Nederlands MediaNetwerk

Interview met mij in 'den Triangel', Antwerpse wijkkrant

Nederlandse inwijkeling publiceert boek over leven in Antwerpen
"Ik zat in Rotterdam op een dood spoor"

Voormalig Rotterdammer Johan Peters (39), parttime zelfstandig journalist, woont sinds mei 2006 in het centrum van Antwerpen. Zopas verscheen zijn tweede boek 'Antwerpen, stad naar mijn goesting' waarin hij zijn ervaringen van de voorbije drie jaar deelt met de lezer. Aan de hand van persoonlijke observaties schetst hij een beeld van de mooie en minder mooie kanten van de Antwerpse samenleving.

"Toen ik Rotterdam inruilde voor Antwerpen stond vast dat ik een boek over mijn nieuwe thuis zou schrijven. Aanvankelijk schreef ik elke dag mijn bevindingen neer op een blog op de site van de Volkskrant. Daarmee was de basis gelegd.

In de zomer van 2008 werd ik gecontacteerd door uitgeverij Shaker Media die me, naar aanleiding van mijn eerste boek ('Klagen helpt niet, daar word je niet beter van', red) over relaties en seksualiteit bij mensen met een beperking, de kans bood mijn nieuwe idee te realiseren. Het werd me werkelijk in de schoot geworpen! Bovendien hoopte ik op deze manier mijn naamsbekendheid te kunnen vergroten en meer journalistieke opdrachten binnen te halen."

Welke doelgroep had u voor ogen toen u het boek schreef?

"Op de eerste plaats heb ik het boek geschreven voor Nederlanders. Die bezoeken graag en regelmatig Antwerpen. Ik wilde op een journalistieke manier mijn persoonlijke ervaringen van het leven in Antwerpen met hen delen. Op de tweede plaats wilde ik met dit werk de Vlamingen, en meer specifiek de Antwerpenaar, een spiegel voorhouden. Het was niet altijd even gemakkelijk om beide doelgroepen te combineren (lacht)."

Opvallend in uw boek is het gebruik van de aanspreking 'ge'. Waarom opteerde u daarvoor?

"Mijn keuze om de lezer met 'ge' aan te spreken, was vooral voor de gein. Voor Nederlanders klinken 'ge' en 'gij' erg exotisch. Mijn bedoeling was hen via mijn grapje voor te bereiden op dit typisch Antwerps gebruik."

Wat zijn volgens u de opmerkelijkste verschillen tussen Rotterdam en Antwerpen?

"Het leven in Antwerpen is gezellig, los en bourgondisch. Toch zijn mensen hier meer gereserveerd. Dat maakte het voor een inwijkeling als ik niet altijd even gemakkelijk om contacten te leggen. Zeker tijdens de eerste maanden van mijn verblijf in de stad moest ik daaraan wennen. Ook het verschil in aanpak op de werkvloer bleek niet altijd evident. In Nederland hecht men erg veel belang aan een collectieve overlegstructuur, terwijl in België eerder sprake is van een hiërarchie op het werk."

Hebt u ooit spijt gehad van uw beslissing in Antwerpen te komen wonen?

"Spijt heb ik nooit gehad, maar gemakkelijk was het zeker ook niet. Ik droomde al jaren van leven en werken in het buitenland. Antwerpen leek mij de uitgelezen plek om naartoe te trekken. Toch verliep mijn zoektocht naar een job aanvankelijk erg moeizaam. Mijn lichamelijke beperking, opgelopen na een hersenbloeding op 8-jarige leeftijd, speelde daarbij zeker een belangrijke rol. Alles bij elkaar blijf ik erbij dat de verhuis naar België me enorm heeft verrijkt op persoonlijk vlak. In Rotterdam zat ik immers op een dood spoor."

Plant u een derde boek?

"Ik ben voortdurend op zoek naar nieuwe ideeën en uitdagingen. Een derde boek behoort zeker en vast tot de mogelijkheden, maar écht concreet is dat plan nog niet. Misschien schrijf ik op een dag wel mijn autobiografie ..."

Hoe ik eruit zie en waar mijn boek valt te bestellen, hoef ik jullie niet meer uit te leggen. Het is best een leuk interview geworden zo, afgenomen door Mieke Dockx en Michelle Eugène. Dank dames!

Weergaven: 36

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden