Nederlands MediaNetwerk


Door Ton Verlind. k heb echt geprobeerd om als luisteraar de switch te maken van Radio 2 naar Radio 5. Want ik begrijp, dat netcoördinator en vriend Kees Toering dat van mij verwacht. In de komst van de frisse, aan De Telegraaf geliëerde omroep “Wakker Nederland” ziet Kees HET natuurlijke moment voor het aanpassen van de programmering. “Een radiostation vergt regelmatig onderhoud”, lees ik op een nieuwssite van Broadcast Magazine. “ Als we niets doen, worden onze vaste luisteraars alleen maar ouder”, aldus Kees Toering. Radio 2 gaat zich derhalve meer op de dertigers en veertigers richten en Radio 5 wordt 50+ Bij het lezen van die laatste opmerking geloof ik mijn eigen ogen niet. Ik ben naast Radio 1 en Business News Radio een trouw luisteraar van Radio 2 en lees nu voor het eerst, dat mijn ouder worden door de zender gezien wordt als een ongewenste ontwikkeling. Ik waardeer die zender juist, omdat ik er een goed evenwicht aantref tussen de muziekhistorie uit de sixties en deze tijd. Die zender maakt het ouder worden draaglijk, omdat hij de sfeer van de moderne tijd ademt met gepaste waardering voor het verleden. Radio 2 doet wat bij uitstek van de Publieke Omroep verwacht mag worden: hij verbindt de generaties. Maar mijn trouw wordt nu beloond met een uit-huis-zetting, een cold turkey aanpassing aan de nieuwe tijd. Volgens Kees moet ik in het vervolg mijn heil zoeken op Radio 5 en dat verdom ik. Ik heb het geprobeerd, maar het voelde als levend begraven worden. Radio 5 is een crematorium-zender, die niet verbindt maar het aftakelingsproces bevordert. In de auto (de plek waar ik het meest luister) is ie alleen op 747 AM te ontvangen en dan klinkt het geluid alsof het van de bodem van een vers gedolven graf komt. Het is een stoffig electronisch museum, waar bejaard klinkende, paternalistische presentatoren onbenullige gesprekken voeren over volleybal en the good old days, op een toon zoals je die alleen bij de verzorgsters van verpleeginrichtingen tegenkomt. Natuurlijk vind ik er ook wel mijn favoriete muziek, maar die klinkt ineens minder leuk nu hij wordt uitgestald in de glazen vitrine van een muf ruikend achteraf-museumpje, dat uitsluitend in stand wordt gehouden om dementerende oudjes ogenschijnlijk nog aan hun gerief te laten komen. 2 Uur heb ik het geprobeerd om me te bekeren tot Radio 5 Nostalgia, het nieuwe kerkhof van de NPO. Toen kreeg ik slaande ruzie met mijn echtgenote, die geen minuut langer in deze omgeving wilde verkeren. Zelf was ik bereid, het vernieuwingsbeleid van Kees wat meer krediet geven, dus de volgende dag probeerde ik het nog een keer. Toen ik in de armen viel van een orerende dominee, die me omstandig uitlegde dat God van al zijn kinderen houdt, ook als die dat niet willen, kon ik me maar moeilijk bedwingen om de soundmachine uit het dashboard van mijn SUV te rukken en in de dichtsbijzijnde container te donderen. Weliswaar kwam er voor en na de preek een vrolijk nummer van Ricky Nelson, maar dat rook door de omgeving waarin het werd uitgezonden ineens naar ouwe urine. Ik heb het begrepen vriend Kees: ik ben door de NPO geparkeerd in het voorgeborgte, maar zal me daar tot de laatste snik tegen verzetten. Weg dus met deze ongepaste, beledigende pseudo-vernieuwing van de leukste zender die de Publieke Omroep tot voor kort had, namelijk Radio 2.
www.tonverlind.nl Lees van Ton ook: -
Hans Laroes vergaloppeert zich -
Nieuwe Publieke Omroep mist realiteitszin -
Politieke visie op de publieke omroep heeft soms de diepgang van ee... -
Peter R. de Vries: Ik weet het niet... -
Klant wordt nog verder de digitale wereld ingetrokken -
Jan des Bouvrie is veroordeeld voordat zijn schuld vaststaat

Weergaven: 57

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Marco Pins op 16 September 2010 op 18.07
@Ton je kan je ook afvragen of de ´orerende dominee´ gelijk heeft ipv van je giga op te winden, wat je blijkbaar hebt gedaan. Verder kan ik me jouw gevoel wel voorstellen als je fan bent van radio 2 en AM geluid is nu eenmaal een stuk minder en niet prettig om uren naar te luisteren. Maar voor jou 1 pluspuntje: de orerende dominees zijn niet te beluisteren in de auto op FM.

Wellicht Radio 4 en BNR nog opties?

Marco
MKB R BLOG
Reactie van Désirée Crommelin op 13 Augustus 2010 op 14.52
Verlind bestrijdt het vermeende vooroordeel van met Kees Toering met zijn vooroordelen over ouder worden. die verdacht veel op die van Toering lijken. Komen ze dan toch met de jaren?

Interviews

[Interview] René Huiberts (Value Zipper): De umfeld van een redactie is heilig

Sinds maart 2019 verstrekt René Huiberts het team van Value Zipper waar hij voor verschillende klanten branded content opzet binnen het portfolio van Value Zipper. Een mooie gelegenheid om hem te vragen naar zijn plannen en zijn visie op branded content

[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content

[Nederlands MediaNetwerk TV] Jasper Dijkstra over Eventbrite

Jasper Dijkstra is commercieel directeur van Eventbrite Benelux, de tool om kaartverkoop voor evenementen te realiseren. Hij praat ons bij over wat er speelt in de markt voor kaartverkoop

[Interview] Jouke Tjeerdsma en Sjoerd van der Meijden: Mannen kun je in specifieke hokjes plaatsen

Via meer dan vijftig verschillende websites en apps bereikt Mannenmedia maandelijks ruim zeven miljoen mannen. Wij spreken met Managing Director Jouke Tjeerdsma en Director Sales & Business Development Sjoerd van der Meijden

[Interview] Arun Maljaars (Insight TV): We geven millennials een platform om hun passie uit te breiden

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende avontuurlijke content. We spreken hem over zijn visie op verhalen vertellen en de content van de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Consistente content

Slechts 2 procent van de content van organisaties slaagt erin om op de socials van hun consumenten te verschijnen. Ik wist dat de sociale algoritmes meedogenloos zijn, maar 2 procent is wel echt minimaal. Daar doe je dan al die moeite voor

[Column] Joris van Heukelom: De mens meer mens maken

Kun jij soms ook met jaloezie naar mensen kijken die veel mening en een beetje inhoud op hoge snelheid de socials op donderen? Ik ben daar te lui voor

[Column] Paola Cassone: Wat eten we vandaag?

Ik voorspelde drie jaar geleden dat gezond eten binnen vijf jaar een revolutionaire impact op marketing en communicatie zou hebben en dit jaar is dat al uitgekomen

[Column] Nathalie Peters: De mix maakt het verschil

In de mediasector worden allerlei experimenten gedaan om te kijken hoe je je doelgroep goed bereikt en er ook nog wat aan verdient. Zijn dit wanhoopspogingen of strategisch slimme moves?

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: voorsorteren met Batavus Actieradius en de sjoemelstroom Vandebron

E-bikers zijn de schaamte voorbij. Als ik een paar jaar geleden werd ingehaald door een 60-plusser op een e-bike, meende ik toch altijd iets van gêne bij ze te zien

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden