Nederlands MediaNetwerk

De maand augustus gaat bij het KNMI de boeken in als de natste augustusmaand in zeker honderd jaar. Op 23 september nemen we afscheid van de zomer en beginnen we officieel aan de herfst. Op televisie verwelkomen we de najaarsprogrammering die in augustus al gedeeltelijk is begonnen. Zo konden we kijken naar de premières van "Hotter Than My Daughter", "Body Of Proof", “Zand Erover” en "Wie Trouwt Mijn Zoon?". Ook aan talentenjachten geen gebrek in augustus, vooral bij RTL zien we talent voorbij komen in o.a. "Holland's Got Talent" (het best bekeken programma in augustus), "My Name Is..." en "So You Think You Can Dance". Welke zenders hebben het meest kunnen profiteren van het slechte weer?

 

De grootste zenders van augustus 2011:

01.   RTL4 – 17,6% (vorig jaar augustus 16,1%) +9,9%

02.   Nederland 1 – 13,2% (vorig jaar augustus 12,7%) +3,9%

03.   SBS6 – 11,6% (vorig jaar augustus 12,7%) -8,4%

04.   RTL5 – 7% (vorig jaar augustus 7,3%) -4%

05.   RTL7 – 6,5% (vorig jaar augustus 6%) +9%

06.   Veronica – 6,3% (vorig jaar augustus 7,6%) -16,8%

07.   NET5 – 6,3% (vorig jaar augustus 6,7%) -6,1%

08.   Nederland 3 – 5,4% (vorig jaar augustus 6,2%) -12,8%

09.   Nederland 2 – 4,3% (vorig jaar augustus 5,1%) -14,3%

10.   RTL8 – 2,9% (vorig jaar augustus 2,9%) +1,5%

11.   Comedy Central – 1,7% (vorig jaar augustus 0,8%) +109,2%

12.   Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar augustus 1%) +30,9%

13.   National Geographic Channel – 1% (vorig jaar augustus 0,8%) +19,3%

14.   TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)

15.   Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar augustus 0,3%) +143%

16.   MTV – 0,6% (vorig jaar augustus 0,6%) -2,8%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft de grootste zender van Nederland, de meest opvallende RTL zender is echter RTL7 dat in augustus de op vier na grootste zender is. Dit succes komt vooral door “Voetbal International”. RTL5 is de enige RTL zender die zorgt voor een lichte daling. Bij de Publieke Omroep zien we bereikszender Nederland 1 marktaandeel winnen, de overige twee zenders krijgen echter een flinke tik en dalen aanzienlijk. De verkoop van SBS aan John de Mol en Sanoma moet in de toekomst gaan zorgen voor een stijgend marktaandeel en dat is hard nodig. Alle SBS zenders verliezen marktaandeel waarbij ditmaal vooral Veronica het moet ontgelden, de zender is de grootste verliezer in augustus. De zender moet Johnny de Mol ook nog eens afstaan aan SBS6 maar krijgt de Maandag Mega Movie weer van SBS6 terug. Comedy Central plukt ook in augustus de vruchten van het bredere uitzendtijdvak en heeft met "The Graham Norton Show" veel kijkers weten te boeien. Als we naar de drie grootste saleshouses kijken dan zien we RTL met 5,8% groeien naar een marktaandeel van 34,1%. SBS staat op een tweede plek met een marktaandeel van 24,2% (een daling van 10,2%). De Publieke Omroep zit SBS op de hielen met een marktaandeel van 23% (een daling van 4,2%).

 

De gemiddelde kijktijd (6+) is in augustus 171,2 minuten, een stijging van 1,2% t.o.v. augustus 2010 en een stijging van 12,1% t.o.v. augustus 2009. Naar de Publieke Omroep keken we gemiddeld 49,9 minuten per dag, RTL kreeg 43,5 minuten van onze tijd en SBS liet ons 28,2 minuten per dag naar hun programmering kijken. Als we kijken naar de gemiddelde kijktijd YTD dan zien we een gemiddele kijktijd van 187,2 minuten per dag. Een daling van slechts 0,3% t.o.v. van jan-aug 2010 terwijl we in 2010 naar de Olympische Spelen én het WK voetbal keken. Een doelgroep die aanzienlijk meer televisie heeft gekeken is de doelgroep 13-19 jaar. Zij keken YTD gemiddeld 115 minuten televisie per dag, een stijging van 5,1% t.o.v. jan-aug 2010. De doelgroep 20-49 jaar keek gemiddeld 149 minuten televisie per dag in augustus 2011, een jaar eerder waren dit 158,1 minuten.

 

De maand september zal de maand zijn waarin de najaarsprogrammering écht losbarst. In de eerste week van september kunnen we kijken naar nieuwe seizoenen van o.a. “Expeditie Robinson”, “Fort Boyard” en “Waar Is De Mol”. Hiernaast zullen UPC klanten met een digitaal TV royaal abonnement en Ziggo klanten met een TV extra pakket vanaf 1 september kunnen kijken naar een nieuwe digitale zender: RTL Crime.  Fans van “24”, “CSI”, “Bones”, “Prison Break” en ook “Baantjer” kunnen hier 24/7 terecht voor een dagelijkse portie crime. Er komen ook geheel nieuwe crime series zoals “Breakout Kings” en “Chicago Code” aan bod. Zo belooft september weer een spannende maand te worden!

Weergaven: 166

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Steeds meer exploitanten baseren hun advertentietarieven op CPM. Wordt dit de norm?

Willem Albert Bol – De Persgroep: “Ja het is niet meer dan logisch dat meer exploitanten in meer mediumtypen op bereik gaan afrekenen. TV en radio doen dat al langer en hebben de adverteerders daarin opgevoed... lees verder

180-HansGermeraadHans Germeraad – ANWB Media: “Ja, daar ziet het wel naar uit. Aan de ene kant is het wel logisch. Adverteerders zijn minder geïnteresseerd in pagina’s of uitzendingen, en meer in bereik. Toen de commerciële TV in Nederland opkwam werd de GRP geïntroduceerd... lees verder

ErikJanGelink-SanomaErik-Jan Gelink – Sanoma/SBS: “Sanoma heeft in Q1 2014 een nieuwe tariefstructuur geïntroduceerd, waarbij CPM de basis vormt voor de advertentietarieven voor web, mobiel, maar ook voor print. Het gaat tenslotte om het aantal personen dat je bereikt met je campagne en niet om de oplage die je verspreidt... lees verder

180-StephanVanDerSman-MagnaBlobalStephan van der Sman – Magna Global: “Wij verwachten dat de hele markt moet gaan volgen. Dit is positief, want: de lucht verdwijnt uit de tariefkaart, de koppeling met andere platformen (website, tablet, mobile) is veel makkelijk te maken met één currency....

Lees het complete forum op de website van Initiative

Communicatienieuws

[Forum] TMG zal groot deel van het portfolio afstoten, waaronder veel digitale activiteiten. Ziet Geert-Jan van der Snoek het goed?]

TMG maakt koers bekend: Focus op kernbedrijf en hoofdmerken, afstoten delen portfolio is aanstaande. Het ziet ernaar uit dat veel digitale activiteiten zullen sneuvelen of worden verkocht.

[Interview] Fashion blogger Merel van Poorten over Andathousandwords.com]

Merel van Poorten maakt grote sprongen. Van stagiaire schoot zij door tot Designer & Brand Manager bij Blessed Jewelz. Daarnaast zet ze zichzelf neer als social media professional met haar blog, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest. Wij spreken haar.

[Interview] Sanna van Hellemondt over RETAILVM en Visual Merchandising]

Visual Merchandising is een krachtig maar sterk onderbelicht marketing instrument. We spreken Sanna van Hellemondt, oprichter van RETAILVM en een van de grondleggers van Visual Merchandising in Nederland.

[Interview] Jacqueline Smit – 538Groep: Anouk maakt de final call en doet geen concessies aan haar kwaliteitseisen]

Vandaag staat Jacqueline Smit de hele dag haar plek als CEO van 538Groep af aan Anouk. Wij spreken haar.

[Interview] Ralph Sluis over de mediabestedingen: "Radio groeit sneller dan televisie"]

Het herstel van de advertentiemarkt is de afgelopen jaren al vaak aangekondigd. Nu is het herstel er echt. Maar aarzelend en niet voor alle mediatypen. Wij spreken Ralph Sluis, Research Director bij ZenithOptimedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Jurgen Retra: ING, Coca-Cola, Apple]

De kortste dagen en donkerste nachten van het jaar zijn aangebroken. De laatste inkopen voor de feestdagen worden – veelal online – gedaan. Daar waar de dagen korter worden, worden de TV-commercials juist langer.

Lodewijk van der Peet: Niemand begrijpt mij]

Er zijn een aantal organisaties en branches die vinden dat ze niet begrepen worden door ons. En met ons bedoel ik dan reclamemakers.

Sjoerd Craenmehr: Why millennial’s will rule the world]

Little over a month ago the new hot ticket on the tech conference scene was organized. I am talking about the web summit ‘Where the Tech World Meets’ of course.

Michiel Pot: Het is geboren: Bijlage Gemist]

Vooraf mijn verontschuldiging dat ik deze kerst column schaamteloos ga gebruiken om mijn jongste digitale kindje onder jullie aandacht te brengen.

Linda Boks: De advertentiemarkt in 2015]

Hoe ziet de advertentiemarkt eruit in 2015? Het beantwoorden van deze vraag is bij uitstek het domein van ZenithOptimedia, de pionier die op dit terrein befaamd is vanwege haar accurate prognoses.

Badge

Bezig met laden...

© 2014   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden