Nederlands MediaNetwerk

Maak social media richtlijnen offensief niet defensief!


Door Erwin Blom. Bedrijven worstelen met social media. En ze worstelen wat ze er mee moeten dat ook bij hun personeel zaak en privé door elkaar gaan lopen. Wie mag wat zeggen? Wie mag überhaupt wat zeggen? De roep om regels en richtlijnen is hard.


Ook NRC worstelt hiermee, bleek vorige week uit een blog van hoofdredacteur Peter Vandermeersch die in zijn stuk de richtlijnen van Australische omroep ABC een goed handvat noemt. En wel aldus:

  • Vermeng professionele en persoonlijke uitingen niet op een manier die schadelijk kan zijn voor de krant.
  • Voorkom dat je effectiviteit op het werk wordt ondermijnd
  • Suggereer niet dat je spreekt namens de krant
  • Onthul geen vertrouwelijke informatie

Maar uiteindelijk zijn dit defensieve richtlijnen. Gaat het over wat je allemaal niet moet doen. Zou het niet veel beter zijn om de zaak offensief in te steken? Zorg dat je mensen actief met social media aan de slag gaan en zorg dat werk en bedrijf daar van profiteren. Dat schrijft Bart Brouwers, voorheen van
Spits, nu van
Dichtbij op zijn blog
Dode Bomen.  Brouwers komt met de volgende vier richtlijnen:

 

  • Vermeng professionele en persoonlijke uitingen altijd op zo’n manier dat authenticiteit blijkt en voordeel voor de krant kan worden bereikt,
  • Zorg dat je effectiviteit op het werk met elke tweet wordt vergroot,
  • Laat in de openbaarheid altijd blijken dat je een trots lid van de redactie van je krant bent,
  • Onthul alle informatie die nodig is om zoveel mogelijk nieuwe kennis los te maken.

Top!

Ik ben voor!

Maak je richtlijnen offensief niet defensief!

www.erwinblom.nl

www.twitter.com/erwblo

Weergaven: 53

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Merlijn Hoek op 21 April 2011 op 15.39

Bedrijven moeten Social Media leren zien als een kans!

 

http://roorda.nl/weblog/0/4/137/_social_media_gebruik_door_werkneme...

 

grt, Merlijn

Interviews

[interview] Sebastiaan van Rijnsoever over Sublime

Sebastiaan van Rijnsoever is sinds november 2018 Managing Director van Sublime. Sublime is meer dan alleen de radiozender en is bezig zich het merk verder uit te bouwen. We spraken hem daarover

[Interview] Cor Hospes over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

Nederlands MediaNetwerk interviewde Cor Hospes van Merkjournalisten die een boek geschreven heeft over het bouwen van communities en hoe om te gaan met social media

[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging

[Interview] Marco Louwerens: SBS6 staat midden in het Nederland van nu

Marco Louwerens is sinds een half jaar directeur televisie bij Talpa Network. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van onder meer SBS6, Veronica en SBS9. We spreken hem over de Gouden Televizier-Ring voor Chateau Meiland

[Interview] Marjan van der Haar: Fonds 21 is de nieuwe hoofdpartner van IFFR

In de zomer van 2018 benoemde de raad van toezicht van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) Marjan van der Haar tot zakelijk directeur van het festival. We spreken haar over het eerste jaar, het filmfestival, de filmbranche en het nieuwe partnerschap met Fonds 21

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Over Geven

In 1924 verscheen Marcel Mauss’ essai sur le don. Een verhaal over geven. Want door te geven verplicht de ontvanger van de gift zich. De Romeinen zeiden het al: do ut des

[Column] Arno Peperkoorn: Witter dan wit

Dit weekend werd een voetballer van Excelsior in een uitwedstrijd bij FC Den Bosch racistisch uitgescholden. Vergeleken met zwarte piet. Op de tribune stonden mensen fier rechtop de Hitler-groet te brengen

[Column] Jerome Kuijken: Hoe zit het nou met de versnippering van de media?

Het gaat lekker met de oude media. Je hoort het goed: zowel televisie, radio als out of home floreren. Mediahuizen met veel printtitels in het portfolio praten enthousiast over nieuwe verdienmodellen en hebben het zelfs over groei

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: de TimTom-campagne van Allsecur, een geduldig Carhartt en Zalando weet het niet meer

Ein-de-lijk gaan ze weg: Tim en Tom! Dat was zo’n beetje mijn eerste reactie na het zien van de commercial waarin wordt aangekondigd dat het merk Allsecur ophoudt te bestaan. Want eerlijk is eerlijk, de commercials met de broertjes Coronel waren niet het toppunt van creativiteit

Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

Met het nieuws dat Amazon naar Nederland komt in januari is het des te relevanter om je nog eens te verdiepen in wat de visie van Jeff op de wereld is en wat hij wil bereiken met zijn bedrijf

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden