Nederlands MediaNetwerk

PCM dreigt zichzelf grotendeels aan de Persgroep van Christian van Thillo te verkopen - in Nederland inmiddels eigenaar van Het Parool en Q-Music. Frank Volmer, directielid van Telegraaf Media Nederland, ziet de bui al hangen: PCM voor een habbekrats in handen van de Belgische concurrentie en wil zelf ook graag een aantal PCM titels kopen. Is dat een goed idee?

Hieronder een bloemlezing uit de forumdiscussie.

Ga naar de complete forumdiscussie


Marie-Jose Helle - RegioZ.nl. 'Wat mij betreft een slecht idee. Liever heel PCM naar de Persgroep, dat houdt de Telegraaf en Wegener scherp! Zo blijven de concurrentieverhoudingen een beetje in evenwicht. Bovendien lijkt me dat Nederlands Krantenland nogal het een en ander kan leren van de heer van Thillo, met name op het gebied van innovatie...'






Albert Roele - Roele Imagobeheer. 'Het gaat slecht met het aantal dagbladen in Nederland dat voor een eendimensionale mediakoers heeft gekozen: alleen print. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan vind ik persoonlijk de FD Media Groep - met Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio en hun websites vormen zij een uitstekend voorbeeld van hoe een winstgevende meerdimensionale mediakoers eruit kan zien.
Probleem van PCM is dat zij te lang hebben getalmd met het vastleggen van een gezamenlijke koers voor alle bladen. Zij hebben de afgelopen jaren vreselijk veel geld verloren in een poging om per titel het FD-voorbeeld te imiteren. Dat heeft desastreuze uitwerkingen gehad: het geld is op, lezers en adverteerder lopen weg. Over een geschonden imago gesproken!
Voor mij persoonlijk is de gegarandeerde pluriformiteit en kwaliteit van de nieuwsmedia in NL het hoogste belang. Wie dan de eigenaar is vind ik minder belangrijk, zo lang de redactionele zelfstandigheid maar blijft gehandhaafd. Ook daar kunnen de PCM-bladen veel leren van de FD Media Groep.'

Harm Oljans - Oljans TV Communicatie. 'PCM behoort al decennia tot de slechtst geleide bedrijven van Nederland met navenante resultaten. De Telegraaf is -hiermee vergeleken- een bastion van stabiliteit. De krenten uit de pap dus naar de Telegraaf en de rest afschrijven en het licht uit doen.'







Wim van der Peet - GroupM. 'Qua commerciele orientatie en organisatie kan ik bij nauwelijks grotere tegenpolen voorstellen. Ik denk niet dat adverterend Nederland zit te wachten op een concentratie van macht bij één uitgeverij. Ik vermoed dat Frank Volmer wat olie op het vuur gooit met als oogmerk om de verkoop aan de Belgen te frustreren, danwel de prijs met geveinsde interesse wat op te drijven.
Bovendien is het op zijn minst opmerkelijk dat een uitgeverij die zwaar aan het reorganiseren is, inclusief massa ontslagen, opeens wel munten heeft om een overname te doen. De afstoting van veel Telegraaf onderdelen is beargumenteerd omdat deze activiteiten niet aan rendementsdoelstellingen zouden voldoen. Prettige wedstrijd dan met PCM.'

Michael van Os - MVOIC. 'NRC Handelsblad/Next en de Volkskrant uit elkaar halen is een goed idee. Benoem nieuwe directie bij PCM (en vooral ook nieuwe commissarissen). Laat PCM De Pers voor 1 euro kopen en maak er weer een goede, dikkere gratis krant van, met hulp van de Volkskrant-redacteuren die nu te weinig te doen hebben.
Wat mij betreft mag NRC Handelsblad/Next naar de Telegraaf Media Groep, dat de komst van een echte extra concurrent uit Belgie natuurlijk niet graag ziet. Wel jammer dat ze daar Geen Stijl aan boord hebben genomen, geen pré als je NRC wilt hebben.
Dan blijven er de AD's over voor Van Thillo en zijn Persgroep (ook in Den Haag, Rotterdam en Utrecht). Die naam AD zal dan wel verdwijnen. Everybody happy? Een beetje, want overal zullen forse reorganisaties noodzakelijk zijn (het gaat bijna overal zo vreselijk slecht in de mediasector...)'

Peter Luit - LUIT Consultancy. 'Een lastige keuze. De structuur van PCM is nogal ouderwets, maar kan per titel soms innovatief zijn. Parool was al weg, AD is een lastig probleem in de relatie met Wegener, Trouw is relatief klein, Volkskrant is zoekende en NRC moet een keuze maken of zij wel met twee totaal verschillende titels dagelijks wil verschijnen. Wat zou de Telegraaf dan willen hebben? Drukkerijen? Nee, geen sprake van. Redacties? Vooruit dan maar, maar dan wel zo klein mogelijk. Titels? Nou, welke is dan een logische toevoeging op De Telegraaf? Wat Volmer wil, is mij nog niet duidelijk.
Angsten dat alles in Belgische handen komt? Niet echt, ze wisten immers een succes van Het Parool te maken. PCM had het nakijken. Dat de deal met AD nog steeds niet rond is, heeft te maken met het onzekere economishce klimaat. Dus of de Belgen geheel PCM zouden willen, hebben? Nou, dat verwacht ik niet. Waarom splitst PCM zichzelf niet op? Weg met die holding, weg met al die overhead. Gewoon lean en mean goede journalistiek bedrijven en het drukken niet meer zelf doen. En de titels onafhankelijk met elkaar laten concurreren. Dat innoveert de innovatie in krantenland. O ja, dus ook weg met die redactie statuten en redactie en commercie veel dichter bij elkaar...'

Harry Steenkamp - De Zaak. 'In Nederland kennen we intussen staatssteun voor diverse industrieën, Corus, ING, ABNAmro, ASML. Waarom dan niet een 100 miljoen staatssteun in de dagbladen. Benoem een aantal capabele commissarissen, vervang de directie bij PCM en herstructureer het bedrijf. Er zijn nog steeds talloze mogelijkheden om de PCM te redden en de pluriformiteit van het Nederlandse krantenbedrijf blijft gegarandeerd. Vergeet niet dat het publieke televisie bestel op deze wijze gefinancierd wordt. Als grootaandeelhouder zou de staat een goede rol kunnen vervullen.'

Ga naar de complete forumdiscussie

Weergaven: 286

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Lachende Leugens

Mag je van een premier verwachten dat hij de meest elementaire werking van ons sociaal stelsel niet kent? Ik dacht het niet. Een stukje gemakkelijk te weerleggen verkiezingsretoriek; ik zag het geen Nederlandse journalist doen. Waarom letten die jongens en meisjes niet beter op?

[Column] Machiel Verkuyl: Elke dag rokjesdag

Marketeers en reclamemakers in Nederland hebben rokjesdag nodig. Om merken relevant te maken, om op in te haken en om met z’n allen mee bezig te zijn. Want rokjesdag kun je niet wegzappen of adblocken

[Column] Deike Schulz: Cosiness ad absurdum - scripting your own media(life)

Elk hoekje in huis wordt in scene gezet, meestal met een voorafgaand gepland socialmediaverhaal in het achterhoofd. Je wilt immers elk mooi moment vastleggen, delen en als een verhaal aan elkaar rijgen

[Column] Tara Rikkers: Media-Trendpanel; gepersonaliseerde content is dé mediatrend van 2017

Het Media-Trendpanel heeft gesproken: gepersonaliseerde content is dé mediatrend van 2017. Maar liefst 87 procent geeft aan dat deze trend belangrijk tot zeer belangrijk wordt dit jaar.

[Column] Sara Madou: Minder knallen, meer denken

De zoveelste superheld, die in een kleurrijke outfit de wereld placht te redden. Een cast vol moeilijk kijkende types, die op preciés tweederde van het verhaal terechtkomen in een problematische situatie, die ze uiteraard net voor het einde weten op te lossen. De filmwereld heeft nogal eens te kampen met voorspelbaarheid

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden