Nederlands MediaNetwerk

De maand februari 2012 werd gedomineerd door Koning Winter. Op Nederland 1 werd op 1 februari gekeken naar de best bekeken film van de maand "De Hel van '63".  En toen was er (bijna) de Elfstedentocht, voor de een een lokaal schaatsevenement maar voor de ander een extreem magisch moment. Op 8 februari liep het RTL Nieuws uit en werd het NOS Journaal zelfs helemaal gevuld door de persconferentie waarin we hoorden dat het ijs niet overal dik genoeg was voor de tocht der tochten. Diezelfde avond konden we op RTL4 toch kijken naar het ingelaste programma "Elfstedenkoorts" terwijl we zojuist hadden gehoord dat deze niet doorging. Op 17 februari werd de media gedomineerd door het ongeluk van Prins Friso waarna de uitzendingen van zowel het NOS als het RTL Nieuws zeer goed bekeken werden. Het RTL Nieuws kwam die avond met meerdere extra uitzendingen om te melden dat er geen nieuws was. Later die week was er ook heel mooi nieuws, Sven Kramer schreef op 19 februari het WK Allround op zijn naam in Moskou. Dankzij deze en andere programma's zien de marktaandelen van de maand februari er als volgt uit:

De grootste zenders van februari 2012:

01. RTL4 - 19% (vorig jaar februari 16,6%) +14,1%

02. Nederland 1 - 16,5% (vorig jaar februari 17,5%) -5,3%

03. SBS6 - 9,2% (vorig jaar februari 11,5%) -20,1%

04. Nederland 3 - 8,3% (vorig jaar februari 9,1%) -9,3%

05. Veronica - 6,7% (vorig jaar februari 5,6%) +20,4%

06. RTL7 - 5,8% (vorig jaar februari 6,1%) -4,2%

07. RTL5 - 5,1% (vorig jaar februari 6,1%) -16,2%

08. NET5 - 4,5% (vorig jaar februari 5,5%) -17%

09. Nederland 2 - 4,2% (vorig jaar februari 3,8%) +11,2%

10. RTL8 - 2,5% (vorig jaar februari 2,1%) +20,2%

11. Comedy Central - 1,3% (vorig jaar februari 0,8%) +59,2%

12. Discovery Channel - 1,3% (vorig jaar februari 1,2%) +3,3%

13. National Geographic Channel - 0,8% (vorig jaar februari 1%) -15,5%

14. TLC - 0,7% (Animal Planet vorig jaar februari 0,3%) +118,5%

15. Eredivisie Live - 0,6% (vorig jaar februari 0,4%) +31,2%

16. MTV - 0,4% (vorig jaar februari 0,5%) -6,2%

Maand Februari 2012 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

RTL4 is met 19% marktaandeel de best bekeken zender van de maand. Grootste kijkcijferhits waren "The Voice Kids", Wendy van Dijk's politieserie "Moordvrouw" en de terugkeer van "Ik Hou Van Holland". RTL5 heeft het echter heel moeilijk en is een van de sterkste dalers. De zender mist successen als "Expeditie Robinson" en moet zelfs RTL7 voor zich laten gaan. Op korte termijn moet het marktaandeel gaan stijgen met programma's als "The Face", "Oh Oh Cherso" spin-offs "Barbie's Bruiloft" en "In Love With Sterretje" en "Echte Meisjes Op Zoek Naar Zichzelf" met als presentator Ad Visser. RTL7 verliest iets en RTL8 groeit sterk. Deze groei komt door films als "The Rebound" en "The Client" maar ook door de soap "As The World Turns" waarvan in februari na 54 seizoenen afscheid werd genomen. Op totaalniveau groeide de exploitant van 30,1% marktaandeel in februari 2011 naar 32,4% marktaandeel in februari 2012.

De Publieke Omroep deed in februari 2011 goede zaken met de Olympische Spelen in Vancouver. Vanzelfsprekend is het marktaandeel in februari 2012 daardoor iets lager. Op Nederland 1 werd massaal gekeken naar "Studio Sport Eredivisie", "NOS Journaal", "Nick Tegen Simon" én het "Nationaal Songfestival" waarin de veelbesproken Indiana Joan door het publiek gekozen werd als winnares. In het decor van "The Winner Is" streden zes kandidaten om de winst. Het kijkersprofiel van Nederland 1 is een stuk ouder dan het kijkersprofiel van bijvoorbeeld RTL4 of SBS6. Het is dus maar de vraag wie er gewonnen had als het programma bij deze commerciele zenders uitgezonden zou worden. We zullen het nooit weten. Nederland 2 heeft een groeiend marktaandeel door programma's als "Van Kooten En De Bie Sloegen Weer Toe", "Nieuwsuur" en "Lijn 32". Nederland 3 verliest terrein maar blijft mooie kijkdichtheden realiseren met "De Wereld Draait Door". Matthijs van Nieuwkerk bezorgde het programma "College Tour" op Nederland 3 tussendoor ook nog even een kijkcijferrecord. Op totaalniveau daalde de exploitant van 30,4% marktaandeel in februari 2011 naar 29% marktaandeel in februari 2012.

In Amsterdam bleef de vlag nog even op zolder liggen. Het groots aangekondigde programma "The Winner Is" moest het gaan doen. RTL plaatse de filmpremiere van "Avatar" tegenover de eerste uitzending en plaatste vervolgens het interview van Linda de Mol met Willem Alexander en Maxima tegenover Beau en Jeroen. John de Mol heeft voor de eerste uitzending nog geprobeerd om een miljoen DVD's van "Avatar" gratis bij een landelijke krant weg te geven maar kreeg dit door tijdtekort niet meer voor elkaar. In de Top 100 van best bekeken programma's in februari 2012 zijn slechts twee plekken beschikbaar voor SBS, voetbal tussen Nederland en Engeland op plek 23 en "Undercover In Nederland" op plek 45. RTL neemt 63 plekken in en de overige 35 posities zijn voor de Publieke Omroep. Vrouwenzender NET5 blijft marktaandeel verliezen maar gelukkig heeft SBS nog een zender in haar portefeuille, mannenzender Veronica. De zender groet ruim 20% in marktaandeel en dankt dit vooral aan voetbal en series als "Nikita" en "Criminal Minds". Dankzij Veronica blijft het verlies op totaalniveau enigszins beperkt. De exploitant daalde van 22,5% marktaandeel in februari 2011 naar 20,4% marktaandeel in februari 2012.

De drie grote exploitanten verliezen in totaal iets aan marktaandeel. Gezamelijk behaalden zij in februari 2011 een marktaandeel van 83,7% tegenover een marktaandeel van 81,8% in februari 2012. Deze daling komt vooral door de groei van digitale televisie en het steeds groter wordende aantal huishoudens met pluspakketten.

Als laatste kijken we naar de marktaandelen van het uitgesteld kijken. Tot en met 6 dagen na uitzending worden deze kijkdichtheden opgeteld bij de reguliere kijkdichtheden. De marktaandelen van uitgesteld kijken zien er aanzienlijk anders uit dan die van de reguliere kijkdichtheden. Hieronder een overzicht:

De 10 grootste zenders van februari 2012: (uitgesteld kijken)

01. Nederland 1 - 17,5% (vorig jaar februari 18%) -2,3%

02. RTL4 - 13% (vorig jaar februari 10,9%) +19%

03. Nederland 3 - 10,7% (vorig jaar februari 7,2%) +48,8%

04. NET5 - 7,5% (vorig jaar februari 8,4%) -11%

05. SBS6 - 6,2% (vorig jaar februari 9,6%) -35,9%

06. Veronica - 5,6% (vorig jaar februari 6%) -6,6%

07. RTL5 - 5,4% (vorig jaar februari 7,2%) -24,8%

08. Nederland 2 - 4,7% (vorig jaar februari 2,3%) +102,9%

09. RTL7 - 3,6% (vorig jaar februari 3,9%) -7,5%

10. Discovery Channel - 2,4% (vorig jaar februari 1,3%) +75,2%

Maand Februari 2012 - tijdvak 02:00-26:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

De Publieke Omroep heeft veruit het grootste aandeel met een gezamelijk marktaandeel van 33%, RTL volgt met een marktaandeel van 23,4% en SBS is hekkensluiter met 19,2%. De programma's die het meest uitgesteld worden gekeken zijn de veelal bekende successen als "Wie Is De Mol", "The Voice Kids" en "Flikken Maastricht". Toch zien we ook opvallende programma's staan. Zo staat het Nederland 2 programma "Lijn 32" driemaal in de Top 20. Ook "24 Uur Met...Jochem Myer" werd veel uitgesteld bekeken. In de Top 100 zien we 55 posities voor de Publieke Omroep, 24 zijn er voor RTL en 21 zijn er voor SBS. Die laatste is opvallend aangezien SBS in de Top 100 van de reguliere uitzendingen slechts twee plaatsen inneemt. NET5's "Private Practice" staat driemaal in de lijst en Veronica's "Nikita" staat zelfs zes keer in de lijst. De kijkdichtheden van uitgesteld kijken zijn nog steeds klein, het best bekeken programma behaald 2,5 GRP, de hekkensluiter staat met 0,6 GRP's in de lijst.

In de maand maart hoopt RTL haar marktleiderschap te behouden met nieuwe seizoenen van “Iedereen Is Gek Op Jack”, “Holland’s Got Talent”, “Van Der Vorst Ziet Sterren”, “Topchef” en “The Ultimate Dance Battle”. SBS begint met “De Schat Van Oranje” en heeft nieuwe seizoenen van “Grey’s Anatomy”, “Desperate Housewives”, “NCIS” en “The Mentalist”. Lukt het SBS om een stukje marktaandeel van RTL terug te pakken?

Weergaven: 347

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startups] Jack Simons over Voor een Ander

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Jack Simons, initiator van Voor een Ander

[Interview] Hugo Schurink over de Media and Digital Predictions-studie van Kantar Millward Brown

De jaarlijkse Media and Digital Predictions studie van Kantar Millward Brown is weer gepubliceerd. De studie voorziet marketeers van de nieuwste inzichten op het gebied van media en digital marketing

[Interview] Marketingdirecteur Coca-Cola Nederland Jeroen Lampe over Fuze Tea

Coca-Cola introduceerde onlangs het ijstheemerk Fuze Tea op de Nederlandse markt. Het is de grootste merkintroductie sinds Coca-Cola Zero, tien jaar geleden. Toch bleef het nog gissen naar hoe de introductiecampagne wordt ingestoken. Wij vragen het Jeroen Lampe, marketingdirecteur van Coca-Cola Nederland

[Interview] Marieke ’t Hart, Hoofdredacteur van het Jaar 2017

Tijdens de afgelopen Mercur-uitreikingen in Amsterdam werd Marieke ’t Hart verkozen tot Hoofdredacteur van het Jaar. We spreken met het boegbeeld van VROUW over de verkiezing

[Interview] Isabelle Dacz: We aim for the moon

In het najaar van 2017 fuseren MEC en Maxus+Helder in een nieuw GroupM-bureau: Wavemaker. Samen met Managing Director Edward Knol zorgt CEO Isabelle Dacz voor de dagelijkse leiding

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: Red Bull beteugelen, 6 methodes die niet werken (en wat we wél moeten doen)

Op de gemiddeld meest deprimerende dag, de derde maandag van het jaar, hoorde, zag en las ik verschillende plekken over een oproep van kinderartsen tot het verbieden van energy drinks

[Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens

2018 is begonnen en het lijkt erop dat veel mediapartijen zich van hun beste kant willen laten zien. Vooral richting de consument

[Column] Isabelle Bolluyt: #generatiekloof

De smartphone van mijn dochter, de puberella, plingt zich een glasbreuk. Een snelle blik leerde mij waar de pling-tsunami door veroorzaakt werd: tags. Keiharde tags. Waar ik, van de brave Hyvesgeneratie, nog hele berichten deelde (bronnen, foto’s, updates) zie ik hier de nieuwe OhMyGod-generatie vooral alles taggen

[Column] Arno Peperkoorn: We moeten echt van Hoe Dan naar Doe Dan

We moeten de mensen snappen die kopen. Mensen doorgronden. Die mensen hebben kleur, zijn oud, jong, komen uit vele landen, hebben andere culturele achtergronden en religies

[Column] Frank Waals: Het vlaggenschip Trump is op ramkoers

Niet alleen de mensen die de media te woord staan, maar ook de media zelf liggen al een behoorlijke tijd onder vuur en een vergrootglas, met FOX News voorop. Al hoeven ze daar zelf niet eens veel moeite voor te doen

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden