Nederlands MediaNetwerk

De meeste mensen bedenken rond 31 december hun goede voornemens. Ik had tijdens de zomervakantie het goede voornemen ontwikkeld om me bij terugkomst wat minder terughoudend op te stellen op de sociale media. Wie mij kent, weet: ik ben niet te beroerd m’n mening te geven. En door de jaren heen heb ik zelfs geleerd soms te erkennen dat die er wel eens naast zit. Maar online denk ik vaak: wie zit er op m’n mening te wachten? Laat ik teveel meewegen wat (potentiële) opdrachtgevers zouden denken. Of zie ik mijn idee al verwoord in reacties. En kom ik niet verder dan een laffe like.

Maar met goede moed, opgedaan tijdens een fantastische vakantie, begaf ik me op het sociale web. Om er al snel weer gedesillusioneerd vanaf te springen. Waarom? Getriggerd door m’n eigen recente ervaringen met de luchtvaartsector, reageerde ik op een post op de populaire Facebook-pagina De Beste Social Media. Die post ging over de ‘flawless’ social reactie van KLM op een klacht via Facebook.

KLM wordt al tijden geroemd om hun aanpak van klantenservice op social. En zeker, andere airlines kunnen er nog wat van leren. Maar bij mij knaagt er iets. Als je de originele post leest, is er nog wel wat af te dingen op de service-aanpak van KLM, hoe geinig de uiteindelijke reactie ook is. Voor mij legt de initiële klacht precies bloot wat er nog niet perfect is aan de aanpak: reageren is goed, leuk reageren is beter, oplossen voordat er geklaagd wordt is volgens mij nog altijd best.

Woorden van gelijke strekking uitte ik in een reactie onder de post. Netjes gesandwicht, dus met aandacht voor het feit dat ik de reactie van KLM grappig vond. Maar van ‘De Beste Social Media’ verwacht ik meer. Echter, blijkbaar heeft zelfs de KLM een diehard fanbase die ‘hun’ merk denkt te moeten verdedigen. Dus ontspon zich al snel een inhoudelijke discussie, gevoerd met sterke argumenten, rede en fatsoen...

Nee, geintje natuurlijk: de eerste reactie was een meme, die duidelijk maakte dat ik een negatief mens ben. Verder was ik zuur, kreeg ik van een echte keyboard crusader nog een – weer snel verwijderde – reactie dat ik een ‘verschrikkelijke zeikerd’ was, en mocht ik van een student aan de Chr. Hogeschool Windesheim het ‘zand uit mijn vagina spoelen’. Dank voor de tip!

Het doet me gelukkig nog steeds wat. Het lijkt erop dat elkaar de maat nemen de nieuwe norm is. Zeker onder het motto ‘moet kunnen’, ‘geintje’ of ‘ik bedoel het natuurlijk niet zo’. Of het is gewoon de aloude schoolpleinstrijd: kijk wie er het stoerste is. Hoe het ook zij; ik heb er geen zin in. Ik vind dat je altijd je mening moet kunnen geven. Ook al is die kritisch. Altijd en overal. Zonder direct virtueel op je bek geslagen te worden. Ben je het niet met me eens? Prima! Kom met argumenten of negeer m’n commentaar. Online verruwing zorgt ervoor dat niet iedereen zich veilig meer voelt om z’n mening te geven. En dat druist exact in tegen alles waar de openheid van internet en social media voor bedoeld is. Als we dat sentiment weten te keren, zou dát pas De Beste Social Media zijn.

Weergaven: 216

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startups] David Dwinger over GROW labs

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. Vandaag spreken we David Dwinger, oprichter van GROW labs

[Interview] Victor Knaap over MediaMonks en Mexico

MediaMonks opende begin dit jaar zijn elfde internationale kantoor, in Mexico-Stad. Wij spreken met Victor Knaap, CEO van MediaMonks

[Interview] Anke Kuik over Faktor en cookies

Startup Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een service waarmee zij uitgevers, e-commercespelers en adverteerders ondersteuning bieden in de voorbereiding op de AVG. We spreken met Anke Kuik, medeoprichter en CCO van Faktor

[Startups] Noel Wigdor about Jaspr Trades

Nederlands MediaNetwerk is producing a series of interviews with startups because of our Startup Competition. The finalists will get the chance to speak at the Cross Media Congress 2018 in Amsterdam on April 25th. We ask Noel Wigdor about his Jaspr Trades

[Startups] Max Brand over Maxed Guardian

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Max Brand over Maxed Guardian

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: Gordon en Kevin, van lover naar loverboy

Gordon’s belang bij het openbaar maken van de foto dient te worden afgewogen tegen het privacybelang van Kevin, die daarmee eerst als nieuwe liefde en daarna als de loverboy van Gordon werd neergezet

[Column] Erwin Fisser: App-idiotie in de post #MeToo-wereld

De app is alleen al vanuit praktisch oogpunt een belachelijk idee, maar de gedachte die achter de ontwikkeling zit, is misschien nog wel erger. Het is een signaal dat de moraliteit stervende is

[Column] Bob Goulooze: Blank Goed, Zwart Fout

Sinds kort is het feitelijk correcte blank uit de gratie bij het hypercorrecte de Volkskrant en het Roomscher-dan-de-Paus-Journaal. Daar debiteert men liever feitelijke onjuistheden, dan goed na te denken over correct taalgebruik

[Column] Marvin Jacobs: Wat Nederlandse media kunnen leren van de LA Times

In Nederland wordt vrijwel altijd gekozen voor een conversationeel format: een host die praat met gasten. Begrijpelijk, want dat is productioneel het meest haalbaar. Storytellingformats (zoals S-Town of het Nederlandse Bob) vereisen investeringen die de meeste media hier blijkbaar nog niet aandurven

[Column] Arno Peperkoorn: Gijp de Trans

Ik deelde mijn mening LinkedIn. Niet in een column, maar gewoon stukkie schrijven en delen. En toen… wauw! Ik was even vergeten dat je op LinkedIn alleen maar mag zeggen hoe geweldig jij bent of hoe geweldig iemand anders is

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden