Nederlands MediaNetwerk

Programma: A'DAM - E.V.A. / Eerste uitzending: 6 maart / Zender: Nederland 2 (NPR VARA VPRO) / Tijdstip: 21.05 / Aantal kijkers: 888.000 / Producent: Flinck Film

Het onderstaande lijkt misschien niet bijzonder of spectaculair maar als je van dat simpele gegeven een amusante Nederlandse dramaserie weet te maken, doe je iets heel erg goed.

'Elke dag kruisen onze levens die van tientallen, misschien wel honderden, andere mensen die we niet kennen: toevallige passanten, buurtgenoten, winkeliers, volstrekte vreemdelingen, een stem aan de andere kant van de telefoon, jong, oud, dichtbij of op een afstand. Voortdurend raakt ons bestaan dat van anderen. Soms delen we een beslissend moment. Soms zijn we onbedoeld getuige van een keerpunt in iemands bestaan. En heel vaak is er niks aan de hand; zijn we gewoon toevallig bij elkaar, op hetzelfde moment en op dezelfde plek om daarna definitief uit elkaars leven te verdwijnen.'

Dat is wat ik wist, blijft spannend hoe het uitpakt. In dit geval zag ik Eva van Amstel (Eva van de Wijdeven) door Amsterdam fietsen, ik zag prachtige beelden van Amsterdam, hoorde heerlijke muziek en ik weet dat is slechts sfeer, maar die sfeer was blij. Onbezorgd, het leek wel niet van deze tijd, niet somber is ook even wennen. Ik kreeg er gelijk een lentegevoel bij, dit is echt uitzonderlijk, een gevoel krijgen dat je niet kent. Ik wist meteen, ik kijk ook volgende week.

De trouwe lezer zal zich nu lichtelijk ongerust afvragen of het wel goed met me gaat, al dat positivisme, het zou niet moeten mogen.  Wel beste trouwe lezer, dit is slecht een beginnetje van een positief geheel. Als ik ergens vrolijk en blij van word, zeker als het Nederlands drama betreft, word ik niet mild, maar licht ontoerekeningsvatbaar, het zij zo. En dan ben ik nog niet toe aan de romantiek. Ik weet dat dit voor velen een gevoelig punt is, overbodige rompslomp. Romantiek, romantiek  hoor ik mensen mompelen, je koopt er niets voor. Klopt. Maar wat ben ik blij dat het bestaat. Stel je voor dat romantiek op de maan had gelegen, Neil Armstrong zou het voor ons ophalen dan zouden de woorden ‘one giant leap for mankind’ pas echt iets betekent hebben.

 

De serie draait om Adam de Heer (Teun Luijkx), die net begonnen is met een nieuwe rustgevende baan bij de dienst Uitvaarten van de Gemeente Amsterdam. Vertel ik er maar meteen bij dat Eva worstelt met relaties, haar familie en met zichzelf, kortom een gewone jonge vrouw. Ze heeft zojuist haar geheime affaire met een getrouwde wethouder beëindigd.

Merk nu dat ik het verdrongen had, maar ik herinner me nu vaag een seksscene van die leuke Eva met een, laten we het niet persoonlijk maken, wethouder. Als dat seks is, ben ik nog maagd. Ten hemelschreiend. Vanaf het moment dat Eva tegen Adam aan fietst, valt en Adam haar helpt, was ik die wethouder vergeten. Plaatjes van vergeten wethouders, dat zouden ze bij AH moeten doen.

Voor ik iemand te kort doen, er zitten talrijke types in de serie die ieder op zijn/haar manier een unieke bijdrage met vooral veel humor. Zo is er bv. een vuilnisman waar ik het even over moet hebben, dat kwam door twitter. Daar hadden enkele minimalisten ontdenkt dat de man niet met een Amsterdams accent sprak. Het is om moedeloos van te worden. Stel de man komt uit Rotterdam, heeft een passie voor vuil ophalen en krijgt een baan in Amsterdam. Natuurlijk kun je zo’n man een cursus plat Amsterdams verplichten, aleer hij met z’n werkzaamheden mag beginnen. Alles is mogelijk, zeker op twitter. Nee, niet alles, romantiek leidt op twitter een eenzaam en uitzichtloos bestaan. Met 'Ik heb vanavond boerenkool gegeten' ben je ook duidelijk minder kwetsbaar. 

Ik ga zondag zeker weer kijken, wie toevallig niet van Nederlands drama houdt maar wel Amsterdam een geweldige stad vindt, alleen daarom zou je kunnen gaan kijken. Heb je een neerslachtige inborst, zou zo maar kunnen als je gaat kijken, dat je een glimlach - eerst niet als zodanig herkent- maar als het uren later doordringt, voelt dat wel lekker. Mochten er nog een paar mensen met twijfels rondlopen over al of niet kijken, en ze zouden mij aanklampen om advies, ik zou kort van stof zijn. Ik zeg DOEN.

 

Weergaven: 1191

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Janine Versteeg op 16 Maart 2011 op 16.48
Hoi Ton, ik lees je columns altijd met veel plezier! Ik heb bij deze column zelfs een schaterlach bij mezelf ontdekt!
Reactie van Themelis Cuiper op 14 Maart 2011 op 16.51

leuk geschreven, ik krijg zin om te kijken

Plaatjes van vergeten wethouders, gewoon,

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden