Nederlands MediaNetwerk

Glunderend staat ze daar in haar nieuwe topje. Met lange krullen die speels om haar schouders vallen en de Lelli Kelly schoentjes met lage hakjes aan haar voeten. Ze weet prachtig voor zichzelf te poseren en houdingen aan te nemen waar menig model jaloers op zou zijn. Pas 8 jaar is ze en ze speelt en flirt met de spiegel zoals ze op tv filmsterren met de camera zag doen.

Onze kinderen lijken steeds sneller oud en wijs en rijp te worden en daar bovendien zelf van te genieten. Met uitgesproken meningen en vaak een gecompliceerde eigen smaak zijn het veeleisende mini-consumenten geworden. Ze hebben hun eigen nieuwsvoorziening (Jeugdjournaal) hun eigen soaps (huis Anubis, Zoop) hun eigen social media spot (Hyves) en beginnen, indien ze de kans krijgen, rustig hun eigen bedrijf (kidpreneurs).
Waar ouderen hun best doen zo lang mogelijk jong te blijven, wordt de jeugd op steeds jongere leeftijd oud.

De mode-industrie volgt die trend. Zijn in Engeland de gevulde sexy kinderbikini’s, na klachten van de consument, uit de schappen gehaald, in Rotterdam schijnen ze nog gewoon in de winkel te liggen. En ze lopen nog goed ook. Bikini’s bedoeld om meisjes van zo’n 7 jaar oud met opgevulde voorgevormde bovenstukjes er maar zo vrouwelijk mogelijk uit te laten zien als ze straks op het strand, al paraderend, tonen wat ze eigenlijk nog niet in huis hebben.

Waar trekken we de grens? In het engels kent men de uitdrukking : mutton dressed as lamb. Hier gaat het richting lamb dressed as vamp.Veel jonge meisjes zien er, ook zonder bh-vulling, uit of ze het dubbele aantal kaarsjes op hun taart al uitbliezen. Het fenomeen op zich is niet nieuw. De beruchte Child Beauty Pageants in de VS, waar veelal gefrustreerde moeders hun dochters als barbies laten stralen, leverden al dikwijls de vraag op; hoever ga je? Nou zijn dat redelijke excessen maar wie naar de prinsessen van de immens populaire Disney films kijkt, ziet dat benadrukken van vrouwelijke uiterlijkheden er al op jonge leeftijd in wordt gebracht. Ook daar kan je nog het excuus van ‘een sprookjeswereld creëren’ aanvoeren en de kinderen in dergelijke jurken ‘verkleed’ noemen. Anders wordt het als het hun eigen echte kleding betreft.
Dan komt toch vlug weer de aloude discussie rondom ‘uitlokking’ om de hoek kijken. Met de angst die er in de samenleving is voor pedofielen en dergelijke, klinkt het tegenstrijdig je jonge dochters dan op deze manier een zo’n aantrekkelijk mogelijke prooi te laten zijn. Maar vind je dat je daar rekening mee moet houden dan leg je onbewust dus wel de schuld van de eventuele gevolgen bij jezelf. En dat is een enorm hellend vlak. Want voor je het weet, word je beschuldigd van het veroorzaken van aardbevingen door onzedige kledij. (gebeurde immers in Iran)
Dan zou je dus je kind in een boerka of zwarte kousen moeten hijsen om er op die manier (ten onrechte overigens) verzekerd van te zijn dat er niets gebeurt? Dat kan niet de bedoeling zijn. Maar toch: een laptop volop in het zicht achter het raam laten liggen is verzekerd, als je de deur open laat staan vervalt de verzekering wegens nalatigheid -al blijft de dief even schuldig. Misschien zit daar bij kinderen ook wel een bijna onzichtbare grens. Waarbij het heel expliciet de nadruk leggen op de geslachtskenmerken net over die grens gaan is..

Los van het dilemma wat voor ongure types je aantrekt door de boodschap die je naar buiten uitstraalt, kan je ook nog vraagtekens zetten bij de boodschap die je aan je dochter zelf meegeeft: Al op haar zevende is haar eigen lichaam van nature niet goed genoeg voor een maatschappij waar te vaak alles om uiterlijkheden lijkt te draaien en dient dus aangepast te worden. Een gevaarlijke potentiële kweekbodem voor latere onzekerheid.
Ik heb trouwens nog even rondgekeken; maar een opgevulde voorgevormde zwembroek voor 7-jarige jongetjes is (nog) niet in de handel…

Weergaven: 63

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Lieke Lamb op 29 April 2010 op 10.27
welk vroeger heb je t precies over? wat is nog verkleden en wat niet meer? enne sommige dingen leuk voor binnen... (gevulde bikini?) meeste sexuele misdaden gebeuren binnenshuis.

Laptop achter raam is zeker niet verkeerd. Ik hoef toch niet al mijn bezittingen onder de bank te verstoppen omdat een ander anders wel een steel-neigingen zou kunnen krijgen? Is het eind zoek.
Reactie van Renzo Verwer op 29 April 2010 op 9.39
Kinderen , nu ja meisjes , hebben verkleden altijd al leuk gevonden, Ook vroeger.
Het hoeft alleen niet altijd in het openbaar. Dat kunnen we best van vroeger leren, de les dat sommige dingen leuk zijn voor binnen.
Vroeger: de verstandige mensen hadden fatsoen. die hoefden geen regels, die beseften gewoon dat iets binnenhuis leuk kon zijn,maar dat je anders naar buiten ging. geen drama, geen psychologie. het was gewoon zo, je dacht er verder niet bij na. Heel slim dus.

'Laptop achter raam is verzekerd', moet dat niet zijn 'verkeerd'?

Interviews

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

[Cross Media Case 2020] Fleur Haen over Chantals Pyjama Party

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. RTL draagt Chantals Pyjama Party voor als Cross Media Case We spreken met Fleur Haen, manager live entertainment

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Fear of Going Out

Eindelijk is het zover! We kunnen op het terras, in een restaurant en wie weet zelfs naar de sportschool. Zijn we blij? Nou, niet echt als we een Amerikaans onderzoek van technetwerk Blind moeten geloven

Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bob Goulooze: Game over

Deze coronatijd, die gelukkig bijna voorbij is, doet een groot beroep op velen. Op hun uithoudings- en doorzettingsvermogen. En op de creatieve capaciteiten. Op social media ontstaan dan ook steeds meer zelfbedachte spelletjes

[Column] Maartje Blijleven: Waarom sales webinars niet werken (en wat je wél kunt doen om nieuwe klanten aan te trekken)

Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)

Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden