Nederlands MediaNetwerk

De meeste mensen bedenken rond 31 december hun goede voornemens. Ik had tijdens de zomervakantie het goede voornemen ontwikkeld om me bij terugkomst wat minder terughoudend op te stellen op de sociale media. Wie mij kent, weet: ik ben niet te beroerd m’n mening te geven. En door de jaren heen heb ik zelfs geleerd soms te erkennen dat die er wel eens naast zit. Maar online denk ik vaak: wie zit er op m’n mening te wachten? Laat ik teveel meewegen wat (potentiële) opdrachtgevers zouden denken. Of zie ik mijn idee al verwoord in reacties. En kom ik niet verder dan een laffe like.

Maar met goede moed, opgedaan tijdens een fantastische vakantie, begaf ik me op het sociale web. Om er al snel weer gedesillusioneerd vanaf te springen. Waarom? Getriggerd door m’n eigen recente ervaringen met de luchtvaartsector, reageerde ik op een post op de populaire Facebook-pagina De Beste Social Media. Die post ging over de ‘flawless’ social reactie van KLM op een klacht via Facebook.

KLM wordt al tijden geroemd om hun aanpak van klantenservice op social. En zeker, andere airlines kunnen er nog wat van leren. Maar bij mij knaagt er iets. Als je de originele post leest, is er nog wel wat af te dingen op de service-aanpak van KLM, hoe geinig de uiteindelijke reactie ook is. Voor mij legt de initiële klacht precies bloot wat er nog niet perfect is aan de aanpak: reageren is goed, leuk reageren is beter, oplossen voordat er geklaagd wordt is volgens mij nog altijd best.

Woorden van gelijke strekking uitte ik in een reactie onder de post. Netjes gesandwicht, dus met aandacht voor het feit dat ik de reactie van KLM grappig vond. Maar van ‘De Beste Social Media’ verwacht ik meer. Echter, blijkbaar heeft zelfs de KLM een diehard fanbase die ‘hun’ merk denkt te moeten verdedigen. Dus ontspon zich al snel een inhoudelijke discussie, gevoerd met sterke argumenten, rede en fatsoen...

Nee, geintje natuurlijk: de eerste reactie was een meme, die duidelijk maakte dat ik een negatief mens ben. Verder was ik zuur, kreeg ik van een echte keyboard crusader nog een – weer snel verwijderde – reactie dat ik een ‘verschrikkelijke zeikerd’ was, en mocht ik van een student aan de Chr. Hogeschool Windesheim het ‘zand uit mijn vagina spoelen’. Dank voor de tip!

Het doet me gelukkig nog steeds wat. Het lijkt erop dat elkaar de maat nemen de nieuwe norm is. Zeker onder het motto ‘moet kunnen’, ‘geintje’ of ‘ik bedoel het natuurlijk niet zo’. Of het is gewoon de aloude schoolpleinstrijd: kijk wie er het stoerste is. Hoe het ook zij; ik heb er geen zin in. Ik vind dat je altijd je mening moet kunnen geven. Ook al is die kritisch. Altijd en overal. Zonder direct virtueel op je bek geslagen te worden. Ben je het niet met me eens? Prima! Kom met argumenten of negeer m’n commentaar. Online verruwing zorgt ervoor dat niet iedereen zich veilig meer voelt om z’n mening te geven. En dat druist exact in tegen alles waar de openheid van internet en social media voor bedoeld is. Als we dat sentiment weten te keren, zou dát pas De Beste Social Media zijn.

Weergaven: 182

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Ton Rozestraten over de samenwerking tussen RTL en Adfactor

RTL Nederland maakte onlangs bekend een meerderheidsbelang van 60 procent te nemen in Adfactor. Door het netwerk van Adfactor te combineren met onder andere RTL MCN krijgen adverteerders meer mogelijkheden voor op maat gemaakte campagnes. We spreken met Ton Rozestraten, CCO van RTL

[Interview] Gerard van Driesten en Pier Baarsma over NDC Brand Concepts

NDC mediagroep is bezig met een ingrijpende transformatie die het bedrijf van traditionele dagbladuitgever tot een crossmediale speler in nieuwsmedia maakt. En daar hoort een vertegenwoordiging in Amsterdam bij want daar zitten de bureaus en wordt het advertentiegeld uitgegeven.

[Forum] Wat betekent het nieuwe inkoopregime van STER voor mediabureaus?

De STER stop met het geven van zowel bureau- als vollumekorting 1 januari 2018.

[Interview] Ruud van der Linden over de onlinevideomarkt en zijn StreamOne

StreamOne ontving onlangs een kapitaalinjectie van verschillende investeerders waardoor het nu versneld de internationale ambities kan waarmaken. We spreken met CEO Ruud van der Linden over de ontwikkelingen op de onlinevideomarkt.

[Interview] Stijn van Gerwen over zijn transfer naar VICE

Stijn van Gerwen start als VP Brand Partnerships bij VICE in Amsterdam. Hij stapt hiermee over van FremantleMedia, waar hij Director Brand Partnerships was. We spreken hem onder meer over Brand Partnerships.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Trollen en dwarsliggers

Trollen zijn de losers van internet. Hun doel is mensen op de kast te jagen, tot razernij te drijven. Elke Facebookgroep heeft er wel een paar. Lieden die er genoegen in scheppen anderen te flamen, door hun onkunde als evangelie te presenteren. Als dit trollinggedrag gekoppeld is aan andere waandenkbeelden, kan zomaar een beweging ontstaan

[Column] Frank Waals: PAS OP, SCHOKKENDE BEELDEN!

Voordat je verder leest wil ik je alvast waarschuwen voor een aantal schokkende beelden. Kleine kinderen en tere zieltjes de kamer uit, want wat je nu gaat zien is ver-schrik-ke-lijk!

[Column] Wilbert van der Heijden: Kim Kardashian of Parijs?

Naaktfoto’s van Kim gelekt! Geïnteresseerd google ik onmiddellijk door. Nu Matthijs van Nieuwkerk publiekelijk bekende op seks te googelen, is die rem er bij mij af. Pikant is wel dat nagenoeg op hetzelfde moment dat de naaktfoto’s van Kim uitlekten, er in Parijs bloedige aanslagen werden gepleegd

[Column] Deike Schulz: De R zit in de maand: knuffel een boek, of een blog!

De R zit weer in de maand, dus stond ik onder het motto rust, reinheid en regelmaat voor mijn boekenkast met de oprechte ambitie om mijn boeken te knuffelen. Dit alles was aangewakkerd door een lees/bladersessie in een stapel Duitse tijdschriften, die ik aan het einde van de vakantie had verorberd

[Column] Marvin Jacobs: Waarom slaat een 13 jaar oud medium pas nu aan?

De podcast is afgelopen zomer geëvolueerd van ‘veelbelovend’ tot ‘gevestigd’ medium. Door mijn vakantie miste ik een paar weken de nieuwsupdates over podcasting. Het leek wel alsof het medium in mijn afwezigheid ineens volwassen was geworden

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden