Nederlands MediaNetwerk

Google introduceert in aanloop naar de Tweede Kamer Verkiezingen 2010 een speciale zoekmachine waarmee eenvoudig de volledige programma's van de politieke partijen doorzocht kunnen worden. Zo kunnen kiezers op een objectieve manier en uit de oorspronkelijke en volledige bron de standpunten van de partijen beoordelen en met elkaar vergelijken. Google geeft met de zoekmachine geen advies, maar maakt het makkelijker en efficiënter om de grote hoeveelheid informatie die relevant is voor kiezers om hun stem gefundeerd uit te brengen, te doorzoeken.

Daarnaast lanceert Google een speciale gadget die online zoektrends rondom de verkiezingen weergeeft. Deze tool laat zoektrends in drie categorieën zien: lijsttrekkers, grootste partijen en thema's.

Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland: ''Het is duidelijk dat mensen massaal online op zoek zijn naar informatie over de verkiezingen en dat veel politieke partijen en belangengroepen het web al gebruiken om potentiële kiezers te informeren. De partijprogramma-zoekmachine maakt het makkelijker voor kiezers om objectieve en gefundeerde keuzes te maken op basis van wat de partijen zelf zeggen, zonder hier advies over uit te brengen."

Met de speciale zoekmachine is het mogelijk om complete partijprogramma's te doorzoeken en daarmee verschilt deze van verschillende kies- en stemwijzers die vaak maar enkele standpunten of populaire verkiezingsthema's inzichtelijk maken. De zoekmachine geeft geen stemadvies, maar biedt de kiezer de mogelijkheid thema's naar eigen voorkeur eenvoudig te vergelijken. De programma's van 16 partijen zijn vanaf vandaag te doorzoeken.

De Google trendtool geeft in één oogopslag de zoektrends met betrekking tot lijsttrekkers, partijen en thema's grafisch weer. De grafieken geven inzicht in het zoekgedrag van Nederlanders en zijn gebaseerd op zoekopdrachten die in Nederland uitgevoerd zijn via de Google zoekmachine. Eerder dit jaar maakte Google voor de gemeenteraadsverkiezingen 2010 een soortgelijke tool.

Naast bovenstaande initiatieven om publiek en politiek met elkaar te verbinden introduceerden YouTube en de NOS een Nederland Kiest-kanaal. Via dit speciale YouTube-kanaal kunnen Nederlanders door middel van een videoboodschap vragen aan politici stellen - en deze beantwoord krijgen door politici. De beste vragen worden uiteindelijk ook gebruikt in het Verkiezingsdebat op 8 juni op Nederland 1, online en in radio-uitzendingen van de NOS.

Nederland Kiest-kanaal
zoektrends rondom de verkiezingen

Weergaven: 44

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Herco Terweij op 28 Mei 2010 op 15.21
Jammer dat ook op deze site een goed onderbouwd en op waarheden gecontroleerde artikel moeilijk blijkt te zijn. Dat is het grote gevaar van internet (lees uitdaging). Iedereen kan zomaar een artikel schrijven en het is nieuws. Deze dienst heeft Google al een tijdje (ik denk al weer een jaar of zo) en is natuurlijk niet voor deze gelegenheid ontwikkeld. Echter laat Google wel duidelijk zien wat deze dienst in kaart kan brengen. Alhoewel? Is het echt duidelijk wat deze cijfers nu eigenlijk zeggen?

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de nieuwe coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren

Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden