Nederlands MediaNetwerk

IT-ers willen vrijheid in social networking op internet

IT-ers willen in meerderheid niet dat werknemers ontmoedigd worden om zich te profileren op internetcommunities. Dat is de uitkomst van een rondvraag onder de deelnemers aan de maandelijkse First Life IT-borrel. De drukbezochte en geanimeerde borrel werd gehouden op 13 januari in Restaurant Dauphine in Amsterdam.

Drie op de vier respondenten - IT-ers van naam en faam – waren het oneens met de stelling “Met het oog op hun informatiebeleid zouden bedrijven moeten ontmoedigen dat hun medewerkers zich profileren op social websites, zoals LinkedIn en Hyves.”

“Dat is opmerkelijk, omdat regelmatig gevoelige bedrijfsinformatie via Facebook, Hyves en dergelijke onbedoeld naar buiten komt. Je kunt je voorstellen dat bedrijven om die reden restricties willen in het delen van informatie op sociale websites. Opvallend dat juist IT-ers dit afwijzen.” Dat zegt Victor de Pous, initiator van de First Life netwerkevenementen voor de IT-sector. “Maar ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat bedrijven beleid gaan doorvoeren. Het lijkt op de begintijd van e-mail. Toen was het ook vrijheid-blijheid, tot er ongelukken gebeurden. Nu hebben de meeste bedrijven regels voor het gebruik van e-mail.”

De ontwikkelingen op dit terrein gaan trouwens snel. Hans Timmerman, Technology Officer bij EMC wist op de borrel te vertellen dat het vanuit de EMC-vestigingen niet mogelijk is in te loggen bij een social network als Plaxo. “Thuis kan ik dat wel. Maar het beleid bij EMC ging op de schop voor de andere netwerken, omdat jongere werknemers moeilijk accepteren dat ze geen toegang krijgen tot hun Hyves-pagina. De techniek helpt daarbij. Binnen enkele maanden komt EMC-dochter Documentum met een applicatie waarmee bedrijven het beleid voor het gebruik van sociale websites kunnen ontwikkelen, beheren en zonodig afdwingen.”

De eerstvolgende First Life IT-borrel wordt gehouden op 10 maart op de entresol van Café Restaurant Dauphine in Amsterdam, van 17.00 tot 19.00 uur. Aanmelding voor deelname is noodzakelijk (http://www.firstlife-net.nl/_aanmelden.php)

Ook al is First Life vooral bedoeld voor contacten in de echte wereld, toch valt er niet te ontkomen aan web2.0. Om de onderlinge communicatie buiten de borrel om te vergemakkelijken, is er op ning een community gevormd en op LinkedIn een First Life groep. Deze zijn nog in opbouw. Belangstellende First Life deelnemers kunnen zich daarbij aansluiten – zonder restricties.

Weergaven: 46

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Brand building on social

Knocking over the current beliefs on audience growth, engagement KPIs and micro-targeting

[Column] Niels Bruinsma: Wat doet corona met ons surf-, kijk- en luistergedrag?

Hoewel we gehoopt hadden deze tweede coronagolf te vermijden, zitten we er helaas toch middenin. Tijdens de eerste golf hebben we veelvuldig media-updates gemaakt, waarin met name de mediaconsumptie centraal stond

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden