Nederlands MediaNetwerk

Buiten was de winter eindelijk begonnen. Nederlanders denken massaal aan files, de NS die een aangepaste dienstregeling hanteert en de rokers onder ons ergeren zich meer dan ooit aan het rookverbod. Er zijn er ook die denken anderen aan schaatsen, sneeuwballengevechten en wandelingen door het bos. In januari was er nog geen sprake van echt winterweer en bleven we net zoals voorgaande jaren volop televisie kijken. De gemiddelde kijktijd per dag (doelgroep 6+) kwam uit op ruim 3 uur en 34 minuten. Vorig jaar januari waren dit nog 3 uur en 32 minuten. Deze groei komt vooral door de leeftijdsgroepen 13-19 jaar (gemiddelde kijktijd van 2 uur en 10 minuten per dag, stijging van 5,2% t.o.v. januari 2011) en 65+ (gemiddelde kijktijd van 5 uur en 10 minuten per dag, stijging van 6,1% t.o.v. januari 2011). De leeftijdsgroep 20-34 jaar had in januari 2012 minder tijd voor de televisie, zij keken gemiddeld 2 uur en 48 minuten per dag (een daling van 8,9% t.o.v. januari 2011). Naar welke zenders hebben we vooral gekeken?

De grootste zenders in januari 2012:

  1. RTL4 – 20,8% (vorig jaar januari 19,3%) +7,8%
  2. Nederland 1 – 15,8% (vorig jaar januari 16,6%) -4,7%
  3. SBS6 – 9,5% (vorig jaar januari 11,1%) -13,7%
  4. Nederland 3 – 7,7% (vorig jaar januari 7,4%) +4,9%
  5. Veronica – 6,7% (vorig jaar januari 5,7%) +17,5%
  6. RTL7 – 5,6% (vorig jaar januari 5,4%) +4,7%
  7. RTL5 – 5,5% (vorig jaar januari 6,5%) -15,2%
  8. NET5 – 4% (vorig jaar januari 5,6%) -28,4%
  9. Nederland 2 – 3,9% (vorig jaar januari 3,6%) +8,1%
  10. RTL8 – 2,4% (vorig jaar januari 2,4%) -0,3%
  11. Comedy Central – 1,6% (vorig jaar januari 0,9%) +86,5%
  12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar januari 1,1%) +14,6%
  13. National Geographic Channel – 0,9% (vorig jaar januari 0,9%) +1,1%
  14. TLC – 0,7% (Animal Planet vorig jaar januari 0,3%) +121,9%
  15. MTV – 0,5% (vorig jaar januari 0,5%) -6,2%
  16. Eredivisie Live – 0,3% (vorig jaar januari 0,7%) -62,1%

Maand Januari 2012 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

RTL begint 2012 met een marktaandeel van 34,4%. Een stijging van 2,3% t.o.v. het marktaandeel van 33,6% in januari 2011. De groei komt vooral door RTL4 waar masssal gekeken werd naar de finale van “The Voice Of Holland”, de eerste uitzending van “Moordvrouw” en “De TV-kantine”. RTL5 heeft het een stuk zwaarder en vermaakt de kijker vooral met films als “Moordwijven” en “Die Hard 4.0”. Op RTL7 stijgt het marktaandeel vooral dankzij “Voetbal International” en “Dakar 2012”. RTL8 daalt minimaal en heeft het grootste succes met films als “Along Came A Spider” en “Sleeping With The Enemy”.

De Publieke Omroep staat met een marktaandeel van 27,4% op een tweede plek. Dit is een minimale daling van 0,4%. Nederland 1 daalt iets ondanks  “Boer Zoekt Vrouw” welke op 1 en 8 januari uitgezonden werd. Daarnaast was “Wie Is De Mol” een groot succes op de donderdagavond. Natuurlijk deed ook “Studio Sport Eredivisie” het goed. Veel opvallender is de stijging van Nederland 2. Hoofdverantwoordelijk was de nieuwe serie “Lijn 32”. Linda de Mol is ook bij de Publieke Omroep een kijkcijferkannon, haar aflevering van “Sterren Op Het Doek” werd de best bekeken aflevering ooit. Ook “Nieuwsuur” zorgde voor sterke kijkcijfers. Op Nederland 3 zien we een mooie stijging dankzij “De Wereld Draait Door” en het schaatsen.

SBS is de derde partij van Nederland met een marktaandeel van 20,2%, een daling van 9,4% t.o.v. het marktaandeel van 22,3% in januari 2011. Bereikszender SBS6 ziet de meeste kijkers inschakelen voor “Wegmisbruikers”, “NCIS” en “Hart van Nederland”. Op NET5 is het ook geen feest, vooral “Private Practice” weet nog kijkers aan zich te binden. Een totaal andere ontwikkeling zien we op Veronica, deze zender stijgt maar liefst 17,5% in marktaandeel. Grote verantwoordelijken hiervoor is de film “The Hangover” en de nieuwe serie “Nikita”. Daarnaast worden ook “Criminal Minds” en “The Big Bang Theory” goed bekeken.

We kijken ook even heel kort terug op het gehele jaar 2011. Ieder jaar geven de exploitanten een doelstelling op. Welke partijen hebben deze ook gerealiseerd?

STER – doelstelling doelgroep 25-54 jaar 28,5% - realisatie 26,8%

RTL – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 33,5% - realisatie 35,2%

SBS – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 26% - realisatie 22,8%

Periode Januari t/m December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur

We zien alleen bij RTL een realisatie, zowel STER als SBS komen niet aan de doelstelling. De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar komt uit op 173,4 minuten per dag. In 2010 waren dit 178,4 minuten per dag, een daling van 2,8%. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we in 2011 een gemiddelde kijktijd van 191,1 minuten per dag. Vorig jaar waren dit 191 minuten per dag, een stijging van nog geen 0,1%.

Als laatste kijken we naar de 10 best bekeken programma’s van het jaar. Wat was er naast “Boer Zoekt Vrouw” nog meer te zien?

  1. Boer Zoekt Vrouw (Ned1)
  2. The Voice Of Holland (RTL4)
  3. Voetbal: Barcelona – Manchester United (Ned3)
  4. De TV Kantine (RTL4)
  5. Voetbal: Nederland – Hongarije (SBS6)
  6. Voetbal: Duitsland – Nederland (Veronica)
  7. Voetbal: FC Twente – Ajax (Veronica)
  8. Nationale Dodenherdenking (Ned1)
  9. Ik Hou Van Holland (RTL4)
  10. X-Factor: De Finale (RTL4)

2012 belooft een spannend en sportief jaar te worden met het EK voetbal en de Olympische Spelen. Gaat SBS dit jaar marktaandeel winnen? Gaat Linda de Mol naar SBS? Blijft RTL het marktleiderschap vasthouden? Vergaat eind volgend jaar de wereld zoals door de Maya’s volgens sommige voorspeld is? Eén ding is zeker; U ziet het op TV. Of op uw second screen…

Weergaven: 259

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Heidi Baltzer over de Amsterdamse creatieve industrie

Ambassadors stelt Heidi Baltzer aan als Managing Director van de onlangs geopende tweede vestiging. De Canadese producer neemt jarenlange ervaring mee uit onder andere New York. We spreken haar over werken aan de grachten, Amsterdam vs. de wereld en haar plannen met de creatieve productiestudio

[Interview] Patrick van Hooy over Value Zipper

Patrick van Hooy is oprichter, eigenaar en comercial director van Value Zipper. Eerder had hij verschillende posities in sales bij TMG, Sanoma en De Persgroep.

[Interview] Peter Haug over de overstap van BMW naar 180 Kingsday

Na meer dan 30 jaar neemt BMW Nederland afscheid van J. Walter Thompson Amsterdam en gaat verder met 180 Kingsday, een fusie van 180 Amsterdam en Kingsday. We spreken met marketingdirecteur van BMW Peter Haug over de afgelopen pitch en de toekomst van het automerk

[Interview] Annemieke van Baal over het maken van een culinair jubileumboek

Tweesterrenrestaurant Aan de Poel bestaat 10 jaar. Om dit te vieren benaderden ze creatief bureau Vandenberg voor het maken van onder andere een luxe jubileumboek. We spreken met Annemieke van Baal, verantwoordelijk voor brand strategy en marketing bij Vandenberg

[Interview] Shula Rijxman over de maatschappelijke waarde van de NPO

De Nederlandse Publieke Omroep maakte onlangs een rapportage openbaar waarin het dieper ingaat op hun maatschappelijke belang. We spreken met voorzitter Shula Rijxman over de aanleiding van het rapport, de huidige overheidsregels en de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Roupert Muller: Doorvragen

Tijdens de race was er een mega-incident tussen Vettel en Hamilton. Vettel reed (bewust) in op de auto van Hamilton. Na de race willen wij als publiek uiteraard weten hoe de beide kemphanen over de situatie denken. Het blijkt echter dat pitreporter Plooij geen vraag over het incident mag stellen aan Hamilton

[Column] Frank Waals: Wij van de media hebben spijt

De media zijn weer in de media, je leest het overal. Mensen klagen over de hitte op Twitter, de ergernis over de indeling van de Facebook-feed laait weer op, LinkedIn zou te vaak als persoonlijke reclamezuil worden gebruikt

[Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals

Traditioneel wordt er veel geklaagd in het vak over deze prijsuitreikingen. Het zijn er teveel, dat horen we al jaren. Maar nu wordt er ook gemord over de relatieve onbekendheid van de winnende campagnes. Reclame is volgens sommigen alleen maar goed als het voor massabereik zorgt. Als iedereen het kent

[Column] Julie van Mol: Van droom naar daad. Hoe en wat dan?

Van de uiteenlopende eisen van uitgeverijen viel ik stil. De een wilde louter de eerste twee hoofdstukken, de ander het volledige script. Lettertypes en -groottes en regelafstanden varieerden. En natuurlijk een begeleidende brief. Maar ook een synopsis, van een half A4’tje tot maximaal vijf, inclusief plot en omschrijving van personages. Aanlevering: per post, dubbel- of enkelzijdig geprint of per mail

[Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C

Wat moet er gebeuren wanneer de bedenker in kwestie van het strafbankje komt? Terug naar de tekentafel. Bedenk in elk geval een goede propositie die bij het logo op de website kan worden geplaatst. Wie weet wordt het dan nog wat, Chantal

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden