Nederlands MediaNetwerk

Ik hou van Holland en het gemeentebestuur van Utrecht

Deze titel is ingegeven door stemmen. In mijn werkzame bestaan hoor ik als notulist stemmen en schrijf. Het enige verschil tussen ‘Ik hou van Holland’ en ‘het gemeentebestuur’ is dat wanneer ik naar het TV programma kijk, ik absoluut niet de neiging heb om precies op te schrijven wat er gezegd wordt. Dat heb ik weer wel bij vergaderingen van de gemeenteraad. Als ik die vergaderingen hoor en ik zit niet achter mijn laptop, mis ik iets. Bij Ik hou van Holland heb ik dat hooguit op momenten. Wanneer ik de stem van Linda de Mol hoor als ik mijn ogen sluit, hoor ik in mijn gedachten Rinda den Besten. Rinda is wethouder in Utrecht, heeft evenveel charme als Linda de Mol maar voor het oog zijn beide schoonheden niet met elkaar te vergelijken. Wel voor het oor. Beiden hebben een in mijn beleving zeer innemende stem. En toevallig is het oor het belangrijkste gereedschap voor een notulist. Daarmee kom ik tot deze vergelijking.

5 november j.l genoot ik weer van de sfeer. De sfeer in Ik Hou van Holland. Het team Jeroen van Koningsbrugge versus dat van Guus Meeuwis: ‘woorden spellen’ (toch ook een beetje mijn vak), ‘welk lied wordt er gespeeld en van wie is het?’ ‘De Bom in de kring.’ ‘Geen ja, geen nee.’ Gisteravond speelde Emile Roemer dit spel. Hij ging hartstikke goed. En dan in alle emotie in één keer ‘nee, nee, nee, nee, nee!’ En ook het spel ‘Wat zingt mijnheer Cheung?’ Mooi is dat de spanning steeds om te snijden blijft tot en met het Rad – het bittere einde, meestal bitter voor Guus Meeuwis. Maar ook, dat iedereen lacht en blijft lachen. Dat neemt niet weg dat steeds iets op het spel staat. 5 november 2011 was dat ‘een boot om op te blazen’. Het team van Guus Meeuwis ging ermee weg. Prachtige televisie waarvan mijn hart open gaat.

En stel ik zou mijn ogen dicht doen voor de televisie, hoor ik wethouder Rinda den Besten dingen zeggen als: ‘Anita [Meijer] is jarig vandaag. Anita, we vieren je verjaardag. Je bent vorige week …’ als inleiding van De Bom. Rinda zou het ook zo hebben gezegd. Dat is mijn gevoelige snaar – de klankkleuren van stemmen in mijn oor. Of: ‘We hebben een aantal anagrammen voor jullie, bij elk anagram vertel ik van te voren wat we zoeken. Elk goed gevonden anagram levert één punt op. Er mag één keer gepast worden…’ Of ‘paralellewaterum’: ‘Elk foutloos antwoord levert één punt op. ‘ Ik hoor het Rinda al zeggen namens het college van B&W in de gemeenteraad van Utrecht. Het gebeurt steeds als ik mijn ogen dicht doe bij Ik hou van Holland.

Wat zou het bevrijdend zijn. De teams van Ik hou van Holland als vormen ze de Utrechtse gemeenteraad. En dan voor de samenvatting [als die van de gedane toezeggingen in de raad] het Rad: elke fractie één keer draaien. En heeft de fractie ‘pech’, heeft zij pech. Ik schrijf dan ‘pech’. En iedereen blijft lachen. Net als voor de televisie. Wat zouden de inwoners van Utrecht reikhalzend voor de buis zitten voor een volgende uitzending van een commissie- of raadsvergadering. Steeds weer die spanning in combinatie met een bevrijdende vrolijkheid. En dan te bedenken dat het daarbij in termen van ‘het politieke landschap’ maar om twee stemmen gaat: die van Rinda den Besten en Linda de Mol. Gewoon een oogje dichtdoen bij Ik hou van Holland en de politiek is dichtbij het publiek – in mijn beleving, dan. Een hoopgevend perspectief...

Weergaven: 370

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

[Interviews] Video-interviews tijdens Online Radio Awards

Tijdens het symposium van de Online Radio Awards is een aantal toonaangevende sprekers geïnterviewd, onder wie Jeroen de Bakker, Kamran Ullah, Marvin Jacobs van Airborne, Elger van der Well, Wim Eikelboom Arjan Snijders en Liedewij Hentelaar

[Interview] Video-interview met Matthias Scholten, directeur FC Group (RTL Group)

Een video-interview met Matthias Scholten, directeur van FC Group, over de televisiemarkt en FC Group, de creatiepoot van RTL Group

[Interview] Video-interview met Ton Rozestraten over marktontwikkelingen en Screenforce Day

Een uitgebreid video-interview met Ron Rozestraten, voorzitter Screenforce en CCO RTL Nederland, over de televisiemarkt, ontwikkelingen en Screenforce Day

[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Chapeau Chateau Meiland

Er zijn meer emoties met een negatieve connotatie dan positieve. Toch houdt men op tv vast aan een geforceerde positiviteit, tot in het absurde. Zo ontstaat een beeld dat weinig relatie kent met de werkelijkheid. Mensen kunnen zich moeilijk identificeren met anderen waarmee het alleen maar goed gaat

[Column] Jeroen Verkroost: Google als klimaathater, influencers kweken, foutste privacy policy, mediabestedingen, de beste e-mail ooit

The Polluters Project is een samenwerking van journalisten, wetenschappers en NGO’s die opgericht is om door data, onderzoek en analyse aan het licht te brengen welke grote bedrijven bewust bijdragen aan ons klimaatprobleem. Meer dan twintig The Guardian-journalisten werkten ruim zes maanden mee aan dit project

[Column] Marvin Jacobs: Generation Headphone bereik je niet meer via het scherm

Podcastluisteraars doen altijd iets anders terwijl ze luisteren: autorijden, huishoudelijke klusjes of sporten. Allemaal momenten waarop je als merk normaal gesproken geen rol van betekenis speelt

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bold Bud, smakeloos Aegon en feel good Unox

Terwijl heel bierproducerend Nederland zich met campagnes richt op 0.0, hipster-ness of de historie van het merk, blijft er ongemerkt een vakje leeg. Het bier van nu, het bier van jou. Dat moet de strateeg hebben gedacht die Bud in Nederland mocht introduceren. En geef haar of hem eens ongelijk

[Column] Cor Hospes: Kloterige kijkcijfers

Programmamanagers, zendermanagers, marketeers... ze hangen aan het infuus van cijfers. Ze willen likes en linkjes turven, ze willen torenhoge rapporten met kijk- en luistercijfers. Ze willen weten wat hun acties en campagnes opleveren. Ze willen meten, omdat ze bang zijn dat ze het anders niet begrijpen

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden