Nederlands MediaNetwerk

De maand juli was niet de maand met de strandbezoekjes, de BBQ’s en de bezoekjes aan de ijssalon. Het was de maand met vooral regen, koele temperaturen en dus televisie! De sportliefhebbers hebben op zowel Nederland 1 als RTL7 kunnen kijken naar de Tour De France, het best bekeken sportevenement deze maand. RTL4 liet de fans van talentenjachten niet ontevreden achter en kwam met een nieuw seizoen van “Holland’s Got Talent”. Op SBS6 keken veel mensen naar de spannende aflevering van “Lotto Weekend Miljonairs” op 2 juli waarin een kandidaat de hoofdprijs van € 1 miljoen kon winnen, uiteindelijk ging deze met € 500.000,- naar huis. De verschillende nieuwsprogramma’s worden vooral eind juli goed bekeken vanwege het drama in Noorwegen en het overlijden van Amy Winehouse. Wat hebben al deze programma’s gedaan met de verdeling van de marktaandelen?

 

De grootste zenders van juli 2011:

  1. RTL4 – 17,1% (vorig jaar juli 12,9%) +32,9%
  2. Nederland 1 – 14,2% (vorig jaar juli 25,4%) -43,9%
  3. SBS6 – 11,6% (vorig jaar juli 10,9%) +7%
  4. RTL5 – 7% (vorig jaar juli 5,7%) +21,6%
  5. Veronica – 6,7% (vorig jaar juli 6,4%) +4,8%
  6. NET5 – 6,5% (vorig jaar juli 5,5%) +16,9%
  7. RTL7 – 6,4% (vorig jaar juli 6,5%) -1%
  8. Nederland 3 – 4,8% (vorig jaar juli 4,6%) +4,2%
  9. Nederland 2 – 4,5% (vorig jaar juli 4,1%) +8,6%
  10. RTL8 – 3% (vorig jaar juli 2,7%) +12%
  11. Comedy Central – 1,5% (vorig jaar juli 0,7%) +104,4%
  12. Discovery Channel – 1,4% (vorig jaar juli 1%) +47,5%
  13. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juli 0,7%) +45,2%
  14. TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)
  15. MTV – 0,6% (vorig jaar juli 0,7%) -7,8%
  16. Eredivisie Live – 0,2% (vorig jaar juli 0,0%) +1053,4%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft zeer sterk presteren en viert de zomer met het hoogste marktaandeel. Vorig jaar hadden we t/m 11 juli nog “last” van het WK Voetbal, hierdoor zien we een flinke daling van het marktaandeel van Nederland 1. Als we het marktaandeel van juli 2011 (14,2%) vergelijken met het marktaandeel van juli 2009 (12,6%) dan zien we juist een stijging van 12,8%. Comedy Central blijft mooie resultaten boeken en de introductie van TLC is met 0,7% een stuk hoger dan het marktaandeel van Animal Planet in juli 2010 (0,4%). Als we kijken naar de drie grootste saleshouses dan zien we dat RTL met 20,6% stijgt naar een marktaandeel van 33,6%, SBS is de tweede exploitant van de maand juli en stijgt met 8,8% naar een marktaandeel van 24,8%. STER daalt met 31% naar een marktaandeel van 23,6%.

 

Het slechte weer in juli zien we terug in de gemiddelde kijktijd. Met gemiddeld 181,2 minuten per dag (6+) hebben we in juli gemiddeld langer TV gekeken dan de afgelopen drie jaar. Vorig jaar juli kwamen we uit op gemiddeld 173,4 minuten per dag (6+). Op de doelgroep 6+ is de maand juli, na de wintermaanden januari, februari en maart, zelfs de maand met de hoogste gemiddelde kijktijd.

De langste kijktijd vinden we terug bij STER, gemiddeld 60,2 minuten per dag, vorig jaar waren dit 68,5 minuten. Naar de zenders van RTL keken we gemiddeld 43 minuten (vorig jaar juli 35,3 minuten) en bij SBS bleven we gemiddeld 29,1 minuten hangen (vorig jaar 27,3 minuten).

 

Als laatste kijken we even naar het gerealiseerde marktaandeel over de afgelopen 7 maanden en de doelstelling voor heel 2011:

 

STER (25-54 jaar) RTL (20-49 jaar) SBS (20-49 jaar)
Doelstelling 28,5% 33,5% 26,0%
Realisatie 27,4% 34,0% 23,3%
Verschil -1,1% 0,5%

-2,7%

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

Het marktaandeel van STER in juli haalt het jaargemiddelde iets naar beneden waardoor de achterstand nu 1,1% bedraagt. RTL is in juli marktleider maar omdat ze iets minder presteren dan in de overige maanden dalen zij nu naar een gemiddelde van 34%, hiermee zijn zij de enige partij die momenteel boven de doelstelling uitkomt. Het marktaandeel van SBS in juli laat het jaargemiddelde weer iets dichter bij de doelstelling komen maar zij moeten nog een aardige achterstand wegwerken.

 

De maand augustus belooft de echte zomermaand van 2011 te worden. Er zijn reeds een aantal oneindige files richting het buitenland geweest en de temperatuur belooft iets hoger uit te komen dan afgelopen maand. Het zal eens tijd worden…

Weergaven: 75

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Digitalisering buitenreclame

BasVanDenHoogen-Posterscope
Bas van den Hoogen
 – Posterscope
: “Dit is niet zo 123 te beantwoorden want dit is een hele brede vraag en wel wat gecompliceerder dan het hebben over afrekenen op basis van CPM tarieven... lees verder

180-GuyGrimmelt-ExterionMedia

Guy GrimmeltExterion Media: “In Nederland is er mijns inziens geen enkele dynamiek op DOOH en voorlopig is dat ook nog niet vreemd omdat de locaties er niet zijn, het verdienmodel lastig blijkt en de markt dus nog onvoldoende volwassen is... lees verder

OlivierSlot-Centercom

Olivier Slot –  Centercom:  “De digitalisering in Outdoor biedt adverteerders een compleet scala aan nieuwe mogelijkheden.  De bewegende beelden van in HD opgemaakte animatie en video, zijn zo opvallend dat passanten hun blik onmogelijk hieraan kunnen ontrekken... lees verder

Radjen van Wilsem - CS Digital Media

Radjen van WilsemCS Digital Media: “Inzet op een enkel media type is inmiddels minder effectief om consumenten te bereiken, doordat het mediagebruik van de consument steeds meer, vaker en sneller veranderd. Hierdoor ontstaat bij de adverteerder de behoefte om het budget gerichter in te kunnen zetten... lees verder


Communicatienieuws

[BedrijfsProfiel - journalist] Leon van den Berg

Werkzaam als tekstschrijver en professioneel fotograaf: de ideale combinatie van tekst en beeld!

[Startups] Mariska van der Velde over Signus Inflatables

De Nederlandse startup Signus Inflatables boekt internationale successen met haar innovatie ter versterking van eventmarketing en sponsoring. Wij spreken mede-oprichter Mariska van der Velde.

[BedrijfsProfiel - journalist] Karel van Delft

Ik ben Karel van Delft (58) en schrijf als freelance journalist over uiteenlopende onderwerpen.

[Startups] George Stoyanov over Craze

De app Craze biedt een persoonlijke eventfeed die onder andere evenementen, netwerkevents- en borrels laat zien. Wij spreken George Stoyanov, mede-oprichter van de startup Craze.

[Interview] Bart Peute over Your Ticket Provider

Op het e-ticketing platform Your ticket Provider kun je de online kaartverkoop voor jouw event regelen. Vandaag spreken we Bart Peute, directeur van Your Ticket Provider.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin van den Brink: Komkommertijd niet meer van deze tijd

De komkommertijd in medialand houdt geen rekening met het demografische gegeven dat steeds minder mensen in de zomermaanden op vakantie gaan en steeds meer mensen door het jaar heen vaak meerdere korte vakanties houden.

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Seat, Campina, Interpolis

Deze keer kijken we naar drie publieksfavorieten. Drie TV spotjes waarvan het publiek, in de vorm van een nominatie voor de Gouden Loekie, heeft aangegeven dat ze favoriet zijn. Dát ze leuk zijn staat vast. De vraag is dan, waarom is het een goed idee?

[Column] Vincent Andriessen: Hoe je er voor zorgt dat mensen NU op vakantie willen – en een viral scoort

Een goede campagne? Dat lukt met humor, of door het gesprek aan te gaan met de doelgroep. Maar als je ook nog weet te verrassen, heb je goud in handen en is er een grote kans dat jouw idee de wereld rond gaat.

[Column] Joost van Liemt: Zomer, snelwegen en openingstijden

“En ik ben wel benieuwd wanneer gaan die bruggen open?” “Voor deze brug geldt dat we hem drie keer per dag opendoen”. Ziehier een korte dialoog tussen de buitengewoon scherpe onderzoeksjournalist van onze gewaardeerde publieke omroep en de vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat, die de bruggen over de snelwegen bedient.

[Column] Roupert Muller: Gewoon

Hij stond er gewoon weer op zondag. Na al die jaren waren wij - het publiek - en ook de media toch gewend geraakt aan het feit dat hij er altijd op die zondag in juli zou staan.

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden