Nederlands MediaNetwerk

IAB: Opmerkelijke stijging netto bestedingen online video

De Nederlander consumeert steeds vaker online video. Zo kijkt maar liefst 79% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder weleens online video, waarvan 19% dit zelfs dagelijks doet. Ook adverteerders zien deze verschuiving en zetten steeds vaker online video in voor hun campagne. Dit concludeert de IAB Taskforce Online Video op basis van het online video bestedingsonderzoek dat zij heeft verricht onder 10 Nederlandse online video exploitanten en uitgevers. De resultaten laten een spectaculaire groei zien in netto bestedingen ten opzichte van voorgaande jaren.

Zo zijn de totale netto bestedingen van online video in Nederland gestegen van 4,3 miljoen euro in 2008 naar bijna 7,3 miljoen in 2009. Dat is een stijging van maar liefst 70%. De verwachting is dat de stijging van de bestedingen in 2010 spectaculair zal zijn. Alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar werd er bijna 3 miljoen euro uitgegeven aan online video ads door adverteerders.

“De verwachting is dat de bestedingen eind 2010 boven de 10 miljoen euro gaan uitkomen, een significante toename vergeleken met voorgaande jaren”, aldus Bas de Kok, vicevoorzitter van de IAB Taskforce Online Video. Dankzij deze resultaten kan er voor het eerst een representatief en duidelijk beeld worden geschetst van de netto online video bestedingen in Nederland. Voor die tijd waren alleen de bruto bestedingen in kaart gebracht en waren niet alle online videopartijen vertegenwoordigd. Nu zijn tien grote online video partijen (exploitanten en uitgevers) onder de loep genomen en samen vertegenwoordigen zij zo’n 95% van de totale Nederlandse online video markt.

Voor het onderzoek inventariseerde de IAB Taskforce Online Video de netto online video bestedingen van RTL, Ster, SBS, WebAds, MSN, Sanoma Digital, Zoomin (Telegraaf), Adfab, Videostrip en MTV. De bestedingen zijn anoniem en onafhankelijk in kaart gebracht door Hoogeveen & Partners accountancy, voor de jaren 2008, 2009 en Q1 van 2010. De totale bestedingen zijn tevens opgesplitst naar de verschillende videoformaten, namelijk de pre-roll 15/30 seconden, post-roll, mid-roll en in-video (advertentie die in het videobeeld wordt vertoond, meestal onderaan, kort nadat de video is gestart).

De resultaten van het 2e en 3e kwartaal worden op dit moment verzameld en worden op de Online Video Summit bekend gemaakt, evenals de bestedingen per videoformaat. IAB Online Video Summit vindt op 7 december 2010 plaats in de Westerunie en Westerliefde op het Westergasterrein in Amsterdam.

www.onlinevideosummit.nl
www.iab.nl

Weergaven: 43

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden