Nederlands MediaNetwerk

Is ‘Facebook Instant Articles’ de redding voor uitgevers?

Het nieuwe partnershipmodel van Facebook heeft voordelen, maar ook nadelen voor uitgevers.

Met de komst van Facebook Instant Articles kun je hele artikelen van diverse nieuwstitels direct in je Facebook bekijken zonder dat je naar externe websites door wordt gelinked. Launching partners zijn de international uitgevers BuzzFeed, The Guardian, The New York Times, National Geographic, NBC News, The Atlantic, Spiegel Online, en Bild. De bedoeling is dat alle uitgevers hun artikelen integraal op Facebook kunnen publiceren. Advertentie-inkomsten worden vervolgens verdeeld tussen FB en de uitgevers. 70% van de reclameinkomsten gaat naar de uitgever. Als de uitgever zelf Facebook Instant Articles-advertenties weet te verkopen is dit zelfs 100%!

Online advertentie budgetten
De laatste jaren zijn de online advertentiebudgetten weliswaar geëxplodeerd, maar vooral Google en Facebook hebben hier een groot voordeel in gehad. Voor uitgevers zoals TMG dekte de stijgende online advertentie-inkomsten bij lange na niet de zware verliezen op print. Gaat Facebook Instant Articles dan de redding zijn voor uitgevers?

Voordelen
Voordeel van Facebook is oa dat zij meer dan 10 miljoen Nederlanders kunnen bereiken. Van een groot deel van deze gebruikers hebben zij uitgebreide profiel informatie. Uitgevers kunnen hiermee hun doelgroep bereiken, maar ook onder ogen komen van soms onbereikbare doelgroepen. En niet onbelangrijk: er op korte termijn geld mee verdienen. Dat is iets wat bij platformen zoals Blendle (zo’n 260.000 gebruikers, waarvan 57.000 actieve gebruikers) en MyYour nog nauwelijks het geval is.

Content 
Voor Facebook is content van uitgevers ook nog steeds van vitaal belang. Met alleen user generated content zoals vakantiekiekjes en selfie’s krijg je niet immers niet genoeg bezoekers aan je platform gekluisterd. Veel Facebook gebruikers consumeren veel content van diverse uitgevers via Facebook.

Data
Direct geld verdienen aan uitgevers is voor Facebook ook een lastige. Uitgevers staan nou niet bepaald bekend als grote adverteerders op FB. Ze moeten immers hun eigen broek ophouden met advertentie-inkomsten. Een partnership model zoals ‘Facebook Instant Articles’ is daarom een logische stap. De uitgever is met dit model echter niet meer dan een ‘contentboer’, waarbij hun eigen contentplatform niet meer het eindstation is. De meesten van de publishers zullen niet treuren dat in de toekomst hun distributietak minder relevant zal worden. Dat is immers vooral een kostenpost. Vraag is of zij hun merk staande weten te houden, wanneer hun content los door anderen wordt gedistribueerd. Nog vervelender: klanten- en gebruikersdata(bases) zijn niet meer van hun. Juist dit laatste wordt niet voor niets ‘het nieuwe goud’ genoemd. Een bedrijf zoals Sanoma is momenteel bezig met diverse titels crossmediaal in te zetten, waarbij ze over diverse kanalen de klantdata weten te tracken. Hiermee willen zij vervolgens nieuwe performance based bussinesmodellen creëren. Het is af te vragen in hoeverre Facebook dit door het delen van klantdata wil faciliteren.

Businessmodel
Net als vorig jaar ben ik er nog steeds van overtuigd dat Facebook naast hun advertentie-model ook een Blendle-model zal gaan hanteren, waarbij gebruikers ook content kunnen kopen. Een advertentie-model is uiteraard een stuk laagdrempeliger om eerst grote aantallen gebruikers‘Instant Articles’ te laten consumeren en ook het aantal uitgevers te laten wennen aan deze nieuwe situatie. Welke vorm het model dan ook in de toekomst gaat krijgen, de grote uitgeefkolossen zullen niet alleen hun business- en distributiemodel moeten veranderen, maar ook hun organisatie zelf.

Weergaven: 91

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Over geven

In 1924 verscheen Marcel Mauss’ Essai sur le don. Een verhaal over geven. Want door te geven verplicht de ontvanger van de gift zich. De Romeinen zeiden het al: do ut des

[Column] Arno Peperkoorn: Witter dan wit

Dit weekend werd een voetballer van Excelsior in een uitwedstrijd bij FC Den Bosch racistisch uitgescholden. Vergeleken met zwarte piet. Op de tribune stonden mensen fier rechtop de Hitlergroet te brengen

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden