Nederlands MediaNetwerk

De maand augustus gaat bij het KNMI de boeken in als de natste augustusmaand in zeker honderd jaar. Op 23 september nemen we afscheid van de zomer en beginnen we officieel aan de herfst. Op televisie verwelkomen we de najaarsprogrammering die in augustus al gedeeltelijk is begonnen. Zo konden we kijken naar de premières van "Hotter Than My Daughter", "Body Of Proof", “Zand Erover” en "Wie Trouwt Mijn Zoon?". Ook aan talentenjachten geen gebrek in augustus, vooral bij RTL zien we talent voorbij komen in o.a. "Holland's Got Talent" (het best bekeken programma in augustus), "My Name Is..." en "So You Think You Can Dance". Welke zenders hebben het meest kunnen profiteren van het slechte weer?

 

De grootste zenders van augustus 2011:

01.   RTL4 – 17,6% (vorig jaar augustus 16,1%) +9,9%

02.   Nederland 1 – 13,2% (vorig jaar augustus 12,7%) +3,9%

03.   SBS6 – 11,6% (vorig jaar augustus 12,7%) -8,4%

04.   RTL5 – 7% (vorig jaar augustus 7,3%) -4%

05.   RTL7 – 6,5% (vorig jaar augustus 6%) +9%

06.   Veronica – 6,3% (vorig jaar augustus 7,6%) -16,8%

07.   NET5 – 6,3% (vorig jaar augustus 6,7%) -6,1%

08.   Nederland 3 – 5,4% (vorig jaar augustus 6,2%) -12,8%

09.   Nederland 2 – 4,3% (vorig jaar augustus 5,1%) -14,3%

10.   RTL8 – 2,9% (vorig jaar augustus 2,9%) +1,5%

11.   Comedy Central – 1,7% (vorig jaar augustus 0,8%) +109,2%

12.   Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar augustus 1%) +30,9%

13.   National Geographic Channel – 1% (vorig jaar augustus 0,8%) +19,3%

14.   TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)

15.   Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar augustus 0,3%) +143%

16.   MTV – 0,6% (vorig jaar augustus 0,6%) -2,8%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft de grootste zender van Nederland, de meest opvallende RTL zender is echter RTL7 dat in augustus de op vier na grootste zender is. Dit succes komt vooral door “Voetbal International”. RTL5 is de enige RTL zender die zorgt voor een lichte daling. Bij de Publieke Omroep zien we bereikszender Nederland 1 marktaandeel winnen, de overige twee zenders krijgen echter een flinke tik en dalen aanzienlijk. De verkoop van SBS aan John de Mol en Sanoma moet in de toekomst gaan zorgen voor een stijgend marktaandeel en dat is hard nodig. Alle SBS zenders verliezen marktaandeel waarbij ditmaal vooral Veronica het moet ontgelden, de zender is de grootste verliezer in augustus. De zender moet Johnny de Mol ook nog eens afstaan aan SBS6 maar krijgt de Maandag Mega Movie weer van SBS6 terug. Comedy Central plukt ook in augustus de vruchten van het bredere uitzendtijdvak en heeft met "The Graham Norton Show" veel kijkers weten te boeien. Als we naar de drie grootste saleshouses kijken dan zien we RTL met 5,8% groeien naar een marktaandeel van 34,1%. SBS staat op een tweede plek met een marktaandeel van 24,2% (een daling van 10,2%). De Publieke Omroep zit SBS op de hielen met een marktaandeel van 23% (een daling van 4,2%).

 

De gemiddelde kijktijd (6+) is in augustus 171,2 minuten, een stijging van 1,2% t.o.v. augustus 2010 en een stijging van 12,1% t.o.v. augustus 2009. Naar de Publieke Omroep keken we gemiddeld 49,9 minuten per dag, RTL kreeg 43,5 minuten van onze tijd en SBS liet ons 28,2 minuten per dag naar hun programmering kijken. Als we kijken naar de gemiddelde kijktijd YTD dan zien we een gemiddele kijktijd van 187,2 minuten per dag. Een daling van slechts 0,3% t.o.v. van jan-aug 2010 terwijl we in 2010 naar de Olympische Spelen én het WK voetbal keken. Een doelgroep die aanzienlijk meer televisie heeft gekeken is de doelgroep 13-19 jaar. Zij keken YTD gemiddeld 115 minuten televisie per dag, een stijging van 5,1% t.o.v. jan-aug 2010. De doelgroep 20-49 jaar keek gemiddeld 149 minuten televisie per dag in augustus 2011, een jaar eerder waren dit 158,1 minuten.

 

De maand september zal de maand zijn waarin de najaarsprogrammering écht losbarst. In de eerste week van september kunnen we kijken naar nieuwe seizoenen van o.a. “Expeditie Robinson”, “Fort Boyard” en “Waar Is De Mol”. Hiernaast zullen UPC klanten met een digitaal TV royaal abonnement en Ziggo klanten met een TV extra pakket vanaf 1 september kunnen kijken naar een nieuwe digitale zender: RTL Crime.  Fans van “24”, “CSI”, “Bones”, “Prison Break” en ook “Baantjer” kunnen hier 24/7 terecht voor een dagelijkse portie crime. Er komen ook geheel nieuwe crime series zoals “Breakout Kings” en “Chicago Code” aan bod. Zo belooft september weer een spannende maand te worden!

Weergaven: 166

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Digitalisering buitenreclame

BasVanDenHoogen-Posterscope
Bas van den Hoogen
 – Posterscope
: “Dit is niet zo 123 te beantwoorden want dit is een hele brede vraag en wel wat gecompliceerder dan het hebben over afrekenen op basis van CPM tarieven... lees verder

180-GuyGrimmelt-ExterionMedia

Guy GrimmeltExterion Media: “In Nederland is er mijns inziens geen enkele dynamiek op DOOH en voorlopig is dat ook nog niet vreemd omdat de locaties er niet zijn, het verdienmodel lastig blijkt en de markt dus nog onvoldoende volwassen is... lees verder

OlivierSlot-Centercom

Olivier Slot –  Centercom:  “De digitalisering in Outdoor biedt adverteerders een compleet scala aan nieuwe mogelijkheden.  De bewegende beelden van in HD opgemaakte animatie en video, zijn zo opvallend dat passanten hun blik onmogelijk hieraan kunnen ontrekken... lees verder

Radjen van Wilsem - CS Digital Media

Radjen van WilsemCS Digital Media: “Inzet op een enkel media type is inmiddels minder effectief om consumenten te bereiken, doordat het mediagebruik van de consument steeds meer, vaker en sneller veranderd. Hierdoor ontstaat bij de adverteerder de behoefte om het budget gerichter in te kunnen zetten... lees verder


Interviews

[Interview] Willem-Albert Bol over De SponsorRing

Willem-Albert Bol aan de telefoon. Dat is actie. De man is zo gruwelijk efficiënt, die zal nooit bellen voor een praatje...

[Interview] Harm van Veldhuizen over ANWB Media

ANWB Media is de grootste uitgeverij in Nederland op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Harm van Veldhuizen is in 2014 toegetreden als Directeur van ANWB Media. Wij spreken hem.

[Interview] Henry Kasper over Buzzmij

Buzzmij zet creatieve campagnes in die hun oorsprong vinden in social media netwerken als Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp en Snapchat. Wij spreken mede-oprichter en directeur Henry Kasper.

[Startups] Michel la Pierre over Peoplesminds

Het strategische consultancy bureau Peoplesminds helpt bedrijven in Retail, Travel en Leisure markten met een gedegen aanpak om antwoord te geven op de consumentenrevolutie. Wij spreken Michel la Pierre, oprichter van Peoplesminds.

[BedrijfsProfiel] The Media Outfit

The Media Outfit is een onafhankelijk full service media-adviesbureau, dat zijn klanten een geïntegreerd (online én offline) media-advies levert.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Raymond de Jong: SAIL Amsterdam 2015 overtreft. Ook in sociale media.

Een excellent gebruik van smartphones, een hogere netwerkcapaciteit en nieuwe technologie maakten deze editie van SAIL Amsterdam tot een nieuwe totaalbeleving. Het overtrof alle verwachtingen, ook die in sociale media.

[Column] Joost van Liemt: Teveel Ikea inspiratie

Thomas Alva Edison wist het al: goed werk vraagt om 99% transpiratie en 1% inspiratie. Deze bekende uitspraak is de makers van de Ikea-gids blijkbaar ontgaan. Afgelopen week viel ie weer op de mat.

[Column] Hans Kriek: Sander Dekker moet knopen doorhakken over toekomst regionale omroepen

Er weer gedoe over de publieke regionale mediabedrijven. De 13 regionale omroepen ontkomen ook niet aan bezuinigingsdrift van Rutte II. Staatssecretaris Sander Dekker, VVD-media, legt deze kleine omroepjes een bezuiniging op van maar liefst 17 miljoen euro.

[Column] Erwin Fisser: Vlogger David

Je hebt mensen die enorm beroemd zijn, maar toch redelijk ongestoord over straat zouden kunnen. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld Brian Eno zo iemand is. Het tegenovergestelde bestaat ook.

[Column] Harm Jaap Hartmans: Sprookje

Er was eens een prinses die zo mooi was dat iedere prins die haar toevallig te zien kreeg op slag dolverliefd raakte. De prinses zelf was echter niet zo met prinsen bezig.

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden