Nederlands MediaNetwerk

FMCG fabrikant maakt sprong voorwaarts in instore marketingonderzoek!

Onlangs heeft ETS Worx voor een Fast Moving Consumer Goods fabrikant het gedrag van 20.000 shoppers ten opzichte van een grote diversiteit aan instore point-of-sale materialen gemeten. Met dit onderzoek heeft de opdrachtgever een sprong voorwaarts gemaakt wat betreft het analyseren van de instore marketing mix.

ETS RetailLab© is Software as a Service (SaaS) waarmee het gedrag van shoppers op locatie volledig- en langdurig in kaart wordt gebracht. Volgens ETS Worx is het anno 2010 de hoogste tijd om ICT technologie structureel in te zetten bij het veldwerk voor kwantitatief marktonderzoek. Steekproefgrootte, nauwkeurigheid, schaalbaarheid, doorlooptijd en budget vormen vanaf nu geen belemmering meer. "Door ETS RetailLab© in te zetten hebben we een helder- en realistisch beeld gekregen van het gedrag ten opzichte van mogelijke POS materialen. Met de resultaten van dit onderzoek hebben we een afgewogen portfolio van te gebruiken POS-materialen kunnen kiezen voor de nabije toekomst", aldus de opdrachtgever. Het onderzoek is begeleid door Art Frickus, retail specialist, van het marktonderzoek bureau Conspicuous. Voor ETS Worx, maar ook voor de klant is het essentieel dat hierbij de privacy van individuen 100% gegarandeerd moet worden. Er worden daarom geen videobeelden opgeslagen of informatie die anderszins naar individuen is te herleiden, aldus Frank Engelman van ETS Worx. Het gedrag wordt realtime gemeten en alleen anonieme gedragsgegevens worden vastgelegd. In een periode van 12 weken heeft ETS RetailLab©
een half miljoen kijkmomenten geregistreerd. Hierdoor heeft de klant een uiterst realistisch beeld van het shopper-gedrag in de winkel gekregen, waarbij ook doorsneden zijn gemaakt op onder andere geslacht, leeftijd, dag van de week, tijdstip van de dag, en positie in de winkel. Hierbij kwamen zeer interessante karakteristieken van POS-materialen aan het licht zoals bereik in de doelgroep, de optimale kijkafstand, de beste hoogte, "houdbaarheid" van displays, de beste prijs/ prestatieverhouding van displays etc. De methodologie van ETS RetailLab© bestaat uit het plaatsen van zeer kleine sensoren ingebouwd of los, gerelateerd aan het te meten (in-store communicatie)middel, waardoor drukte, aandacht en evaluatiegedrag van shoppers nauwkeurig worden geregistreerd. Dit gebeurt met een verscheidenheid van sensoren waarvan de meeste werken op basis van realtime video beelden. Data wordt 24x7 gemeten en direct verwerkt in een on-line datawarehouse. Vanuit een “Dynamisch Dashboard” kunnen rapportages en diepte-analyses worden uitgevoerd, waarbij een doorsnede gemaakt kan worden op o.a. hoogte, boodschap, type, geslacht, leeftijd, dag van de week, afstand tot het object en nog veel meer. Het kijkgedrag wordt met intervallen van 100 milliseconden nauwkeurig geregistreerd. Hoewel dit onderzoek in deze omvang voor Nederland een absolute primeur is blijft ETS Worx innoveren. "Eén van de nieuwste ontwikkelingen is dat we met ETS RetailLab© nu in staat zijn om het evaluatiegedrag in
het winkelschap te monitoren, en te herkenen welk product er wanneer uit het schap gepakt wordt" aldus Frank Engelman van ETS Worx. Hiermee worden niet alleen de onderzoeksmogelijkheden en -inzichten uitgebreid, maar het biedt ook ongekende mogelijkheden om realtime product en aktie gerelateerde informatie aan shoppers te tonen, op het moment dat daar het meeste behoefte aan is. Op zeer korte termijn zullen de eerste pilot-projecten met deze technologie worden uitgevoerd. Wie is ETS Worx B.V.|Euroteamservices. Opgericht in 2007 en actief in het domein van interactieve digital signage heeft ETS Worx een aantal baanbrekende onderzoeksprojecten uitgevoerd voor o.a. voor Intel. Deze producten die een hoge mate van interactiviteit hebben worden thans nog wereldwijd gebruikt door Intel bij Intel Development Forums dat een rondreizende presentatie is van toekomstige technologieën en applicaties voor onder meer gebruik in de retail. De koppeling van communicatie-, marketing- en ICT-applicaties worden door onze technologie in optima forma getoond. Met deze basiskennis, heeft ETS Worx dit platform verder ontwikkeld naar ETS RetailLab© gericht voor gebruik in het bredere domein van marktonderzoek. Waar de “interactieve” communicatie in de retail in de toekomst zeker een plaats gaat krijgen is het meten van gedrag van winkelend publiek een belang wat vandaag inzichtelijk moet zijn. Geïnspireerd door onze brede kennis in ICT, marketing en onderzoek is deze methodologie het antwoord om inzicht te krijgen in het gedrag van de hedendaagse shoppers. ETS Worx opereert in samenwerking met marktonderzoekbureaus. Note:De opdrachtgever heeft in verband met de concurrentiegevoeligheid van de informatie ons verzocht haar niet bij naam te noemen. Voor meer informatie of aanvullende vragen: ETS Worx BV | Euro Team Services. Frank Engelman of Gert Jan van Engelen De Scheper 312 – 314 |5688 HP Oirschot | 0499 577 663 b.g.g. 06 51546523
www.euroteamservices.biz | frank@euroteamservices.biz

Weergaven: 67

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden