Nederlands MediaNetwerk

Gisteren beschreef Auke Kok op de opiniepagina van NRC Handelsblad de speelstijl van het Nederlands Elftal als PVV-voetbal. In zichzelf gekeerd, behoudend, defensief, zonder avontuur, zonder lef en met een totaal gebrek aan flair en stijl.

Ik vind dat wel leuk gevonden maar ik ben het niet met hem eens. Onze mannen proberen slechts een WK te winnen - na de wedstrijd tegen Brazilië praten we wel verder. Nee, ik wilde de kwalificatie die Kok aan de voetballers meegeeft juist op de media zelf plakken.

En dan heb ik het niet eens over de schandalige manier waarop de media Geert Wilders salonfähig hebben gemaakt door hem een podium te geven. Nou goed; nu we het er toch over hebben: ik weet niet hoe jullie dat hebben ervaren maar ik was in shock toen Geert Wilders opeens opdook als gezellig keuvelend belpanellid in de grote televisieshow naar aanleiding van de aardbevingsramp in Haïti.

En zo ging het nog even door. Geert Wilders wordt onthaald in RTL Boulevard - ik was verbijsterd toen de Cosmopolitan het eerste nummer van een nieuwe editie aan Geert Wilders overhandigde. Waarom zou je dat doen? Denken die mensen dan nergens over na? Ja, natuurlijk denken die wel na maar over verkeerde dingen. Wilders is publiciteit en dus goed voor de kijk- en verkoopcijfers.

En zo kwam er een hele enge symbiose tot stand waarmee media zichzelf konden versterken en Geert Wilders zich kon presenteren als een geaccepteerde politicus en als hij dan geaccepteerd werd, dan waren zijn ideeën ook acceptabel. Want in weerspraak tot wat sommige lieden ons willen doen geloven, is het publiek dat op Wilders stemt wel dom - het kan toch niet waar zijn dat de PVV in Limburg de grootste partij is geworden omdat de lijsttrekker een dialect spreekt dat je bekend in de oren klinkt. Dat zoiets als een verworvenheid als godsdienstvrijheid overstijgt.

Maar goed, we dwalen af. Ik wou het over iets heel anders hebben. Over kleine, naar binnen gekeerde journalistiek, waar de Nederlandse media zich in de volle breedte aan schuldig maakt als het over Afrika gaat in het algemeen en over Zuid-Afrika in het bijzonder.

Het beeld dat door de media decennia lang van Afrika wordt geschetst, is dat van een achterlijk, kansloos verloren continent vol honger en oorlog, waarmee het nooit wat zal worden. Dat het Afrikaanse continent al een jaar of tien een systematisch hogere economische groei heeft dan Europa en dat Afrika meer is dan armoede alleen, maakt het blijkbaar nodeloos complex.

En wat zullen wij als media met dat achterhaalde, eendimensionale beeld van Afrika doen? Bevestigen? Mwahh. Ehh... doorbreken en iets fris doen? Nee! Versterken dan misschien? Ja, dat is misschien wel het beste - en zeker het makkelijkste. De lokroep van de township is voor de Nederlandse mediaprofessional sterker dan die van een batterij zingende sirenen.

Een aantal jaren gelden deed ik de hoofdredactie voor een sponsored magazine van Canon. Ik zette bij een journalist en een fotograaf een artikel uit over jonge, rijke en succesvolle Zuid-Afrikanen in Kaapstad. Welke universiteit scoort het best, welke business doet het goed, wat zijn de hipste nachtclubs, de beste stranden?

"Ja leuk!" kirde de fotograaf. "En dan gaan we daarna naar de townships, voor het schrijnende contrast!"

Je kunt in Soweto je kont niet meer keren want de complete Nederlandse media staat te draaien, schrijven en zwoegen in de township. Zo ook het NOS Journaal. Voorafgaand aan iedere wedstrijd van Oranje begeeft het NOS Journaal zich in de township, op zoek naar tovenaars die een handje schelpen werpen om zo te kunnen zien hoe het Nederlands elftal het eraf zal brengen.

Ruim een jaar geleden ontmoette ik Jan Mulder. Ik was vanuit co-producent Africa Interactive betrokken bij het NPS programma Wereldkampioen van Afrika, waarvoor op locatie zou worden gaan gefilmd in Marokko, Mali, Ghana, Ivoorkust en Zuid-Afrika.

Elk van de vijf uitzendingen kreeg een thema mee. Het thema Magie & Voetbal veegde Jan meteen van tafel.

"Het kan me niet schelen hoe belangrijk het thema is en hoe integer je het gaat filmen. Als dat thema blijf staan, trek ik me terug. Dat kan echt niet hoor. Elke journalist die iets doet over Afrikaans voetbal, kruipt meteen de hut van de plaatselijke tovenaar binnen. Het is niet om aan te zien. Mij gaat het om Afrikaans voetbal."

Natuurlijk had niemand aan tafel toen kunnen bevroeden hoe erg het een jaar later zou worden.

Jan is mijn held.


Lees van Bas ook:

- Ik was 14 en werd misbruikt door een priester
- Bavaria wint komend jaar alle prijzen...
- Ruben van der Meer doet Cup-a-Soup voor Itec
- BVA voorzitter Jan Driessen herdefinieert reclame
- Sweet sweet France...

Weergaven: 61

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Inès Wessels op 2 Juli 2010 op 13.08
mijnes ook

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden