Nederlands MediaNetwerk

Ik hou van Holland en het gemeentebestuur van Utrecht

Deze titel is ingegeven door stemmen. In mijn werkzame bestaan hoor ik als notulist stemmen en schrijf. Het enige verschil tussen ‘Ik hou van Holland’ en ‘het gemeentebestuur’ is dat wanneer ik naar het TV programma kijk, ik absoluut niet de neiging heb om precies op te schrijven wat er gezegd wordt. Dat heb ik weer wel bij vergaderingen van de gemeenteraad. Als ik die vergaderingen hoor en ik zit niet achter mijn laptop, mis ik iets. Bij Ik hou van Holland heb ik dat hooguit op momenten. Wanneer ik de stem van Linda de Mol hoor als ik mijn ogen sluit, hoor ik in mijn gedachten Rinda den Besten. Rinda is wethouder in Utrecht, heeft evenveel charme als Linda de Mol maar voor het oog zijn beide schoonheden niet met elkaar te vergelijken. Wel voor het oor. Beiden hebben een in mijn beleving zeer innemende stem. En toevallig is het oor het belangrijkste gereedschap voor een notulist. Daarmee kom ik tot deze vergelijking.

5 november j.l genoot ik weer van de sfeer. De sfeer in Ik Hou van Holland. Het team Jeroen van Koningsbrugge versus dat van Guus Meeuwis: ‘woorden spellen’ (toch ook een beetje mijn vak), ‘welk lied wordt er gespeeld en van wie is het?’ ‘De Bom in de kring.’ ‘Geen ja, geen nee.’ Gisteravond speelde Emile Roemer dit spel. Hij ging hartstikke goed. En dan in alle emotie in één keer ‘nee, nee, nee, nee, nee!’ En ook het spel ‘Wat zingt mijnheer Cheung?’ Mooi is dat de spanning steeds om te snijden blijft tot en met het Rad – het bittere einde, meestal bitter voor Guus Meeuwis. Maar ook, dat iedereen lacht en blijft lachen. Dat neemt niet weg dat steeds iets op het spel staat. 5 november 2011 was dat ‘een boot om op te blazen’. Het team van Guus Meeuwis ging ermee weg. Prachtige televisie waarvan mijn hart open gaat.

En stel ik zou mijn ogen dicht doen voor de televisie, hoor ik wethouder Rinda den Besten dingen zeggen als: ‘Anita [Meijer] is jarig vandaag. Anita, we vieren je verjaardag. Je bent vorige week …’ als inleiding van De Bom. Rinda zou het ook zo hebben gezegd. Dat is mijn gevoelige snaar – de klankkleuren van stemmen in mijn oor. Of: ‘We hebben een aantal anagrammen voor jullie, bij elk anagram vertel ik van te voren wat we zoeken. Elk goed gevonden anagram levert één punt op. Er mag één keer gepast worden…’ Of ‘paralellewaterum’: ‘Elk foutloos antwoord levert één punt op. ‘ Ik hoor het Rinda al zeggen namens het college van B&W in de gemeenteraad van Utrecht. Het gebeurt steeds als ik mijn ogen dicht doe bij Ik hou van Holland.

Wat zou het bevrijdend zijn. De teams van Ik hou van Holland als vormen ze de Utrechtse gemeenteraad. En dan voor de samenvatting [als die van de gedane toezeggingen in de raad] het Rad: elke fractie één keer draaien. En heeft de fractie ‘pech’, heeft zij pech. Ik schrijf dan ‘pech’. En iedereen blijft lachen. Net als voor de televisie. Wat zouden de inwoners van Utrecht reikhalzend voor de buis zitten voor een volgende uitzending van een commissie- of raadsvergadering. Steeds weer die spanning in combinatie met een bevrijdende vrolijkheid. En dan te bedenken dat het daarbij in termen van ‘het politieke landschap’ maar om twee stemmen gaat: die van Rinda den Besten en Linda de Mol. Gewoon een oogje dichtdoen bij Ik hou van Holland en de politiek is dichtbij het publiek – in mijn beleving, dan. Een hoopgevend perspectief...

Weergaven: 368

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Telfort-miljonair bij KPN, Allsecur en Charlie Temple

Deze keer duikt Machiel Verkuyl in de wereld van het omnummeren, het omstickeren, het fuseren. Goede merken zijn buigzaam, maar waar begint het kraken

[Column] Niels Bruinsma: Nieuwe radiocijfers & deepdive op Frank Dane en Wilfred Genee

De radiocijfers van mei-juni zijn er! De laatste periode voor de zomer sluit toch vaak het eerste halfjaar af. Tijd om eens naar de bepalende factoren achter de luisterdichtheid te kijken

[Column] Sander Goudswaard: Corporate innovatie, de peuterjaren voorbij

Op 8 mei 2014 werd MakerLab opgericht. Makerstreet-partner Joris van Heukelom en startend ondernemer Roderick Martens zagen een markt in het ondersteunen van corporates bij hun innovatie-ambities. Inmiddels zijn we vijf jaar verder

[Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?

Kinderen die vrolijk bergen Skittles en M&M’s wegspoelen met Coca-Cola en Dr Pepper en een licht-alcoholistische politieman die zelfs als hij in bed ligt een Camel in zijn mond heeft. Als je naar Stranger Things kijkt ga je terug in de tijd

[Column] Kenny de Vilder: Make your logo great again!

Het lijkt erop dat Bill de Blasio zijn kleinkinderen een logo liet ontwerpen in Paint of WordArt. Mike Gravel gaat voor een klassiek, fantasieloos ontwerp. Verschillende kandidaten laten, heel origineel, de kleuren van de Star Spangled Banner terugkomen in hun beeldmerk

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden