Nederlands MediaNetwerk

Programma: Secret Story/ Eerste uitzending: 13 februari/ Zender: Net5/ Tijdstip: 21.13 uur/ Aantal kijkers: 541.000 / Producent: Endemol

Soms wordt een nieuw programma groots aangekondigd, soms majestueus  maar met 588 promo’s mag je  gerust spreken dat het Net5 en Endemol menens is. Met zoveel promo’s moet het zich welhaast om iets heel bijzonders handelen. Natuurlijk zijn er betweters die zullen zeggen, dat grote aantal promo’s is nodig om  hun eigen twijfel te maskeren. Ik dacht simpel, ik kijk er naar en laat het programma voor zichzelf spreken.

Komt bij, ik had er dit over gelezen: ‘Na maanden van intensieve voorbereiding presenteren Net5 en Endemol het programma dat Nederland dit voorjaar moet gaan verrassen: Secret Story. In deze volgende stap van realitytelevisie verblijven 15 kandidaten, ieder met een geheim, in een afgesloten huis vol camera’s.’

Ik dacht toen wel, wat is toch die fascinatie van Endemol om mensen in een huis met camera’s te stoppen. Het gigantische succes van Big Brother is nieuws van gisteren. De Gouden Kooi was niet bepaald een doorslaand succes, vandaar dat ik die maandenlange voorbereiding bij Secret Story wel begreep, niets meer dan logisch. Maar dan nog.., alhoewel.., met een huis vol geheimen weet je het natuurlijk nooit, nee, anders waren het geen geheimen.

De presentatie van dit geheel is deze keer in handen van Bart Boonstra en Renate Verbaan, voor liefhebbers van mensen met geheimen in huizen vol camera’s is er opwekkend nieuws, drie maanden lang zijn dagelijks de nieuwste ontwikkelingen te volgen. God zij dank zijn de live eliminatieshows niet zo huiveringwekkend als het klinkt, er moet slechts iemand het huis uit. Ook vreselijk voor wie het betreft, maar had beduidend drastischer gekund.

Wie zich zo langzamerhand begint af te vragen of er een aanleiding is voor zo’n lange inleiding, ja die is er. Komt mede door de kijkcijfers, het begon met 541.000 op zondag, maandag 361.000 en dan op dinsdag 263.000. Ik ben mij er, zoals u van mij mag verwachten, in gaan verdiepen. Het komt mij voor dat men na alle successen het grote publiek reserveert voor ‘gewone’ programma’s, en dat men juist Net5 heeft gekozen om een ernstig krimpend edoch uitermate select gezelschap over te houden. Een elite die 3 maanden lang opgaat in - en meeleeft met - de kandidaten. Hun wel - en hun bovengemeen interessante wee. Ja, als het zo bedoeld is, zit het redelijk geniaal in elkaar dat Secret Story

Ik schreef hierboven, ik kijk en laat het programma voor zichzelf spreken. Ik heb gekeken en er zijn twee mogelijkheden: ofwel ik ben stokdoof of het programma spreekt wel maar niet tegen mij. Beide opties bevielen mij niet, gelukkig bleek ik niet doof. Resteerde optie twee. jammer, zo was ik er niet voor gaan zitten. Wel apart is, met die mensen die dat huis binnengaan is afzonderlijk niets mis. Ik hoor een enkele negatieveling al roepen, als er niets mis met je is, ga je niet in dat huis zitten. Dat bedoel ik niet, ik wilde zeggen, stop 15 mensen waar niets mis mee is in een huis vol camera’s, twee dagen later zou je zweren dat ze waren gemetamorfoseerd.

Omdat er eigenlijk verdraaid weinig gebeurt, maakt de voice-over de kijker voortdurend duidelijk dat er van alles gebeurt, zo is er zowaar een geheime kamer in het huis. Vreemd genoeg dan weer niet zo geheim dat ie nauwelijks te vinden is. Telkens als er een commercialbreak dreigt aan te komen, probeert Bart Boonstra de schaarse kijker op te fleuren met de belofte dat er nog veel staat te gebeuren. Ik wil mensen - die na drie maanden Secret Story uitgewoond aan het aan het infuus moeten na alle geleden spanningen - hun plezier op dit grote mysterie wat Secret Story tot nu toe voor mij is, niet vergallen, zoiets ligt niet in mijn aard. Maar als voor mij de commercialbreaks een aangename onderbreking van het programma zijn, kan ik moeilijk staande houden dat ik gefascineerd zit te kijken. Nee.

Maar dan ook weer, ik hoop altijd dat een nieuw programma, waar de makers veel van hadden verwacht, in de resterende tijd, op enig moment meer kijkers gaat trekken, het kan! Ik zou echter niemand aanraden erop te wedden, kost geld.

Weergaven: 631

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Ineke Wolf op 21 Februari 2011 op 1.11

Van “Secret Story” heb ik nog geen aflevering gezien en dat zal ook niet gaan gebeuren. Tenminste... niet op vrijwillige basis. Ik heb wel verschillende keren een promo gezien, zo tussen de programma’s door en ik moet zeggen, dat zet mij niet aan tot kijken. Nu ben ik ook niet iemand die heel graag TV kijkt, maar mijn tijd verdoen met wat “realitytelevisie” genoemd wordt, zie ik helemaal niet zitten.

Wanneer je Ton Boom heet en een Kick off blog schrijft, dan ontkom je er natuurlijk niet aan om wel te kijken. Dan moet je wel, teneinde je een mening te kunnen vormen over het programma, voordat je erover gaat schrijven.

Over het programma heb ik dan ook geen mening, ik heb er immers niet naar gekeken. Over het concept heb ik wel een mening. Het is een uitgewoond concept. Een aantal mensen, vreemden voor elkaar, wordt opgesloten in een huis en overal zijn er camera’s. Ik ben het met Ton Boom eens dat mensen waar niets mis mee hoeft te zijn, een verandering zullen ondergaan in hun doen en laten, vanwege die camera’s en vanwege het met elkaar opgesloten zijn.

En ja, dan zijn er ook nog vijftien geheimen. Vijftien geheime verhalen van evenzoveel mensen. En dat is al helemaal niets nieuws. Wie heeft er nu geen grote of kleine geheimen voor de buitenwereld, wie heeft er geen verhalen die men liever binnenskamers houdt?

Wanneer je iets geheim wilt houden, dan doe je er goed aan je verhaal aan niemand te vertellen. Dan ga je in geen geval meedoen aan een programma waarin je “secret story” de status van secret kan verliezen.

Dat kijkers hun interesse voor “Secret Story” al snel kwijt lijken te raken, gezien de voorlopige kijkcijfers, zal voor de programmamakers een tegenvaller zijn. Helaas voor hen vielen die kijkcijfers niet geheim te houden.


Reactie van Ton Boom op 18 Februari 2011 op 18.42
Erik, bedankt voor de grammaticale correcties, ik heb het aangepast. Als een recensie zowaar nog slechter is dan een programma dat volgens jouw waarneming 'niet veel soeps' is, zie ik dat als een verkapt compliment.  
Reactie van Jeroen Mirck op 18 Februari 2011 op 16.47
Ik weet niet hoe het me gelukt is de blijkbaar enorme promotie te missen, maar ik heb werkelijk geen idee wat Secret Story voor soort programma is. En ik begrijp dat ik dat vooral zo moet houden. :)
Reactie van Erik de Jong op 18 Februari 2011 op 15.26

Secret Story is niet veel soeps inderdaad, maar het niveau van deze recensie is zowaar nog slechter.

 

Omdat er eigenlijk verdraaid weinig gebeurd, maakt de voice-over de kijker voortdurend duidelijk dat er van alles gebeurd, zo is er een heuse geheime kamer in het huis.

Interviews

[Interview] Jeroen Huijsdens: Bioscoop heeft bewezen iets te bieden wat anderen niet in huis hebben

Jeroen Huijsdens is hoofdredacteur van Holland Film Nieuws – HFM – en Filmdepot.nl en is eigenaar van Filmtaal. En sinds kort mede-uitgever van Alles is film

[Interview] Nick Kalse: Gebruikers zijn het zat om storende advertentieformaten te zien

Nick Kalse is Managing Director van Outbrain. Zijn advertentieplatform werkt met uitgevers van over de hele wereld. We spreken hem over de activiteiten van Outbrain en zijn visie op de markt

[Interview] Allard Ruyl: Talpa Network bereikt wekelijks ruim twaalf miljoen Nederlanders

Allard Ruyl is CEO van Media Solutions, het saleshuis van Talpa Network. Wij spreken hem over de ontwikkeling van de markt

[Interview] Anna Nooshin: Soms heerst nog steeds de gedachte dat influencers magische krachten hebben

Voor het tweede jaar op rij staat Anna Nooshin op nummer 1 in DeInfluencer50 en is daarmee opnieuw de invloedrijkste influencer in Nederland. Wij spreken haar

[Interview] Mark de Weerd: zijn zijn voorspellingen uitgekomen?

Eind 2018 keken we met een aantal kenners vooruit op de programmaticmarkt van 2019. Onder anderen Mark de Weerd, Country Manager Benelux van Improve Digital, zette een aantal trends op een rijtje. Welke zijn daadwerkelijk uitgekomen en wat kunnen we verwachten voor 2020?

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Een kerstreview zónder supermarkten

Het is december. De warme deken van clichématige 90-secondenspots spoelt weer over je heen en je weet waar het tijd voor is: een review! Dit keer niet over de supermarkten, omdat PLUS daar zó hard domineert dat ik dat een oneerlijk vergelijk zou vinden

[Column] Deniz Alkaç: Een gezondere branche begint bij een beter verhaal

Het zijn turbulente tijden. Het vak verandert snel en dat is op veel plekken te merken. Wie de afgelopen week zijn LinkedIn opende, zag waarschijnlijk de speech van Victor Knaap voorbijkomen. Op het DeMedia100 Diner schetste hij een ietwat ongezellig toekomstbeeld van onze markt

[Column] Bas Vlugt: Welkom in het duopolie van Christian & John

Consolidatie in de Nederlandse media is niet nieuw, maar de overname van Sanoma door DPG Media is wel een heel groot hoofdstuk in dit verhaal en legt de machtsverhoudingen bloot

[Column] Michiel Rotteveel: Een pleidooi voor de mens achter de data

Ik merk dat we soms vergeten dat de data afkomstig zijn van echte mensen. Het gevaar bestaat dat we ons te veel laten leiden door de cijfers en daarmee de menselijke maat uit het oog verliezen

Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?

Hoe word je Futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards? Luistert jouw telefoon je af? Heeft TV nog toekomst? Podcasts, is Doornroosje ontwaakt? Hoe shopt de jeugd? Wordt Alexa empathischer

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden