Nederlands MediaNetwerk

Buiten was de winter eindelijk begonnen. Nederlanders denken massaal aan files, de NS die een aangepaste dienstregeling hanteert en de rokers onder ons ergeren zich meer dan ooit aan het rookverbod. Er zijn er ook die denken anderen aan schaatsen, sneeuwballengevechten en wandelingen door het bos. In januari was er nog geen sprake van echt winterweer en bleven we net zoals voorgaande jaren volop televisie kijken. De gemiddelde kijktijd per dag (doelgroep 6+) kwam uit op ruim 3 uur en 34 minuten. Vorig jaar januari waren dit nog 3 uur en 32 minuten. Deze groei komt vooral door de leeftijdsgroepen 13-19 jaar (gemiddelde kijktijd van 2 uur en 10 minuten per dag, stijging van 5,2% t.o.v. januari 2011) en 65+ (gemiddelde kijktijd van 5 uur en 10 minuten per dag, stijging van 6,1% t.o.v. januari 2011). De leeftijdsgroep 20-34 jaar had in januari 2012 minder tijd voor de televisie, zij keken gemiddeld 2 uur en 48 minuten per dag (een daling van 8,9% t.o.v. januari 2011). Naar welke zenders hebben we vooral gekeken?

De grootste zenders in januari 2012:

  1. RTL4 – 20,8% (vorig jaar januari 19,3%) +7,8%
  2. Nederland 1 – 15,8% (vorig jaar januari 16,6%) -4,7%
  3. SBS6 – 9,5% (vorig jaar januari 11,1%) -13,7%
  4. Nederland 3 – 7,7% (vorig jaar januari 7,4%) +4,9%
  5. Veronica – 6,7% (vorig jaar januari 5,7%) +17,5%
  6. RTL7 – 5,6% (vorig jaar januari 5,4%) +4,7%
  7. RTL5 – 5,5% (vorig jaar januari 6,5%) -15,2%
  8. NET5 – 4% (vorig jaar januari 5,6%) -28,4%
  9. Nederland 2 – 3,9% (vorig jaar januari 3,6%) +8,1%
  10. RTL8 – 2,4% (vorig jaar januari 2,4%) -0,3%
  11. Comedy Central – 1,6% (vorig jaar januari 0,9%) +86,5%
  12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar januari 1,1%) +14,6%
  13. National Geographic Channel – 0,9% (vorig jaar januari 0,9%) +1,1%
  14. TLC – 0,7% (Animal Planet vorig jaar januari 0,3%) +121,9%
  15. MTV – 0,5% (vorig jaar januari 0,5%) -6,2%
  16. Eredivisie Live – 0,3% (vorig jaar januari 0,7%) -62,1%

Maand Januari 2012 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

RTL begint 2012 met een marktaandeel van 34,4%. Een stijging van 2,3% t.o.v. het marktaandeel van 33,6% in januari 2011. De groei komt vooral door RTL4 waar masssal gekeken werd naar de finale van “The Voice Of Holland”, de eerste uitzending van “Moordvrouw” en “De TV-kantine”. RTL5 heeft het een stuk zwaarder en vermaakt de kijker vooral met films als “Moordwijven” en “Die Hard 4.0”. Op RTL7 stijgt het marktaandeel vooral dankzij “Voetbal International” en “Dakar 2012”. RTL8 daalt minimaal en heeft het grootste succes met films als “Along Came A Spider” en “Sleeping With The Enemy”.

De Publieke Omroep staat met een marktaandeel van 27,4% op een tweede plek. Dit is een minimale daling van 0,4%. Nederland 1 daalt iets ondanks  “Boer Zoekt Vrouw” welke op 1 en 8 januari uitgezonden werd. Daarnaast was “Wie Is De Mol” een groot succes op de donderdagavond. Natuurlijk deed ook “Studio Sport Eredivisie” het goed. Veel opvallender is de stijging van Nederland 2. Hoofdverantwoordelijk was de nieuwe serie “Lijn 32”. Linda de Mol is ook bij de Publieke Omroep een kijkcijferkannon, haar aflevering van “Sterren Op Het Doek” werd de best bekeken aflevering ooit. Ook “Nieuwsuur” zorgde voor sterke kijkcijfers. Op Nederland 3 zien we een mooie stijging dankzij “De Wereld Draait Door” en het schaatsen.

SBS is de derde partij van Nederland met een marktaandeel van 20,2%, een daling van 9,4% t.o.v. het marktaandeel van 22,3% in januari 2011. Bereikszender SBS6 ziet de meeste kijkers inschakelen voor “Wegmisbruikers”, “NCIS” en “Hart van Nederland”. Op NET5 is het ook geen feest, vooral “Private Practice” weet nog kijkers aan zich te binden. Een totaal andere ontwikkeling zien we op Veronica, deze zender stijgt maar liefst 17,5% in marktaandeel. Grote verantwoordelijken hiervoor is de film “The Hangover” en de nieuwe serie “Nikita”. Daarnaast worden ook “Criminal Minds” en “The Big Bang Theory” goed bekeken.

We kijken ook even heel kort terug op het gehele jaar 2011. Ieder jaar geven de exploitanten een doelstelling op. Welke partijen hebben deze ook gerealiseerd?

STER – doelstelling doelgroep 25-54 jaar 28,5% - realisatie 26,8%

RTL – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 33,5% - realisatie 35,2%

SBS – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 26% - realisatie 22,8%

Periode Januari t/m December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur

We zien alleen bij RTL een realisatie, zowel STER als SBS komen niet aan de doelstelling. De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar komt uit op 173,4 minuten per dag. In 2010 waren dit 178,4 minuten per dag, een daling van 2,8%. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we in 2011 een gemiddelde kijktijd van 191,1 minuten per dag. Vorig jaar waren dit 191 minuten per dag, een stijging van nog geen 0,1%.

Als laatste kijken we naar de 10 best bekeken programma’s van het jaar. Wat was er naast “Boer Zoekt Vrouw” nog meer te zien?

  1. Boer Zoekt Vrouw (Ned1)
  2. The Voice Of Holland (RTL4)
  3. Voetbal: Barcelona – Manchester United (Ned3)
  4. De TV Kantine (RTL4)
  5. Voetbal: Nederland – Hongarije (SBS6)
  6. Voetbal: Duitsland – Nederland (Veronica)
  7. Voetbal: FC Twente – Ajax (Veronica)
  8. Nationale Dodenherdenking (Ned1)
  9. Ik Hou Van Holland (RTL4)
  10. X-Factor: De Finale (RTL4)

2012 belooft een spannend en sportief jaar te worden met het EK voetbal en de Olympische Spelen. Gaat SBS dit jaar marktaandeel winnen? Gaat Linda de Mol naar SBS? Blijft RTL het marktleiderschap vasthouden? Vergaat eind volgend jaar de wereld zoals door de Maya’s volgens sommige voorspeld is? Eén ding is zeker; U ziet het op TV. Of op uw second screen…

Weergaven: 283

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

[Interview] Maarten Post (Hornbach): De keuze voor bioscoopreclame was snel gemaakt

Maarten Post is marketingmanager van Hornbach. Begin 2019 lanceerde hij een wervingscampagne in samenwerking met Jean Mineur Mediavision, om personeel aan te trekken in de regio Duiven. Naast lokale print-uitingen, koos Maarten voor de bioscoop om zijn boodschap te verspreiden. Wij vragen hem naar de campagne, de resultaten en de bioscoop als advertentiekanaal

[Interview] Jeroen Koopman: SVOD en de bioscoop groeien dichter naar elkaar toe

Jeroen Koopman is founder en Creative Producer bij NewBe. Met onder meer Misfit behaalde hij ongekende internationale successen. We spreken hem over produceren voor on-demand en de groei van SVOD

[Interview] Wilco Wolfers: Bioscoop blijft het belangrijkst voor de lancering van films

Wilco Wolfers begon onlangs zijn eigen filmdistributiemaatschappij WW Entertainment. Het bedrijf verzorgt onder meer de marketing en distributie van Entertainment One-films in de Benelux. We spreken hem over deze nieuwe start

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: De ellende van de eerste zijn

We kennen de Wright Brothers als uitvinders van het moderne vliegtuig, niet Henri Giffard die al 50 jaar eerder met een gemotoriseerd toestel vloog. We kennen allemaal David Bowie, veel minder mensen kennen Captain Beefheart

[Column] Maartje Blijleven: Dan schrijf je toch een boek?

De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen

[Column] Paola Cassone: Empty nesters

Hoera! Mijn puberzoon is geslaagd en vanaf september gaat hij op kamers. Er zijn ongeveer 400.000 ouders die vorige maand dit goede nieuws hebben gehoord. Dit is bijna 20 procent van de gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland

[Commercial Review] Folkert Langeveld: jaloersmakend Zeeman, over the top Vedett en advercontentpublishing van Campina

De grote overwinning gaat de afgelopen maand natuurlijk naar Zeeman. De campagne waarin we aan het denken werden gezet over exclusieve versus goedkope sneakers steeg in creativiteit en uitvoering boven al het andere uit

[Column] David de Jong: Wat is de (on)zin van het Commissariaat voor de Media?

Begin 1988 ging het Commissariaat voor de Media van start als onafhankelijke toezichthouder en opvolger van de zogeheten regeringscommisaris voor de Omroep. Maar is anno 2019 een apart Commissariaat voor de Media nog nodig?

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden