Nederlands MediaNetwerk

Buiten was de winter eindelijk begonnen. Nederlanders denken massaal aan files, de NS die een aangepaste dienstregeling hanteert en de rokers onder ons ergeren zich meer dan ooit aan het rookverbod. Er zijn er ook die denken anderen aan schaatsen, sneeuwballengevechten en wandelingen door het bos. In januari was er nog geen sprake van echt winterweer en bleven we net zoals voorgaande jaren volop televisie kijken. De gemiddelde kijktijd per dag (doelgroep 6+) kwam uit op ruim 3 uur en 34 minuten. Vorig jaar januari waren dit nog 3 uur en 32 minuten. Deze groei komt vooral door de leeftijdsgroepen 13-19 jaar (gemiddelde kijktijd van 2 uur en 10 minuten per dag, stijging van 5,2% t.o.v. januari 2011) en 65+ (gemiddelde kijktijd van 5 uur en 10 minuten per dag, stijging van 6,1% t.o.v. januari 2011). De leeftijdsgroep 20-34 jaar had in januari 2012 minder tijd voor de televisie, zij keken gemiddeld 2 uur en 48 minuten per dag (een daling van 8,9% t.o.v. januari 2011). Naar welke zenders hebben we vooral gekeken?

De grootste zenders in januari 2012:

  1. RTL4 – 20,8% (vorig jaar januari 19,3%) +7,8%
  2. Nederland 1 – 15,8% (vorig jaar januari 16,6%) -4,7%
  3. SBS6 – 9,5% (vorig jaar januari 11,1%) -13,7%
  4. Nederland 3 – 7,7% (vorig jaar januari 7,4%) +4,9%
  5. Veronica – 6,7% (vorig jaar januari 5,7%) +17,5%
  6. RTL7 – 5,6% (vorig jaar januari 5,4%) +4,7%
  7. RTL5 – 5,5% (vorig jaar januari 6,5%) -15,2%
  8. NET5 – 4% (vorig jaar januari 5,6%) -28,4%
  9. Nederland 2 – 3,9% (vorig jaar januari 3,6%) +8,1%
  10. RTL8 – 2,4% (vorig jaar januari 2,4%) -0,3%
  11. Comedy Central – 1,6% (vorig jaar januari 0,9%) +86,5%
  12. Discovery Channel – 1,3% (vorig jaar januari 1,1%) +14,6%
  13. National Geographic Channel – 0,9% (vorig jaar januari 0,9%) +1,1%
  14. TLC – 0,7% (Animal Planet vorig jaar januari 0,3%) +121,9%
  15. MTV – 0,5% (vorig jaar januari 0,5%) -6,2%
  16. Eredivisie Live – 0,3% (vorig jaar januari 0,7%) -62,1%

Maand Januari 2012 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

RTL begint 2012 met een marktaandeel van 34,4%. Een stijging van 2,3% t.o.v. het marktaandeel van 33,6% in januari 2011. De groei komt vooral door RTL4 waar masssal gekeken werd naar de finale van “The Voice Of Holland”, de eerste uitzending van “Moordvrouw” en “De TV-kantine”. RTL5 heeft het een stuk zwaarder en vermaakt de kijker vooral met films als “Moordwijven” en “Die Hard 4.0”. Op RTL7 stijgt het marktaandeel vooral dankzij “Voetbal International” en “Dakar 2012”. RTL8 daalt minimaal en heeft het grootste succes met films als “Along Came A Spider” en “Sleeping With The Enemy”.

De Publieke Omroep staat met een marktaandeel van 27,4% op een tweede plek. Dit is een minimale daling van 0,4%. Nederland 1 daalt iets ondanks  “Boer Zoekt Vrouw” welke op 1 en 8 januari uitgezonden werd. Daarnaast was “Wie Is De Mol” een groot succes op de donderdagavond. Natuurlijk deed ook “Studio Sport Eredivisie” het goed. Veel opvallender is de stijging van Nederland 2. Hoofdverantwoordelijk was de nieuwe serie “Lijn 32”. Linda de Mol is ook bij de Publieke Omroep een kijkcijferkannon, haar aflevering van “Sterren Op Het Doek” werd de best bekeken aflevering ooit. Ook “Nieuwsuur” zorgde voor sterke kijkcijfers. Op Nederland 3 zien we een mooie stijging dankzij “De Wereld Draait Door” en het schaatsen.

SBS is de derde partij van Nederland met een marktaandeel van 20,2%, een daling van 9,4% t.o.v. het marktaandeel van 22,3% in januari 2011. Bereikszender SBS6 ziet de meeste kijkers inschakelen voor “Wegmisbruikers”, “NCIS” en “Hart van Nederland”. Op NET5 is het ook geen feest, vooral “Private Practice” weet nog kijkers aan zich te binden. Een totaal andere ontwikkeling zien we op Veronica, deze zender stijgt maar liefst 17,5% in marktaandeel. Grote verantwoordelijken hiervoor is de film “The Hangover” en de nieuwe serie “Nikita”. Daarnaast worden ook “Criminal Minds” en “The Big Bang Theory” goed bekeken.

We kijken ook even heel kort terug op het gehele jaar 2011. Ieder jaar geven de exploitanten een doelstelling op. Welke partijen hebben deze ook gerealiseerd?

STER – doelstelling doelgroep 25-54 jaar 28,5% - realisatie 26,8%

RTL – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 33,5% - realisatie 35,2%

SBS – doelstelling doelgroep 20-49 jaar 26% - realisatie 22,8%

Periode Januari t/m December 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur

We zien alleen bij RTL een realisatie, zowel STER als SBS komen niet aan de doelstelling. De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar komt uit op 173,4 minuten per dag. In 2010 waren dit 178,4 minuten per dag, een daling van 2,8%. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we in 2011 een gemiddelde kijktijd van 191,1 minuten per dag. Vorig jaar waren dit 191 minuten per dag, een stijging van nog geen 0,1%.

Als laatste kijken we naar de 10 best bekeken programma’s van het jaar. Wat was er naast “Boer Zoekt Vrouw” nog meer te zien?

  1. Boer Zoekt Vrouw (Ned1)
  2. The Voice Of Holland (RTL4)
  3. Voetbal: Barcelona – Manchester United (Ned3)
  4. De TV Kantine (RTL4)
  5. Voetbal: Nederland – Hongarije (SBS6)
  6. Voetbal: Duitsland – Nederland (Veronica)
  7. Voetbal: FC Twente – Ajax (Veronica)
  8. Nationale Dodenherdenking (Ned1)
  9. Ik Hou Van Holland (RTL4)
  10. X-Factor: De Finale (RTL4)

2012 belooft een spannend en sportief jaar te worden met het EK voetbal en de Olympische Spelen. Gaat SBS dit jaar marktaandeel winnen? Gaat Linda de Mol naar SBS? Blijft RTL het marktleiderschap vasthouden? Vergaat eind volgend jaar de wereld zoals door de Maya’s volgens sommige voorspeld is? Eén ding is zeker; U ziet het op TV. Of op uw second screen…

Weergaven: 236

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Digitalisering buitenreclame

BasVanDenHoogen-Posterscope
Bas van den Hoogen
 – Posterscope
: “Dit is niet zo 123 te beantwoorden want dit is een hele brede vraag en wel wat gecompliceerder dan het hebben over afrekenen op basis van CPM tarieven... lees verder

180-GuyGrimmelt-ExterionMedia

Guy GrimmeltExterion Media: “In Nederland is er mijns inziens geen enkele dynamiek op DOOH en voorlopig is dat ook nog niet vreemd omdat de locaties er niet zijn, het verdienmodel lastig blijkt en de markt dus nog onvoldoende volwassen is... lees verder

OlivierSlot-Centercom

Olivier Slot –  Centercom:  “De digitalisering in Outdoor biedt adverteerders een compleet scala aan nieuwe mogelijkheden.  De bewegende beelden van in HD opgemaakte animatie en video, zijn zo opvallend dat passanten hun blik onmogelijk hieraan kunnen ontrekken... lees verder

Radjen van Wilsem - CS Digital Media

Radjen van WilsemCS Digital Media: “Inzet op een enkel media type is inmiddels minder effectief om consumenten te bereiken, doordat het mediagebruik van de consument steeds meer, vaker en sneller veranderd. Hierdoor ontstaat bij de adverteerder de behoefte om het budget gerichter in te kunnen zetten... lees verder


Interviews

[Startups] Sander Martinec over Smart2IT

De Nederlandse startup Smart2IT uit het Overijsselse Hengelo heeft een laagdrempelig en gebruiksvriendelijk Virtual Reality platform ontwikkeld: Smart2VR. Wij spreken de oprichter Sander Martinec.

[Interview] Willem-Albert Bol over De SponsorRing

Willem-Albert Bol aan de telefoon. Dat is actie. De man is zo gruwelijk efficiënt, die zal nooit bellen voor een praatje...

[Interview] Harm van Veldhuizen over ANWB Media

ANWB Media is de grootste uitgeverij in Nederland op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Harm van Veldhuizen is in 2014 toegetreden als Directeur van ANWB Media. Wij spreken hem.

[Interview] Henry Kasper over Buzzmij

Buzzmij zet creatieve campagnes in die hun oorsprong vinden in social media netwerken als Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp en Snapchat. Wij spreken mede-oprichter en directeur Henry Kasper.

[Startups] Michel la Pierre over Peoplesminds

Het strategische consultancy bureau Peoplesminds helpt bedrijven in Retail, Travel en Leisure markten met een gedegen aanpak om antwoord te geven op de consumentenrevolutie. Wij spreken Michel la Pierre, oprichter van Peoplesminds.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Diederik Veelo: Multi Sensorische Marketing

Van oudsher zoeken merken naar methodes om dichter bij hun klanten te komen. Het spreekt dan ook voor zich dat de meest vooruitstrevende bedrijven in de 21e eeuw zich nu storten op multi zintuiglijke ervaringen om hun wispelturige klanten te kietelen.

[Column] Gérard Ghazarian: De nieuwe Apple TV: Game Changer!

Deel 1 van een 2-delige reeks die vooruitblikt op de mogelijke consequenties voor de TV- en game-industrie, naar aanleiding van de introductie van de nieuwe Apple TV.

[Column] Herman Spinhof: Hans van Beers en het Kunstkanaal

‘Een humorvol wijs mens’, typeerde oud-voorzitter van de TROS Karel van Doodewaerd zijn vroegere tegenpool Hans van Beers (1941-2015) bij zijn overlijden afgelopen donderdag.

[Column] Raymond de Jong: SAIL Amsterdam 2015 overtreft. Ook in sociale media.

Een excellent gebruik van smartphones, een hogere netwerkcapaciteit en nieuwe technologie maakten deze editie van SAIL Amsterdam tot een nieuwe totaalbeleving. Het overtrof alle verwachtingen, ook die in sociale media.

[Column] Joost van Liemt: Teveel Ikea inspiratie

Thomas Alva Edison wist het al: goed werk vraagt om 99% transpiratie en 1% inspiratie. Deze bekende uitspraak is de makers van de Ikea-gids blijkbaar ontgaan. Afgelopen week viel ie weer op de mat.

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden