Nederlands MediaNetwerk

Maak social media richtlijnen offensief niet defensief!


Door Erwin Blom. Bedrijven worstelen met social media. En ze worstelen wat ze er mee moeten dat ook bij hun personeel zaak en privé door elkaar gaan lopen. Wie mag wat zeggen? Wie mag überhaupt wat zeggen? De roep om regels en richtlijnen is hard.


Ook NRC worstelt hiermee, bleek vorige week uit een blog van hoofdredacteur Peter Vandermeersch die in zijn stuk de richtlijnen van Australische omroep ABC een goed handvat noemt. En wel aldus:

  • Vermeng professionele en persoonlijke uitingen niet op een manier die schadelijk kan zijn voor de krant.
  • Voorkom dat je effectiviteit op het werk wordt ondermijnd
  • Suggereer niet dat je spreekt namens de krant
  • Onthul geen vertrouwelijke informatie

Maar uiteindelijk zijn dit defensieve richtlijnen. Gaat het over wat je allemaal niet moet doen. Zou het niet veel beter zijn om de zaak offensief in te steken? Zorg dat je mensen actief met social media aan de slag gaan en zorg dat werk en bedrijf daar van profiteren. Dat schrijft Bart Brouwers, voorheen van
Spits, nu van
Dichtbij op zijn blog
Dode Bomen.  Brouwers komt met de volgende vier richtlijnen:

 

  • Vermeng professionele en persoonlijke uitingen altijd op zo’n manier dat authenticiteit blijkt en voordeel voor de krant kan worden bereikt,
  • Zorg dat je effectiviteit op het werk met elke tweet wordt vergroot,
  • Laat in de openbaarheid altijd blijken dat je een trots lid van de redactie van je krant bent,
  • Onthul alle informatie die nodig is om zoveel mogelijk nieuwe kennis los te maken.

Top!

Ik ben voor!

Maak je richtlijnen offensief niet defensief!

www.erwinblom.nl

www.twitter.com/erwblo

Weergaven: 58

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Merlijn Hoek op 21 April 2011 op 15.39

Bedrijven moeten Social Media leren zien als een kans!

 

http://roorda.nl/weblog/0/4/137/_social_media_gebruik_door_werkneme...

 

grt, Merlijn

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden