Nederlands MediaNetwerk

PCM dreigt zichzelf grotendeels aan de Persgroep van Christian van Thillo te verkopen - in Nederland inmiddels eigenaar van Het Parool en Q-Music. Frank Volmer, directielid van Telegraaf Media Nederland, ziet de bui al hangen: PCM voor een habbekrats in handen van de Belgische concurrentie en wil zelf ook graag een aantal PCM titels kopen. Is dat een goed idee?

Hieronder een bloemlezing uit de forumdiscussie.

Ga naar de complete forumdiscussie


Marie-Jose Helle - RegioZ.nl. 'Wat mij betreft een slecht idee. Liever heel PCM naar de Persgroep, dat houdt de Telegraaf en Wegener scherp! Zo blijven de concurrentieverhoudingen een beetje in evenwicht. Bovendien lijkt me dat Nederlands Krantenland nogal het een en ander kan leren van de heer van Thillo, met name op het gebied van innovatie...'






Albert Roele - Roele Imagobeheer. 'Het gaat slecht met het aantal dagbladen in Nederland dat voor een eendimensionale mediakoers heeft gekozen: alleen print. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan vind ik persoonlijk de FD Media Groep - met Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio en hun websites vormen zij een uitstekend voorbeeld van hoe een winstgevende meerdimensionale mediakoers eruit kan zien.
Probleem van PCM is dat zij te lang hebben getalmd met het vastleggen van een gezamenlijke koers voor alle bladen. Zij hebben de afgelopen jaren vreselijk veel geld verloren in een poging om per titel het FD-voorbeeld te imiteren. Dat heeft desastreuze uitwerkingen gehad: het geld is op, lezers en adverteerder lopen weg. Over een geschonden imago gesproken!
Voor mij persoonlijk is de gegarandeerde pluriformiteit en kwaliteit van de nieuwsmedia in NL het hoogste belang. Wie dan de eigenaar is vind ik minder belangrijk, zo lang de redactionele zelfstandigheid maar blijft gehandhaafd. Ook daar kunnen de PCM-bladen veel leren van de FD Media Groep.'

Harm Oljans - Oljans TV Communicatie. 'PCM behoort al decennia tot de slechtst geleide bedrijven van Nederland met navenante resultaten. De Telegraaf is -hiermee vergeleken- een bastion van stabiliteit. De krenten uit de pap dus naar de Telegraaf en de rest afschrijven en het licht uit doen.'







Wim van der Peet - GroupM. 'Qua commerciele orientatie en organisatie kan ik bij nauwelijks grotere tegenpolen voorstellen. Ik denk niet dat adverterend Nederland zit te wachten op een concentratie van macht bij één uitgeverij. Ik vermoed dat Frank Volmer wat olie op het vuur gooit met als oogmerk om de verkoop aan de Belgen te frustreren, danwel de prijs met geveinsde interesse wat op te drijven.
Bovendien is het op zijn minst opmerkelijk dat een uitgeverij die zwaar aan het reorganiseren is, inclusief massa ontslagen, opeens wel munten heeft om een overname te doen. De afstoting van veel Telegraaf onderdelen is beargumenteerd omdat deze activiteiten niet aan rendementsdoelstellingen zouden voldoen. Prettige wedstrijd dan met PCM.'

Michael van Os - MVOIC. 'NRC Handelsblad/Next en de Volkskrant uit elkaar halen is een goed idee. Benoem nieuwe directie bij PCM (en vooral ook nieuwe commissarissen). Laat PCM De Pers voor 1 euro kopen en maak er weer een goede, dikkere gratis krant van, met hulp van de Volkskrant-redacteuren die nu te weinig te doen hebben.
Wat mij betreft mag NRC Handelsblad/Next naar de Telegraaf Media Groep, dat de komst van een echte extra concurrent uit Belgie natuurlijk niet graag ziet. Wel jammer dat ze daar Geen Stijl aan boord hebben genomen, geen pré als je NRC wilt hebben.
Dan blijven er de AD's over voor Van Thillo en zijn Persgroep (ook in Den Haag, Rotterdam en Utrecht). Die naam AD zal dan wel verdwijnen. Everybody happy? Een beetje, want overal zullen forse reorganisaties noodzakelijk zijn (het gaat bijna overal zo vreselijk slecht in de mediasector...)'

Peter Luit - LUIT Consultancy. 'Een lastige keuze. De structuur van PCM is nogal ouderwets, maar kan per titel soms innovatief zijn. Parool was al weg, AD is een lastig probleem in de relatie met Wegener, Trouw is relatief klein, Volkskrant is zoekende en NRC moet een keuze maken of zij wel met twee totaal verschillende titels dagelijks wil verschijnen. Wat zou de Telegraaf dan willen hebben? Drukkerijen? Nee, geen sprake van. Redacties? Vooruit dan maar, maar dan wel zo klein mogelijk. Titels? Nou, welke is dan een logische toevoeging op De Telegraaf? Wat Volmer wil, is mij nog niet duidelijk.
Angsten dat alles in Belgische handen komt? Niet echt, ze wisten immers een succes van Het Parool te maken. PCM had het nakijken. Dat de deal met AD nog steeds niet rond is, heeft te maken met het onzekere economishce klimaat. Dus of de Belgen geheel PCM zouden willen, hebben? Nou, dat verwacht ik niet. Waarom splitst PCM zichzelf niet op? Weg met die holding, weg met al die overhead. Gewoon lean en mean goede journalistiek bedrijven en het drukken niet meer zelf doen. En de titels onafhankelijk met elkaar laten concurreren. Dat innoveert de innovatie in krantenland. O ja, dus ook weg met die redactie statuten en redactie en commercie veel dichter bij elkaar...'

Harry Steenkamp - De Zaak. 'In Nederland kennen we intussen staatssteun voor diverse industrieën, Corus, ING, ABNAmro, ASML. Waarom dan niet een 100 miljoen staatssteun in de dagbladen. Benoem een aantal capabele commissarissen, vervang de directie bij PCM en herstructureer het bedrijf. Er zijn nog steeds talloze mogelijkheden om de PCM te redden en de pluriformiteit van het Nederlandse krantenbedrijf blijft gegarandeerd. Vergeet niet dat het publieke televisie bestel op deze wijze gefinancierd wordt. Als grootaandeelhouder zou de staat een goede rol kunnen vervullen.'

Ga naar de complete forumdiscussie

Weergaven: 290

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Heidi Baltzer over de Amsterdamse creatieve industrie

Ambassadors stelt Heidi Baltzer aan als Managing Director van de onlangs geopende tweede vestiging. De Canadese producer neemt jarenlange ervaring mee uit onder andere New York. We spreken haar over werken aan de grachten, Amsterdam vs. de wereld en haar plannen met de creatieve productiestudio

[Interview] Patrick van Hooy over Value Zipper

Patrick van Hooy is oprichter, eigenaar en comercial director van Value Zipper. Eerder had hij verschillende posities in sales bij TMG, Sanoma en De Persgroep.

[Interview] Peter Haug over de overstap van BMW naar 180 Kingsday

Na meer dan 30 jaar neemt BMW Nederland afscheid van J. Walter Thompson Amsterdam en gaat verder met 180 Kingsday, een fusie van 180 Amsterdam en Kingsday. We spreken met marketingdirecteur van BMW Peter Haug over de afgelopen pitch en de toekomst van het automerk

[Interview] Annemieke van Baal over het maken van een culinair jubileumboek

Tweesterrenrestaurant Aan de Poel bestaat 10 jaar. Om dit te vieren benaderden ze creatief bureau Vandenberg voor het maken van onder andere een luxe jubileumboek. We spreken met Annemieke van Baal, verantwoordelijk voor brand strategy en marketing bij Vandenberg

[Interview] Shula Rijxman over de maatschappelijke waarde van de NPO

De Nederlandse Publieke Omroep maakte onlangs een rapportage openbaar waarin het dieper ingaat op hun maatschappelijke belang. We spreken met voorzitter Shula Rijxman over de aanleiding van het rapport, de huidige overheidsregels en de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Roupert Muller: Doorvragen

Tijdens de race was er een mega-incident tussen Vettel en Hamilton. Vettel reed (bewust) in op de auto van Hamilton. Na de race willen wij als publiek uiteraard weten hoe de beide kemphanen over de situatie denken. Het blijkt echter dat pitreporter Plooij geen vraag over het incident mag stellen aan Hamilton

[Column] Frank Waals: Wij van de media hebben spijt

De media zijn weer in de media, je leest het overal. Mensen klagen over de hitte op Twitter, de ergernis over de indeling van de Facebook-feed laait weer op, LinkedIn zou te vaak als persoonlijke reclamezuil worden gebruikt

[Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals

Traditioneel wordt er veel geklaagd in het vak over deze prijsuitreikingen. Het zijn er teveel, dat horen we al jaren. Maar nu wordt er ook gemord over de relatieve onbekendheid van de winnende campagnes. Reclame is volgens sommigen alleen maar goed als het voor massabereik zorgt. Als iedereen het kent

[Column] Julie van Mol: Van droom naar daad. Hoe en wat dan?

Van de uiteenlopende eisen van uitgeverijen viel ik stil. De een wilde louter de eerste twee hoofdstukken, de ander het volledige script. Lettertypes en -groottes en regelafstanden varieerden. En natuurlijk een begeleidende brief. Maar ook een synopsis, van een half A4’tje tot maximaal vijf, inclusief plot en omschrijving van personages. Aanlevering: per post, dubbel- of enkelzijdig geprint of per mail

[Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C

Wat moet er gebeuren wanneer de bedenker in kwestie van het strafbankje komt? Terug naar de tekentafel. Bedenk in elk geval een goede propositie die bij het logo op de website kan worden geplaatst. Wie weet wordt het dan nog wat, Chantal

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden