Nederlands MediaNetwerk

GC2: 80% van de bedrijven kent offline en online reputatie niet

Communicatie is een breed begrip. En elke organisatie vult dit begrip zo goed mogelijk in. Het Najaarsonderzoek achterhaalde welke positie social media innemen binnen de functie van communicatie. 

78,9% van de deelnemende bedrijven heeft eigen afdeling communicatie. En hoe meer medewerkers een organisatie telt, hoe groter de kans is dat zij een eigen afdeling communicatie hebben. Niet elk bedrijf heeft bepaalde redenen om te communiceren en wil daar iets mee bereiken. Werkten vorig jaar 31,7% zonder doel, is dat percentage dit jaar gedaald naar 16,1%. Het percentage bedrijven dat wel een doel heeft, maar deze niet verder in een plan heeft uitgewerkt is 57,7. In 21,7% worden de communicatiemiddelen niet op elkaar afgestemd.

De belangrijkste reden om social media niet in te zetten is het ontbreken van kennis en capaciteit. Van de 54,2% die aangeeft social media wel in te zetten, geeft 67,2 % van hen aan dat zij hun social media uitingen niet meten. 3 van de 4 organisaties weten niet wat hun online reputatie is. En 4 van de 5 organisaties weten niet wat hun zowel hun offline én online reputatie is. 54,2% zet social media actief in als communicatiemiddel. Terwijl 78,8% aangeeft, dat hun klanten er wel te vinden zijn. Sterker nog, ook hun concurrenten zijn in 86,6% actief in deze netwerken. Over het algemeen (77,7%) zijn bedrijven zich bewust van de risico’s die social media met zich meebrengen. En is een aantal van hen (21,9%) ook voorbereid. In 79,6%, is er geen aparte strategie voor social media opgesteld. In die gevallen dat dat wel zo is, heeft 31,7% er een apart budget aangekoppeld.

De respondenten vinden Informatie (België) en Interactie (Nederland) de woorden die het best bij het (container)begrip Communicatie passen. Van de respondenten geeft 75,5% aan trots te zijn op de organisatie waarvoor ze werken. Degenen die trots zijn op hun organisatie, geven een hoger rapportcijfer voor de communicatie binnen hun organisatie, dan degenen die dat niet zijn. Het uiteindelijk gemiddelde rapportcijfer is een 6,3. Degene die zelf een communicatiefunctie bekleden geven gemiddeld een hoger cijfer (89,8% een voldoende) dan degene die geen communicatiefunctie of soortgelijk vervullen (79,3% een voldoende). Ook leiden we af dat grote organisaties gemiddeld een hoger cijfer scoren dan kleinere organisaties.

Het GC2 Najaarsonderzoek is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar verschillende onderdelen binnen de functie van communicatie. Dit jaar stond de positie van social media centraal. Van november tot 1 februari  hebben verschillende Belgische en Nederlandse bedrijven hun medewerking verricht. Overeenkomsten en gelijkenissen tussen de verschillende landen en verschillende jaren komen aan bod. Het is een initiatief van communicatieadviesbureau GC2 Communicatie uit Arendonk. Zij onderzoeken en adviseren en zijn actief in zowel België als Nederland.

www.gc2.be  

 

Weergaven: 70

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: Lookalike-race met Max Verstappen (3) vs Katja Schuurman (2) vs Michiel Muller (1)

Max Verstappen lag comfortabel op winst toen hij Picnic via de Rechtbank Amsterdam tot een schadevergoeding van 150.000 euro aan gederfde reclame-inkomsten dwong. Het Hof Amsterdam zet hier deze week een streep door

[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings- en doorzettingsvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden