Nederlands MediaNetwerk

De meeste mensen bedenken rond 31 december hun goede voornemens. Ik had tijdens de zomervakantie het goede voornemen ontwikkeld om me bij terugkomst wat minder terughoudend op te stellen op de sociale media. Wie mij kent, weet: ik ben niet te beroerd m’n mening te geven. En door de jaren heen heb ik zelfs geleerd soms te erkennen dat die er wel eens naast zit. Maar online denk ik vaak: wie zit er op m’n mening te wachten? Laat ik teveel meewegen wat (potentiële) opdrachtgevers zouden denken. Of zie ik mijn idee al verwoord in reacties. En kom ik niet verder dan een laffe like.

Maar met goede moed, opgedaan tijdens een fantastische vakantie, begaf ik me op het sociale web. Om er al snel weer gedesillusioneerd vanaf te springen. Waarom? Getriggerd door m’n eigen recente ervaringen met de luchtvaartsector, reageerde ik op een post op de populaire Facebook-pagina De Beste Social Media. Die post ging over de ‘flawless’ social reactie van KLM op een klacht via Facebook.

KLM wordt al tijden geroemd om hun aanpak van klantenservice op social. En zeker, andere airlines kunnen er nog wat van leren. Maar bij mij knaagt er iets. Als je de originele post leest, is er nog wel wat af te dingen op de service-aanpak van KLM, hoe geinig de uiteindelijke reactie ook is. Voor mij legt de initiële klacht precies bloot wat er nog niet perfect is aan de aanpak: reageren is goed, leuk reageren is beter, oplossen voordat er geklaagd wordt is volgens mij nog altijd best.

Woorden van gelijke strekking uitte ik in een reactie onder de post. Netjes gesandwicht, dus met aandacht voor het feit dat ik de reactie van KLM grappig vond. Maar van ‘De Beste Social Media’ verwacht ik meer. Echter, blijkbaar heeft zelfs de KLM een diehard fanbase die ‘hun’ merk denkt te moeten verdedigen. Dus ontspon zich al snel een inhoudelijke discussie, gevoerd met sterke argumenten, rede en fatsoen...

Nee, geintje natuurlijk: de eerste reactie was een meme, die duidelijk maakte dat ik een negatief mens ben. Verder was ik zuur, kreeg ik van een echte keyboard crusader nog een – weer snel verwijderde – reactie dat ik een ‘verschrikkelijke zeikerd’ was, en mocht ik van een student aan de Chr. Hogeschool Windesheim het ‘zand uit mijn vagina spoelen’. Dank voor de tip!

Het doet me gelukkig nog steeds wat. Het lijkt erop dat elkaar de maat nemen de nieuwe norm is. Zeker onder het motto ‘moet kunnen’, ‘geintje’ of ‘ik bedoel het natuurlijk niet zo’. Of het is gewoon de aloude schoolpleinstrijd: kijk wie er het stoerste is. Hoe het ook zij; ik heb er geen zin in. Ik vind dat je altijd je mening moet kunnen geven. Ook al is die kritisch. Altijd en overal. Zonder direct virtueel op je bek geslagen te worden. Ben je het niet met me eens? Prima! Kom met argumenten of negeer m’n commentaar. Online verruwing zorgt ervoor dat niet iedereen zich veilig meer voelt om z’n mening te geven. En dat druist exact in tegen alles waar de openheid van internet en social media voor bedoeld is. Als we dat sentiment weten te keren, zou dát pas De Beste Social Media zijn.

Weergaven: 140

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Edwin Tromp over het vermarkten van voetballers

Een aantal maanden geleden stapte Edwin Tromp in 90/24 Sports, een marketingbedrijf voor profvoetballers. Zijn eerste zet: het openen van een kantoor in Brussel, naast de bestaande kantoren in Amsterdam en Londen. Wij spreken hem over voetballers, internationale expansie en de grenzen van branded content

[Interview] Annemarie Veen over de comeback van print

Head Office NL leverde onlangs GO TOYOTA af, het luxe relatiemagazine van Toyota. Het content marketing bureau van Sanoma | SBS merkt dat bedrijven en merken steeds vaker investeren in hoogwaardige magazines voor hun owned content. Is dit de comeback van print? We vragen het aan Head of Content Annemarie Veen.

[Interview] Marco Vroedsteijn over gerichte communicatie met Court1

Bied geen schuttinghout aan bij klanten die in een flat wonen, staat er op de website van Court1. Het bedrijf helpt zijn klanten met gericht communiceren met behulp van data. Onlangs lanceerde ze een eigen app: CÄSAR. We spreken met één van de eigenaren van Court1, Marco Vroedsteijn.

[Interview] Arne de Greeff over ANWB en partnerships

Dit jaar en in 2018 voert de ANWB een aantal veranderingen door. Zo verdwijnt ANWB Media en zet het bedrijf vol in op samenwerkingen in plaats van platte advertenties. We spreken met Manager Commercie, Partnerships en B2B Sales Arne de Greeff.

[Interview] Peter Vandermeersch over de NRC Code

NRC lanceert met nrc.nl/nrc-code een platform waarop lezers van nrc.next en andere geïnteresseerden worden geïnformeerd over de werkwijze van de NRC-journalisten. We spreken met hoofdredacteur Peter Vandermeersch over de NRC Code, of zoals Vandermeersch het noemt: de bijbel van de redactie.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Het F-woord

Collectief huilen is een verschijnsel dat weinig voorkomt. Afgelopen week was het weer eens raak. Feyenoord kampioen. Het ‘kindeke Kuijt’ kwam bij Feyenoord voor ons allemaal. En om zijn eigen droom te verwezenlijken

[Column] Marianne van Soomeren: Influzenden

Het Commissariaat van de Media heeft onderzocht dat 60 procent van de YouTubers merken of producten in beeld brengt en maar liefst 75 procent niet duidelijk vermeldt of daarvoor betaald is. Regelgeving is in de maak om vooral jonge volgers erop te wijzen dat dit toch vooral (sluik)reclame is

[Column] Ruud Verheijen: Gezocht: adverteerders met Europese ballen

Als ik zeg dat er een mogelijkheid is om meer dan 200 miljoen tv-kijkers en ruim 40 miljoen twitteraars in Europa in één keer te bereiken met een extreem hoge betrokkenheid en tegen relatief lage kosten. Wat zeg je dan als adverteerder? Daar moet je bij zijn toch?

[Column] Marc Stubbé: Google maakt veel reclame voor privacy. Hoe logisch is dat?

Het is inmiddels bijna onmogelijk om niet iets van de privacycampagne van Google te hebben gezien. In Nederland gaan ze met een bus het land door. En in elk dagblad staan ze met een paginagrote advertentie waarin uitgelegd wordt hoe je je eigen gegevens kunt beheren. Waarom doet Google dit?

[Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid

Ik weet even niet precies wat de kleuterequivalent is van een aanrandingsfantasie, maar ik weet wel dat wij kleuters die dergelijke dingen over het schoolplein roepen, hierop aanspreken. Ik geloof ook niet dat er iemand is die vindt dat je als kleuter andere kleuters mag uitschelden omdat die ander iets vindt waar je het niet mee eens bent

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden