Nederlands MediaNetwerk

De maand juli was niet de maand met de strandbezoekjes, de BBQ’s en de bezoekjes aan de ijssalon. Het was de maand met vooral regen, koele temperaturen en dus televisie! De sportliefhebbers hebben op zowel Nederland 1 als RTL7 kunnen kijken naar de Tour De France, het best bekeken sportevenement deze maand. RTL4 liet de fans van talentenjachten niet ontevreden achter en kwam met een nieuw seizoen van “Holland’s Got Talent”. Op SBS6 keken veel mensen naar de spannende aflevering van “Lotto Weekend Miljonairs” op 2 juli waarin een kandidaat de hoofdprijs van € 1 miljoen kon winnen, uiteindelijk ging deze met € 500.000,- naar huis. De verschillende nieuwsprogramma’s worden vooral eind juli goed bekeken vanwege het drama in Noorwegen en het overlijden van Amy Winehouse. Wat hebben al deze programma’s gedaan met de verdeling van de marktaandelen?

 

De grootste zenders van juli 2011:

  1. RTL4 – 17,1% (vorig jaar juli 12,9%) +32,9%
  2. Nederland 1 – 14,2% (vorig jaar juli 25,4%) -43,9%
  3. SBS6 – 11,6% (vorig jaar juli 10,9%) +7%
  4. RTL5 – 7% (vorig jaar juli 5,7%) +21,6%
  5. Veronica – 6,7% (vorig jaar juli 6,4%) +4,8%
  6. NET5 – 6,5% (vorig jaar juli 5,5%) +16,9%
  7. RTL7 – 6,4% (vorig jaar juli 6,5%) -1%
  8. Nederland 3 – 4,8% (vorig jaar juli 4,6%) +4,2%
  9. Nederland 2 – 4,5% (vorig jaar juli 4,1%) +8,6%
  10. RTL8 – 3% (vorig jaar juli 2,7%) +12%
  11. Comedy Central – 1,5% (vorig jaar juli 0,7%) +104,4%
  12. Discovery Channel – 1,4% (vorig jaar juli 1%) +47,5%
  13. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juli 0,7%) +45,2%
  14. TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)
  15. MTV – 0,6% (vorig jaar juli 0,7%) -7,8%
  16. Eredivisie Live – 0,2% (vorig jaar juli 0,0%) +1053,4%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft zeer sterk presteren en viert de zomer met het hoogste marktaandeel. Vorig jaar hadden we t/m 11 juli nog “last” van het WK Voetbal, hierdoor zien we een flinke daling van het marktaandeel van Nederland 1. Als we het marktaandeel van juli 2011 (14,2%) vergelijken met het marktaandeel van juli 2009 (12,6%) dan zien we juist een stijging van 12,8%. Comedy Central blijft mooie resultaten boeken en de introductie van TLC is met 0,7% een stuk hoger dan het marktaandeel van Animal Planet in juli 2010 (0,4%). Als we kijken naar de drie grootste saleshouses dan zien we dat RTL met 20,6% stijgt naar een marktaandeel van 33,6%, SBS is de tweede exploitant van de maand juli en stijgt met 8,8% naar een marktaandeel van 24,8%. STER daalt met 31% naar een marktaandeel van 23,6%.

 

Het slechte weer in juli zien we terug in de gemiddelde kijktijd. Met gemiddeld 181,2 minuten per dag (6+) hebben we in juli gemiddeld langer TV gekeken dan de afgelopen drie jaar. Vorig jaar juli kwamen we uit op gemiddeld 173,4 minuten per dag (6+). Op de doelgroep 6+ is de maand juli, na de wintermaanden januari, februari en maart, zelfs de maand met de hoogste gemiddelde kijktijd.

De langste kijktijd vinden we terug bij STER, gemiddeld 60,2 minuten per dag, vorig jaar waren dit 68,5 minuten. Naar de zenders van RTL keken we gemiddeld 43 minuten (vorig jaar juli 35,3 minuten) en bij SBS bleven we gemiddeld 29,1 minuten hangen (vorig jaar 27,3 minuten).

 

Als laatste kijken we even naar het gerealiseerde marktaandeel over de afgelopen 7 maanden en de doelstelling voor heel 2011:

 

STER (25-54 jaar) RTL (20-49 jaar) SBS (20-49 jaar)
Doelstelling 28,5% 33,5% 26,0%
Realisatie 27,4% 34,0% 23,3%
Verschil -1,1% 0,5%

-2,7%

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

Het marktaandeel van STER in juli haalt het jaargemiddelde iets naar beneden waardoor de achterstand nu 1,1% bedraagt. RTL is in juli marktleider maar omdat ze iets minder presteren dan in de overige maanden dalen zij nu naar een gemiddelde van 34%, hiermee zijn zij de enige partij die momenteel boven de doelstelling uitkomt. Het marktaandeel van SBS in juli laat het jaargemiddelde weer iets dichter bij de doelstelling komen maar zij moeten nog een aardige achterstand wegwerken.

 

De maand augustus belooft de echte zomermaand van 2011 te worden. Er zijn reeds een aantal oneindige files richting het buitenland geweest en de temperatuur belooft iets hoger uit te komen dan afgelopen maand. Het zal eens tijd worden…

Weergaven: 91

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startups] Jack Simons over Voor een Ander

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Jack Simons, initiator van Voor een Ander

[Interview] Hugo Schurink over de Media and Digital Predictions-studie van Kantar Millward Brown

De jaarlijkse Media and Digital Predictions studie van Kantar Millward Brown is weer gepubliceerd. De studie voorziet marketeers van de nieuwste inzichten op het gebied van media en digital marketing

[Interview] Marketingdirecteur Coca-Cola Nederland Jeroen Lampe over Fuze Tea

Coca-Cola introduceerde onlangs het ijstheemerk Fuze Tea op de Nederlandse markt. Het is de grootste merkintroductie sinds Coca-Cola Zero, tien jaar geleden. Toch bleef het nog gissen naar hoe de introductiecampagne wordt ingestoken. Wij vragen het Jeroen Lampe, marketingdirecteur van Coca-Cola Nederland

[Interview] Marieke ’t Hart, Hoofdredacteur van het Jaar 2017

Tijdens de afgelopen Mercur-uitreikingen in Amsterdam werd Marieke ’t Hart verkozen tot Hoofdredacteur van het Jaar. We spreken met het boegbeeld van VROUW over de verkiezing

[Interview] Isabelle Dacz: We aim for the moon

In het najaar van 2017 fuseren MEC en Maxus+Helder in een nieuw GroupM-bureau: Wavemaker. Samen met Managing Director Edward Knol zorgt CEO Isabelle Dacz voor de dagelijkse leiding

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: Red Bull beteugelen, 6 methodes die niet werken (en wat we wél moeten doen)

Op de gemiddeld meest deprimerende dag, de derde maandag van het jaar, hoorde, zag en las ik verschillende plekken over een oproep van kinderartsen tot het verbieden van energy drinks

[Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens

2018 is begonnen en het lijkt erop dat veel mediapartijen zich van hun beste kant willen laten zien. Vooral richting de consument

[Column] Isabelle Bolluyt: #generatiekloof

De smartphone van mijn dochter, de puberella, plingt zich een glasbreuk. Een snelle blik leerde mij waar de pling-tsunami door veroorzaakt werd: tags. Keiharde tags. Waar ik, van de brave Hyvesgeneratie, nog hele berichten deelde (bronnen, foto’s, updates) zie ik hier de nieuwe OhMyGod-generatie vooral alles taggen

[Column] Arno Peperkoorn: We moeten echt van Hoe Dan naar Doe Dan

We moeten de mensen snappen die kopen. Mensen doorgronden. Die mensen hebben kleur, zijn oud, jong, komen uit vele landen, hebben andere culturele achtergronden en religies

[Column] Frank Waals: Het vlaggenschip Trump is op ramkoers

Niet alleen de mensen die de media te woord staan, maar ook de media zelf liggen al een behoorlijke tijd onder vuur en een vergrootglas, met FOX News voorop. Al hoeven ze daar zelf niet eens veel moeite voor te doen

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden