Nederlands MediaNetwerk

Jan Dijkgraaf over Handboek voor de Keiharde Manager


Jan Dijkgraaf verruilde afgelopen zomer het hoofdredacteurschap van
HP/De Tijd voor dat van
PowNed. Deze week verscheen zijn
Handboek voor de Keiharde Manager. Het
Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Friesland voor een goed gesprek.
Dag Jan, hoe is het met je? 'Ik ben dood. Maak tijdelijk werkweken van 90 uur bij PowNed. Redactie voor PowNews en het maken van het radioprogramma Echte Jannen - zondag- op maandagnacht om 00.00 uur op Radio 1, vreet tijd. En vet. Bijkomend voordeel: zes kilo afgevallen sinds de eerste uitzending.'
Meteen maar even een compliment: Een tamelijk briljante titel. Dit boek koop je met net zoveel plezier voor iemand die je mag als voor iemand die je niet mag... 'Bedankt, Bas.'
Waarom dit boek? Waarom nu? En hoe serieus zijn jouw bedoelingen met dit boek? Vertel alles! 'Ik wil elk jaar twee of drie boekjes tikken. Meestal cadeauboekjes, maar soms ook iets serieus. Dit is een heel serieus managementboek. Het is volgens mij nuttig voor iedereen die leiding geeft aan tussen de vijf en honderd mensen. Het is heel praktisch en behoorlijk politiek incorrect. En vooral: een handleiding hoe je P&O'ers van je af houdt en hoe je met lastige mensen op je werkvloer om gaat. Ik ben een vriend van de ambitieuze manager. En verder hoop ik dat lezers het ook nog af en toe lachen om een grappig zinnetje of een anekdote. En voor wie ooit bij me gewerkt heeft, is er nog een derde laag: herken de beschreven mensen.'
Hoe ziet jouw toekomst er als management goeroe eruit? Ga je het lezingencircuit in? Daar heb je toch helemaal geen tijd voor? En wat kost het eigenlijk om jou te boeken? 'Iedereen is te koop, Bas. Ze mogen allemaal mailen:
jan.dijkgraaf@gmail.com. Of bellen: 06-50208103. Ik kan 140 dagen per jaar niet. En ik vraag de hoofdprijs.'

Kunnen we vaststellen dat Machiavelli gelijk had? 'De dominee, de iman en linkse politici hebben het in elk geval niet. '
Voor wie niet wachten kan misschien één sappige anekdote van de Keiharde Manager Himself. Wat was de hardste actie uit jouw carrière? 'Ik ben zelf geen Keiharde Manager, ik ben streng doch rechtvaardig. Dat lijkt keihard, omdat de meeste managers zich laten piepelen door hun boven- en ondergeschikten. Dat ik zo'n dertig columnisten bij Metro per e-mail ontsloeg staat wel bekend als een heel foute actie. Hij was tactisch niet handig, want wordt me door die dertig nog altijd nagedragen, maar ik vond het juist wel sympathiek. Had ik ze moeten uitnodigen, mensen die ik nog niet persoonlijk kende, en moeten vragen: wil je alsjeblieft snel je koffie opdrinken, want wat wij te bespreken hebben duurt korter dan een minuut? Ook niet heel respectvol. En mijn doel was: dertig columnisten minder. Niet: dertig nieuwe vrienden krijgen. Maar goed, misschien had ik wel die dertig bakkies moeten doen.'
Mooi! En voor we sluiten: Wat is het laatste nieuws? 'In Amsterdam wonen is kut. En ik weet wie de nieuwe hoofdredacteur van HP/De Tijd wordt.'
Koop dit fantastische boek ogenblikkelijk

Weergaven: 161

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Dom en dommer

In de steeds zichtbaardere strijd tegen nepnieuws en taps toelopende informatiefuiken is een initiatief van D66, de partij van ja zeggen maar nee doen, en twijfelpartij CDA gelanceerd

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Help content for hot leads and short sales

Help content claims your leadership par excellence. If you show-and-tell your pride and passion for what you do, and know how to do this in an informative and functional way, you proof that know what you are doing. And that’s (part of) being a leader

[Column] Paola Cassone: Wat ons blij maakt tijdens de coronacrisis

Alle beetjes helpen in deze sombere tijden: daarom heb ik het Ipsos Global Happiness 2020 onderzoek gelezen, waarin voor het eerst Nederland ook wordt gemeten, samen met 26 andere landen

[Column] Dolly van den Akker: Contentmarketing begint nooit met content

Merken zien steeds beter in dat relevante content het verschil maakt in het leggen van echt en langdurig contact met consumenten. Zeker nu consumenten earned media en owned kanalen als betrouwbaarder ervaren dan paid media

Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden