Nederlands MediaNetwerk

Is het werken voor een reclamebureau en met een artdirector voor een creatieve fotograaf nog wel een uitdaging als er al heel veel is uitgedacht ? Wordt niet liever een ‘vrije’ en rechtsstreekse opdracht geprefereerd, zodat creativiteit en vakmanschap optimaal door de fotograaf kunnen worden ontplooid ?
Een groot aantal fotografen werken zo uitsluitend volgens een eigen interpretatie van de opdracht en werken in principe niet volgens een vooraf uitgewerkt beeldconcept door buro of art director.Zij nemen zich de vrijheid dit naar eigen idee en creativiteit in te vullen. Duidelijk!!
Andere fotografen beschouwen beide soorten opdrachten als een uitdaging!! Creatief bekeken lijkt het voor hen in eerste instantie minder uitdagend als alles al geheel is uitgeschetst, doch de wijze waarop vorm en inhoud gegeven wordt aan het vooraf uitgewerkte beeld door een optimale creatieve samenwerking tussen fotograaf en art director bepaalt uiteindelijk wel de kwaliteit van het eindresultaat.
Daarnaast zijn er ook opdrachten, waabij veel aan toeval en spontaniteit wordt overgelaten. Dit zijn veelal de mooiste en uitdagendste missies!!! Maar in geval van een samenwerking valt en staat ook hierbij het eindresultaat bij de vrijheid en wederzijds respect tussen fotograaf en art director, ook in geval van een vooraf in concept uitgewerkt eindresultaat. Emotie!!
Enerzijds kan het werken binnen uiterst strakke grenzen, anderzijds ook het improviserende vermogen aan moeten spreken (of een combinatie van beide) een uitdaging zijn.
Ik heb daar een uitgesproken mening over. Ik beschouw beide wel als een uitdaging, doch de vrije opdrachten uiteraard meer als de strak-omlijnde !! Daarin heb ik gelukkig een goede combinatie gevonden im.b.t. de soorten van opdrachten die mij worden aangeboden.
Daarbij werken reclameburo's voor meerdere opdrachtgevers. ‘Deze trechterfunctie is voor ons fotografen erg interessant, alhowel sommigen hierbij soms maar even door een zure appel heen moeten kauwen, en dan zeker de meest eigenwijzen. Hier ben ik er helaas 1 van (misschien ook wel "gelukkig" !?). Door het inzetten van een bepaalde mate van eigenwijsheid en doorzettingsvermogen in creativiteit val je wel op, trek je bepaalde opdrachten/opdrachtgevers naar je toe, wordt
je ook wel gewaardeerd, maar tegelijkertijd stoot je anderen hiermee uiteraard
ook tegen de borst! Ook dat is vanzelfsprekend!! Doch de realiteit bewijst dat een spanningsveld in de combinatie van creativiteit, eigenwijsheid en het wederzijdse respect tussen art director en fotograaf uiteindelijk de allerbeste resultaten oplevert. Voor beiden, voor de opdrachtgever!! In de positieve gevallen; Iedereen blij!!!!!

Weergaven: 59

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van har klunder op 17 Februari 2010 op 13.24
Samenwerking/synergie zijn uitgekauwde doch echter wel de meest treffende begrippen tussen verschillende partijen die samen uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen hebben namelijk gaandeweg een proces in gang zetten en datgene creeren die allen vooraf al in het hoofd hebben en niet voor de 100% onder woorden hebben kunnen brengen!! Wat hebben we toch een prachtig vak!!
Reactie van Jacqueline Louter op 17 Februari 2010 op 13.18
Ik kijk ernaar uit om zulke opdrachten te kunnen gaan uitvoeren! Voer nu vooral opdrachten / projecten uit in het kader van m'n studie aan de fotoacademie. Het best werk ik samen in een klein team waarin synergie kan ontstaan omdat de leden van het team niet de strijd aangaan, maar enkel en alleen dat allermooiste/allerbeste beeld willen maken. Geeft energie en goede resultaten.

Interviews

[Cross Media Case 2020] Rhandy Biemans over Milka – De Smaak van Nederland

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Case 2020] Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Pricewise draagt de campagne rondom zorgverzekeringen voor. We spreken met Anne Lotte Hendriks over Vind jouw beste zorgverzekering

[Interview] Aldo Breed positief over Kiesjefolders anno 2020

Aldo Breed startte in 2017 Kiesjefolders. Een initiatief waarbij consumenten zelf hun foldervoorkeuren kunnen opgeven en deelnemende bedrijven hun folders via de post laten versturen. We spreken met Aldo Breed

[Cross Media Case 2020] Jeroen Visser over Van Uffelen Mode

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Sublime draagt Van Uffelen Mode voor als Cross Media Case. We spreken met Jeroen Visser

[Cross Media Case 2020] Gijs Peetsold over Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0

In juni 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Ad Alliance draagt Fisherman’s Friend: FF Doorbijten 2.0 voor als Cross Media Case. We spreken met Gijs Peetsold

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Adformatie, einde van een tijdperk

Het is natuurlijk not done om een column van eigen hand over een concurrerend vakmedium te publiceren, maar dat Adformatie ophoudt in print te bestaan, is een dermate grote mijlpaal dat we kunnen spreken van het einde van een tijdperk

[Column] Marianne van Soomeren: Spoiler billboards #fuckingbriljant

Eerlijk is eerlijk, ik wilde mijn column eigenlijk niet schrijven over iets wat met de coronacrisis te maken heeft. Er wordt immers al zoveel over geschreven en over gezegd

[Column] Reinier Rombouts: Dit verandert alles

Vaak moest ik glimlachen om de zin. Omdat hij zo dramatisch wordt uitgesproken en omdat er zelden iets gebeurt waardoor alles verandert

[Column] Jerome Kuijken: De vier fasen van quarantaine

Ons beroep valt onder de niet-vitale beroepen en dat is helemaal niet erg. Als dit voorbij is, is het de taak van reclame-, marketing-, communicatie- en mediamensen om de economie een enorme slinger te geven

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden