Nederlands MediaNetwerk

Google Adwords, kent u die uitdrukking?

Ik herinner mij nog een jaar of twintig geleden, toen mijn persoonlijke website met columns en andere ongein zo ongeveer het enige lezenswaardige was op het Nederlandse internet, afgezien van de voorpagina van Planet Internet en de Algemene Voorwaarden van De Digitale Stad. Websites als omroep.nl hadden pakweg 5 (statische) pagina's en het web was ongeveer zo interactief als een stormvloedkering. Gouden tijden voor iemand die HTML beheersde en lekker kon schrijven. Hoewel, goud...
Ik wilde ook wel eens wat geld verdienen en sloot me aan bij een van 's werelds eerste bannerboeren. Ik heb er zowaar nog een tientje aan verdiend, maar dat tweede tientje is me nooit uitbetaald. Daarvoor lag de lat wat hoog.

In de tussenliggende jaren is bijna niemand rijk geworden aan banners, omdat ze over het algemeen:
- op worst sloegen in de context van de pagina
- vulgair, irritant en luidruchtig van opzet waren
- slecht betaalden
- dagenlang hetzelfde waren

Nu is daar Google, met Adwords, Adsense en een hele zooi andere diensten waar de online ondernemer niet zonder kan. (Analytics en Optimizer, bijvoorbeeld.) Google zette de wereld op zijn kop.Hun truuk? Kwaliteit. Dat is de enige maatstaf: "Wat wil de klant en hoe kunnen we dat leveren."

Om met Adwords te beginnen: bij welk ander medium betaal je per resultaat (klik) in plaats van per impressie, abonnee, kijker of gratis-meenemer? En welk ander medium past zich inhoudelijk aan bij wat jij te verkopen hebt, of dat nu trekdrop is of (in mijn geval) de diensten van een freelance voice-over?
Waar kun je een geografisch bereik kiezen door letterlijk een cirkel (of een driehoek, zo je wilt) op een kaart te tekenen? Welke adverteerder geeft korting omdat de lezers je advertentie kennelijk relevant vonden? Waar kun je dagelijks je teksten aanpassen en tot op een tiende van een procent nauwkeurig zien hoe goed de ene advertentie scoort ten opzichte van de andere? Alleen online, via Google Adwords.

Tot zover de lof. De keerzijde van al dit moois is een leercurve die wel wat gemeen heeft met de Matterhorn. Ik heb het dan nog niet eens over het soort mensen dat de rechtermuisknop nooit gebruikt, geen onderscheid weet te maken tussen 'Het Internet' en hun browser en dat nog moeite heeft om een webformulier in te vullen. Daar rekent de evolutie wel mee af. Nee, zelfs doorgewinterde webusers krabben zich toch even achter de oren na te zijn ingelogd op Google Adwords. Niet alleen zijn er honderden opties en menu's, maar ze veranderen ook wekelijks!

Google doet zijn best om de gebruikers bij te spijkeren met filmpjes, helpteksten en zelfs online cursussen waar je een examen voor kunt doen. Ik heb nog eens geblokt voor de title Adwords Professional, maar mijn interactieve tentamen had een eigenaardige obsessie met de betalingsvoorwaarden die gelden rondom niet-BTW-plichtige holdings buiten de Europese Unie die in Ierland belasting moesten betalen. Vragen over het daadwerkelijke adverteersysteem zaten er nauwelijks bij en dat examen heb ik dus niet gehaald. Zonde van die vijftig euro, dat wel.

Toch is het mooi dat zelfs de kleinste ondernemer bij relevante zoekopdrachten in Google zijn advertentie kan laten opduiken, precies kan zien hoe effectief zijn advertenties zijn, kan meten hoeveel verkopen hij er aan over houdt en tot op de euro kan beheren wat hij uitgeeft, mét inzage wat hij er voor terug heeft gekregen. Kom daar maar eens om bij een advertentie in het buurtkrantje.

De vraag aan iedere zichzelf respecterende ondernemer is dus: hoe goed ben je in Adwords? Wie het niet kent kan wat mij betreft meteen de koffers pakken. Wie er niet goed in is, zal door moeten bijten. Maar wie het snapt is vanaf dat moment spekkoper.

KIJKERSVRAAG:
Kent u AdWords en zo nee, wat is uw excuus?

Weergaven: 48

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden