Nederlands MediaNetwerk

De maand juli was niet de maand met de strandbezoekjes, de BBQ’s en de bezoekjes aan de ijssalon. Het was de maand met vooral regen, koele temperaturen en dus televisie! De sportliefhebbers hebben op zowel Nederland 1 als RTL7 kunnen kijken naar de Tour De France, het best bekeken sportevenement deze maand. RTL4 liet de fans van talentenjachten niet ontevreden achter en kwam met een nieuw seizoen van “Holland’s Got Talent”. Op SBS6 keken veel mensen naar de spannende aflevering van “Lotto Weekend Miljonairs” op 2 juli waarin een kandidaat de hoofdprijs van € 1 miljoen kon winnen, uiteindelijk ging deze met € 500.000,- naar huis. De verschillende nieuwsprogramma’s worden vooral eind juli goed bekeken vanwege het drama in Noorwegen en het overlijden van Amy Winehouse. Wat hebben al deze programma’s gedaan met de verdeling van de marktaandelen?

 

De grootste zenders van juli 2011:

  1. RTL4 – 17,1% (vorig jaar juli 12,9%) +32,9%
  2. Nederland 1 – 14,2% (vorig jaar juli 25,4%) -43,9%
  3. SBS6 – 11,6% (vorig jaar juli 10,9%) +7%
  4. RTL5 – 7% (vorig jaar juli 5,7%) +21,6%
  5. Veronica – 6,7% (vorig jaar juli 6,4%) +4,8%
  6. NET5 – 6,5% (vorig jaar juli 5,5%) +16,9%
  7. RTL7 – 6,4% (vorig jaar juli 6,5%) -1%
  8. Nederland 3 – 4,8% (vorig jaar juli 4,6%) +4,2%
  9. Nederland 2 – 4,5% (vorig jaar juli 4,1%) +8,6%
  10. RTL8 – 3% (vorig jaar juli 2,7%) +12%
  11. Comedy Central – 1,5% (vorig jaar juli 0,7%) +104,4%
  12. Discovery Channel – 1,4% (vorig jaar juli 1%) +47,5%
  13. National Geographic Channel – 1% (vorig jaar juli 0,7%) +45,2%
  14. TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)
  15. MTV – 0,6% (vorig jaar juli 0,7%) -7,8%
  16. Eredivisie Live – 0,2% (vorig jaar juli 0,0%) +1053,4%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft zeer sterk presteren en viert de zomer met het hoogste marktaandeel. Vorig jaar hadden we t/m 11 juli nog “last” van het WK Voetbal, hierdoor zien we een flinke daling van het marktaandeel van Nederland 1. Als we het marktaandeel van juli 2011 (14,2%) vergelijken met het marktaandeel van juli 2009 (12,6%) dan zien we juist een stijging van 12,8%. Comedy Central blijft mooie resultaten boeken en de introductie van TLC is met 0,7% een stuk hoger dan het marktaandeel van Animal Planet in juli 2010 (0,4%). Als we kijken naar de drie grootste saleshouses dan zien we dat RTL met 20,6% stijgt naar een marktaandeel van 33,6%, SBS is de tweede exploitant van de maand juli en stijgt met 8,8% naar een marktaandeel van 24,8%. STER daalt met 31% naar een marktaandeel van 23,6%.

 

Het slechte weer in juli zien we terug in de gemiddelde kijktijd. Met gemiddeld 181,2 minuten per dag (6+) hebben we in juli gemiddeld langer TV gekeken dan de afgelopen drie jaar. Vorig jaar juli kwamen we uit op gemiddeld 173,4 minuten per dag (6+). Op de doelgroep 6+ is de maand juli, na de wintermaanden januari, februari en maart, zelfs de maand met de hoogste gemiddelde kijktijd.

De langste kijktijd vinden we terug bij STER, gemiddeld 60,2 minuten per dag, vorig jaar waren dit 68,5 minuten. Naar de zenders van RTL keken we gemiddeld 43 minuten (vorig jaar juli 35,3 minuten) en bij SBS bleven we gemiddeld 29,1 minuten hangen (vorig jaar 27,3 minuten).

 

Als laatste kijken we even naar het gerealiseerde marktaandeel over de afgelopen 7 maanden en de doelstelling voor heel 2011:

 

STER (25-54 jaar) RTL (20-49 jaar) SBS (20-49 jaar)
Doelstelling 28,5% 33,5% 26,0%
Realisatie 27,4% 34,0% 23,3%
Verschil -1,1% 0,5%

-2,7%

(tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

Het marktaandeel van STER in juli haalt het jaargemiddelde iets naar beneden waardoor de achterstand nu 1,1% bedraagt. RTL is in juli marktleider maar omdat ze iets minder presteren dan in de overige maanden dalen zij nu naar een gemiddelde van 34%, hiermee zijn zij de enige partij die momenteel boven de doelstelling uitkomt. Het marktaandeel van SBS in juli laat het jaargemiddelde weer iets dichter bij de doelstelling komen maar zij moeten nog een aardige achterstand wegwerken.

 

De maand augustus belooft de echte zomermaand van 2011 te worden. Er zijn reeds een aantal oneindige files richting het buitenland geweest en de temperatuur belooft iets hoger uit te komen dan afgelopen maand. Het zal eens tijd worden…

Weergaven: 73

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Steeds meer exploitanten baseren hun advertentietarieven op CPM. Wordt dit de norm?

Willem Albert Bol – De Persgroep: “Ja het is niet meer dan logisch dat meer exploitanten in meer mediumtypen op bereik gaan afrekenen. TV en radio doen dat al langer en hebben de adverteerders daarin opgevoed... lees verder

180-HansGermeraadHans Germeraad – ANWB Media: “Ja, daar ziet het wel naar uit. Aan de ene kant is het wel logisch. Adverteerders zijn minder geïnteresseerd in pagina’s of uitzendingen, en meer in bereik. Toen de commerciële TV in Nederland opkwam werd de GRP geïntroduceerd... lees verder

ErikJanGelink-SanomaErik-Jan Gelink – Sanoma/SBS: “Sanoma heeft in Q1 2014 een nieuwe tariefstructuur geïntroduceerd, waarbij CPM de basis vormt voor de advertentietarieven voor web, mobiel, maar ook voor print. Het gaat tenslotte om het aantal personen dat je bereikt met je campagne en niet om de oplage die je verspreidt... lees verder

180-StephanVanDerSman-MagnaBlobalStephan van der Sman – Magna Global: “Wij verwachten dat de hele markt moet gaan volgen. Dit is positief, want: de lucht verdwijnt uit de tariefkaart, de koppeling met andere platformen (website, tablet, mobile) is veel makkelijk te maken met één currency....

Lees het complete forum op de website van Initiative

Communicatienieuws

[Forum] TMG zal groot deel van het portfolio afstoten, waaronder veel digitale activiteiten. Ziet Geert-Jan van der Snoek het goed?]

TMG maakt koers bekend: Focus op kernbedrijf en hoofdmerken, afstoten delen portfolio is aanstaande. Het ziet ernaar uit dat veel digitale activiteiten zullen sneuvelen of worden verkocht.

[Interview] Fashion blogger Merel van Poorten over Andathousandwords.com]

Merel van Poorten maakt grote sprongen. Van stagiaire schoot zij door tot Designer & Brand Manager bij Blessed Jewelz. Daarnaast zet ze zichzelf neer als social media professional met haar blog, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest. Wij spreken haar.

[Interview] Sanna van Hellemondt over RETAILVM en Visual Merchandising]

Visual Merchandising is een krachtig maar sterk onderbelicht marketing instrument. We spreken Sanna van Hellemondt, oprichter van RETAILVM en een van de grondleggers van Visual Merchandising in Nederland.

[Interview] Jacqueline Smit – 538Groep: Anouk maakt de final call en doet geen concessies aan haar kwaliteitseisen]

Vandaag staat Jacqueline Smit de hele dag haar plek als CEO van 538Groep af aan Anouk. Wij spreken haar.

[Interview] Ralph Sluis over de mediabestedingen: "Radio groeit sneller dan televisie"]

Het herstel van de advertentiemarkt is de afgelopen jaren al vaak aangekondigd. Nu is het herstel er echt. Maar aarzelend en niet voor alle mediatypen. Wij spreken Ralph Sluis, Research Director bij ZenithOptimedia

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Jurgen Retra: ING, Coca-Cola, Apple]

De kortste dagen en donkerste nachten van het jaar zijn aangebroken. De laatste inkopen voor de feestdagen worden – veelal online – gedaan. Daar waar de dagen korter worden, worden de TV-commercials juist langer.

Lodewijk van der Peet: Niemand begrijpt mij]

Er zijn een aantal organisaties en branches die vinden dat ze niet begrepen worden door ons. En met ons bedoel ik dan reclamemakers.

Sjoerd Craenmehr: Why millennial’s will rule the world]

Little over a month ago the new hot ticket on the tech conference scene was organized. I am talking about the web summit ‘Where the Tech World Meets’ of course.

Michiel Pot: Het is geboren: Bijlage Gemist]

Vooraf mijn verontschuldiging dat ik deze kerst column schaamteloos ga gebruiken om mijn jongste digitale kindje onder jullie aandacht te brengen.

Linda Boks: De advertentiemarkt in 2015]

Hoe ziet de advertentiemarkt eruit in 2015? Het beantwoorden van deze vraag is bij uitstek het domein van ZenithOptimedia, de pionier die op dit terrein befaamd is vanwege haar accurate prognoses.

Badge

Bezig met laden...

© 2014   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden