Nederlands MediaNetwerk

Programma: Rookie Blue/ Eerste uitzending: 16 mei/ Zender: Net 5/ Tijdstip: 21.26 uur/ Aantal kijkers: 323.000/ 

In deze nieuwe politieserie worden vijf jonge agenten gevolgd die vers van de politieacademie komen. Daar hebben ze leren schieten, vechten etc. maar dat is allemaal in de veilige omgeving die een academie nu eenmaal is. En dan komt de dag dat je echt gaat beginnen. Hoe goed getraind ook, er is geen opleiding die je helemaal voorbereidt op de risico’s die je op straat loopt. De praktijk van alle dag blijkt al gelijk een stuk weerbarstiger dan alle theorie. Dit gegeven wordt geloofwaardig verfilmd in Rookie Blue.

Een van de rookies komt al gelijk in een levensbedreigende situatie, waarbij een angstige jongen een pistool op haar richt. De jongen was geen meedogenloos type anders zou ‘to serve and protect’  voor de agent slechts een paar uur hebben geduurd. Ik vond het eigenlijk ontluisterend me te realiseren dat dit de praktijk van alle dag zou kunnen zijn voor deze jonge onervaren mensen. Bij films als Dirty Harry (Clint Eastwood) of Nico (Stephan Seagal) ziet het er zo eenvoudig uit, 5 boeven, 5 schoten, 5 lijken en een droge opmerking, klaar.

Natuurlijk maken rookies fouten die rookies in hun ijver maken, zo wordt er een maandenlange undercover operatie naar de gallemiezen geholpen. Om nu te zeggen dat dit veel bijval ontlokt bij agenten die al langer in het vak zitten, nee. Ook leren ze al snel dat niet alles volgens de letter van de wet gaat. Leuk is als twee agenten een transseksueel moeten onderzoeken op drugs, maar ze weten niet of de persoon in kwestie nu een man of een vrouw is.

De serie is vooral zo echt omdat er de rookies geen helden zijn. Gewone jonge mensen met een ideaal. Ja, anders zou je niet aan zo’n baan moeten beginnen. Hoe lang ze die idealen houden, geen idee. Wel duidelijk is dat elk drugspand waar een schietpartij is, elke echtelijke ruzie met grof geweld, kortom alle schuim van de stad, een aanslag is op die idealen. Het zijn verdomd sterke benen die de grauwe realiteit van de straat kunnen verdragen.

De van origine Canadese serie  is ook in Amerika een succes. De eerste aflevering werd er afgelopen juni uitgezonden en was de beste lancering van een serie van die zomer. In Amerika gaat het tweede seizoen half juni van start. Als je in Amerika als nieuwe serie een poot aan de grond wilt krijgen moet je iets heel erg goed doen. Ik denk dat het bij Rookie Blue vooral de onschuld is. Niet naïef, wel ontwapenend. De meeste Amerikaanse series worden gekenmerkt door een ongekende spiraal van bloedig geweld. Als je zo bekijkt moet Rookie Blue voor Amerikanen een verademing zijn. Ben blij voor Net 5 dat ze eindelijk weer een nieuw programma hebben waar -niet alleen door naaste famlie en andere verwanten- naar gekeken wordt. Hulde!  

 


Weergaven: 121

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] John Olivieira over de Publieke Omroep Amsterdam, orde op zake stellen en klaar zijn voor de toekomst

John Olivieira is zelfstandig strategic business consultant. Eerder was hij onder meer algemeen directeur van de Publieke Omroep Amsterdam. Op de bank bij Bas Vlugt vertelt hij over zijn werk voor de Publieke Omroep Amsterdam en andere uitdagingen

[Interview] Henk Jan van Neerbos over opening Kinepolis-bioscoop in Haarlem Schalkwijk

Kinepolis heeft op 8 oktober 2020 een bioscoop geopend in de Haarlemse wijk Schalkwijk, waar het winkelcentrum wordt herontwikkeld. We spraken met Henk Jan van Neerbos, theatermanager van Kinepolis Haarlem

[Interview] Hanna Verboom: Spreading great stories is de missie van Cinetree

Het on-demandfilmplatform Cinetree bestaat zes jaar. Opgezet vanuit een passie voor het willen brengen van mooie verhalen via films, heeft Hanna Verboom haar droom werkelijkheid gemaakt. We spraken met deze oprichtster van het platform

[Interview] Patrick van Hooy over het medialandschap, branded content en special interest

Patrick van Hooy is oprichter en CEO van Value Zipper. Het bedrijf biedt advertentieruimte aan in media van achttien uitgevers, van magazines, puzzelkranten tot aan bioscoopreclame

[Nederlands MediaNetwerk TV] Dolf Weverink over taalgebruik in pitches, trainingen en tegengif

Dolf Weverink is uitgever, tekstschrijver, columnist en schrijfcoach. Op de bank bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over taal, zijn uitgeverij en de medische thriller Antidotum

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Erwin Fisser: Wat er mankeert aan alleen samen

Bij de lancering van de meest besproken app sinds Pokémon Go, de Coronamelder, zag ik dat de volgende pay-off Alleen samen krijgen we corona onder controle nog steeds wordt gebruikt

Jeroen Verkroost: Over platencontracten, Facebook en Crocs

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: What big brands can learn from a small retailer

Aim to make the best better and invite your customer in your process. How a local retail shop thrives in a very competitive market

[Column] Machiel Verkuyl: Breek uit je eigen bubbel!

Veel mensen in mijn omgeving hebben The social dilemma gekeken, de documentaire op Netflix over social media. Het was voor mij geen onthulling van Bijbelse proporties, veel van de conclusies kennen we wel. Herkenbaar was het zeker. Ik miste in de documentaire een tegenwoord, een ander perspectief

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden