Nederlands MediaNetwerk


Door Erwin Blom. Het is een vraag die ik met enige regelmaat krijg: hoe volg je al die mensen op Twitter en hoe bepaal je wie je terugvolgt? Een antwoord.
Hoe volg je 3896 mensen op Twitter? Als je alles van een persoon wilt volgen, als je iedere tweet wilt zien, kun je maar een beperkt aantal mensen volgen zonder er een dagtaak aan te hebben. Dan moet je je beperken. Tot 100? Tot 150? Ik probeer niet om alles en iedereen te volgen. Dat kan simpelweg niet. Ik blader niet terug door mijn tijdlijn. Als ik er ben volg ik het gesprek, ben ik er niet dan mis ik het. Simpel. Geen probleem. Wel vind ik het van toegevoegde waarde om een grote groep mensen in mijn tijdlijn te zien langskomen. Omdat de variatie aan passie, kennis en kunde daarmee groter wordt. Aan de ene kant neemt de ruis bij meer mensen toe meer, tegelijk komt er meer toevallige waarde langs. Meer mensen die links delen, meer mensen die wijzen op wat ze interessant, opmerkelijk of leuk vinden. Door meer mensen te volgen, kom ik meer moois tegen en gevarieerder dan van een kleine groep. Ook profiteer ik anderszins van de grootte van de groep. Bijvoorbeeld met diensten als
Twittertim.es en
Paper.li waarbij onder mijn 'followers' wordt gekeken welke artikelen zij op internet belangrijk vinden. Met zijn allen vormen we een visie op de belangrijkste berichten, maken we een selectie. Ik profiteer zo van al die tijd die mensen op internet doorbrengen. Maar ook maak ik deelselecties. Binnen al die mensen die ik volg, zijn er wel degelijk mensen die ik nauwer in de gaten hou. Ik heb een aantal 'lists' in Twitter aangemaakt waardoor ik in kan zoomen op vrienden, oud-collega's of deskundigen. Als ik even wil zien wat mijn ex-collega's van de VPRO en andere omroepmedewerkers bezighoudt, kijk ik in Tweetdeck naar de column 'Hilversum'. Maar ook zoek ik in een kolom naar tweets met bepaalde trefwoorden, zoals 'social media' zodat ik op dat gebied op de hoogte blijf.
Hoe bepaal je wie je terugvolgt? Ooit, in de begindagen van Twitter, volgde ik iedereen - behalve overduidelijke spammers - terug. Het was toen nog niet zo druk, er waren nog niet zoveel twitteraars. Op een gegeven moment heb ik een achterstand opgelopen. Die achterstand is te groot geworden om in te lopen, om 'bij te followen'. Nu werk ik veel incidenteler. Als mensen op me reageren of iets tegen me zeggen, kijk ik vaak even of ik ze al volg en volg ze dan terug. Ook volg ik via
Twittercounter welke mensen mijn site met enige regelmaat bezoeken. Die ga ik dan volgen. Ik ga er namelijk vanuit dat ik wat heb met de mensen die wat hebben met de onderwerpen die voor mij belangrijk zijn. En daarnaast zijn er natuurlijk de mensen die ik zie opduiken in gesprekken met anderen. En zijn er de lists van anderen, zoals van
Robert Scoble, die me aan interessante twitteraars helpen.
www.erwinblom.nl Lees van Erwin ook: -
Wachting apart together. Voetbal vs Hyves -
Ik zei toch: Lijstjes werken. Altijd -
Men vraagt en wij schrijven!

Weergaven: 69

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Hans Janssen op 16 Juli 2010 op 17.24
Grijns

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Over Obama's angst, Anti-Black Friday en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Fotokracht

“Een boek zegt meer dan duizend woorden”, hoorde ik een bekende cabaretier eens zeggen. “Da’s logisch”, zou een bekende voetballer hebben gezegd. De originele uitspraak heeft betrekking op een foto

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden