Nederlands MediaNetwerk

De maand februari 2012 werd gedomineerd door Koning Winter. Op Nederland 1 werd op 1 februari gekeken naar de best bekeken film van de maand "De Hel van '63".  En toen was er (bijna) de Elfstedentocht, voor de een een lokaal schaatsevenement maar voor de ander een extreem magisch moment. Op 8 februari liep het RTL Nieuws uit en werd het NOS Journaal zelfs helemaal gevuld door de persconferentie waarin we hoorden dat het ijs niet overal dik genoeg was voor de tocht der tochten. Diezelfde avond konden we op RTL4 toch kijken naar het ingelaste programma "Elfstedenkoorts" terwijl we zojuist hadden gehoord dat deze niet doorging. Op 17 februari werd de media gedomineerd door het ongeluk van Prins Friso waarna de uitzendingen van zowel het NOS als het RTL Nieuws zeer goed bekeken werden. Het RTL Nieuws kwam die avond met meerdere extra uitzendingen om te melden dat er geen nieuws was. Later die week was er ook heel mooi nieuws, Sven Kramer schreef op 19 februari het WK Allround op zijn naam in Moskou. Dankzij deze en andere programma's zien de marktaandelen van de maand februari er als volgt uit:

De grootste zenders van februari 2012:

01. RTL4 - 19% (vorig jaar februari 16,6%) +14,1%

02. Nederland 1 - 16,5% (vorig jaar februari 17,5%) -5,3%

03. SBS6 - 9,2% (vorig jaar februari 11,5%) -20,1%

04. Nederland 3 - 8,3% (vorig jaar februari 9,1%) -9,3%

05. Veronica - 6,7% (vorig jaar februari 5,6%) +20,4%

06. RTL7 - 5,8% (vorig jaar februari 6,1%) -4,2%

07. RTL5 - 5,1% (vorig jaar februari 6,1%) -16,2%

08. NET5 - 4,5% (vorig jaar februari 5,5%) -17%

09. Nederland 2 - 4,2% (vorig jaar februari 3,8%) +11,2%

10. RTL8 - 2,5% (vorig jaar februari 2,1%) +20,2%

11. Comedy Central - 1,3% (vorig jaar februari 0,8%) +59,2%

12. Discovery Channel - 1,3% (vorig jaar februari 1,2%) +3,3%

13. National Geographic Channel - 0,8% (vorig jaar februari 1%) -15,5%

14. TLC - 0,7% (Animal Planet vorig jaar februari 0,3%) +118,5%

15. Eredivisie Live - 0,6% (vorig jaar februari 0,4%) +31,2%

16. MTV - 0,4% (vorig jaar februari 0,5%) -6,2%

Maand Februari 2012 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

RTL4 is met 19% marktaandeel de best bekeken zender van de maand. Grootste kijkcijferhits waren "The Voice Kids", Wendy van Dijk's politieserie "Moordvrouw" en de terugkeer van "Ik Hou Van Holland". RTL5 heeft het echter heel moeilijk en is een van de sterkste dalers. De zender mist successen als "Expeditie Robinson" en moet zelfs RTL7 voor zich laten gaan. Op korte termijn moet het marktaandeel gaan stijgen met programma's als "The Face", "Oh Oh Cherso" spin-offs "Barbie's Bruiloft" en "In Love With Sterretje" en "Echte Meisjes Op Zoek Naar Zichzelf" met als presentator Ad Visser. RTL7 verliest iets en RTL8 groeit sterk. Deze groei komt door films als "The Rebound" en "The Client" maar ook door de soap "As The World Turns" waarvan in februari na 54 seizoenen afscheid werd genomen. Op totaalniveau groeide de exploitant van 30,1% marktaandeel in februari 2011 naar 32,4% marktaandeel in februari 2012.

De Publieke Omroep deed in februari 2011 goede zaken met de Olympische Spelen in Vancouver. Vanzelfsprekend is het marktaandeel in februari 2012 daardoor iets lager. Op Nederland 1 werd massaal gekeken naar "Studio Sport Eredivisie", "NOS Journaal", "Nick Tegen Simon" én het "Nationaal Songfestival" waarin de veelbesproken Indiana Joan door het publiek gekozen werd als winnares. In het decor van "The Winner Is" streden zes kandidaten om de winst. Het kijkersprofiel van Nederland 1 is een stuk ouder dan het kijkersprofiel van bijvoorbeeld RTL4 of SBS6. Het is dus maar de vraag wie er gewonnen had als het programma bij deze commerciele zenders uitgezonden zou worden. We zullen het nooit weten. Nederland 2 heeft een groeiend marktaandeel door programma's als "Van Kooten En De Bie Sloegen Weer Toe", "Nieuwsuur" en "Lijn 32". Nederland 3 verliest terrein maar blijft mooie kijkdichtheden realiseren met "De Wereld Draait Door". Matthijs van Nieuwkerk bezorgde het programma "College Tour" op Nederland 3 tussendoor ook nog even een kijkcijferrecord. Op totaalniveau daalde de exploitant van 30,4% marktaandeel in februari 2011 naar 29% marktaandeel in februari 2012.

In Amsterdam bleef de vlag nog even op zolder liggen. Het groots aangekondigde programma "The Winner Is" moest het gaan doen. RTL plaatse de filmpremiere van "Avatar" tegenover de eerste uitzending en plaatste vervolgens het interview van Linda de Mol met Willem Alexander en Maxima tegenover Beau en Jeroen. John de Mol heeft voor de eerste uitzending nog geprobeerd om een miljoen DVD's van "Avatar" gratis bij een landelijke krant weg te geven maar kreeg dit door tijdtekort niet meer voor elkaar. In de Top 100 van best bekeken programma's in februari 2012 zijn slechts twee plekken beschikbaar voor SBS, voetbal tussen Nederland en Engeland op plek 23 en "Undercover In Nederland" op plek 45. RTL neemt 63 plekken in en de overige 35 posities zijn voor de Publieke Omroep. Vrouwenzender NET5 blijft marktaandeel verliezen maar gelukkig heeft SBS nog een zender in haar portefeuille, mannenzender Veronica. De zender groet ruim 20% in marktaandeel en dankt dit vooral aan voetbal en series als "Nikita" en "Criminal Minds". Dankzij Veronica blijft het verlies op totaalniveau enigszins beperkt. De exploitant daalde van 22,5% marktaandeel in februari 2011 naar 20,4% marktaandeel in februari 2012.

De drie grote exploitanten verliezen in totaal iets aan marktaandeel. Gezamelijk behaalden zij in februari 2011 een marktaandeel van 83,7% tegenover een marktaandeel van 81,8% in februari 2012. Deze daling komt vooral door de groei van digitale televisie en het steeds groter wordende aantal huishoudens met pluspakketten.

Als laatste kijken we naar de marktaandelen van het uitgesteld kijken. Tot en met 6 dagen na uitzending worden deze kijkdichtheden opgeteld bij de reguliere kijkdichtheden. De marktaandelen van uitgesteld kijken zien er aanzienlijk anders uit dan die van de reguliere kijkdichtheden. Hieronder een overzicht:

De 10 grootste zenders van februari 2012: (uitgesteld kijken)

01. Nederland 1 - 17,5% (vorig jaar februari 18%) -2,3%

02. RTL4 - 13% (vorig jaar februari 10,9%) +19%

03. Nederland 3 - 10,7% (vorig jaar februari 7,2%) +48,8%

04. NET5 - 7,5% (vorig jaar februari 8,4%) -11%

05. SBS6 - 6,2% (vorig jaar februari 9,6%) -35,9%

06. Veronica - 5,6% (vorig jaar februari 6%) -6,6%

07. RTL5 - 5,4% (vorig jaar februari 7,2%) -24,8%

08. Nederland 2 - 4,7% (vorig jaar februari 2,3%) +102,9%

09. RTL7 - 3,6% (vorig jaar februari 3,9%) -7,5%

10. Discovery Channel - 2,4% (vorig jaar februari 1,3%) +75,2%

Maand Februari 2012 - tijdvak 02:00-26:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

De Publieke Omroep heeft veruit het grootste aandeel met een gezamelijk marktaandeel van 33%, RTL volgt met een marktaandeel van 23,4% en SBS is hekkensluiter met 19,2%. De programma's die het meest uitgesteld worden gekeken zijn de veelal bekende successen als "Wie Is De Mol", "The Voice Kids" en "Flikken Maastricht". Toch zien we ook opvallende programma's staan. Zo staat het Nederland 2 programma "Lijn 32" driemaal in de Top 20. Ook "24 Uur Met...Jochem Myer" werd veel uitgesteld bekeken. In de Top 100 zien we 55 posities voor de Publieke Omroep, 24 zijn er voor RTL en 21 zijn er voor SBS. Die laatste is opvallend aangezien SBS in de Top 100 van de reguliere uitzendingen slechts twee plaatsen inneemt. NET5's "Private Practice" staat driemaal in de lijst en Veronica's "Nikita" staat zelfs zes keer in de lijst. De kijkdichtheden van uitgesteld kijken zijn nog steeds klein, het best bekeken programma behaald 2,5 GRP, de hekkensluiter staat met 0,6 GRP's in de lijst.

In de maand maart hoopt RTL haar marktleiderschap te behouden met nieuwe seizoenen van “Iedereen Is Gek Op Jack”, “Holland’s Got Talent”, “Van Der Vorst Ziet Sterren”, “Topchef” en “The Ultimate Dance Battle”. SBS begint met “De Schat Van Oranje” en heeft nieuwe seizoenen van “Grey’s Anatomy”, “Desperate Housewives”, “NCIS” en “The Mentalist”. Lukt het SBS om een stukje marktaandeel van RTL terug te pakken?

Weergaven: 272

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Forum: Hoe zullen mobile advertising en mobiele transacties zich ontwikkelen?

Joris van der Pol - 538Groep: "Zoals zo vaak, is het eerst de consument die een ontwikkeling oppakt en groot maakt. Het feit dat de penetratiegraad van mobiel momenteel nog gepaard gaat met lage mobile advertising bestedingen is wat ons betreft dus een momentopname, dit beeld gaat snel veranderen... lees verder

Mascha Driesen - Microsoft: "Vijf jaar geleden, stond mobile advertising nog in de kinderschoenen. Dit jaar is de verwachting dat de groei in mobile de 18 miljard dollar zal bereiken, en zelfs 27,9 miljard dollar in 2018... lees verder

Marc Stubbé - Sanoma: "Mobiel houdt ons allemaal bezig als consument. Wat is eigenlijk mobiel? We onderscheiden mobiel in smartphone en tablet, wat al twee verschillende platformen op zichzelf zijn... lees verder

 

Martijn Standaart - NRC Media: "We zien de laatste jaren dat mobile advertising achterblijft bij het gebruik van mobile. Belangrijk is wel welke definitie je neemt, is mobile alleen telefoon of ook tablet... lees verder

Jeroen Verkroost - Persgroep: "Ik zie zes trends. Maar eerst wat problemen: Hoewel 67 procent van de Nederlandse bevolking een mobiel heeft en 53 procent een tablet (GfK) is de belofte van mobiel nog altijd niet ingelost... lees verder

Allard Ruyl - BrandDeli: "Het zal altijd een combinatie zijn van factoren, snelheid (4G) / Schermgrote en Creatie. Het is zeker dat er alleen maar meer audiovisuele content geconsumeerd zal worden via mobiel, met de huidige snelheden is er commercieel steeds meer mogelijk met behoud van kwaliteit... lees verder

Guy Grimmelt - Exterion Media: "Mobiel of beter gezegd mobiel internet is voor ons medium een geweldige trend omdat de combinatie tussen Buitenreclame en Mobiel een sterke is... lees verder

Stephan van Furth - MediaTest: "Het komende jaar zetten steeds meer adverteerders in op mobile. Tot nu toe waren veel adverteerders nog niet volledig ‘mobile ready’ maar daarin vindt een omslag plaats... lees verder

Philip Kok - the valley: "Adverteerders moeten duidelijk een keuze maken voor het leveren van extra toegevoegde waarde en het plat kopen van views, en iets wat daar tussenin zit: relevantie bieden op het moment dat de consument daar om vraagt... lees verder

Hans Caspers - Semilo: "Mobiel maakt in sneltreinvaart de ontwikkeling door die desktop de eerste 15-20 jaar heeft doorgemaakt: waanzinnig snelle groei in de consumptie door consumenten maar zonder dat dat in pas loopt met de media-bestedingen. Je ziet de afgelopen twee jaren wel dat mobiel serieuzer wordt genomen door adverteerders en bureaus... lees verder

Ton Rozestraten - RTL: "Uit onze eigen cijfers en uit de rapportages van het IAB blijkt dat de bestedingen aan mobile advertising toenemen. Bovendien zien we dat steeds meer adverteerders mobiele websites maken... lees verder

Valentijn Bras - Scoupy: "Het grote probleem van de Smartphone is dat veel adverteerders, nog steeds, meer de nadruk leggen op het woordje "Phone" in plaats van op het woordje "Smart"... lees verder

Communicatienieuws

GfK: Completer beeld salespromoties na overname PCNData

Internationaal marktonderzoeksbureau GfK heeft de overname van PCNData afgerond. GfK breidt hiermee haar dienst-verlening uit en biedt nu ook de registraties van alle salespromotie-uitingen binnen food, drug, liquor, DiY, zelfbedieningsgroothandel en foodservice als extra dienst aan. Deze gegevens zijn een waardevolle aanvulling op de bestaande consumenteninformatie van GfK. Door...

SNS Bank maakt Mobiel Bankieren app vakantieklaar

Klanten van SNS Bank kunnen vanaf vandaag zelf veilig en snel regelen dat hun betaalpas kan worden gebruikt voor pinnen buiten Europa. SNS Bank voegt namelijk een nieuwe functie toe aan SNS Mobiel Bankieren, zodat met tablet of telefoon Pinnen Buiten Europa zelf kan worden aangezet. Pinnen is dan direct mogelijk, ook als het om een vakantieland buiten Europa gaat. Thuis of op weg naar huis kan de...

DTG: MKB bedrijven missen online kansen door verouderde websites

MKB bedrijven missen kansen in het vinden van nieuwe klanten, doordat de websites van deze bedrijven zijn verouderd en onvoldoende scoren op vindbaarheid. Dat blijkt uit de MKB Online Monitor, een halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van DTG onder ruim 1.000 ondernemers in het MKB.

Uit dit onderzoek blijkt dat...

Elma Multimedia: moneyCounts nu op iPad

Vandaag lanceert Elma Multimedia de eerste iPad-versie van het accountantsmagazine moneyCounts. De app wordt door Elma Multimedia in eigen beheer ontwikkeld en biedt de accountant interactieve achtergrond, opinie en inspiratie voor de moderne accountant.

De eerste nieuwe iPad-versie van moneyCounts is geen platte vertaling van het bestaande magazine, maar een digitale verrijking...

Internetprovider Solcon komt met vernieuwd InternetFilter

Internetprovider Solcon komt met een volledig vernieuwde filterdienst tegen ongewenste internetpagina’s. Solcon was in 1999 de eerste provider in Nederland dat een internetfilter op de markt bracht. Nieuw aan de dienst zijn onder meer mogelijkheden voor de hoofdgebruiker om persoonlijke profielen aan te maken en een tijdslot in te stellen.

,,De gebruiker kan nu geheel zelf bepalen...

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Harm Jaap Hartmans - DMP: marketing droom of nachtmerrie?

Na een dag vol lezingen over Big Data en Data Management Platforms (DMP) gloort je een nieuwe toekomst tegemoet. In de toekomst plannen marketeers geen campagnes meer,

Lees meer...

Femke Marcar - Aziatische concurrentie voor Whatsapp

In Azië woedt er een ware strijd om dominantie op de mobile messengers markt. Waar we in Europa vooral WeChat gebruiken, zijn hier ook vooral lokale varianten

Lees meer...

[Commercial Review] Marcel Hellemons: New York Pizza, Optimel en Maag Lever Darm Stichting

De commercial review is deze week een bijzondere. Graag presenteer ik u namelijk een drietal opvallende gangen. Het voorafje laten we even zitten, we duiken meteen in het hoofdgerecht!

 

New York

Lees meer...

Jon Visbeen - Formule 1 met brommergeluid

Om de geluidsoverlast terug te dringen brengen autofabrikanten sinds jaar en dag wijzigingen aan aan vooral de motoren. Met de komst van de elektrisch aangedreven auto’s wordt

Lees meer...

Wim Danhof: Klein wordt het nieuwe groot voor uitgevers

Klein wordt het nieuwe groot voor uitgevers die hun content slim kunnen koppelen aan informatiebehoeften binnen niches in zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Zoveel is duidelijk na publicatie van een

Lees meer...


Badge

Bezig met laden...

© 2014   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden