Nederlands MediaNetwerk

EXPLOSIEVE LADING Respect - lading, betekenis en werking van dit woord

Explosieve lading 

Voetbal is respect. Voetbal was oorlog. “Respect” is het woord dat in dit tijdsgewricht op ieders lippen ligt. Een voetbalvader wordt in elkaar getrapt door “zijn” voetbalzonen. Zij betonen hem geen enkel respect. 

“Zonder respect, geen voetbal” is nu de leus op spandoeken, polsbandjes, billboards, in blogs, tweets, Facebookposts en op KNVB-posters. De mediakit van de KNVB legt uit: “Respect is meer dan een woord!” En onderschrijft daarmee mijn stelling dat het gaat om de lading en niet om de betekenis van het woord. Om het schilderij en niet om de foto.                       
“Schilderij” bij de dood van grensrechter Richard Nieuwenhuizen,foto op FB van Johan Derksen zonder naamsvermelding auteur

 

 

 

Stilte en drama De roep om respect wordt luider en klinkt ten slotte overal. Internationale media nemen het woord in de mond zowel als praatgroepen in amateurvoetbalkantines. Uiteindelijk zien we het woord vertaald in de zwarte rouwbanden die de voetballers van de eredivisie dragen tijdens hun voetbalwedstrijd. Er klinkt een minuut stilte. Dit is zwart drama.

Winnen of verliezen
,,Uit zijn verband gerukt,” vond bondscoach Rinus Michels destijds desgevraagd naar zijn “Voetbal is oorlog”. “Ben ik twintig jaar ten onrechte mee achtervolgd.’’ Michels geuzennaam is afkomstig uit het leger: De Generaal. ”Topvoetbal is zoiets als oorlog. Wie netjes blijft, is verloren.’’ Dit citaat is opgetekend in het Algemeen Dagblad van 10 maart 1971*). Niettemin illustreert de historie en reikwijdte van het vermeende gevleugelde woord van de voetbalcoach dat de lading van een woord wint aan gewicht wanneer gezagsdragers het woord bezigen. 

Netjes of doorgeslagen
“Excellentie, het respect en het fair play van de ware, schone en eerlijke topsporter” dat is waar doorgeslagen mensen nog van onder de indruk zijn volgens kroonprins Willem Alexander tijdens de ontvangst ten paleize van de Olympische medaillewinnaars. Hij herneemt hiermee de woorden en Olympische waarden van pedagoog baron De Coubertin. Twee eeuwen geleden al was “respect” en voorwaarde om het beeld, het imago van een nette sporter te schetsen. Opmerkelijk wapenfeit is dat de prins zegt dat “positieve inspiratie het best mogelijke wapen (sic, red.) tegen uitwassen zoals agressie op en langs de velden is.”

Fanny Blankers-Koen: 4 gouden medailles tijdens de Olympische Spelen van 1948

Achting of minachting
Minister Ivo Opstelten – wiens indrukwekkende postuur en bedachtzame gang gecompleteerd door zijn sonore bromstem al connotaties op zich vormen - verheft de voetbalcoach nu tot “ambtsdrager”. De Atlas van de groene grasmat. Hier moet het woord ambtsdrager respect oproepen, ook voor ambulancebroeders en –zusters, leraren, agenten en andere beroepsgroepen M/V die steeds frequenter fysiek bedreigd of letterlijk in elkaar geslagen worden. Een flagrant voorbeeld van de betekenis, lees: het belang van de lading van een woord. De woordwaarde - de beelden, de gevoelens, de reacties en bijvoorbeeld het respect die het woord oproept – wordt bepaald door degene die het uitspreekt en de veelvuldigheid waarmee dat woord klinkt.

Oorlog of respect
Tussen de twee karakteriseringen van volkssport nummer één – respect en oorlog - ligt 41 jaar. De aanleiding is dezelfde: buitenproportionele en door de volksmond afgekeurde agressie. Wat is dan het verschil? Dat ligt in de lading van het gekozen woord en niet in de betekenis. De lading roept een beeld op, een heel toneelstuk, zelfs een drama of een compleet universum. Wie gewoon netjes blijft, is de overwinnaar, de ware held. 

Bom barst
Lading geeft dus gewicht aan de betekenis van een woord. De betekenis is de algemene en geaccepteerde zin van het woord in het dagelijks taalgebruik. De lading verdiept, specificeert en expliciteert en kan ontstaan bij een nieuw gevormd woord, een bekend of een afgestoft woord. Het is het momentum waarop het woord wordt ingezet en degene die het afvuurt die samen de lading bepalen. Een explosieve lading. Boem.

www.weberschrijft.nl

Weergaven: 530

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: Microphone Media

Microphone Media was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het podcastbedrijf? We spreken Frank Kromer

[Interview] Startup Competitie 1 jaar later: 5PM

5PM was een van de winnende startups van de Startup Competitie 2019. Hoe ging het verder met het bedrijf, dat organisaties helpt aan meer succes op YouTube? We spreken Peter Minkjan en zijn team

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden