Nederlands MediaNetwerk

Programma: Rookie Blue/ Eerste uitzending: 16 mei/ Zender: Net 5/ Tijdstip: 21.26 uur/ Aantal kijkers: 323.000/ 

In deze nieuwe politieserie worden vijf jonge agenten gevolgd die vers van de politieacademie komen. Daar hebben ze leren schieten, vechten etc. maar dat is allemaal in de veilige omgeving die een academie nu eenmaal is. En dan komt de dag dat je echt gaat beginnen. Hoe goed getraind ook, er is geen opleiding die je helemaal voorbereidt op de risico’s die je op straat loopt. De praktijk van alle dag blijkt al gelijk een stuk weerbarstiger dan alle theorie. Dit gegeven wordt geloofwaardig verfilmd in Rookie Blue.

Een van de rookies komt al gelijk in een levensbedreigende situatie, waarbij een angstige jongen een pistool op haar richt. De jongen was geen meedogenloos type anders zou ‘to serve and protect’  voor de agent slechts een paar uur hebben geduurd. Ik vond het eigenlijk ontluisterend me te realiseren dat dit de praktijk van alle dag zou kunnen zijn voor deze jonge onervaren mensen. Bij films als Dirty Harry (Clint Eastwood) of Nico (Stephan Seagal) ziet het er zo eenvoudig uit, 5 boeven, 5 schoten, 5 lijken en een droge opmerking, klaar.

Natuurlijk maken rookies fouten die rookies in hun ijver maken, zo wordt er een maandenlange undercover operatie naar de gallemiezen geholpen. Om nu te zeggen dat dit veel bijval ontlokt bij agenten die al langer in het vak zitten, nee. Ook leren ze al snel dat niet alles volgens de letter van de wet gaat. Leuk is als twee agenten een transseksueel moeten onderzoeken op drugs, maar ze weten niet of de persoon in kwestie nu een man of een vrouw is.

De serie is vooral zo echt omdat er de rookies geen helden zijn. Gewone jonge mensen met een ideaal. Ja, anders zou je niet aan zo’n baan moeten beginnen. Hoe lang ze die idealen houden, geen idee. Wel duidelijk is dat elk drugspand waar een schietpartij is, elke echtelijke ruzie met grof geweld, kortom alle schuim van de stad, een aanslag is op die idealen. Het zijn verdomd sterke benen die de grauwe realiteit van de straat kunnen verdragen.

De van origine Canadese serie  is ook in Amerika een succes. De eerste aflevering werd er afgelopen juni uitgezonden en was de beste lancering van een serie van die zomer. In Amerika gaat het tweede seizoen half juni van start. Als je in Amerika als nieuwe serie een poot aan de grond wilt krijgen moet je iets heel erg goed doen. Ik denk dat het bij Rookie Blue vooral de onschuld is. Niet naïef, wel ontwapenend. De meeste Amerikaanse series worden gekenmerkt door een ongekende spiraal van bloedig geweld. Als je zo bekijkt moet Rookie Blue voor Amerikanen een verademing zijn. Ben blij voor Net 5 dat ze eindelijk weer een nieuw programma hebben waar -niet alleen door naaste famlie en andere verwanten- naar gekeken wordt. Hulde!  

 


Weergaven: 121

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over drama maken in coronatijd, de functie van publiek en meer

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

[Marketing Report Radio] Dave Minneboo en Robert Bernink over 15 jaar Qmusic en radio bij corona

Dave Minneboo is programmadirecteur van Qmusic en Robert Bernink is directeur entertainment bij DPG Media. De twee kwamen bij Marketing Report Radio vertellen over het aankomende jubileum en werken in coronatijd

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Minimal viable content pages

One of the biggest complaints about content is that it is expensive. Expensive to produce and expensive to publish. Aside your ego gets dented when that all that expensiveness isn't doing what it is supposed to do

[Column] Michiel Veugelers: Don’t try to understand it. Feel it.

Toen de bioscopen in Nederland na de lockdown weer open mochten, met beperkingen, was er naast het maximaal aantal bezoekers per zaal en de 1,5 meter afstand-regeling een ander probleem: het aanbod

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden