merk je vooral beschouwt als een ‘wandelende pinautomaat’. Als een consument

[Column] Erwin Fisser: Hashtags, piemels en D66

Ik geloof niet dat ik sinds de kleuterschool nog iemand de aanblik van mijn ontblootte piemel heb opgedrongen. En ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit onbedoelde piemels heb gadegeslagen

[Column] Ronja Slierendrecht: BNNVARA toont lef, maar is het genoeg?

Afgelopen week ging BIKL live, een platform van BNNVARA waar bereik-, impact-, kijk- en luistercijfers worden samengevoegd in één overzicht. Het is nog maar een betaversie, maar het gaat al veel verder dan wat we gewend zijn

[Column] Frank Waals: Iedereen een klokkenluider

Het scoren van een mediascoop en daarmee een complete beroepsgroep een geluid geven is dankbaar, de reacties die het oplevert buitengewoon interessant

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden