Nederlands MediaNetwerk

Programma: Rookie Blue/ Eerste uitzending: 16 mei/ Zender: Net 5/ Tijdstip: 21.26 uur/ Aantal kijkers: 323.000/ 

In deze nieuwe politieserie worden vijf jonge agenten gevolgd die vers van de politieacademie komen. Daar hebben ze leren schieten, vechten etc. maar dat is allemaal in de veilige omgeving die een academie nu eenmaal is. En dan komt de dag dat je echt gaat beginnen. Hoe goed getraind ook, er is geen opleiding die je helemaal voorbereidt op de risico’s die je op straat loopt. De praktijk van alle dag blijkt al gelijk een stuk weerbarstiger dan alle theorie. Dit gegeven wordt geloofwaardig verfilmd in Rookie Blue.

Een van de rookies komt al gelijk in een levensbedreigende situatie, waarbij een angstige jongen een pistool op haar richt. De jongen was geen meedogenloos type anders zou ‘to serve and protect’  voor de agent slechts een paar uur hebben geduurd. Ik vond het eigenlijk ontluisterend me te realiseren dat dit de praktijk van alle dag zou kunnen zijn voor deze jonge onervaren mensen. Bij films als Dirty Harry (Clint Eastwood) of Nico (Stephan Seagal) ziet het er zo eenvoudig uit, 5 boeven, 5 schoten, 5 lijken en een droge opmerking, klaar.

Natuurlijk maken rookies fouten die rookies in hun ijver maken, zo wordt er een maandenlange undercover operatie naar de gallemiezen geholpen. Om nu te zeggen dat dit veel bijval ontlokt bij agenten die al langer in het vak zitten, nee. Ook leren ze al snel dat niet alles volgens de letter van de wet gaat. Leuk is als twee agenten een transseksueel moeten onderzoeken op drugs, maar ze weten niet of de persoon in kwestie nu een man of een vrouw is.

De serie is vooral zo echt omdat er de rookies geen helden zijn. Gewone jonge mensen met een ideaal. Ja, anders zou je niet aan zo’n baan moeten beginnen. Hoe lang ze die idealen houden, geen idee. Wel duidelijk is dat elk drugspand waar een schietpartij is, elke echtelijke ruzie met grof geweld, kortom alle schuim van de stad, een aanslag is op die idealen. Het zijn verdomd sterke benen die de grauwe realiteit van de straat kunnen verdragen.

De van origine Canadese serie  is ook in Amerika een succes. De eerste aflevering werd er afgelopen juni uitgezonden en was de beste lancering van een serie van die zomer. In Amerika gaat het tweede seizoen half juni van start. Als je in Amerika als nieuwe serie een poot aan de grond wilt krijgen moet je iets heel erg goed doen. Ik denk dat het bij Rookie Blue vooral de onschuld is. Niet naïef, wel ontwapenend. De meeste Amerikaanse series worden gekenmerkt door een ongekende spiraal van bloedig geweld. Als je zo bekijkt moet Rookie Blue voor Amerikanen een verademing zijn. Ben blij voor Net 5 dat ze eindelijk weer een nieuw programma hebben waar -niet alleen door naaste famlie en andere verwanten- naar gekeken wordt. Hulde!  

 


Weergaven: 109

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden