Nederlands MediaNetwerk

Ik hou van Holland en het gemeentebestuur van Utrecht

Deze titel is ingegeven door stemmen. In mijn werkzame bestaan hoor ik als notulist stemmen en schrijf. Het enige verschil tussen ‘Ik hou van Holland’ en ‘het gemeentebestuur’ is dat wanneer ik naar het TV programma kijk, ik absoluut niet de neiging heb om precies op te schrijven wat er gezegd wordt. Dat heb ik weer wel bij vergaderingen van de gemeenteraad. Als ik die vergaderingen hoor en ik zit niet achter mijn laptop, mis ik iets. Bij Ik hou van Holland heb ik dat hooguit op momenten. Wanneer ik de stem van Linda de Mol hoor als ik mijn ogen sluit, hoor ik in mijn gedachten Rinda den Besten. Rinda is wethouder in Utrecht, heeft evenveel charme als Linda de Mol maar voor het oog zijn beide schoonheden niet met elkaar te vergelijken. Wel voor het oor. Beiden hebben een in mijn beleving zeer innemende stem. En toevallig is het oor het belangrijkste gereedschap voor een notulist. Daarmee kom ik tot deze vergelijking.

5 november j.l genoot ik weer van de sfeer. De sfeer in Ik Hou van Holland. Het team Jeroen van Koningsbrugge versus dat van Guus Meeuwis: ‘woorden spellen’ (toch ook een beetje mijn vak), ‘welk lied wordt er gespeeld en van wie is het?’ ‘De Bom in de kring.’ ‘Geen ja, geen nee.’ Gisteravond speelde Emile Roemer dit spel. Hij ging hartstikke goed. En dan in alle emotie in één keer ‘nee, nee, nee, nee, nee!’ En ook het spel ‘Wat zingt mijnheer Cheung?’ Mooi is dat de spanning steeds om te snijden blijft tot en met het Rad – het bittere einde, meestal bitter voor Guus Meeuwis. Maar ook, dat iedereen lacht en blijft lachen. Dat neemt niet weg dat steeds iets op het spel staat. 5 november 2011 was dat ‘een boot om op te blazen’. Het team van Guus Meeuwis ging ermee weg. Prachtige televisie waarvan mijn hart open gaat.

En stel ik zou mijn ogen dicht doen voor de televisie, hoor ik wethouder Rinda den Besten dingen zeggen als: ‘Anita [Meijer] is jarig vandaag. Anita, we vieren je verjaardag. Je bent vorige week …’ als inleiding van De Bom. Rinda zou het ook zo hebben gezegd. Dat is mijn gevoelige snaar – de klankkleuren van stemmen in mijn oor. Of: ‘We hebben een aantal anagrammen voor jullie, bij elk anagram vertel ik van te voren wat we zoeken. Elk goed gevonden anagram levert één punt op. Er mag één keer gepast worden…’ Of ‘paralellewaterum’: ‘Elk foutloos antwoord levert één punt op. ‘ Ik hoor het Rinda al zeggen namens het college van B&W in de gemeenteraad van Utrecht. Het gebeurt steeds als ik mijn ogen dicht doe bij Ik hou van Holland.

Wat zou het bevrijdend zijn. De teams van Ik hou van Holland als vormen ze de Utrechtse gemeenteraad. En dan voor de samenvatting [als die van de gedane toezeggingen in de raad] het Rad: elke fractie één keer draaien. En heeft de fractie ‘pech’, heeft zij pech. Ik schrijf dan ‘pech’. En iedereen blijft lachen. Net als voor de televisie. Wat zouden de inwoners van Utrecht reikhalzend voor de buis zitten voor een volgende uitzending van een commissie- of raadsvergadering. Steeds weer die spanning in combinatie met een bevrijdende vrolijkheid. En dan te bedenken dat het daarbij in termen van ‘het politieke landschap’ maar om twee stemmen gaat: die van Rinda den Besten en Linda de Mol. Gewoon een oogje dichtdoen bij Ik hou van Holland en de politiek is dichtbij het publiek – in mijn beleving, dan. Een hoopgevend perspectief...

Weergaven: 320

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Heidi Baltzer over de Amsterdamse creatieve industrie

Ambassadors stelt Heidi Baltzer aan als Managing Director van de onlangs geopende tweede vestiging. De Canadese producer neemt jarenlange ervaring mee uit onder andere New York. We spreken haar over werken aan de grachten, Amsterdam vs. de wereld en haar plannen met de creatieve productiestudio

[Interview] Patrick van Hooy over Value Zipper

Patrick van Hooy is oprichter, eigenaar en comercial director van Value Zipper. Eerder had hij verschillende posities in sales bij TMG, Sanoma en De Persgroep.

[Interview] Peter Haug over de overstap van BMW naar 180 Kingsday

Na meer dan 30 jaar neemt BMW Nederland afscheid van J. Walter Thompson Amsterdam en gaat verder met 180 Kingsday, een fusie van 180 Amsterdam en Kingsday. We spreken met marketingdirecteur van BMW Peter Haug over de afgelopen pitch en de toekomst van het automerk

[Interview] Annemieke van Baal over het maken van een culinair jubileumboek

Tweesterrenrestaurant Aan de Poel bestaat 10 jaar. Om dit te vieren benaderden ze creatief bureau Vandenberg voor het maken van onder andere een luxe jubileumboek. We spreken met Annemieke van Baal, verantwoordelijk voor brand strategy en marketing bij Vandenberg

[Interview] Shula Rijxman over de maatschappelijke waarde van de NPO

De Nederlandse Publieke Omroep maakte onlangs een rapportage openbaar waarin het dieper ingaat op hun maatschappelijke belang. We spreken met voorzitter Shula Rijxman over de aanleiding van het rapport, de huidige overheidsregels en de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Roupert Muller: Doorvragen

Tijdens de race was er een mega-incident tussen Vettel en Hamilton. Vettel reed (bewust) in op de auto van Hamilton. Na de race willen wij als publiek uiteraard weten hoe de beide kemphanen over de situatie denken. Het blijkt echter dat pitreporter Plooij geen vraag over het incident mag stellen aan Hamilton

[Column] Frank Waals: Wij van de media hebben spijt

De media zijn weer in de media, je leest het overal. Mensen klagen over de hitte op Twitter, de ergernis over de indeling van de Facebook-feed laait weer op, LinkedIn zou te vaak als persoonlijke reclamezuil worden gebruikt

[Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals

Traditioneel wordt er veel geklaagd in het vak over deze prijsuitreikingen. Het zijn er teveel, dat horen we al jaren. Maar nu wordt er ook gemord over de relatieve onbekendheid van de winnende campagnes. Reclame is volgens sommigen alleen maar goed als het voor massabereik zorgt. Als iedereen het kent

[Column] Julie van Mol: Van droom naar daad. Hoe en wat dan?

Van de uiteenlopende eisen van uitgeverijen viel ik stil. De een wilde louter de eerste twee hoofdstukken, de ander het volledige script. Lettertypes en -groottes en regelafstanden varieerden. En natuurlijk een begeleidende brief. Maar ook een synopsis, van een half A4’tje tot maximaal vijf, inclusief plot en omschrijving van personages. Aanlevering: per post, dubbel- of enkelzijdig geprint of per mail

[Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C

Wat moet er gebeuren wanneer de bedenker in kwestie van het strafbankje komt? Terug naar de tekentafel. Bedenk in elk geval een goede propositie die bij het logo op de website kan worden geplaatst. Wie weet wordt het dan nog wat, Chantal

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden