Nederlands MediaNetwerk

De maand juli was niet de maand met de strandbezoekjes, de BBQ’s en de bezoekjes aan de ijssalon. Het was de maand met vooral regen, koele temperaturen en dus televisie! De sportliefhebbers hebben op zowel Nederland 1 als RTL7 kunnen kijken naar de Tour De France, het best bekeken sportevenement deze maand. RTL4 liet de fans van talentenjachten niet ontevreden achter en kwam met een nieuw seizoen van “Holland’s Got Talent”. Op SBS6 keken veel mensen naar de spannende aflevering van “Lotto Weekend Miljonairs” op 2 juli waarin een kandidaat de hoofdprijs van € 1 miljoen kon winnen, uiteindelijk ging deze met € 500.000,- naar huis. De verschillende nieuwsprogramma’s worden vooral eind juli goed bekeken vanwege het drama in Noorwegen en het overlijden van Amy Winehouse. Wat hebben al deze programma’s gedaan met de verdeling van de marktaandelen?

 

De grootste zenders van juli 2011:

  1. RTL4 – 17,1% (vorig jaar juli 12,9%) +32,9%
  2. Nederland 1 – 14,2% (vorig jaar juli 25,4%) -43,9%
  3. SBS6 – 11,6% (vorig jaar juli 10,9%) +7%
  4. RTL5 – 7% (vorig jaar juli 5,7%) +21,6%
  5. Veronica – 6,7% (vorig jaar juli 6,4%) +4,8%
  6. NET5 – 6,5% (vorig jaar juli 5,5%) +16,9%
  7. RTL7 – 6,4% (vorig jaar juli 6,5%) -1%
  8. Nederland 3 – 4,8% (vorig jaar juli 4,6%) +4,2%
  9. Nederland 2 – 4,5% (vorig jaar juli 4,1%) +8,6%
  10. RTL8 – 3% (vorig jaar juli 2,7%) +12%
  11. Comedy Central – 1,5% (vorig jaar juli 0,7%) +104,4%
  12. Discovery Channel – 1,4% (vorig jaar juli 1%) +47,5%
  13. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juli 0,7%) +45,2%
  14. TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)
  15. MTV – 0,6% (vorig jaar juli 0,7%) -7,8%
  16. Eredivisie Live – 0,2% (vorig jaar juli 0,0%) +1053,4%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft zeer sterk presteren en viert de zomer met het hoogste marktaandeel. Vorig jaar hadden we t/m 11 juli nog “last” van het WK Voetbal, hierdoor zien we een flinke daling van het marktaandeel van Nederland 1. Als we het marktaandeel van juli 2011 (14,2%) vergelijken met het marktaandeel van juli 2009 (12,6%) dan zien we juist een stijging van 12,8%. Comedy Central blijft mooie resultaten boeken en de introductie van TLC is met 0,7% een stuk hoger dan het marktaandeel van Animal Planet in juli 2010 (0,4%). Als we kijken naar de drie grootste saleshouses dan zien we dat RTL met 20,6% stijgt naar een marktaandeel van 33,6%, SBS is de tweede exploitant van de maand juli en stijgt met 8,8% naar een marktaandeel van 24,8%. STER daalt met 31% naar een marktaandeel van 23,6%.

 

Het slechte weer in juli zien we terug in de gemiddelde kijktijd. Met gemiddeld 181,2 minuten per dag (6+) hebben we in juli gemiddeld langer TV gekeken dan de afgelopen drie jaar. Vorig jaar juli kwamen we uit op gemiddeld 173,4 minuten per dag (6+). Op de doelgroep 6+ is de maand juli, na de wintermaanden januari, februari en maart, zelfs de maand met de hoogste gemiddelde kijktijd.

De langste kijktijd vinden we terug bij STER, gemiddeld 60,2 minuten per dag, vorig jaar waren dit 68,5 minuten. Naar de zenders van RTL keken we gemiddeld 43 minuten (vorig jaar juli 35,3 minuten) en bij SBS bleven we gemiddeld 29,1 minuten hangen (vorig jaar 27,3 minuten).

 

Als laatste kijken we even naar het gerealiseerde marktaandeel over de afgelopen 7 maanden en de doelstelling voor heel 2011:

 

STER (25-54 jaar) RTL (20-49 jaar) SBS (20-49 jaar)
Doelstelling 28,5% 33,5% 26,0%
Realisatie 27,4% 34,0% 23,3%
Verschil -1,1% 0,5%

-2,7%

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

Het marktaandeel van STER in juli haalt het jaargemiddelde iets naar beneden waardoor de achterstand nu 1,1% bedraagt. RTL is in juli marktleider maar omdat ze iets minder presteren dan in de overige maanden dalen zij nu naar een gemiddelde van 34%, hiermee zijn zij de enige partij die momenteel boven de doelstelling uitkomt. Het marktaandeel van SBS in juli laat het jaargemiddelde weer iets dichter bij de doelstelling komen maar zij moeten nog een aardige achterstand wegwerken.

 

De maand augustus belooft de echte zomermaand van 2011 te worden. Er zijn reeds een aantal oneindige files richting het buitenland geweest en de temperatuur belooft iets hoger uit te komen dan afgelopen maand. Het zal eens tijd worden…

Weergaven: 87

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Dimitri Heikamp - MPG. - over conversational commerce

Een meer dan boeiend gesprek met Dimitri Heikamp over conversational commerce, chatbots, time-spend, messenger apps en de AH Groenteboost

[Interview] Jorn Agterberg over Qmusic en Het Geluid

Het populaire radiospel Het Geluid van Qmusic is na 12 jaar aangepast. Nu maken niet alleen kandidaten op de radio kans op een geldprijs, maar ook iedereen met de Qmusic-app kan meespelen. We spreken met marketingmanager Jorn Agterberg over de zender, het spel en de branche

[Interview] Gian Zandonà over solliciteren via social media

Volgens Monsterboard gebeurt het steeds vaker: mensen vragen informatie over een vacature via WhatsApp of voeren een sollicitatiegesprek via Skype. We spreken met Gian Zandonà, Managing Director van Monster Worldwide, over deze recente ontwikkeling

[Interview] Barbara Barend over Helden Magazine en Helden Media

In 2019 startte Barbara Barend samen met haar vader Frits Barend het tijdschrift Helden. Aanvankelijk in part-time naast haar andere werk maar toen Sanoma zich in het tijdschrift inkocht, werd het al snel serieuzer

[Interview] Jerome Kuijken over adverteren met De Speld

Onlangs lanceerde het contentbureau van het satirische online platform De Speld hun eerste commercial, voor biermerk Oedipus. We spreken met Jerome Kuijken, Head of Advertising, over de ambities van De Speld & Partners

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Bob Goulooze: Overheid

Waarom mailen lokale, regionale en nationale overheden en hun uitvoeringsinstanties mij? Overheid zoekt immers overheid. Niet mensen die de job kunnen doen, maar mensen die goed in de overheidscultuur passen

[Commercial Review] Daan van Kuijeren: Apple, Philips

Om het tij te keren, of in ieder geval de verkoopcijfers wat op te krikken, doet Apple iets dat ze al héél lang niet meer gedaan hebben; ze voeren een ouderwetse reclamecampagne

[Column] Frank Waals: Sociaal beleid

Linda de Mol deed het met haar eigen LINDA TV, uitgever TMG met het videoplatform Telegraaf VNDG en binnenkort krijgen we er opnieuw een videodienst bij, op nog grotere schaal, genaamd Watch

[Column] Peter Wiegman: ANA-cadabra

Eigenlijk hebben adverteerders geen idee meer hoe de praktijk van banners en buttons er heden ten dage uitziet. Een aantal grote adverteerders nam rigoureuze maatregelen en stopten (deels) met online display advertising

[Commercial Review] Maurice van Susante: Samsung, KPN, ministerie van Defensie

Veel mensen (in het vak) spraken de laatste tijd over de viral van Interpolis. Deze sloeg in mijn beleving de plank mis, vooral omdat ik de rol van en koppeling naar Interpolis erg dun vond. Los van het vermeende plagiaat en de makkelijke traan. Samsung heeft als leverancier van mobiele telefoons in mijn beleving een duidelijkere rol hierin

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden