Nederlands MediaNetwerk

Ik was 14 en werd misbruikt door een priester

Toen ik de cover van het boek
Ik was 14 en werd misbruikt door een priester van
Joël Devillet onder ogen kreeg, dacht ik drie dingen tegelijk - nou goed; heel snel achter elkaar. 1. Als allereerste dacht ik aan
Herman Brusselmans, die in de tijd dat hij niet alleen leuk maar ook nog briljant was, een recensie met de vernietigende kracht van een waterstofbom schreef over het boek
13 en half:
De lelijke, en tot mijn niet geringe verbazing slechts één taalfout bevattende titel, verwijst naar het aantal redacteuren dat nodig was om dit vodje de wereld in te helpen. Kortom: Ik heb wel eens een aansprekender boektitel gelezen.
2. Een fractie van een seconde daarna dacht ik: Dit moet een grap zijn. Je gaat niet met een boek met een slapstick cover de Rooms Katholieke Kerk daadwerkelijk aan het kruis nagelen. 3. En weer een fractie van een seconde daarna realiseerde ik me dat het geen grap was - alleen die ondertitel met dat misplaatste uitroepteken klopte helemaal niet. In plaats van
Het weerzinwekkende, waargebeurde verhaal hoe een jonge tiener door een priester werd misbruikt en hoe de kerk een doofpotoperatie organiseerde! had er moeten staan:
Hoe slachtoffer-auteur Joël Devillet een paar frankskes uit zijn ballen probeert te slaan. En daar bleef het eerlijk gezegd niet bij. Het duurde even maar er kwam uiteindelijke ook een vierde gedachte. 4. Dat auteur Joël Devillet driedubbel slachtoffer is geworden. Eerst van de priester, dat was al niet leuk; toen slachtoffer van de Rooms katholieke Kerk - dat was ook al geen pretje. En nu wordt de brave Joël nog ongekend te grazen genomen door zijn uitgeverij. Zelfs bij de vierde keer kijken, schiet ik weer in de lach. Wat een vrolijke cover. Ik hoop van ganser harte dat Noël het geld dat hij met dit boek verdient zelf houdt en niet doneert aan 1 of anders goeds. Ik hoop dat hij er iets van koop dat hem intense vreugde, rust en genoegdoening geeft. Leest u allen dit boek! - ik doe het niet.

Weergaven: 564

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Gerard Bik op 3 Juli 2010 op 23.23
Christiane en Bas hebben wat mij betreft allebei gelijk. Dat kan, omdat ze het over twee zeer verschillende aspecten van dit probleem hebben.
Over de cover kan ik alleen maar zeggen dat die heel duidelijk de bedoeling van de uitgever toont: weerzinwekkend vrolijk geld verdienen aan de sensatie die de ellende van een ander oplevert.
Reactie van Gyanda Jung op 26 Juni 2010 op 2.25
bedankt voor je uitleg. Ik schrijf mijn proefschrijft over dit onderwerp "autobiografien over sexueel misbruik en uitgeverijen" - hoe het lukkt zo een boek te publiceeren en of het lukkt of niet. Vandaar vind ik jou opmerkingen over het cover van belang en interessant.
Reactie van Bas Vlugt op 25 Juni 2010 op 16.16
Dank voor jouw reactie, die duidelijk recht uit het hart is. Voor de goede orde: Wat mij betreft mogen alle religieuze instituties worden opgeheven - en de Rooms Katholieke Kerk als eerste. En wat mij betreft moeten alle daders van misbruik worden vervolgd, al helemaal als misbruik vanuit een religieuze institutie plaatsheeft, en helemaal helemaal als het er steeds meer op begint te lijken dat dat misbruik zo vaak heeft plaatsgevonden, dat er sprake lijkt te zijn van systematisch misbruik en helemaal helemaal helemaal als dezelfde religieuze institutie er - zoals het boek wil aantonen - niets wil ondernemen om het onrecht te bestrijden. En ja; natuurlijk moeten slachtoffers worden gehoord.

Maar goed, daar gaat mijn column niet over. Mijn punt is: Als je een boek schrijft over zo'n groot en belangrijk onderwerp, geef zo'n boek dan ook een cover mee die bij de zwaarte van het onderwerp past. Deze cover lijkt nog het meest op de aankondiging van een klucht van John Lanting. Ik vind dat de uitgeverij met dit gebaar de auteur en de slachtoffers te kort doet.
Reactie van Gyanda Jung op 25 Juni 2010 op 14.40
Beste Bas, dit is helaas niet een van jou goede teksten. Het spreekt vooral uit, dat je geen weten hebt van wat voor slachtoffer's heel belangrijk is: gehoord te worden. En ga dan maar naar een uitgeverij en probeer jou boek, dat je met je hartbloed geschreven hebt, uitgegeven te bekomen. En hoor dan, hoe cynisch de redacteurs je zeggen, dat je geen kans hebt, omdat het niemand horen wil. Het is gelukk, dat er nu een tijd is dat de openbaar het toch horen wil en ik ben blij voor iedere slachtoffer, die zijn/haar verhaal kwijt kan. Het is erg belangrijk voor de hele gemeenschap dat mensen, die gekwetst worden zijn gehoord en gewardeerd worden.

Interviews

[Interview] Paul Römer namens Vereniging van Commerciële Radio over gewenste vergunningsverlenging: "Nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bas Vlugt: Media Transfer naar Bestemming Onbekend

Vandaag heeft het Nederlands MediaNetwerk een artikel gepubliceerd dat flink in de belangstelling staat van onze lezers, getuige de snelheid waarmee dit artikel in de lijst van meest gelezen artikelen is gekatapulteerd

[Column] Jacqueline Smit: Beware of your shadow

Het is tijd voor het omarmen van het oncomfortabele, het fluïde maken van modellen en het ontwikkelen van nieuw gedrag

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden