Nederlands MediaNetwerk

EXPLOSIEVE LADING Respect - lading, betekenis en werking van dit woord

Explosieve lading 

Voetbal is respect. Voetbal was oorlog. “Respect” is het woord dat in dit tijdsgewricht op ieders lippen ligt. Een voetbalvader wordt in elkaar getrapt door “zijn” voetbalzonen. Zij betonen hem geen enkel respect. 

“Zonder respect, geen voetbal” is nu de leus op spandoeken, polsbandjes, billboards, in blogs, tweets, Facebookposts en op KNVB-posters. De mediakit van de KNVB legt uit: “Respect is meer dan een woord!” En onderschrijft daarmee mijn stelling dat het gaat om de lading en niet om de betekenis van het woord. Om het schilderij en niet om de foto.                       
“Schilderij” bij de dood van grensrechter Richard Nieuwenhuizen,foto op FB van Johan Derksen zonder naamsvermelding auteur

 

 

 

Stilte en drama De roep om respect wordt luider en klinkt ten slotte overal. Internationale media nemen het woord in de mond zowel als praatgroepen in amateurvoetbalkantines. Uiteindelijk zien we het woord vertaald in de zwarte rouwbanden die de voetballers van de eredivisie dragen tijdens hun voetbalwedstrijd. Er klinkt een minuut stilte. Dit is zwart drama.

Winnen of verliezen
,,Uit zijn verband gerukt,” vond bondscoach Rinus Michels destijds desgevraagd naar zijn “Voetbal is oorlog”. “Ben ik twintig jaar ten onrechte mee achtervolgd.’’ Michels geuzennaam is afkomstig uit het leger: De Generaal. ”Topvoetbal is zoiets als oorlog. Wie netjes blijft, is verloren.’’ Dit citaat is opgetekend in het Algemeen Dagblad van 10 maart 1971*). Niettemin illustreert de historie en reikwijdte van het vermeende gevleugelde woord van de voetbalcoach dat de lading van een woord wint aan gewicht wanneer gezagsdragers het woord bezigen. 

Netjes of doorgeslagen
“Excellentie, het respect en het fair play van de ware, schone en eerlijke topsporter” dat is waar doorgeslagen mensen nog van onder de indruk zijn volgens kroonprins Willem Alexander tijdens de ontvangst ten paleize van de Olympische medaillewinnaars. Hij herneemt hiermee de woorden en Olympische waarden van pedagoog baron De Coubertin. Twee eeuwen geleden al was “respect” en voorwaarde om het beeld, het imago van een nette sporter te schetsen. Opmerkelijk wapenfeit is dat de prins zegt dat “positieve inspiratie het best mogelijke wapen (sic, red.) tegen uitwassen zoals agressie op en langs de velden is.”

Fanny Blankers-Koen: 4 gouden medailles tijdens de Olympische Spelen van 1948

Achting of minachting
Minister Ivo Opstelten – wiens indrukwekkende postuur en bedachtzame gang gecompleteerd door zijn sonore bromstem al connotaties op zich vormen - verheft de voetbalcoach nu tot “ambtsdrager”. De Atlas van de groene grasmat. Hier moet het woord ambtsdrager respect oproepen, ook voor ambulancebroeders en –zusters, leraren, agenten en andere beroepsgroepen M/V die steeds frequenter fysiek bedreigd of letterlijk in elkaar geslagen worden. Een flagrant voorbeeld van de betekenis, lees: het belang van de lading van een woord. De woordwaarde - de beelden, de gevoelens, de reacties en bijvoorbeeld het respect die het woord oproept – wordt bepaald door degene die het uitspreekt en de veelvuldigheid waarmee dat woord klinkt.

Oorlog of respect
Tussen de twee karakteriseringen van volkssport nummer één – respect en oorlog - ligt 41 jaar. De aanleiding is dezelfde: buitenproportionele en door de volksmond afgekeurde agressie. Wat is dan het verschil? Dat ligt in de lading van het gekozen woord en niet in de betekenis. De lading roept een beeld op, een heel toneelstuk, zelfs een drama of een compleet universum. Wie gewoon netjes blijft, is de overwinnaar, de ware held. 

Bom barst
Lading geeft dus gewicht aan de betekenis van een woord. De betekenis is de algemene en geaccepteerde zin van het woord in het dagelijks taalgebruik. De lading verdiept, specificeert en expliciteert en kan ontstaan bij een nieuw gevormd woord, een bekend of een afgestoft woord. Het is het momentum waarop het woord wordt ingezet en degene die het afvuurt die samen de lading bepalen. Een explosieve lading. Boem.

www.weberschrijft.nl

Weergaven: 526

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden