Nederlands MediaNetwerk

Terwijl ik met frisse tegenzin een berg achterstallige administratie probeer weg te werken laat een zacht ploink me weten dat er een e-mail is binnengekomen. Tussen de gestaag groeiende vracht spam (‘male enhancement’, ‘SU-per Hu^ge 0ffers’) zit zowaar een veelbelovend onderwerp: ‘geluidsman/vrouw gezocht’. Met een door lichte achterdocht getemperd enthousiasme lees ik dat er nu echt een héél bijzondere film op stapel staat. Vele jonge en enthousiaste medewerkers hebben zich al aangemeld, alleen de geluidsman/vrouw ontbreekt nog! O ja, er is enigszins haast bij geboden want over drie dagen gaan de opnames van start! Als een bijna overbodige mededeling volgt nog dat er geen budget is, maar dat de catering veel goed zal maken.

De low-budget film, die meestal een no-budget film blijkt te zijn, is een steeds vaker voorkomend verschijnsel. Veelal betreft het korte films van een minuut of tien (soms ook langer) die mikken op vertoning op bijvoorbeeld een van de filmfestivals. Soms zijn het afstudeerprojecten of enthousiaste plannen van jonge filmfanatici uitgerust met een derdehands camera. Ik wilde nog wel eens mijn medewerking verlenen aan een dergelijk project. Naast een gebrek aan tijd hebben echter de aard en de toonzetting waarin de verzoekjes steeds vaker worden gesteld, veel te maken met een afnemend animo van mijn zijde. Werd ik voorheen via bevriende collega’s benaderd of ik een misschien een dag of twee beschikbaar kon zijn, tegenwoordig krijg ik met grote regelmaat e-mails waarin het als volstrekt normaal beschouwd wordt om te vragen of ik vier à vijf weken beschikbaar ben. Helaas geen budget, maar de catering is wederom fantastisch en het script belooft heel veel! De oogstrelende website waarnaar ik word verwezen is helaas nog under construction

Een mooi verzoek vond ik op een webboard van een Film & Televisie Vereniging, waarin gezocht werd naar een geluidsman die ervaren diende te zijn, kon beschikken over eigen apparatuur, en voor een klein prijsje één dag een opdrachtproduktie kon komen draaien. De kleine lettertjes vermeldden nog dat die ene dag was gespreid over drie dagen... Toen ik de desbetreffende ’producent’ probeerde uit te leggen dat hij misschien wat te veeleisend was voor het budget liet deze weten dat ik niet ‘ambitieuze en hardwerkende mensen moest stalken’. Het is deze mentaliteit die voor mij en veel andere collega’s de lol bederft om nog aan no/low-budget produkties mee te werken. Dan maar weer liever aan de achterstallige administratie.

Johan de Ligt

www.hangklip.nl

(Deze column verscheen eerder onder pseudoniem en in een iets andere versie in Video & Audio Report)

Weergaven: 242

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Stef Prein op 24 April 2013 op 14.09

Als we er allemaal zo over gaan denken, houdt het misschien vanzelf op. Al heb ik mij er ook een keer schuldig aan gemaakt...

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden