Nederlands MediaNetwerk

PCM dreigt zichzelf grotendeels aan de Persgroep van Christian van Thillo te verkopen - in Nederland inmiddels eigenaar van Het Parool en Q-Music. Frank Volmer, directielid van Telegraaf Media Nederland, ziet de bui al hangen: PCM voor een habbekrats in handen van de Belgische concurrentie en wil zelf ook graag een aantal PCM titels kopen. Is dat een goed idee?

Hieronder een bloemlezing uit de forumdiscussie.

Ga naar de complete forumdiscussie


Marie-Jose Helle - RegioZ.nl. 'Wat mij betreft een slecht idee. Liever heel PCM naar de Persgroep, dat houdt de Telegraaf en Wegener scherp! Zo blijven de concurrentieverhoudingen een beetje in evenwicht. Bovendien lijkt me dat Nederlands Krantenland nogal het een en ander kan leren van de heer van Thillo, met name op het gebied van innovatie...'






Albert Roele - Roele Imagobeheer. 'Het gaat slecht met het aantal dagbladen in Nederland dat voor een eendimensionale mediakoers heeft gekozen: alleen print. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan vind ik persoonlijk de FD Media Groep - met Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio en hun websites vormen zij een uitstekend voorbeeld van hoe een winstgevende meerdimensionale mediakoers eruit kan zien.
Probleem van PCM is dat zij te lang hebben getalmd met het vastleggen van een gezamenlijke koers voor alle bladen. Zij hebben de afgelopen jaren vreselijk veel geld verloren in een poging om per titel het FD-voorbeeld te imiteren. Dat heeft desastreuze uitwerkingen gehad: het geld is op, lezers en adverteerder lopen weg. Over een geschonden imago gesproken!
Voor mij persoonlijk is de gegarandeerde pluriformiteit en kwaliteit van de nieuwsmedia in NL het hoogste belang. Wie dan de eigenaar is vind ik minder belangrijk, zo lang de redactionele zelfstandigheid maar blijft gehandhaafd. Ook daar kunnen de PCM-bladen veel leren van de FD Media Groep.'

Harm Oljans - Oljans TV Communicatie. 'PCM behoort al decennia tot de slechtst geleide bedrijven van Nederland met navenante resultaten. De Telegraaf is -hiermee vergeleken- een bastion van stabiliteit. De krenten uit de pap dus naar de Telegraaf en de rest afschrijven en het licht uit doen.'







Wim van der Peet - GroupM. 'Qua commerciele orientatie en organisatie kan ik bij nauwelijks grotere tegenpolen voorstellen. Ik denk niet dat adverterend Nederland zit te wachten op een concentratie van macht bij één uitgeverij. Ik vermoed dat Frank Volmer wat olie op het vuur gooit met als oogmerk om de verkoop aan de Belgen te frustreren, danwel de prijs met geveinsde interesse wat op te drijven.
Bovendien is het op zijn minst opmerkelijk dat een uitgeverij die zwaar aan het reorganiseren is, inclusief massa ontslagen, opeens wel munten heeft om een overname te doen. De afstoting van veel Telegraaf onderdelen is beargumenteerd omdat deze activiteiten niet aan rendementsdoelstellingen zouden voldoen. Prettige wedstrijd dan met PCM.'

Michael van Os - MVOIC. 'NRC Handelsblad/Next en de Volkskrant uit elkaar halen is een goed idee. Benoem nieuwe directie bij PCM (en vooral ook nieuwe commissarissen). Laat PCM De Pers voor 1 euro kopen en maak er weer een goede, dikkere gratis krant van, met hulp van de Volkskrant-redacteuren die nu te weinig te doen hebben.
Wat mij betreft mag NRC Handelsblad/Next naar de Telegraaf Media Groep, dat de komst van een echte extra concurrent uit Belgie natuurlijk niet graag ziet. Wel jammer dat ze daar Geen Stijl aan boord hebben genomen, geen pré als je NRC wilt hebben.
Dan blijven er de AD's over voor Van Thillo en zijn Persgroep (ook in Den Haag, Rotterdam en Utrecht). Die naam AD zal dan wel verdwijnen. Everybody happy? Een beetje, want overal zullen forse reorganisaties noodzakelijk zijn (het gaat bijna overal zo vreselijk slecht in de mediasector...)'

Peter Luit - LUIT Consultancy. 'Een lastige keuze. De structuur van PCM is nogal ouderwets, maar kan per titel soms innovatief zijn. Parool was al weg, AD is een lastig probleem in de relatie met Wegener, Trouw is relatief klein, Volkskrant is zoekende en NRC moet een keuze maken of zij wel met twee totaal verschillende titels dagelijks wil verschijnen. Wat zou de Telegraaf dan willen hebben? Drukkerijen? Nee, geen sprake van. Redacties? Vooruit dan maar, maar dan wel zo klein mogelijk. Titels? Nou, welke is dan een logische toevoeging op De Telegraaf? Wat Volmer wil, is mij nog niet duidelijk.
Angsten dat alles in Belgische handen komt? Niet echt, ze wisten immers een succes van Het Parool te maken. PCM had het nakijken. Dat de deal met AD nog steeds niet rond is, heeft te maken met het onzekere economishce klimaat. Dus of de Belgen geheel PCM zouden willen, hebben? Nou, dat verwacht ik niet. Waarom splitst PCM zichzelf niet op? Weg met die holding, weg met al die overhead. Gewoon lean en mean goede journalistiek bedrijven en het drukken niet meer zelf doen. En de titels onafhankelijk met elkaar laten concurreren. Dat innoveert de innovatie in krantenland. O ja, dus ook weg met die redactie statuten en redactie en commercie veel dichter bij elkaar...'

Harry Steenkamp - De Zaak. 'In Nederland kennen we intussen staatssteun voor diverse industrieën, Corus, ING, ABNAmro, ASML. Waarom dan niet een 100 miljoen staatssteun in de dagbladen. Benoem een aantal capabele commissarissen, vervang de directie bij PCM en herstructureer het bedrijf. Er zijn nog steeds talloze mogelijkheden om de PCM te redden en de pluriformiteit van het Nederlandse krantenbedrijf blijft gegarandeerd. Vergeet niet dat het publieke televisie bestel op deze wijze gefinancierd wordt. Als grootaandeelhouder zou de staat een goede rol kunnen vervullen.'

Ga naar de complete forumdiscussie

Weergaven: 293

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Luc van Os wint Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines

Wij spreken Luc van Os over Hearst, de overname van G+J Media en de toekomst van tijdschriften

[Interview] Erik Roddenhof: We hebben aan succes geproefd en dat smaakt naar meer

Per 1 januari 2017 werd Erik Roddenhof CEO van de Persgroep Nederland. Hij begeeft zich in een dynamische mediatak die zichzelf in een moordend tempo aan het herontdekken is. “Dé krantenlezer bestaat al lang niet meer. Onze lezers volgen ons via apps, websites, social media en de papieren krant”

[Interview] Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk: Abovo Media is groot geworden door eigenwijs te blijven

De eigenaren en directeuren van het grootste onafhankelijke mediabureau van Nederland hebben beiden voor het eerst een notering in DeMedia100

[Interview] Peter de Mönnink: De mediawereld is multidimensionaal confuus

2017 was een meer dan bijzonder jaar voor Peter de Mönnink. Nadat Sanoma het meerderheidsbelang in SBS had verkocht aan Talpa ontstond een unieke situatie

[Interview] Monique Kemperman over planten als vrouwenmagneet en Maxim Hartman

Bloemenbureau Holland heeft in samenwerking met The Gardeners een onlinevideocampagne opgezet voor Mooiwatplantendoen.nl. Hierin verovert mannenman Maxim Hartman de harten van vrouwen met verschillende planten

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Dolly van den Akker: Van mobile first naar moments first

89 procent van alle Nederlanders ouder dan twaalf jaar gebruikt de smartphone als primaire device voor sociale contacten, informatievoorziening en entertainment. 24/7, overal, binnenshuis en buitenshuis

[Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media

Ik stel voor om geen geforceerde initiatieven meer te lanceren die vanuit de oude media door de strot van de nieuwe generatie dienen te worden geduwd. Laat ze lekker met rust

[Column] Julie van Mol: Tien jaar terug

Als je mijn columns hebt gelezen, realiseer je je welke wurggreep er gaande is in de boekenwereld. Een literatuurwetenschapper zei laatst tegen mij: "Maak je niet zo druk om die ouderwetse boekhandels. Online verkoop is de toekomst." Toen kermde mijn hart

[Column] Martin Leeflang: Gouden Loeki - waarom negatief eigenlijk positief is

De komende tijd maak ik een columnreeks over wie volgens mij de Gouden Loeki 2017 moet winnen. Elke drie, vier weken bespreek ik een nieuw aspect van de effectiviteit en waardering van commercials én ik maak mijn persoonlijke top 10 van genomineerden

[Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 1)

2017 was een cruciaal jaar in de podcastrevival die in 2014 begon. In de VS staat het medium op de radar bij adverteerders, Hollywood jaagt op de film- en tv-rechten van podcasts

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden