Nederlands MediaNetwerk

Programma: Gebak van Krul/Zender:
Nederland 1(VARA)/Tweede uitzending eerste seizoen:
10 januari/Tijdstip:
19.31 uur/Aantal kijkers:
1.186.000 Het gaat geweldig met het Nederlands drama, zo goed zelfs dat
'Gebak van Krul' een weekje moest wachten op hun Kick off. Natuurlijk begrijp ik dat zoiets een tegenslag is voor het programma en ieder die ermee te maken heeft. Daarom heb ik drie taarten 'Extra Large met slagroom' besteld en dat terwijl ik absoluut niet van taart houd. Ik vond deze opoffering van mijn kant meer dan op z'n plaats. Bovendien had ik eerst 'Gebak van Krul' besproken, had ik twee maanden op camping
't Vrije Schaep moeten doorbrengen. Aangezien ik een kampeerder ben in hart en nieren, was dat geen opoffering geweest. Alleen al de aanblik van een paar haringen deed mij jarenlang het water uit de mond stromen, gelukkig ben ik hiervoor succesvol behandeld door een hele befaamde professor. Ook een leuke man, zoiets scheelt toch tijdens zo'n ingrijpende periode. 'Met
‘Gebak van Krul’ blaast de
VARA haar oude traditie van muzikale comedy’s zoals
‘Ja zuster, nee zuster’ nieuw leven in. Gebak van Krul’ speelt zich af in een ouderwetse banketbakkerij in de Jordaan. De talentloze baas Henk Krul (
Henk Poort) moet voortdurend opboksen tegen zijn tweelingbroer Herman (ook
Henk Poort) die aan de overkant een supermarkt runt. Met zijn vrouw Karin (
Mylène d’Anjou) heeft Henk twee dochters, Charlotte (
Céline Purcell) en Dora (
Dorien Haan). In de keuken staat de ambitieuze Toros (
Ara Halici). En dan is er nog Mosje (
Oren Schrijver), een student die op zolder woont.' Dit waren vooraf de ingrediënten, komt nog bij dat Toros chronisch verliefd is op Charlotte, dit is voor het geheel niet onbelangrijk. Natuurlijk heeft Charlotte iemand anders op het oog. In Mosje heeft Toros een bondgenoot om de geliefde van Charlotte te verdrijven. Dit lukt maar het is niet zo origineel als b.v. bij The Excorcist , dat ligt niet zozeer aan het script maar aan de duur van het programma. Globaal 25 minuten is eenvoudig te kort als er ook nog in gezongen wordt. Daardoor wordt de grapdichtheid per minuut te veel. Op die manier gaat er veel verloren. Je zou evengoed kunnen zeggen, er blijft nog genoeg over, ook dat is waar. Blijft staan mijn vaste overtuiging dat het totaal met een ander tempo nog sterker zou zijn. Henk Poort speelt met zoveel overtuiging de apert talentloze bakker, dat ik me afvroeg of hij dit speelt. Maar dan ook weer is diezelfde Henk Poort, Herman Krul, een soort
‘De Kei’ uit de
Berenboot, ‘zaken zijn zaken.’ Blijkbaar zijn de talentlozen het sympathiekst. Leve de volslagen mislukten, beoordeel ze niet op hun daden maar wees er zuinig op, want in een omgeving van louter geniën steek jezelf zo schril af. Toen ‘Ja zuster, nee zuster’ op de buis kwam, kon niemand voorspellen dat er vele jaren later zelfs een film van gemaakt zou worden. Ik doe nooit aan voorspellingen, ik zat er toch elke keer naast. Dus of Gebak van Krul ooit een hype wordt, wie het weet mag het zeggen. Overigens het is wel een mooie naam voor een film, Gebak van Krul. Ik heb fantastische films gezien met lelijker namen, dus aan de naam kan het niet liggen. En een film duurt langer dan 25 minuten............
Jaren later And the Oscar goes to
Hank Port for his role in
'Curly Cake'

Weergaven: 118

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

[Interview] Lucio Messercola: Commercie en kwaliteit gaan wel degelijk hand-in-hand

Lucio Messercola is een van de genomineerden van DeProducenten50, de nieuwste lijst van DeMedia100. De autodidact is eigenaar van Messercola en produceert zowel commerciële als redactionele films, series en video's

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

[Commercial Review] Folkert Langeveld: Bold moves van Samsung en T-Mobile, KIA uit de comfortzone en de P van KLM en Unox

De ambitie van het House of no limits-project van Samsung en T-Mobile maakt het voor mij al direct een opvallende en spannende gebeurtenis. Een film? Op YouTube? Met al deze bekende namen? Fred Teeven? Het bevat alle elementen die YouTube en social leuk maken

Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer

Als onderdeel van mijn werk coach ik een aantal mensen. Tenminste, van mijn vrouw mag ik het geen coaching noemen, want ik geef advies. En dat is niet hetzelfde, vindt zij, geaccrediteerd coach

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden