Nederlands MediaNetwerk

Is het werken voor een reclamebureau en met een artdirector voor een creatieve fotograaf nog wel een uitdaging als er al heel veel is uitgedacht ? Wordt niet liever een ‘vrije’ en rechtsstreekse opdracht geprefereerd, zodat creativiteit en vakmanschap optimaal door de fotograaf kunnen worden ontplooid ?
Een groot aantal fotografen werken zo uitsluitend volgens een eigen interpretatie van de opdracht en werken in principe niet volgens een vooraf uitgewerkt beeldconcept door buro of art director.Zij nemen zich de vrijheid dit naar eigen idee en creativiteit in te vullen. Duidelijk!!
Andere fotografen beschouwen beide soorten opdrachten als een uitdaging!! Creatief bekeken lijkt het voor hen in eerste instantie minder uitdagend als alles al geheel is uitgeschetst, doch de wijze waarop vorm en inhoud gegeven wordt aan het vooraf uitgewerkte beeld door een optimale creatieve samenwerking tussen fotograaf en art director bepaalt uiteindelijk wel de kwaliteit van het eindresultaat.
Daarnaast zijn er ook opdrachten, waabij veel aan toeval en spontaniteit wordt overgelaten. Dit zijn veelal de mooiste en uitdagendste missies!!! Maar in geval van een samenwerking valt en staat ook hierbij het eindresultaat bij de vrijheid en wederzijds respect tussen fotograaf en art director, ook in geval van een vooraf in concept uitgewerkt eindresultaat. Emotie!!
Enerzijds kan het werken binnen uiterst strakke grenzen, anderzijds ook het improviserende vermogen aan moeten spreken (of een combinatie van beide) een uitdaging zijn.
Ik heb daar een uitgesproken mening over. Ik beschouw beide wel als een uitdaging, doch de vrije opdrachten uiteraard meer als de strak-omlijnde !! Daarin heb ik gelukkig een goede combinatie gevonden im.b.t. de soorten van opdrachten die mij worden aangeboden.
Daarbij werken reclameburo's voor meerdere opdrachtgevers. ‘Deze trechterfunctie is voor ons fotografen erg interessant, alhowel sommigen hierbij soms maar even door een zure appel heen moeten kauwen, en dan zeker de meest eigenwijzen. Hier ben ik er helaas 1 van (misschien ook wel "gelukkig" !?). Door het inzetten van een bepaalde mate van eigenwijsheid en doorzettingsvermogen in creativiteit val je wel op, trek je bepaalde opdrachten/opdrachtgevers naar je toe, wordt
je ook wel gewaardeerd, maar tegelijkertijd stoot je anderen hiermee uiteraard
ook tegen de borst! Ook dat is vanzelfsprekend!! Doch de realiteit bewijst dat een spanningsveld in de combinatie van creativiteit, eigenwijsheid en het wederzijdse respect tussen art director en fotograaf uiteindelijk de allerbeste resultaten oplevert. Voor beiden, voor de opdrachtgever!! In de positieve gevallen; Iedereen blij!!!!!

Weergaven: 59

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van har klunder op 17 Februari 2010 op 13.24
Samenwerking/synergie zijn uitgekauwde doch echter wel de meest treffende begrippen tussen verschillende partijen die samen uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen hebben namelijk gaandeweg een proces in gang zetten en datgene creeren die allen vooraf al in het hoofd hebben en niet voor de 100% onder woorden hebben kunnen brengen!! Wat hebben we toch een prachtig vak!!
Reactie van Jacqueline Louter op 17 Februari 2010 op 13.18
Ik kijk ernaar uit om zulke opdrachten te kunnen gaan uitvoeren! Voer nu vooral opdrachten / projecten uit in het kader van m'n studie aan de fotoacademie. Het best werk ik samen in een klein team waarin synergie kan ontstaan omdat de leden van het team niet de strijd aangaan, maar enkel en alleen dat allermooiste/allerbeste beeld willen maken. Geeft energie en goede resultaten.

Interviews

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

[Interview] Martijn de Kemp: Influencermarketing is toegankelijker, schaalbaarder en meetbaarder dan ooit

Martijn de Kemp is oprichter en CEO van content en influencer agency Storyboard

[Nederlands MediaNetwerk TV] Edward Knol over Born05

Edward Knol is sinds 2019 Managing Director van Born05. Het bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale producten, diensten en content die merken met mensen verbinden. Dit doen ze voor merken als KLM, KPN, Bol.com, Talpa Network, Unilever en Alzheimer Nederland

[Interview] Victor Knaap: Ik ben Sir Martin Sorrell’s adresboek uit mijn hoofd aan het leren

Victor Knaap is CEO van MediaMonks, dat in 2018 werd overgenomen door S4 Capital Group van Sir Martin Sorrell. Wat is er in de afgelopen anderhalf jaar gebeurd en hoe kijkt Knaap naar de toekomst van advertising?

[Interview] Errol Nayci: Hoogvliegers blaast het publiek weg met een mooi en meeslepend verhaal

Errol Nayci heeft productiebedrijf Storytellers Film & TV opgezet. Zaterdag 11 januari 2020 is zijn tweede dramaserie Hoogvliegers bij NPO1 te zien, over F16-vliegers. Nederlands MediaNetwerk interviewde hem

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

[Column] Kenny de Vilder: De likeability van bosbranden

Wat zorgt ervoor dat de ene brand meer aandacht krijgt dan de andere? Ik heb er geen cijfers van, het kan aan mijn eigen online bubble liggen, maar krijg toch het idee dat Australië veel meer mensen écht raakt dan Brazilië of Californië

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden