Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind. k heb echt geprobeerd om als luisteraar de switch te maken van Radio 2 naar Radio 5. Want ik begrijp, dat netcoördinator en vriend Kees Toering dat van mij verwacht. In de komst van de frisse, aan De Telegraaf geliëerde omroep “Wakker Nederland” ziet Kees HET natuurlijke moment voor het aanpassen van de programmering. “Een radiostation vergt regelmatig onderhoud”, lees ik op een nieuwssite van Broadcast Magazine. “ Als we niets doen, worden onze vaste luisteraars alleen maar ouder”, aldus Kees Toering. Radio 2 gaat zich derhalve meer op de dertigers en veertigers richten en Radio 5 wordt 50+ Bij het lezen van die laatste opmerking geloof ik mijn eigen ogen niet. Ik ben naast Radio 1 en Business News Radio een trouw luisteraar van Radio 2 en lees nu voor het eerst, dat mijn ouder worden door de zender gezien wordt als een ongewenste ontwikkeling. Ik waardeer die zender juist, omdat ik er een goed evenwicht aantref tussen de muziekhistorie uit de sixties en deze tijd. Die zender maakt het ouder worden draaglijk, omdat hij de sfeer van de moderne tijd ademt met gepaste waardering voor het verleden. Radio 2 doet wat bij uitstek van de Publieke Omroep verwacht mag worden: hij verbindt de generaties. Maar mijn trouw wordt nu beloond met een uit-huis-zetting, een cold turkey aanpassing aan de nieuwe tijd. Volgens Kees moet ik in het vervolg mijn heil zoeken op Radio 5 en dat verdom ik. Ik heb het geprobeerd, maar het voelde als levend begraven worden. Radio 5 is een crematorium-zender, die niet verbindt maar het aftakelingsproces bevordert. In de auto (de plek waar ik het meest luister) is ie alleen op 747 AM te ontvangen en dan klinkt het geluid alsof het van de bodem van een vers gedolven graf komt. Het is een stoffig electronisch museum, waar bejaard klinkende, paternalistische presentatoren onbenullige gesprekken voeren over volleybal en the good old days, op een toon zoals je die alleen bij de verzorgsters van verpleeginrichtingen tegenkomt. Natuurlijk vind ik er ook wel mijn favoriete muziek, maar die klinkt ineens minder leuk nu hij wordt uitgestald in de glazen vitrine van een muf ruikend achteraf-museumpje, dat uitsluitend in stand wordt gehouden om dementerende oudjes ogenschijnlijk nog aan hun gerief te laten komen. 2 Uur heb ik het geprobeerd om me te bekeren tot Radio 5 Nostalgia, het nieuwe kerkhof van de NPO. Toen kreeg ik slaande ruzie met mijn echtgenote, die geen minuut langer in deze omgeving wilde verkeren. Zelf was ik bereid, het vernieuwingsbeleid van Kees wat meer krediet geven, dus de volgende dag probeerde ik het nog een keer. Toen ik in de armen viel van een orerende dominee, die me omstandig uitlegde dat God van al zijn kinderen houdt, ook als die dat niet willen, kon ik me maar moeilijk bedwingen om de soundmachine uit het dashboard van mijn SUV te rukken en in de dichtsbijzijnde container te donderen. Weliswaar kwam er voor en na de preek een vrolijk nummer van Ricky Nelson, maar dat rook door de omgeving waarin het werd uitgezonden ineens naar ouwe urine. Ik heb het begrepen vriend Kees: ik ben door de NPO geparkeerd in het voorgeborgte, maar zal me daar tot de laatste snik tegen verzetten. Weg dus met deze ongepaste, beledigende pseudo-vernieuwing van de leukste zender die de Publieke Omroep tot voor kort had, namelijk Radio 2.
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 57

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Marco Pins op 16 September 2010 op 18.07
@Ton je kan je ook afvragen of de ´orerende dominee´ gelijk heeft ipv van je giga op te winden, wat je blijkbaar hebt gedaan. Verder kan ik me jouw gevoel wel voorstellen als je fan bent van radio 2 en AM geluid is nu eenmaal een stuk minder en niet prettig om uren naar te luisteren. Maar voor jou 1 pluspuntje: de orerende dominees zijn niet te beluisteren in de auto op FM.

Wellicht Radio 4 en BNR nog opties?

Marco
MKB R BLOG
Reactie van Désirée Crommelin op 13 Augustus 2010 op 14.52
Verlind bestrijdt het vermeende vooroordeel van met Kees Toering met zijn vooroordelen over ouder worden. die verdacht veel op die van Toering lijken. Komen ze dan toch met de jaren?

Interviews

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

[Interview] Wilco Wolfers: Bioscoop blijft het belangrijkst voor de lancering van films

Wilco Wolfers begon onlangs zijn eigen filmdistributiemaatschappij WW Entertainment. Het bedrijf verzorgt onder meer de marketing en distributie van Entertainment One-films in de Benelux. We spreken hem over deze nieuwe start

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn

We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

[Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?

Begin 1988 ging het Commissariaat voor de Media van start als onafhankelijke toezichthouder en opvolger van de zogeheten regeringscommisaris voor de Omroep. Maar is anno 2019 een apart Commissariaat voor de Media nog nodig?

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden