Nederlands MediaNetwerk

Buiten was de winter eindelijk begonnen. Nederlanders denken massaal aan files, de NS die een aangepaste dienstregeling hanteert en de rokers onder ons ergeren zich meer dan ooit aan het rookverbod. Er zijn er ook die denken anderen aan schaatsen, sneeuwballengevechten en wandelingen door het bos. In januari was er nog geen sprake van echt winterweer en bleven we net zoals voorgaande jaren volop televisie kijken. De gemiddelde kijktijd per dag (doelgroep 6+) kwam uit op ruim 3 uur en 34 minuten. Vorig jaar januari waren dit nog 3 uur en 32 minuten. Deze groei komt vooral door de leeftijdsgroepen 13-19 jaar (gemiddelde kijktijd van 2 uur en 10 minuten per dag, stijging van 5,2% t.o.v. januari 2011) en 65+ (gemiddelde kijktijd van 5 uur en 10 minuten per dag, stijging van 6,1% t.o.v. januari 2011). De leeftijdsgroep 20-34 jaar had in januari 2012 minder tijd voor de televisie, zij keken gemiddeld 2 uur en 48 minuten per dag (een daling van 8,9% t.o.v. januari 2011). Naar welke zenders hebben we vooral gekeken?

De grootste zenders in januari 2012:

  1. RTL4 – 20,8% (vorig jaar januari 19,3%) +7,8%
  2. Nederland 1 – 15,8% (vorig jaar januari 16,6%) -4,7%
  3. SBS6 – 9,5% (vorig jaar januari 11,1%) -13,7%
  4. Nederland 3 – 7,7% (vorig jaar januari 7,4%) +4,9%
  5. Veronica – 6,7% (vorig jaar januari 5,7%) +17,5%
  6. RTL7 – 5,6% (vorig jaar januari 5,4%) +4,7%
  7. RTL5 – 5,5% (vorig jaar januari 6,5%) -15,2%
  8. NET5 – 4% (vorig jaar januari 5,6%) -28,4%
  9. Nederland 2 – 3,9% (vorig jaar januari 3,6%) +8,1%
  10. RTL8 – 2,4% (vorig jaar januari 2,4%) -0,3%
  11. Comedy Central – 1,6% (vorig jaar januari 0,9%) +86,5%
  12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar januari 1,1%) +14,6%
  13. National Geographic Channel – 0,9% (vorig jaar januari 0,9%) +1,1%
  14. TLC – 0,7% (Animal Planet vorig jaar januari 0,3%) +121,9%
  15. MTV – 0,5% (vorig jaar januari 0,5%) -6,2%
  16. Eredivisie Live – 0,3% (vorig jaar januari 0,7%) -62,1%

Maand Januari 2012 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

RTL begint 2012 met een marktaandeel van 34,4%. Een stijging van 2,3% t.o.v. het marktaandeel van 33,6% in januari 2011. De groei komt vooral door RTL4 waar masssal gekeken werd naar de finale van “The Voice Of Holland”, de eerste uitzending van “Moordvrouw” en “De TV-kantine”. RTL5 heeft het een stuk zwaarder en vermaakt de kijker vooral met films als “Moordwijven” en “Die Hard 4.0”. Op RTL7 stijgt het marktaandeel vooral dankzij “Voetbal International” en “Dakar 2012”. RTL8 daalt minimaal en heeft het grootste succes met films als “Along Came A Spider” en “Sleeping With The Enemy”.

De Publieke Omroep staat met een marktaandeel van 27,4% op een tweede plek. Dit is een minimale daling van 0,4%. Nederland 1 daalt iets ondanks  “Boer Zoekt Vrouw” welke op 1 en 8 januari uitgezonden werd. Daarnaast was “Wie Is De Mol” een groot succes op de donderdagavond. Natuurlijk deed ook “Studio Sport Eredivisie” het goed. Veel opvallender is de stijging van Nederland 2. Hoofdverantwoordelijk was de nieuwe serie “Lijn 32”. Linda de Mol is ook bij de Publieke Omroep een kijkcijferkannon, haar aflevering van “Sterren Op Het Doek” werd de best bekeken aflevering ooit. Ook “Nieuwsuur” zorgde voor sterke kijkcijfers. Op Nederland 3 zien we een mooie stijging dankzij “De Wereld Draait Door” en het schaatsen.

SBS is de derde partij van Nederland met een marktaandeel van 20,2%, een daling van 9,4% t.o.v. het marktaandeel van 22,3% in januari 2011. Bereikszender SBS6 ziet de meeste kijkers inschakelen voor “Wegmisbruikers”, “NCIS” en “Hart van Nederland”. Op NET5 is het ook geen feest, vooral “Private Practice” weet nog kijkers aan zich te binden. Een totaal andere ontwikkeling zien we op Veronica, deze zender stijgt maar liefst 17,5% in marktaandeel. Grote verantwoordelijken hiervoor is de film “The Hangover” en de nieuwe serie “Nikita”. Daarnaast worden ook “Criminal Minds” en “The Big Bang Theory” goed bekeken.

We kijken ook even heel kort terug op het gehele jaar 2011. Ieder jaar geven de exploitanten een doelstelling op. Welke partijen hebben deze ook gerealiseerd?

STER – doelstelling doelgroep 25-54 jaar 28,5% - realisatie 26,8%

RTL – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 33,5% - realisatie 35,2%

SBS – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 26% - realisatie 22,8%

Periode Januari t/m December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur

We zien alleen bij RTL een realisatie, zowel STER als SBS komen niet aan de doelstelling. De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar komt uit op 173,4 minuten per dag. In 2010 waren dit 178,4 minuten per dag, een daling van 2,8%. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we in 2011 een gemiddelde kijktijd van 191,1 minuten per dag. Vorig jaar waren dit 191 minuten per dag, een stijging van nog geen 0,1%.

Als laatste kijken we naar de 10 best bekeken programma’s van het jaar. Wat was er naast “Boer Zoekt Vrouw” nog meer te zien?

  1. Boer Zoekt Vrouw (Ned1)
  2. The Voice Of Holland (RTL4)
  3. Voetbal: Barcelona – Manchester United (Ned3)
  4. De TV Kantine (RTL4)
  5. Voetbal: Nederland – Hongarije (SBS6)
  6. Voetbal: Duitsland – Nederland (Veronica)
  7. Voetbal: FC Twente – Ajax (Veronica)
  8. Nationale Dodenherdenking (Ned1)
  9. Ik Hou Van Holland (RTL4)
  10. X-Factor: De Finale (RTL4)

2012 belooft een spannend en sportief jaar te worden met het EK voetbal en de Olympische Spelen. Gaat SBS dit jaar marktaandeel winnen? Gaat Linda de Mol naar SBS? Blijft RTL het marktleiderschap vasthouden? Vergaat eind volgend jaar de wereld zoals door de Maya’s volgens sommige voorspeld is? Eén ding is zeker; U ziet het op TV. Of op uw second screen…

Weergaven: 238

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startups] Edwin van Rooyen over Echte Voetballers

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Edwin van Rooyen, oprichter van Echte Voetballers.

[Startups] Stijn Vercauteren over Marketing for Good

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Stijn Vercauteren, oprichter van Marketing for Good.

[Startups] Piet-Wim Klaver over Knibble

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Piet-Wim Klaver, mede-oprichter van Knibble.

[Startups] Piet-Hein Boekel over LegalMatters.com

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Piet-Hein Boekel, oprichter van LegalMatters.com.

[Startups] Wybo Wijnbergen over WeWork

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Wybo Wijnbergen, General Manager Nederland van WeWork.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Anne Boermans: ANCHOR: Nieuwsuur met Mariëlle Tweebeeke

In de serie ANCHOR bespreekt Anne Boermans elke week de drager van een nieuwsprogramma of talkshow. Deze week: Nieuwsuur met Mariëlle Tweebeeke.

[Column] Lodewijk van der Peet: Kleine ergernissen

Een Mazda rijdt een rondje tussen trommeltjes (waarom?), zegt de voice-over: “Anders door jezelf te zijn”. Hoor ik dat nou goed?

[Column] Farid Rostami: De incarnatie van yoga in de digitale wereld

De opmars van yoga in de digitale wereld is net zo spectaculair als die van het spirituele. ‘Online’ is waar je tegenwoordig voor yoga terecht moet.

[Column] Esther Overmars: Tweede Kamer snapt niks van Byron Sharp

Het zal ons communicatieprofessionals niet verbazen: alleen een waarschuwende tekst motiveert niet voldoende om actie te ondernemen tot stoppen met roken.

[Column] Erwin van den Brink: De volmaakte auto is een koelkast

Er is een gezegde dat luidt: Old soldiers never die, they just fade away. En dat gaat ook op voor de automobiel. Die heeft zijn langste tijd gehad als dominant cultuurverschijnsel, omdat hij zijn ultieme vervolmaking nadert.

Badge

Bezig met laden...

© 2016   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden