Nederlands MediaNetwerk

Heb ik wat gemist? ”AD; Sollicitatie op video helemaal 2010”

Heb ik wat gemist? Even kreeg ik dit weekend het gevoel dat ik dit jaar een dubbel leven heb geleefd of op zijn minst sinds de jaarwisseling de tijd als kluizenaar heb doorgebracht. Volgens mijn collega’s was ik toch echt het merendeel van de dagen aanwezig op kantoor wat mij enigszins gerust stelde. Op pagina 12 in de zaterdageditie van het Algemeen Dagblad stond een artikel met de titel: ,,Sollicitatie op video helemaal 2010”. Met als klap op de spreekwoordelijke vuurpijl een quote van de heer Robert Wildeboer: ,,Het is inmiddels zover dat je zelfs in negatieve zin opvalt als je géén video meestuurt.” Ja u leest het goed, je valt in 2010 in negatieve zin op wanneer je niet met een videoboodschap solliciteert. De inleiding van het artikel suggereert zelfs dat je sollicitatiebrief in ‘vele branches’ zonder ‘blikken of blozen’ terzijde wordt geschoven. In uw arm knijpen is niet nodig, ook ik vroeg me af of ik een journalistiek artikel zat te lezen of een pure advertorial. Het bedrijf Video Recruitment, dat in dit journalistieke artikel in de categorie nieuws duidelijk gepromoot wordt, neemt gemiddeld wekelijks voor tussen de 10 en 15 mensen een videoboodschap op. Deze, ik geef toe, duizelingwekkende aantallen maken een videosollicitatie ‘helemaal 2010′. Terug naar de realitieit Ik neem u, als u het niet erg vindt, even mee terug naar het ‘echte’ jaar 2010. Op kantoor, waar wij toch voor heel wat bedrijven de werving doen, heb ik wat cijfers opgevraagd bij de afdeling recruitment. Tot nu toe hebben wij in 2010 ruim 4.500 sollicitaties ontvangen voor verschillende functies in de meest uiteenlopende branches. Welgeteld waren er onder deze 4.500 sollicitaties 0 (nihil, zero) sollicitaties inclusief videoboodschap. Nu zullen er best bedrijven, zoals KPN dat in het artikel wordt genoemd, die een videoboodschap op prijs stellen. Maar u zult met mij eens zijn dat kretologie als ,, Zonder videoboodschap val je in negatieve zin op.” en ,,Zonder videoboodschap wordt je brief in vele branches zonder blikken of blozen terzijde geschoven.” kunnen worden ondergebracht in de categorie onzin. Voordelen Natuurlijk zijn er wel degelijk voordelen aan een videoboodschap als begeleiding van een sollicitatie. Voor bepaalde functies, denk aan accountmanagers of telefonistes, kan het wanneer iemand zich goed presenteert daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn. Zaligmakend is het echter alles behalve. Als sollicitant ben je naast je eigen presentatie erg afhankelijk van de kwaliteit van de video-opname. En voor heel veel functies en branches is een vlotte presentatie (voor de camera) totaal niet van toegevoegde waarde. En ziet u een HR-Adviseur of Recruiter al 120 videoboodschappen bekijken naar aanleiding van het evenredige aantal sollicitaties? Bron:
MKB R Blog

Weergaven: 57

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden