Nederlands MediaNetwerk

Mensen zitten nog vrolijk thuis en hebben niet door dat misschien wel het begin van het einde in zicht is. Nee, ik heb het niet over 2012. Ik heb het over het einde van het internet….

Het bedrijf wat via haar PR de spreuk “Don’t be evil” aan zich liet linken, heeft datzelfde PR apparatsjik nu voluit aanstaan: In de afgelopen weken zijn maar liefst 13 nieuwswaardige berichten van Google de revue gepasseerd: van zonnepanelen (ze moeten groen doen, anders zijn zij een van de grootste produceerders van CO2) tot meerdere producten aangaande hun “aanval” op de traditionele uitgeverswereld (Recapcha, On Demand Books, Fast Flip.)
Voor een overzicht moet je hier zijn.

De belangrijkste, voor ons in de marketing wereld, is de aankondiging van Google Ad Exchange. Dat is een online marktplaats voor online advertentieruimte: via de achterdeur wordt via het veiling model de onverkochte ruimte verkocht voor grote sites. Niets nieuws, want dit bestaat al langere tijd, maar omdat Google het doet zou het groots opgepakt kunnen worden.

Ik vind die 13 persberichten er wel ERG veel… en over zulke verschillende dingen: het geeft geen focus. Is er niet misschien wel iets aan de hand dat Google via dit PR(opaganda) offensief wil verdoezelen?

De achterdeur lijkt namelijk open te staan en als Google niet oppast kan deze diversificatie hun Stalingrad zijn: de grootste concurrent van Google heeft inmiddels in de VS al bijna 17% marktaandeel en stijgt maand op maand met 22%. Met zo’n stijging ziet Microsoft over 9 maanden de geboorte van de nieuwe searchmonopolist: Bing. Er verschijnen al artikelen waarom je moet overstappen op Bing op respectabele blogs (o.a. fantastische visual search, enhanced view/preview en integratie met Twitter.)

Maar misschien, dit keer serieus, gevaarlijker is dat Google binnenkort niet meer monopolist in het aanbieden van de beste (gratis) geïntegreerde doormeting. Adobe, u weet wel, diegene die een paar jaar terug Macromedia (die van Flash) opkochten en zo in een klap op bijna elke site stonden, hebben Omniture gekocht. Omniture staat in de markt bekend als (een van) de beste webanalysesystemen. Als zij dit gratis bij de webbouwtools aanbieden (wat je verwacht) dan beschikt Adobe straks over de beste data m.b.t hoe een site er uit moet zien voor jou doelstelling. Voor velen dus het einde van Google Analytics – waardoor Google voor haar zeer belangrijke info ziet wegvloeien naar derden. Daarnaast heeft Adobe een nieuw systeem, Story, waardoor ze beter data kunnen toevoegen aan video en de videofile zelf doorzoekbaar maken… iets wat Google niet kan.

Als je daar dan nog bij optelt dat AdPepper als eerste het derde internetrijk (web 3.0 = het semantische web*) inluidt met haar iSense: een systeem wat er voor zorgt dat een pagina semantisch wordt nagekeken, gecategoriseerd en zo bekeken welke advertentie het beste op deze pagina past en je begint te zien dat Google misschien wel haar fundament begint kwijt te raken. Want waarom nog contextueel adverteren als het semantisch kan?

Dus snel mensen…. Allemaal aan de nieuwe producten van Google …. Want doe je dit niet, dan zou Google in elkaar kunnen klappen en stort het hele internet achter hen aan… want als er een Too Big To Fail is, dan zijn zij het wel.



*hierover volgende keer meer


P.s. Wil jij dat ik ergens over schrijf? Laat het me weten via mail koningwoning at gmail punt com of twitter @koningwoning - ik zal met je in discussie gaan waarom en wellicht komt er een mooi stuk uit.

Weergaven: 48

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Eric Woning op 23 September 2009 op 10.11
Nou Pi-Qui, een beetje sensatie is nooit weg.
Ik ben wel blij met de concurrentie die Google nu krijgt - het zorgt er voor dat ze niet blij blijven met de status quo maar ook naar hun oudere oplossingen kijken en of dat nog wel de juiste zijn.... of daar niet verandering in moet komen.

Daarbij was het ook een stijlelement om te laten zien wat de grote dingen zijn die in de afgelopen week/weken zijn gebeurd ;-)

maar als je het niet eens bent.... bring it on! I ga graag discussies aan over wat er gebeurt in de markt.
Reactie van Pi-Qui Baltink op 23 September 2009 op 0.13
Grappig. Wat wil je sensatie? Ikdenk dat begaafde mensen..ook nog wel iets anders kunnen zien. Een grote vlucht voor communicatie..ipv een prestigestrijd...wie heeft het beste idee? Dat is gezien wat er gebeurd in de wereld nog maar de vraag.

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings- en doorzettingsvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden