Nederlands MediaNetwerk

Google introduceert in aanloop naar de Tweede Kamer Verkiezingen 2010 een speciale zoekmachine waarmee eenvoudig de volledige programma's van de politieke partijen doorzocht kunnen worden. Zo kunnen kiezers op een objectieve manier en uit de oorspronkelijke en volledige bron de standpunten van de partijen beoordelen en met elkaar vergelijken. Google geeft met de zoekmachine geen advies, maar maakt het makkelijker en efficiënter om de grote hoeveelheid informatie die relevant is voor kiezers om hun stem gefundeerd uit te brengen, te doorzoeken.

Daarnaast lanceert Google een speciale gadget die online zoektrends rondom de verkiezingen weergeeft. Deze tool laat zoektrends in drie categorieën zien: lijsttrekkers, grootste partijen en thema's.

Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland: ''Het is duidelijk dat mensen massaal online op zoek zijn naar informatie over de verkiezingen en dat veel politieke partijen en belangengroepen het web al gebruiken om potentiële kiezers te informeren. De partijprogramma-zoekmachine maakt het makkelijker voor kiezers om objectieve en gefundeerde keuzes te maken op basis van wat de partijen zelf zeggen, zonder hier advies over uit te brengen."

Met de speciale zoekmachine is het mogelijk om complete partijprogramma's te doorzoeken en daarmee verschilt deze van verschillende kies- en stemwijzers die vaak maar enkele standpunten of populaire verkiezingsthema's inzichtelijk maken. De zoekmachine geeft geen stemadvies, maar biedt de kiezer de mogelijkheid thema's naar eigen voorkeur eenvoudig te vergelijken. De programma's van 16 partijen zijn vanaf vandaag te doorzoeken.

De Google trendtool geeft in één oogopslag de zoektrends met betrekking tot lijsttrekkers, partijen en thema's grafisch weer. De grafieken geven inzicht in het zoekgedrag van Nederlanders en zijn gebaseerd op zoekopdrachten die in Nederland uitgevoerd zijn via de Google zoekmachine. Eerder dit jaar maakte Google voor de gemeenteraadsverkiezingen 2010 een soortgelijke tool.

Naast bovenstaande initiatieven om publiek en politiek met elkaar te verbinden introduceerden YouTube en de NOS een Nederland Kiest-kanaal. Via dit speciale YouTube-kanaal kunnen Nederlanders door middel van een videoboodschap vragen aan politici stellen - en deze beantwoord krijgen door politici. De beste vragen worden uiteindelijk ook gebruikt in het Verkiezingsdebat op 8 juni op Nederland 1, online en in radio-uitzendingen van de NOS.

Nederland Kiest-kanaal
zoektrends rondom de verkiezingen

Weergaven: 77

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Herco Terweij op 28 Mei 2010 op 15.21
Jammer dat ook op deze site een goed onderbouwd en op waarheden gecontroleerde artikel moeilijk blijkt te zijn. Dat is het grote gevaar van internet (lees uitdaging). Iedereen kan zomaar een artikel schrijven en het is nieuws. Deze dienst heeft Google al een tijdje (ik denk al weer een jaar of zo) en is natuurlijk niet voor deze gelegenheid ontwikkeld. Echter laat Google wel duidelijk zien wat deze dienst in kaart kan brengen. Alhoewel? Is het echt duidelijk wat deze cijfers nu eigenlijk zeggen?

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden