Nederlands MediaNetwerk

De maand augustus gaat bij het KNMI de boeken in als de natste augustusmaand in zeker honderd jaar. Op 23 september nemen we afscheid van de zomer en beginnen we officieel aan de herfst. Op televisie verwelkomen we de najaarsprogrammering die in augustus al gedeeltelijk is begonnen. Zo konden we kijken naar de premières van "Hotter Than My Daughter", "Body Of Proof", “Zand Erover” en "Wie Trouwt Mijn Zoon?". Ook aan talentenjachten geen gebrek in augustus, vooral bij RTL zien we talent voorbij komen in o.a. "Holland's Got Talent" (het best bekeken programma in augustus), "My Name Is..." en "So You Think You Can Dance". Welke zenders hebben het meest kunnen profiteren van het slechte weer?

 

De grootste zenders van augustus 2011:

01.   RTL4 – 17,6% (vorig jaar augustus 16,1%) +9,9%

02.   Nederland 1 – 13,2% (vorig jaar augustus 12,7%) +3,9%

03.   SBS6 – 11,6% (vorig jaar augustus 12,7%) -8,4%

04.   RTL5 – 7% (vorig jaar augustus 7,3%) -4%

05.   RTL7 – 6,5% (vorig jaar augustus 6%) +9%

06.   Veronica – 6,3% (vorig jaar augustus 7,6%) -16,8%

07.   NET5 – 6,3% (vorig jaar augustus 6,7%) -6,1%

08.   Nederland 3 – 5,4% (vorig jaar augustus 6,2%) -12,8%

09.   Nederland 2 – 4,3% (vorig jaar augustus 5,1%) -14,3%

10.   RTL8 – 2,9% (vorig jaar augustus 2,9%) +1,5%

11.   Comedy Central – 1,7% (vorig jaar augustus 0,8%) +109,2%

12.   Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar augustus 1%) +30,9%

13.   National Geographic Channel – 1% (vorig jaar augustus 0,8%) +19,3%

14.   TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)

15.   Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar augustus 0,3%) +143%

16.   MTV – 0,6% (vorig jaar augustus 0,6%) -2,8%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft de grootste zender van Nederland, de meest opvallende RTL zender is echter RTL7 dat in augustus de op vier na grootste zender is. Dit succes komt vooral door “Voetbal International”. RTL5 is de enige RTL zender die zorgt voor een lichte daling. Bij de Publieke Omroep zien we bereikszender Nederland 1 marktaandeel winnen, de overige twee zenders krijgen echter een flinke tik en dalen aanzienlijk. De verkoop van SBS aan John de Mol en Sanoma moet in de toekomst gaan zorgen voor een stijgend marktaandeel en dat is hard nodig. Alle SBS zenders verliezen marktaandeel waarbij ditmaal vooral Veronica het moet ontgelden, de zender is de grootste verliezer in augustus. De zender moet Johnny de Mol ook nog eens afstaan aan SBS6 maar krijgt de Maandag Mega Movie weer van SBS6 terug. Comedy Central plukt ook in augustus de vruchten van het bredere uitzendtijdvak en heeft met "The Graham Norton Show" veel kijkers weten te boeien. Als we naar de drie grootste saleshouses kijken dan zien we RTL met 5,8% groeien naar een marktaandeel van 34,1%. SBS staat op een tweede plek met een marktaandeel van 24,2% (een daling van 10,2%). De Publieke Omroep zit SBS op de hielen met een marktaandeel van 23% (een daling van 4,2%).

 

De gemiddelde kijktijd (6+) is in augustus 171,2 minuten, een stijging van 1,2% t.o.v. augustus 2010 en een stijging van 12,1% t.o.v. augustus 2009. Naar de Publieke Omroep keken we gemiddeld 49,9 minuten per dag, RTL kreeg 43,5 minuten van onze tijd en SBS liet ons 28,2 minuten per dag naar hun programmering kijken. Als we kijken naar de gemiddelde kijktijd YTD dan zien we een gemiddele kijktijd van 187,2 minuten per dag. Een daling van slechts 0,3% t.o.v. van jan-aug 2010 terwijl we in 2010 naar de Olympische Spelen én het WK voetbal keken. Een doelgroep die aanzienlijk meer televisie heeft gekeken is de doelgroep 13-19 jaar. Zij keken YTD gemiddeld 115 minuten televisie per dag, een stijging van 5,1% t.o.v. jan-aug 2010. De doelgroep 20-49 jaar keek gemiddeld 149 minuten televisie per dag in augustus 2011, een jaar eerder waren dit 158,1 minuten.

 

De maand september zal de maand zijn waarin de najaarsprogrammering écht losbarst. In de eerste week van september kunnen we kijken naar nieuwe seizoenen van o.a. “Expeditie Robinson”, “Fort Boyard” en “Waar Is De Mol”. Hiernaast zullen UPC klanten met een digitaal TV royaal abonnement en Ziggo klanten met een TV extra pakket vanaf 1 september kunnen kijken naar een nieuwe digitale zender: RTL Crime.  Fans van “24”, “CSI”, “Bones”, “Prison Break” en ook “Baantjer” kunnen hier 24/7 terecht voor een dagelijkse portie crime. Er komen ook geheel nieuwe crime series zoals “Breakout Kings” en “Chicago Code” aan bod. Zo belooft september weer een spannende maand te worden!

Weergaven: 165

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Communicatienieuws

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Andrew Groeneveld: Tevreden voor de buis]

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) publiceerde deze maand een lezenswaardig docu-ment: de Mediamonitor 2013-2014 met veel aandacht voor het kijkgedrag van de consument.

Bob van der Burg: Waar wacht u op?]

Schrijven is de op één na lekkerste bezigheid die geen geld kost en misschien wel de allerfijnste. Je kunt je ei erin kwijt en de bevrediging is groot, helemaal als het lukt. En voor sommigen ligt eeuwigdurende roem in het verschiet.

Wim Danhof: Journalistiek, voor mensen met een linker én een rechter hersenhelft!]

Door de toenemende dominantie van de factor technologie ontstaat snel behoefte aan nieuwe skills binnen mediabedrijven, en eigenlijk binnen alle bedrijven. Bedrijven zouden volgens iemand als Mark van Rijmenam zelfs ‘Big Data Scientists’ moeten aannemen.

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: HP Sprout, Beter Horen, Anderzorg]

De commercial begint met een ode aan onze handen. En terecht. Want door onze handen onderscheiden wij ons van alle andere dieren. Charles Darwin schreef meer dan een eeuw geleden dat “Man could not have attained

Rupert Parker Brady: De strategie van Peter de Mönnink]

Het is alweer een jaar geleden dat Sanoma Media Netherlands een reorganisatie en een strategische heroriëntatie aankondigde. Onder leiding van ceo Peter de Mönnink zijn er binnen een jaar 32 titels verkocht of geïntegreerd.

Badge

Bezig met laden...

© 2014   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden