Nederlands MediaNetwerk

De maand juli was niet de maand met de strandbezoekjes, de BBQ’s en de bezoekjes aan de ijssalon. Het was de maand met vooral regen, koele temperaturen en dus televisie! De sportliefhebbers hebben op zowel Nederland 1 als RTL7 kunnen kijken naar de Tour De France, het best bekeken sportevenement deze maand. RTL4 liet de fans van talentenjachten niet ontevreden achter en kwam met een nieuw seizoen van “Holland’s Got Talent”. Op SBS6 keken veel mensen naar de spannende aflevering van “Lotto Weekend Miljonairs” op 2 juli waarin een kandidaat de hoofdprijs van € 1 miljoen kon winnen, uiteindelijk ging deze met € 500.000,- naar huis. De verschillende nieuwsprogramma’s worden vooral eind juli goed bekeken vanwege het drama in Noorwegen en het overlijden van Amy Winehouse. Wat hebben al deze programma’s gedaan met de verdeling van de marktaandelen?

 

De grootste zenders van juli 2011:

  1. RTL4 – 17,1% (vorig jaar juli 12,9%) +32,9%
  2. Nederland 1 – 14,2% (vorig jaar juli 25,4%) -43,9%
  3. SBS6 – 11,6% (vorig jaar juli 10,9%) +7%
  4. RTL5 – 7% (vorig jaar juli 5,7%) +21,6%
  5. Veronica – 6,7% (vorig jaar juli 6,4%) +4,8%
  6. NET5 – 6,5% (vorig jaar juli 5,5%) +16,9%
  7. RTL7 – 6,4% (vorig jaar juli 6,5%) -1%
  8. Nederland 3 – 4,8% (vorig jaar juli 4,6%) +4,2%
  9. Nederland 2 – 4,5% (vorig jaar juli 4,1%) +8,6%
  10. RTL8 – 3% (vorig jaar juli 2,7%) +12%
  11. Comedy Central – 1,5% (vorig jaar juli 0,7%) +104,4%
  12. Discovery Channel – 1,4% (vorig jaar juli 1%) +47,5%
  13. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juli 0,7%) +45,2%
  14. TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)
  15. MTV – 0,6% (vorig jaar juli 0,7%) -7,8%
  16. Eredivisie Live – 0,2% (vorig jaar juli 0,0%) +1053,4%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft zeer sterk presteren en viert de zomer met het hoogste marktaandeel. Vorig jaar hadden we t/m 11 juli nog “last” van het WK Voetbal, hierdoor zien we een flinke daling van het marktaandeel van Nederland 1. Als we het marktaandeel van juli 2011 (14,2%) vergelijken met het marktaandeel van juli 2009 (12,6%) dan zien we juist een stijging van 12,8%. Comedy Central blijft mooie resultaten boeken en de introductie van TLC is met 0,7% een stuk hoger dan het marktaandeel van Animal Planet in juli 2010 (0,4%). Als we kijken naar de drie grootste saleshouses dan zien we dat RTL met 20,6% stijgt naar een marktaandeel van 33,6%, SBS is de tweede exploitant van de maand juli en stijgt met 8,8% naar een marktaandeel van 24,8%. STER daalt met 31% naar een marktaandeel van 23,6%.

 

Het slechte weer in juli zien we terug in de gemiddelde kijktijd. Met gemiddeld 181,2 minuten per dag (6+) hebben we in juli gemiddeld langer TV gekeken dan de afgelopen drie jaar. Vorig jaar juli kwamen we uit op gemiddeld 173,4 minuten per dag (6+). Op de doelgroep 6+ is de maand juli, na de wintermaanden januari, februari en maart, zelfs de maand met de hoogste gemiddelde kijktijd.

De langste kijktijd vinden we terug bij STER, gemiddeld 60,2 minuten per dag, vorig jaar waren dit 68,5 minuten. Naar de zenders van RTL keken we gemiddeld 43 minuten (vorig jaar juli 35,3 minuten) en bij SBS bleven we gemiddeld 29,1 minuten hangen (vorig jaar 27,3 minuten).

 

Als laatste kijken we even naar het gerealiseerde marktaandeel over de afgelopen 7 maanden en de doelstelling voor heel 2011:

 

STER (25-54 jaar) RTL (20-49 jaar) SBS (20-49 jaar)
Doelstelling 28,5% 33,5% 26,0%
Realisatie 27,4% 34,0% 23,3%
Verschil -1,1% 0,5%

-2,7%

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

Het marktaandeel van STER in juli haalt het jaargemiddelde iets naar beneden waardoor de achterstand nu 1,1% bedraagt. RTL is in juli marktleider maar omdat ze iets minder presteren dan in de overige maanden dalen zij nu naar een gemiddelde van 34%, hiermee zijn zij de enige partij die momenteel boven de doelstelling uitkomt. Het marktaandeel van SBS in juli laat het jaargemiddelde weer iets dichter bij de doelstelling komen maar zij moeten nog een aardige achterstand wegwerken.

 

De maand augustus belooft de echte zomermaand van 2011 te worden. Er zijn reeds een aantal oneindige files richting het buitenland geweest en de temperatuur belooft iets hoger uit te komen dan afgelopen maand. Het zal eens tijd worden…

Weergaven: 77

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Peter Stadhouders over de nieuwe koers van het NUV

Het Nederlands Uitgeversverbond bestaat dit jaar 20 jaar. Vorige jaar is het NUV gestart met een herpositionering. Wij spreken directeur Peter Stadhouders.

[Interview] Imad Qutob over de app Meal of Fortune van Thuisbezorgd.nl

Thuisbezorgd.nl en Samsung lanceren een app waarmee via de smartwatch van Samsung, de Gear S2, eten besteld kan worden bij ruim 6.000 aangesloten bezorgrestaurants in Nederland. Wij spreken Imad Qutob, Director of Brand Marketing bij moederbedrijf Takeaway.com.

[Interview] Sara van Gorp over Kek Mama en het First Time Mums onderzoek

We spreken Sara van Gorp, sinds eind 2014 hoofdredacteur van het blad Kek Mama. Kek Mama valt onder Sanoma Parenting dat ook Ouders van Nu uitgeeft. In opdracht van Sanoma Parenting is door The Choice Marketing Research een onderzoek uitgevoerd naar First Time Mums. 

[Interview] Esther Twal-Schoolderman en Stephan Riegen over FoxScreen en bioscoopreclame

Wij spreken Esther Twal-Schoolderman, algemeen directeur van Foxscreen en verantwoordelijk voor het bioscoopnetwerk, en Stephan Riegen die als client service director de contacten met nationale adverteerders en mediabureaus onderhoudt.

[Startups] Maarten Graven over Flamyngo

De Flamyngo-app maakt het gebruikers zo makkelijk mogelijk om de beste reistips te verzamelen bij vrienden, waardoor je zelf een sociale reisgids kunt samenstellen. Wij spreken oprichter Maarten Graven.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bever, Johnsonville, Samsung

Het onderzoek, waarop het inzicht van Bever is gebaseerd, geeft aan dat jongeren te druk zijn om naar buiten te gaan. Het lijkt spontaan opgelost te zijn, dat probleem. Inzenden voor een Effie, zou ik zeggen.

[Column] Bob Goulooze: Saved by the Ramadan

Eén man bepaalt de smaak voor heel Nederland. En dat terwijl we weten dat de smaak regionaal verschilt. Een methodologische blunder van de buitencategorie. Alleen daarom al zou het AD met deze test moeten stoppen.

[Column] Lodewijk van der Peet: Onze vakbladen beheersen het vak niet meer

Ooit vreesden we de journalisten van Adformatie; “Verdomme hoe weten ze dat nou weer?” Ze schreven met azijn. Op de voor- of achterpagina staan was een eer. Bij Piet van Raak wist iedereen weer wie je was

[Column] Erwin Fisser: Facebook is dood. Niet.

Helemaal niet vreemd dus dat Facebook werkt aan een eigen digitale assistent. Want als dit soort vragen al worden gesteld, dan willen gebruikers alles wel vragen. Volgens mij is er nog genoeg reden om de Facebookpagina van je organisatie nog even aan te houden.

[Column] Martijn van Lambalgen: Systeem 1 of 2

Is dit wat Daniel Kahneman bedoelt met systeem 1 en 2? Waar systeem 1 staat voor de krachtige en snellere emotionele (ver)werking en systeem 2 voor de wat meer trage denken. Op systeem 2 wil de marketeer niet al teveel beroep doen...

Badge

Bezig met laden...

© 2016   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden