Nederlands MediaNetwerk

Maak social media richtlijnen offensief niet defensief!


Door Erwin Blom. Bedrijven worstelen met social media. En ze worstelen wat ze er mee moeten dat ook bij hun personeel zaak en privé door elkaar gaan lopen. Wie mag wat zeggen? Wie mag überhaupt wat zeggen? De roep om regels en richtlijnen is hard.


Ook NRC worstelt hiermee, bleek vorige week uit een blog van hoofdredacteur Peter Vandermeersch die in zijn stuk de richtlijnen van Australische omroep ABC een goed handvat noemt. En wel aldus:

  • Vermeng professionele en persoonlijke uitingen niet op een manier die schadelijk kan zijn voor de krant.
  • Voorkom dat je effectiviteit op het werk wordt ondermijnd
  • Suggereer niet dat je spreekt namens de krant
  • Onthul geen vertrouwelijke informatie

Maar uiteindelijk zijn dit defensieve richtlijnen. Gaat het over wat je allemaal niet moet doen. Zou het niet veel beter zijn om de zaak offensief in te steken? Zorg dat je mensen actief met social media aan de slag gaan en zorg dat werk en bedrijf daar van profiteren. Dat schrijft Bart Brouwers, voorheen van
Spits, nu van
Dichtbij op zijn blog
Dode Bomen.  Brouwers komt met de volgende vier richtlijnen:

 

  • Vermeng professionele en persoonlijke uitingen altijd op zo’n manier dat authenticiteit blijkt en voordeel voor de krant kan worden bereikt,
  • Zorg dat je effectiviteit op het werk met elke tweet wordt vergroot,
  • Laat in de openbaarheid altijd blijken dat je een trots lid van de redactie van je krant bent,
  • Onthul alle informatie die nodig is om zoveel mogelijk nieuwe kennis los te maken.

Top!

Ik ben voor!

Maak je richtlijnen offensief niet defensief!

www.erwinblom.nl

www.twitter.com/erwblo

Weergaven: 82

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Merlijn Hoek op 21 April 2011 op 15.39

Bedrijven moeten Social Media leren zien als een kans!

 

http://roorda.nl/weblog/0/4/137/_social_media_gebruik_door_werkneme...

 

grt, Merlijn

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden