Nederlands MediaNetwerk

Het plotselinge vertrek van topman
Joop Munsterman bij
Wegener heeft veel beroering veroorzaakt. Over de motivatie van
Mecom wordt volop gespeculeerd. Daarom de vraag:
Wat is er in vredesnaam gaande bij Wegener? En: Wat is de juiste strategie voor regionale dagbladen-uitgevers in het algemeen en voor Wegener in het bijzonder?

Ton Veldhuis - Veldhuis CS: 'Verwijderen Wat er gaande is? Teveel schulden, die moeten worden afgelost. Druk op de koers en dus druk op de aandeelhouders. Mecom is in dezen niet veel anders dan de inmiddels overbekende private equity boeren. Regionale kranten hebben het overal in de wereld moeilijk, want ze zijn uit de gratie bij adverteerders. Dat vertrouwen kan en moet hersteld worden, anders gaat de wal het schip keren. Het duale verdienmodel van kranten staat immers al dik 10 jaar zwaar onder druk. De business moet aangepakt worden. Mogelijkheden genoeg, maar in NL is de scheiding tussen redactie en commercie dusdanig strikt, dat innovatie in het commerciele deel onbespreekbaar is. Geen innovatie mogelijk? Dan gaat de Nederlandse koopman bezuinigen. Dit zie je overal, bij elke krant. Innovatieve vormen van adverteren (contentgerelateerd, lezer gericht) ontbreken volledig. En dat in een tijd waarin de adverteerder op zijn wenken bediend wordt door elk ander medium. Regionale dagbladen hebben een goede regionale functie, ook voor de regionale adverteerders. Wegener heeft een paar jaar gelden een in de ogen van de lezers cruciale fout begaan door met rare "locale" c.q. "sub-regionale" edities te komen. Iemand in Hengelo wil echter ook heel graag lezen over ontwikkelingen in de buurgemeente Enschede, om maar iets te noemen. Wat er moet gaan gebeuren? Uit Mecom.'

Bart Brouwers - Telegraaf Media Groep: 'De kracht van een regionaal nieuwsbedrijf ligt in de regio's. Wat dus - los van de belangrijke vragen over print en online - hoe dan ook zou moeten gebeuren is de macht terugbrengen naar de lokale uitgeverijen. Zij weten immers per definitie het beste wat goed is voor hun publiek en hun klanten. Elke bemoeienis vanuit Apeldoorn of Nijmegen geeft op dat gebied alleen maar irritaties. Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat je niet goed kunt samenwerken, maar doe dat vooral uit eigen kracht. Daarnaast moet natuurlijk als de wiedeweerga die online omzet omhoog. Al die verschillende uitgevers zullen daarom als een gek moeten gaan experimenteren - en daar in alle openheid met elkaar en de buitenwereld over gaan praten. Want het klinkt gek vanuit een traditionele uitgeversstrategie, maar in deze tijden is eigenbelang het meeste gediend met een zo groot mogelijke transparantie. Dus niet, zoals momenteel bijvoorbeeld in Limburg, in jezelf gekeerd proberen het digitale wiel uit te vinden, maar out in the open aan de slag. Met als gevolg (en dus niet als risico) dat je successen en je fouten voor iedereen zichtbaar zijn. En met het onbetaalbare voordeel dat dat heel snel de reacties oplevert waar je jezelf mee kunt verbeteren. En als een van die uitgevers dan iets heeft gevonden dat werkt, moeten die anderen dat natuurlijk snel kopiëren. Wegener heeft nog steeds een geweldige markt in handen, maar kan deze nog een stukje slimmer exploiteren dan nu het geval is. Zeker online.'

Wim van der Peet - GroupM: 'Voor zover ik kan overzien is Joop Musterman ook de man die de stekker uit de NRp-samenwerking heeft getrokken. Dus is de vraag opportuun of zijn vertrek nog van invloed is op de ingezette lijn van Wegener om de nationale verkoop in eigen hand te nemen.'

Willem Albert Bol - Vodafone: 'Denk dat er bij Wegener (te) weinig gaande is. De invloed van de eigen leefomgeving neemt toe voor veel mensen. Dus "de regio" leeft! Echter de invloed van regionale media neemt af. Wegener heeft zich naar mijn mening te veel bezig gehouden met interne strubbelingen in plaats te luisteren naar de consument en de adverteerder. Jammer dat zo'n partij niet in staat is om "de regio" op de kaart te zetten. Denk daar hier heel veel kansen liggen, kleine partijen (bijvoorbeeld op radio) zie je dat wel doen. De juiste strategie lijkt om mensen te informeren, te vermaken met zaken die in hun directe omgeving spelen. En dit is niet gebonden aan papier. Juist Wegener had in staat moeten zijn om regionale TV, regionale radio, internet en krant over de regio te kunnen koppelen.'

Maarten Roelofs - Depascor: 'Het plotselinge vertrek van Munsterman lijkt mij geen gevolg van onkundig handelen. Munsterman heeft een groot draagvlak gecreerd onder personeel en een uitstekende reputatie. De belangrijkste financiele indicatoren voor een uitgever - K/W, omzet, personeelsbestand - zijn niet anders dan elke andere uitgever. In Nederland of daarbuiten. Maar het is simpelweg een markt die door een fundamentele - existentiele periode gaat, en waarbij Wegener niet slechter afsteekt dan de andere marktpartijen, inclusief moeder Mecom. De voornaamste uitdagingen waar Munsterman voor heeft gestaan zullen te maken hebben gehad met met het ombuigen van de organisatie. Het klassieke uitgeefmodel is niet schaalbaar en rendeert te weinig. Los van conjunctuur of adverteerdersgrillen is de consument veranderd. En lokale print media zijn daarin alleen rendabel te krijgen als ze een onderdeel vormen van een groot en efficient apparaat. En dus is de nieuwe - trechterstrategie - gericht op crossmediale integratie en semi- directe consumenteninkomsten de juiste. Dit wordt gezien en opgemerkt door de markt, maar kost nu eenmaal langer dan voornomen. Met de verschrikkelijke, wurgende uitgevers CAO's, immer mislukkende IT- programmas in de uitgeverij, en historische verplichtingen is het ombuigen en saneren geblazen. Niet groeien. En da's tegen het zere been van een investeerder. Om nu rendementsverbetering te verwachten is ijdel en irrealistisch. Maar FC Twente is de enige club die door de KNVB gezond verklaard is - de klus bij Wegener is dus nog niet klaar tot de eerste plaats ook daar in zicht komt. Maar het podium zal voor iedereen wat lager liggen dan voorheen.'

Weergaven: 91

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Paul Teixeira op 7 Oktober 2010 op 18.03
Ben het eens met Willem Albert. Zij het met een paar toevoegingen. Allereerst zou Wegener (zoals alle andere regionale media) zijn voordeel kunnen doen met het mobiele internet. Juist bij regionale media is de plaatsbepaling van essentieel belang. Iemand die een regionale krant leest, zou zomaar een eurootje over kunnen hebben voor lokale diensten die via zijn smartphone kunnen worden afgenomen. De hoofdredacteuren van Wegener lijken hieraan voorbij te gaan met hun pleidooi voor de printbusiness.

Verder is het Mecom-business model niet al te geweldig. Het doet denken aan de vrijage van PCM met de bekende investeringsclub. Veel schulden, maar weinig bereidheid om te investeren in innovatie...

Ben erg benieuwd of de beoogde Noorse topman het zaakje vlot kan trekken.

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden