Nederlands MediaNetwerk

Jelle Kolleman over Hi, Hyves & Schweppes


Red Urban timmert lekker aan de weg. Nederlands MediaNetwerk reisde af naar Amsterdam voor een inspirerend gesprek met
Jelle Kolleman, creative director bij Red Urban

 
Dag Jelle, hoe is het met je?

'Ha Bas, ja, heel goed wel eigenlijk. We hebben het dit jaar weer goed gedaan bij de SAN en de Esprix, we hebben behoorlijk wat new business gedaan afgelopen half jaar, Nationale Nederlanden, Westland Utrecht, NUON en Schweppes. En daar zijn we meteen lekker op aan het werk, dus nee.. Ik kan niet zeggen dat het slecht gaat.'

Red Urban doet veel met Hyves, hoe kijk jij aan tegen Facebook versus Hyves?

'Het klopt dat we zeker de afgelopen jaren veel grote Hyves campagnes hebben gedaan, waardoor we een beetje het ‘Hyves’ bureau werden in de markt, maar in alle eerlijkheid, dat komt alleen maar omdat Hyves ons een prachtig platform biedt om succesvolle virale campagnes mee te maken. Op Facebook, waar wij natuurlijk ook al jaren actief mee zijn, is het veel moeilijker om viraal bereik te genereren. Facebook concepten winnen prijzen op concept niveau, Hyves campagnes op aantallen, dat is nog steeds zo. Daarnaast is er natuurlijk wel een imago ding. Wij doen nog steeds Hyves campagnes voor merken als Knorr en Cup-a-Soup, die we richten op huisvrouwen, in den landen.. Die zitten allemaal fijn op Hyves. Maar tegelijk vindt een Hi het belangrijk om meer voorop te lopen en te laten zien dat zij actiever zijn op Facebook, en ook dat begrijp ik. Voor de meeste merken zal nu gelden dat je beide moet doen, in elk geval ‘aanwezig’ zijn en actief reageren op bezoekers. Daar worstelen nog veel organisaties mee op dit moment.'

Leuke actie met Hi, wat hebben jullie precies gedaan?

'Nou, zoals gezegd, Hi wilde graag een actief Facebook merk worden. Ze waren daar intern al heel druk mee en ook de TVC is daar op afgestemd. Wij hebben toen ‘Facebook Facts’ ontwikkeld. Een interactieve film van bijna 2 minuten, die op een info-graphics-achtige manier jouw Facebook gedrag analyseert. En met name op de respons die jij krijgt op wat je post. Dat is natuurlijk iets waar iedereen best mee bezig is; reacties en likes. De link naar Hi is dat het blijkt dat posts en foto’s die vanaf een mobiel worden verstuurd, meer reacties opleveren en dat is natuurlijk leuk! Deze campagne is in nauwe samenwerking met Facebook Benelux ontwikkeld en heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat er ruim 200.000 unieke Facebookers de hele film hebben uitgekeken en dat Hi de grootste Nederlandse Facebook FanPage is geworden van 1200 fans in 8 weken tijd naar ruim 70.000 fans. Ter vergelijk, de nummer twee, Vodafone heeft er 18.000. Dat vinden ze bij Hi natuurlijk heel fijn.'

Internationale campagne voor Schweppes... Vertel alles!

'Ja, een nieuw en superleuk account! Schweppes was op zoek naar een opvallende en innovatieve Facebook campagne, waar een aantal Europese landen op konden inschrijven. Wij hebben toen gekeken naar de nieuwe commercial van Schweppes, met Uma Thurman; Let’s talk about Schweppes! Op basis daarvan hebben we een aantal ideeën gepitched en het winnende idee was ‘Let’s learn how to talk Schweppesy’. Een interactieve test, waarbij je middels de microfoon in je webcam onze anti-held Guy Gadbois, zelfverklaard meesterheld in verleiden, moet napraten. Hij beoordeelt dan hoe ‘Schweppesy’ jij praat en komt hier en daar met treffende oneliners. Echt een leuk ding, het draait nu in 7 landen en is een groot succes.'

Wat is het laatste nieuws?

'Tja, het laatste nieuws blijft natuurlijk nog even Google+.. Ik ben heel benieuwd of heel bloggend marketingland dat nu gaat oppakken om Facebook te dissen, zoals dat afgelopen jaar met Hyves is gebeurd. Ik voeler weer een hype-je aan komen. Mijn advies aan de marketeers dan; even rustig blijven zitten, budgetten op Hyves en Facebook houden en de storm maar even afwachten. En wellicht kunnen we.. over een jaar... wel conclusies trekken die we nu nooit voor mogelijk hadden gehouden.'

www.redurban.nl


Weergaven: 124

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Startup Competition 1 year later: RapidPricer

RapidPricer was one of the winning startups of the Startup Competition 2019. How did the company continue it’s operation? Dutch MediaNetwork asks ​​​​​​​ Kiran Gange.

[Interview] Arun Maljaars: Door partnerships worden grote programma’s met onmogelijke budgetten toch gemaakt

Insight TV is sinds september 2018 actief in Nederland. Director of Content & Channels Arun Maljaars bereikt millennials via uiteenlopende content

[Startup Competitie] David Hoogendam over The Pool

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2020 op 15 april in Amsterdam. We spreken met David Hoogendam van The Pool

[Interview] Floris Venneman over de overname van tv-zender ONS

ONS is overgenomen door het creatieve bureau Bureauvijftig. We spreken met mede-eigenaar en partner Floris Venneman over de overname en plannen met de aangekochte televisiezender

[Interview] Colin Butfield (WWF) over David Attenborough: A Life On Our Planet

Op 16 april 2020 gaat David Attenborough: A Life On Our Planet in première met een livestream vanuit de Royal Albert Hall in Londen. Deze première is live te volgen over de hele wereld. De film maakte Sir David Attenborough in samenwerking met Silverback Films en het Wereld Natuur Fonds. We spreken met Colin Butfield, Executive Producer van het WWF

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Reinier Rombouts: Digitaal onmisbaar

De meeste mensen bekijken vrijwel alles online, dus wat je daar ziet en voelt, zien ze als het DNA van het bedrijf. Op basis daarvan besluiten ze vaak al of een bedrijf bij hen past. Of niet. Het is dus belangrijk dat mkb’ers goed gaan snappen hoe het digitale spelletje werkt

Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Annemarije Tillema: Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader

Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden