Nederlands MediaNetwerk

De maand augustus gaat bij het KNMI de boeken in als de natste augustusmaand in zeker honderd jaar. Op 23 september nemen we afscheid van de zomer en beginnen we officieel aan de herfst. Op televisie verwelkomen we de najaarsprogrammering die in augustus al gedeeltelijk is begonnen. Zo konden we kijken naar de premières van "Hotter Than My Daughter", "Body Of Proof", “Zand Erover” en "Wie Trouwt Mijn Zoon?". Ook aan talentenjachten geen gebrek in augustus, vooral bij RTL zien we talent voorbij komen in o.a. "Holland's Got Talent" (het best bekeken programma in augustus), "My Name Is..." en "So You Think You Can Dance". Welke zenders hebben het meest kunnen profiteren van het slechte weer?

 

De grootste zenders van augustus 2011:

01.   RTL4 – 17,6% (vorig jaar augustus 16,1%) +9,9%

02.   Nederland 1 – 13,2% (vorig jaar augustus 12,7%) +3,9%

03.   SBS6 – 11,6% (vorig jaar augustus 12,7%) -8,4%

04.   RTL5 – 7% (vorig jaar augustus 7,3%) -4%

05.   RTL7 – 6,5% (vorig jaar augustus 6%) +9%

06.   Veronica – 6,3% (vorig jaar augustus 7,6%) -16,8%

07.   NET5 – 6,3% (vorig jaar augustus 6,7%) -6,1%

08.   Nederland 3 – 5,4% (vorig jaar augustus 6,2%) -12,8%

09.   Nederland 2 – 4,3% (vorig jaar augustus 5,1%) -14,3%

10.   RTL8 – 2,9% (vorig jaar augustus 2,9%) +1,5%

11.   Comedy Central – 1,7% (vorig jaar augustus 0,8%) +109,2%

12.   Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar augustus 1%) +30,9%

13.   National Geographic Channel – 1% (vorig jaar augustus 0,8%) +19,3%

14.   TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)

15.   Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar augustus 0,3%) +143%

16.   MTV – 0,6% (vorig jaar augustus 0,6%) -2,8%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft de grootste zender van Nederland, de meest opvallende RTL zender is echter RTL7 dat in augustus de op vier na grootste zender is. Dit succes komt vooral door “Voetbal International”. RTL5 is de enige RTL zender die zorgt voor een lichte daling. Bij de Publieke Omroep zien we bereikszender Nederland 1 marktaandeel winnen, de overige twee zenders krijgen echter een flinke tik en dalen aanzienlijk. De verkoop van SBS aan John de Mol en Sanoma moet in de toekomst gaan zorgen voor een stijgend marktaandeel en dat is hard nodig. Alle SBS zenders verliezen marktaandeel waarbij ditmaal vooral Veronica het moet ontgelden, de zender is de grootste verliezer in augustus. De zender moet Johnny de Mol ook nog eens afstaan aan SBS6 maar krijgt de Maandag Mega Movie weer van SBS6 terug. Comedy Central plukt ook in augustus de vruchten van het bredere uitzendtijdvak en heeft met "The Graham Norton Show" veel kijkers weten te boeien. Als we naar de drie grootste saleshouses kijken dan zien we RTL met 5,8% groeien naar een marktaandeel van 34,1%. SBS staat op een tweede plek met een marktaandeel van 24,2% (een daling van 10,2%). De Publieke Omroep zit SBS op de hielen met een marktaandeel van 23% (een daling van 4,2%).

 

De gemiddelde kijktijd (6+) is in augustus 171,2 minuten, een stijging van 1,2% t.o.v. augustus 2010 en een stijging van 12,1% t.o.v. augustus 2009. Naar de Publieke Omroep keken we gemiddeld 49,9 minuten per dag, RTL kreeg 43,5 minuten van onze tijd en SBS liet ons 28,2 minuten per dag naar hun programmering kijken. Als we kijken naar de gemiddelde kijktijd YTD dan zien we een gemiddele kijktijd van 187,2 minuten per dag. Een daling van slechts 0,3% t.o.v. van jan-aug 2010 terwijl we in 2010 naar de Olympische Spelen én het WK voetbal keken. Een doelgroep die aanzienlijk meer televisie heeft gekeken is de doelgroep 13-19 jaar. Zij keken YTD gemiddeld 115 minuten televisie per dag, een stijging van 5,1% t.o.v. jan-aug 2010. De doelgroep 20-49 jaar keek gemiddeld 149 minuten televisie per dag in augustus 2011, een jaar eerder waren dit 158,1 minuten.

 

De maand september zal de maand zijn waarin de najaarsprogrammering écht losbarst. In de eerste week van september kunnen we kijken naar nieuwe seizoenen van o.a. “Expeditie Robinson”, “Fort Boyard” en “Waar Is De Mol”. Hiernaast zullen UPC klanten met een digitaal TV royaal abonnement en Ziggo klanten met een TV extra pakket vanaf 1 september kunnen kijken naar een nieuwe digitale zender: RTL Crime.  Fans van “24”, “CSI”, “Bones”, “Prison Break” en ook “Baantjer” kunnen hier 24/7 terecht voor een dagelijkse portie crime. Er komen ook geheel nieuwe crime series zoals “Breakout Kings” en “Chicago Code” aan bod. Zo belooft september weer een spannende maand te worden!

Weergaven: 166

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Digitalisering buitenreclame

BasVanDenHoogen-Posterscope
Bas van den Hoogen
 – Posterscope
: “Dit is niet zo 123 te beantwoorden want dit is een hele brede vraag en wel wat gecompliceerder dan het hebben over afrekenen op basis van CPM tarieven... lees verder

180-GuyGrimmelt-ExterionMedia

Guy GrimmeltExterion Media: “In Nederland is er mijns inziens geen enkele dynamiek op DOOH en voorlopig is dat ook nog niet vreemd omdat de locaties er niet zijn, het verdienmodel lastig blijkt en de markt dus nog onvoldoende volwassen is... lees verder

OlivierSlot-Centercom

Olivier Slot –  Centercom:  “De digitalisering in Outdoor biedt adverteerders een compleet scala aan nieuwe mogelijkheden.  De bewegende beelden van in HD opgemaakte animatie en video, zijn zo opvallend dat passanten hun blik onmogelijk hieraan kunnen ontrekken... lees verder

Radjen van Wilsem - CS Digital Media

Radjen van WilsemCS Digital Media: “Inzet op een enkel media type is inmiddels minder effectief om consumenten te bereiken, doordat het mediagebruik van de consument steeds meer, vaker en sneller veranderd. Hierdoor ontstaat bij de adverteerder de behoefte om het budget gerichter in te kunnen zetten... lees verder


Communicatienieuws

[Startups] Niels Aarts over Evolve Mobile

Evolve Mobile maakt organisaties intelligenter door ze te voorzien van de juiste inzichten en contactmomenten met hun doelgroep. Hierbij maken ze gebruik van Mobiel, Business Intelligence, Social Media en het Internet.

[Startups] Simon Huizinga over Software Vergelijken

De startup Software Vergelijken biedt een eenvoudig overzicht met vergelijkingen van software, en dan met name software voor ondernemers. Wij spreken Simon Huizinga, online marketeer bij Software Vergelijken.

[Interview] Wim Danhof over de mediawereld en het Mediafacts Uitgeverscongres

Een gesprek over de stand van zaken in de mediawereld en het Mediafacts Uitgeverscongres met Wim Danhof, hoofdredacteur van Mediafacts

[Cross Media Adverteerder] Joyce van den Bergh over Vodafone

Vodafone is genomineerd voor Cross Media Adverteerder van het Jaar 2015. Aan het woord is Joyce van den Bergh, Brand Strategist bij Vodafone

[Startups] Ronald Egas over Werkspot

Werkspot is een online platform waarop je klussen kunt plaatsen voor in en om het huis en waar professionele vakmannen op kunnen reageren. Werkspot is in 2013 in Amsterdam gestart. In november is Werkspot in Italië uitgerold en wordt nog verder uitgerold in Europa. We spreken Ronald Egas, CEO bij Werkspot.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?

Meivakantie. Ik bevind mij ergens op een snelweg tussen Groningen en Berlijn. De vijf tot zes uurtjes op de snelweg heb ik meestal ook nodig om cultureel te assimileren en opnieuw een ‘Deutschlandversteher’ te zijn.

[Column] Joost van Liemt: We moeten geen fans maken, we moeten fan zíjn

We zijn er allemaal maar druk mee: het tevreden stellen van klanten. We sturen ze leuke folders, met mooie aanbiedingen. We sturen ze nieuwsbrieven met leuke feitjes, nieuwtjes en wist-u-datjes. We maken mooie filmpjes van 30 of 40 seconden

[Column] Lodewijk van der Peet: Niet zo hip

Je hebt als aandeelhouder wel wat uit te leggen als je een kerel benoemt die Miss Etam naar de fillistijnen heeft geholpen. Vorig jaar gaf hij het ene interview na het andere hoe hij Miss Etam klaarstoomde voor een multimediale toekomst.

[Column] Gérard Ghazarian: Invasion Of The Algorithms - Het dreigende gevaar van kunstmatige domheid

We moeten vooral stoppen met fantaseren over de dreiging van superintelligente Artificial Intelligence en ons zorgen gaan maken over de toename van domme algoritmen die langzamerhand onze markt overnemen.

[Column] Monika Jak: Voor wat het waard is

Een ton. In guldens dan. Zo eindigde het verhaal dat een bekend grafisch ontwerper mij ooit vertelde.

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden