Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind. k heb echt geprobeerd om als luisteraar de switch te maken van Radio 2 naar Radio 5. Want ik begrijp, dat netcoördinator en vriend Kees Toering dat van mij verwacht. In de komst van de frisse, aan De Telegraaf geliëerde omroep “Wakker Nederland” ziet Kees HET natuurlijke moment voor het aanpassen van de programmering. “Een radiostation vergt regelmatig onderhoud”, lees ik op een nieuwssite van Broadcast Magazine. “ Als we niets doen, worden onze vaste luisteraars alleen maar ouder”, aldus Kees Toering. Radio 2 gaat zich derhalve meer op de dertigers en veertigers richten en Radio 5 wordt 50+ Bij het lezen van die laatste opmerking geloof ik mijn eigen ogen niet. Ik ben naast Radio 1 en Business News Radio een trouw luisteraar van Radio 2 en lees nu voor het eerst, dat mijn ouder worden door de zender gezien wordt als een ongewenste ontwikkeling. Ik waardeer die zender juist, omdat ik er een goed evenwicht aantref tussen de muziekhistorie uit de sixties en deze tijd. Die zender maakt het ouder worden draaglijk, omdat hij de sfeer van de moderne tijd ademt met gepaste waardering voor het verleden. Radio 2 doet wat bij uitstek van de Publieke Omroep verwacht mag worden: hij verbindt de generaties. Maar mijn trouw wordt nu beloond met een uit-huis-zetting, een cold turkey aanpassing aan de nieuwe tijd. Volgens Kees moet ik in het vervolg mijn heil zoeken op Radio 5 en dat verdom ik. Ik heb het geprobeerd, maar het voelde als levend begraven worden. Radio 5 is een crematorium-zender, die niet verbindt maar het aftakelingsproces bevordert. In de auto (de plek waar ik het meest luister) is ie alleen op 747 AM te ontvangen en dan klinkt het geluid alsof het van de bodem van een vers gedolven graf komt. Het is een stoffig electronisch museum, waar bejaard klinkende, paternalistische presentatoren onbenullige gesprekken voeren over volleybal en the good old days, op een toon zoals je die alleen bij de verzorgsters van verpleeginrichtingen tegenkomt. Natuurlijk vind ik er ook wel mijn favoriete muziek, maar die klinkt ineens minder leuk nu hij wordt uitgestald in de glazen vitrine van een muf ruikend achteraf-museumpje, dat uitsluitend in stand wordt gehouden om dementerende oudjes ogenschijnlijk nog aan hun gerief te laten komen. 2 Uur heb ik het geprobeerd om me te bekeren tot Radio 5 Nostalgia, het nieuwe kerkhof van de NPO. Toen kreeg ik slaande ruzie met mijn echtgenote, die geen minuut langer in deze omgeving wilde verkeren. Zelf was ik bereid, het vernieuwingsbeleid van Kees wat meer krediet geven, dus de volgende dag probeerde ik het nog een keer. Toen ik in de armen viel van een orerende dominee, die me omstandig uitlegde dat God van al zijn kinderen houdt, ook als die dat niet willen, kon ik me maar moeilijk bedwingen om de soundmachine uit het dashboard van mijn SUV te rukken en in de dichtsbijzijnde container te donderen. Weliswaar kwam er voor en na de preek een vrolijk nummer van Ricky Nelson, maar dat rook door de omgeving waarin het werd uitgezonden ineens naar ouwe urine. Ik heb het begrepen vriend Kees: ik ben door de NPO geparkeerd in het voorgeborgte, maar zal me daar tot de laatste snik tegen verzetten. Weg dus met deze ongepaste, beledigende pseudo-vernieuwing van de leukste zender die de Publieke Omroep tot voor kort had, namelijk Radio 2.
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 59

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Marco Pins op 16 September 2010 op 18.07
@Ton je kan je ook afvragen of de ´orerende dominee´ gelijk heeft ipv van je giga op te winden, wat je blijkbaar hebt gedaan. Verder kan ik me jouw gevoel wel voorstellen als je fan bent van radio 2 en AM geluid is nu eenmaal een stuk minder en niet prettig om uren naar te luisteren. Maar voor jou 1 pluspuntje: de orerende dominees zijn niet te beluisteren in de auto op FM.

Wellicht Radio 4 en BNR nog opties?

Marco
MKB R BLOG
Reactie van Désirée Crommelin op 13 Augustus 2010 op 14.52
Verlind bestrijdt het vermeende vooroordeel van met Kees Toering met zijn vooroordelen over ouder worden. die verdacht veel op die van Toering lijken. Komen ze dan toch met de jaren?

Interviews

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Over geven

In 1924 verscheen Marcel Mauss’ Essai sur le don. Een verhaal over geven. Want door te geven verplicht de ontvanger van de gift zich. De Romeinen zeiden het al: do ut des

[Column] Arno Peperkoorn: Witter dan wit

Dit weekend werd een voetballer van Excelsior in een uitwedstrijd bij FC Den Bosch racistisch uitgescholden. Vergeleken met zwarte piet. Op de tribune stonden mensen fier rechtop de Hitlergroet te brengen

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden