Nederlands MediaNetwerk

Is het werken voor een reclamebureau en met een artdirector voor een creatieve fotograaf nog wel een uitdaging als er al heel veel is uitgedacht ? Wordt niet liever een ‘vrije’ en rechtsstreekse opdracht geprefereerd, zodat creativiteit en vakmanschap optimaal door de fotograaf kunnen worden ontplooid ?
Een groot aantal fotografen werken zo uitsluitend volgens een eigen interpretatie van de opdracht en werken in principe niet volgens een vooraf uitgewerkt beeldconcept door buro of art director.Zij nemen zich de vrijheid dit naar eigen idee en creativiteit in te vullen. Duidelijk!!
Andere fotografen beschouwen beide soorten opdrachten als een uitdaging!! Creatief bekeken lijkt het voor hen in eerste instantie minder uitdagend als alles al geheel is uitgeschetst, doch de wijze waarop vorm en inhoud gegeven wordt aan het vooraf uitgewerkte beeld door een optimale creatieve samenwerking tussen fotograaf en art director bepaalt uiteindelijk wel de kwaliteit van het eindresultaat.
Daarnaast zijn er ook opdrachten, waabij veel aan toeval en spontaniteit wordt overgelaten. Dit zijn veelal de mooiste en uitdagendste missies!!! Maar in geval van een samenwerking valt en staat ook hierbij het eindresultaat bij de vrijheid en wederzijds respect tussen fotograaf en art director, ook in geval van een vooraf in concept uitgewerkt eindresultaat. Emotie!!
Enerzijds kan het werken binnen uiterst strakke grenzen, anderzijds ook het improviserende vermogen aan moeten spreken (of een combinatie van beide) een uitdaging zijn.
Ik heb daar een uitgesproken mening over. Ik beschouw beide wel als een uitdaging, doch de vrije opdrachten uiteraard meer als de strak-omlijnde !! Daarin heb ik gelukkig een goede combinatie gevonden im.b.t. de soorten van opdrachten die mij worden aangeboden.
Daarbij werken reclameburo's voor meerdere opdrachtgevers. ‘Deze trechterfunctie is voor ons fotografen erg interessant, alhowel sommigen hierbij soms maar even door een zure appel heen moeten kauwen, en dan zeker de meest eigenwijzen. Hier ben ik er helaas 1 van (misschien ook wel "gelukkig" !?). Door het inzetten van een bepaalde mate van eigenwijsheid en doorzettingsvermogen in creativiteit val je wel op, trek je bepaalde opdrachten/opdrachtgevers naar je toe, wordt
je ook wel gewaardeerd, maar tegelijkertijd stoot je anderen hiermee uiteraard
ook tegen de borst! Ook dat is vanzelfsprekend!! Doch de realiteit bewijst dat een spanningsveld in de combinatie van creativiteit, eigenwijsheid en het wederzijdse respect tussen art director en fotograaf uiteindelijk de allerbeste resultaten oplevert. Voor beiden, voor de opdrachtgever!! In de positieve gevallen; Iedereen blij!!!!!

Weergaven: 55

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van har klunder op 17 Februari 2010 op 13.24
Samenwerking/synergie zijn uitgekauwde doch echter wel de meest treffende begrippen tussen verschillende partijen die samen uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen hebben namelijk gaandeweg een proces in gang zetten en datgene creeren die allen vooraf al in het hoofd hebben en niet voor de 100% onder woorden hebben kunnen brengen!! Wat hebben we toch een prachtig vak!!
Reactie van Jacqueline Louter op 17 Februari 2010 op 13.18
Ik kijk ernaar uit om zulke opdrachten te kunnen gaan uitvoeren! Voer nu vooral opdrachten / projecten uit in het kader van m'n studie aan de fotoacademie. Het best werk ik samen in een klein team waarin synergie kan ontstaan omdat de leden van het team niet de strijd aangaan, maar enkel en alleen dat allermooiste/allerbeste beeld willen maken. Geeft energie en goede resultaten.

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Mike Hendrixen: Gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden