Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind. k heb echt geprobeerd om als luisteraar de switch te maken van Radio 2 naar Radio 5. Want ik begrijp, dat netcoördinator en vriend Kees Toering dat van mij verwacht. In de komst van de frisse, aan De Telegraaf geliëerde omroep “Wakker Nederland” ziet Kees HET natuurlijke moment voor het aanpassen van de programmering. “Een radiostation vergt regelmatig onderhoud”, lees ik op een nieuwssite van Broadcast Magazine. “ Als we niets doen, worden onze vaste luisteraars alleen maar ouder”, aldus Kees Toering. Radio 2 gaat zich derhalve meer op de dertigers en veertigers richten en Radio 5 wordt 50+ Bij het lezen van die laatste opmerking geloof ik mijn eigen ogen niet. Ik ben naast Radio 1 en Business News Radio een trouw luisteraar van Radio 2 en lees nu voor het eerst, dat mijn ouder worden door de zender gezien wordt als een ongewenste ontwikkeling. Ik waardeer die zender juist, omdat ik er een goed evenwicht aantref tussen de muziekhistorie uit de sixties en deze tijd. Die zender maakt het ouder worden draaglijk, omdat hij de sfeer van de moderne tijd ademt met gepaste waardering voor het verleden. Radio 2 doet wat bij uitstek van de Publieke Omroep verwacht mag worden: hij verbindt de generaties. Maar mijn trouw wordt nu beloond met een uit-huis-zetting, een cold turkey aanpassing aan de nieuwe tijd. Volgens Kees moet ik in het vervolg mijn heil zoeken op Radio 5 en dat verdom ik. Ik heb het geprobeerd, maar het voelde als levend begraven worden. Radio 5 is een crematorium-zender, die niet verbindt maar het aftakelingsproces bevordert. In de auto (de plek waar ik het meest luister) is ie alleen op 747 AM te ontvangen en dan klinkt het geluid alsof het van de bodem van een vers gedolven graf komt. Het is een stoffig electronisch museum, waar bejaard klinkende, paternalistische presentatoren onbenullige gesprekken voeren over volleybal en the good old days, op een toon zoals je die alleen bij de verzorgsters van verpleeginrichtingen tegenkomt. Natuurlijk vind ik er ook wel mijn favoriete muziek, maar die klinkt ineens minder leuk nu hij wordt uitgestald in de glazen vitrine van een muf ruikend achteraf-museumpje, dat uitsluitend in stand wordt gehouden om dementerende oudjes ogenschijnlijk nog aan hun gerief te laten komen. 2 Uur heb ik het geprobeerd om me te bekeren tot Radio 5 Nostalgia, het nieuwe kerkhof van de NPO. Toen kreeg ik slaande ruzie met mijn echtgenote, die geen minuut langer in deze omgeving wilde verkeren. Zelf was ik bereid, het vernieuwingsbeleid van Kees wat meer krediet geven, dus de volgende dag probeerde ik het nog een keer. Toen ik in de armen viel van een orerende dominee, die me omstandig uitlegde dat God van al zijn kinderen houdt, ook als die dat niet willen, kon ik me maar moeilijk bedwingen om de soundmachine uit het dashboard van mijn SUV te rukken en in de dichtsbijzijnde container te donderen. Weliswaar kwam er voor en na de preek een vrolijk nummer van Ricky Nelson, maar dat rook door de omgeving waarin het werd uitgezonden ineens naar ouwe urine. Ik heb het begrepen vriend Kees: ik ben door de NPO geparkeerd in het voorgeborgte, maar zal me daar tot de laatste snik tegen verzetten. Weg dus met deze ongepaste, beledigende pseudo-vernieuwing van de leukste zender die de Publieke Omroep tot voor kort had, namelijk Radio 2.
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 62

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Marco Pins op 16 September 2010 op 18.07
@Ton je kan je ook afvragen of de ´orerende dominee´ gelijk heeft ipv van je giga op te winden, wat je blijkbaar hebt gedaan. Verder kan ik me jouw gevoel wel voorstellen als je fan bent van radio 2 en AM geluid is nu eenmaal een stuk minder en niet prettig om uren naar te luisteren. Maar voor jou 1 pluspuntje: de orerende dominees zijn niet te beluisteren in de auto op FM.

Wellicht Radio 4 en BNR nog opties?

Marco
MKB R BLOG
Reactie van Désirée Crommelin op 13 Augustus 2010 op 14.52
Verlind bestrijdt het vermeende vooroordeel van met Kees Toering met zijn vooroordelen over ouder worden. die verdacht veel op die van Toering lijken. Komen ze dan toch met de jaren?

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden