Nederlands MediaNetwerk

Is ‘Facebook Instant Articles’ de redding voor uitgevers?

Het nieuwe partnershipmodel van Facebook heeft voordelen, maar ook nadelen voor uitgevers.

Met de komst van Facebook Instant Articles kun je hele artikelen van diverse nieuwstitels direct in je Facebook bekijken zonder dat je naar externe websites door wordt gelinked. Launching partners zijn de international uitgevers BuzzFeed, The Guardian, The New York Times, National Geographic, NBC News, The Atlantic, Spiegel Online, en Bild. De bedoeling is dat alle uitgevers hun artikelen integraal op Facebook kunnen publiceren. Advertentie-inkomsten worden vervolgens verdeeld tussen FB en de uitgevers. 70% van de reclameinkomsten gaat naar de uitgever. Als de uitgever zelf Facebook Instant Articles-advertenties weet te verkopen is dit zelfs 100%!

Online advertentie budgetten
De laatste jaren zijn de online advertentiebudgetten weliswaar geëxplodeerd, maar vooral Google en Facebook hebben hier een groot voordeel in gehad. Voor uitgevers zoals TMG dekte de stijgende online advertentie-inkomsten bij lange na niet de zware verliezen op print. Gaat Facebook Instant Articles dan de redding zijn voor uitgevers?

Voordelen
Voordeel van Facebook is oa dat zij meer dan 10 miljoen Nederlanders kunnen bereiken. Van een groot deel van deze gebruikers hebben zij uitgebreide profiel informatie. Uitgevers kunnen hiermee hun doelgroep bereiken, maar ook onder ogen komen van soms onbereikbare doelgroepen. En niet onbelangrijk: er op korte termijn geld mee verdienen. Dat is iets wat bij platformen zoals Blendle (zo’n 260.000 gebruikers, waarvan 57.000 actieve gebruikers) en MyYour nog nauwelijks het geval is.

Content 
Voor Facebook is content van uitgevers ook nog steeds van vitaal belang. Met alleen user generated content zoals vakantiekiekjes en selfie’s krijg je niet immers niet genoeg bezoekers aan je platform gekluisterd. Veel Facebook gebruikers consumeren veel content van diverse uitgevers via Facebook.

Data
Direct geld verdienen aan uitgevers is voor Facebook ook een lastige. Uitgevers staan nou niet bepaald bekend als grote adverteerders op FB. Ze moeten immers hun eigen broek ophouden met advertentie-inkomsten. Een partnership model zoals ‘Facebook Instant Articles’ is daarom een logische stap. De uitgever is met dit model echter niet meer dan een ‘contentboer’, waarbij hun eigen contentplatform niet meer het eindstation is. De meesten van de publishers zullen niet treuren dat in de toekomst hun distributietak minder relevant zal worden. Dat is immers vooral een kostenpost. Vraag is of zij hun merk staande weten te houden, wanneer hun content los door anderen wordt gedistribueerd. Nog vervelender: klanten- en gebruikersdata(bases) zijn niet meer van hun. Juist dit laatste wordt niet voor niets ‘het nieuwe goud’ genoemd. Een bedrijf zoals Sanoma is momenteel bezig met diverse titels crossmediaal in te zetten, waarbij ze over diverse kanalen de klantdata weten te tracken. Hiermee willen zij vervolgens nieuwe performance based bussinesmodellen creëren. Het is af te vragen in hoeverre Facebook dit door het delen van klantdata wil faciliteren.

Businessmodel
Net als vorig jaar ben ik er nog steeds van overtuigd dat Facebook naast hun advertentie-model ook een Blendle-model zal gaan hanteren, waarbij gebruikers ook content kunnen kopen. Een advertentie-model is uiteraard een stuk laagdrempeliger om eerst grote aantallen gebruikers‘Instant Articles’ te laten consumeren en ook het aantal uitgevers te laten wennen aan deze nieuwe situatie. Welke vorm het model dan ook in de toekomst gaat krijgen, de grote uitgeefkolossen zullen niet alleen hun business- en distributiemodel moeten veranderen, maar ook hun organisatie zelf.

Weergaven: 92

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Paul Römer namens VCR over gewenste vergunningsverlenging: "nood is hoog"

Net als andere sectoren heeft de radiosector een moeilijke tijd als gevolg van de coronacrisis. Nederlands MediaNetwerk sprak met Paul Römer, voorzitter van de VCR over de frequentieproblematiek en de toekomst

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe ontsnapt Trump? Wie leest allemaal jouw iPhone-clipboard uit? Hoe ziet de wereld eruit in 2030?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden