Nederlands MediaNetwerk

PCM dreigt zichzelf grotendeels aan de Persgroep van Christian van Thillo te verkopen - in Nederland inmiddels eigenaar van Het Parool en Q-Music. Frank Volmer, directielid van Telegraaf Media Nederland, ziet de bui al hangen: PCM voor een habbekrats in handen van de Belgische concurrentie en wil zelf ook graag een aantal PCM titels kopen. Is dat een goed idee?

Hieronder een bloemlezing uit de forumdiscussie.

Ga naar de complete forumdiscussie


Marie-Jose Helle - RegioZ.nl. 'Wat mij betreft een slecht idee. Liever heel PCM naar de Persgroep, dat houdt de Telegraaf en Wegener scherp! Zo blijven de concurrentieverhoudingen een beetje in evenwicht. Bovendien lijkt me dat Nederlands Krantenland nogal het een en ander kan leren van de heer van Thillo, met name op het gebied van innovatie...'






Albert Roele - Roele Imagobeheer. 'Het gaat slecht met het aantal dagbladen in Nederland dat voor een eendimensionale mediakoers heeft gekozen: alleen print. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan vind ik persoonlijk de FD Media Groep - met Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio en hun websites vormen zij een uitstekend voorbeeld van hoe een winstgevende meerdimensionale mediakoers eruit kan zien.
Probleem van PCM is dat zij te lang hebben getalmd met het vastleggen van een gezamenlijke koers voor alle bladen. Zij hebben de afgelopen jaren vreselijk veel geld verloren in een poging om per titel het FD-voorbeeld te imiteren. Dat heeft desastreuze uitwerkingen gehad: het geld is op, lezers en adverteerder lopen weg. Over een geschonden imago gesproken!
Voor mij persoonlijk is de gegarandeerde pluriformiteit en kwaliteit van de nieuwsmedia in NL het hoogste belang. Wie dan de eigenaar is vind ik minder belangrijk, zo lang de redactionele zelfstandigheid maar blijft gehandhaafd. Ook daar kunnen de PCM-bladen veel leren van de FD Media Groep.'

Harm Oljans - Oljans TV Communicatie. 'PCM behoort al decennia tot de slechtst geleide bedrijven van Nederland met navenante resultaten. De Telegraaf is -hiermee vergeleken- een bastion van stabiliteit. De krenten uit de pap dus naar de Telegraaf en de rest afschrijven en het licht uit doen.'







Wim van der Peet - GroupM. 'Qua commerciele orientatie en organisatie kan ik bij nauwelijks grotere tegenpolen voorstellen. Ik denk niet dat adverterend Nederland zit te wachten op een concentratie van macht bij één uitgeverij. Ik vermoed dat Frank Volmer wat olie op het vuur gooit met als oogmerk om de verkoop aan de Belgen te frustreren, danwel de prijs met geveinsde interesse wat op te drijven.
Bovendien is het op zijn minst opmerkelijk dat een uitgeverij die zwaar aan het reorganiseren is, inclusief massa ontslagen, opeens wel munten heeft om een overname te doen. De afstoting van veel Telegraaf onderdelen is beargumenteerd omdat deze activiteiten niet aan rendementsdoelstellingen zouden voldoen. Prettige wedstrijd dan met PCM.'

Michael van Os - MVOIC. 'NRC Handelsblad/Next en de Volkskrant uit elkaar halen is een goed idee. Benoem nieuwe directie bij PCM (en vooral ook nieuwe commissarissen). Laat PCM De Pers voor 1 euro kopen en maak er weer een goede, dikkere gratis krant van, met hulp van de Volkskrant-redacteuren die nu te weinig te doen hebben.
Wat mij betreft mag NRC Handelsblad/Next naar de Telegraaf Media Groep, dat de komst van een echte extra concurrent uit Belgie natuurlijk niet graag ziet. Wel jammer dat ze daar Geen Stijl aan boord hebben genomen, geen pré als je NRC wilt hebben.
Dan blijven er de AD's over voor Van Thillo en zijn Persgroep (ook in Den Haag, Rotterdam en Utrecht). Die naam AD zal dan wel verdwijnen. Everybody happy? Een beetje, want overal zullen forse reorganisaties noodzakelijk zijn (het gaat bijna overal zo vreselijk slecht in de mediasector...)'

Peter Luit - LUIT Consultancy. 'Een lastige keuze. De structuur van PCM is nogal ouderwets, maar kan per titel soms innovatief zijn. Parool was al weg, AD is een lastig probleem in de relatie met Wegener, Trouw is relatief klein, Volkskrant is zoekende en NRC moet een keuze maken of zij wel met twee totaal verschillende titels dagelijks wil verschijnen. Wat zou de Telegraaf dan willen hebben? Drukkerijen? Nee, geen sprake van. Redacties? Vooruit dan maar, maar dan wel zo klein mogelijk. Titels? Nou, welke is dan een logische toevoeging op De Telegraaf? Wat Volmer wil, is mij nog niet duidelijk.
Angsten dat alles in Belgische handen komt? Niet echt, ze wisten immers een succes van Het Parool te maken. PCM had het nakijken. Dat de deal met AD nog steeds niet rond is, heeft te maken met het onzekere economishce klimaat. Dus of de Belgen geheel PCM zouden willen, hebben? Nou, dat verwacht ik niet. Waarom splitst PCM zichzelf niet op? Weg met die holding, weg met al die overhead. Gewoon lean en mean goede journalistiek bedrijven en het drukken niet meer zelf doen. En de titels onafhankelijk met elkaar laten concurreren. Dat innoveert de innovatie in krantenland. O ja, dus ook weg met die redactie statuten en redactie en commercie veel dichter bij elkaar...'

Harry Steenkamp - De Zaak. 'In Nederland kennen we intussen staatssteun voor diverse industrieën, Corus, ING, ABNAmro, ASML. Waarom dan niet een 100 miljoen staatssteun in de dagbladen. Benoem een aantal capabele commissarissen, vervang de directie bij PCM en herstructureer het bedrijf. Er zijn nog steeds talloze mogelijkheden om de PCM te redden en de pluriformiteit van het Nederlandse krantenbedrijf blijft gegarandeerd. Vergeet niet dat het publieke televisie bestel op deze wijze gefinancierd wordt. Als grootaandeelhouder zou de staat een goede rol kunnen vervullen.'

Ga naar de complete forumdiscussie

Weergaven: 279

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] René Zeedijk over MediaScience, digital marketing en creativiteit

Wij spreken René Zeedijk, managing partner van MediaScience en nummer 82 in DeMedia100.

[Interview] Joris van der Pol (OMS): "Innovaties zullen aantrekkingskracht advertising medium radio vergroten"

OMS zal naast Radio 538, Radio 10, SLAM!, 100% NL en Sublime FM ook radiospot sales verzorgen voor radiozenders van Sky Radio Group, Sky Radio en Radio Veronica. Wij spreken Joris van der Pol, algemeen directeur van OMS en de nummer 70 in DeMedia100

[Interview] Martin de Boer over de marketingstrategie van Corendon

Corendon opereert in de zeer competitieve reismarkt. Wij spreken Martin de Boer, Marketing Director bij Corendon

[Interview] Arno Peperkoorn over de ontwikkeling van de arbeidsmarkt

Arno Peperkoorn is directeur van Result Recruitment. Hij staat op nummer 58 in DeMedia100. Wij spreken hem.

[Interview] Vincent Siegelaar over branded partnerships, crossmedia en data

Toen Peter de Mönnink CEO werd van Sanoma, bevonden de aandeelhouders van SBS zich in een periode van moeilijke samenwerking, maar inmiddels worden de crossmediale vruchten geplukt. Wij spreken met Vincent Siegelaar, Sales Director bij Sanoma

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Rik toe Water: Volvo Trucks, Media Markt, matrassen

Allereerst Volvo. Het is geen epic split en zal ook zeker niet zo hard viraal gaan, maar eerlijk is eerlijk, ze hebben wel een toffe stunt uitgevoerd daar bij Volvo Trucks. De Red Bull van de vrachtwagens zo het lijkt

[Column] Frank Waals: Het boetekleed

We hadden het allemaal mis en kunnen lering trekken uit de les dat niets zo onvoorspelbaar is als zaken die ogenschijnlijk geen twijfel verdienen. Credo overboord, mea culpa. Donald Trump is de vijfenveertigste president van Amerika

[Commercial Review] Gérard Ghazarian: Bavaria, de Persgroep, HEMA

Welcome to the family, een leuk uitnodigend, gastvrij regeltje waarmee Bavaria de toekomst ingaat. Ter introductie is er een tv-commercial bij gemaakt. Of eigenlijk moet ik zeggen: er is een commercial bijgezocht, want het zijn allemaal stockbeelden

[Column] Wouter Bax: Misdaad is amusement

Met het liquidatieproces draaiden deze week weer een aantal zogenoemde topcriminelen de bak in. Topcrimineel klinkt stoer maar is een ander woord voor loser, als je kijkt naar de puinhoop die de veroordeelden hebben aangericht en het grote deel van hun leven dat ze in gevangenschap doorbrengen

[Column] Remco Vroom: Weet jij wel waar wij naar kijken?

Eigenlijk weten wij het allemaal. Reclame op TV, Radio en print media... het heeft de aandacht van de kijkers niet meer zoals vroeger. Nee ik zeg niet direct dat oude media dood is maar wel dat er een gigantisch verschuiving van onze media aandacht gaande is.

Badge

Bezig met laden...

© 2016   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden