Nederlands MediaNetwerk

De maand oktober 2011 zal niet alleen de geschiedenis ingaan als de maand waarin er een einde kwam aan het regime van Gadaffi of als de maand waarin de zeven miljardste wereldburger werd geboren. Het is ook de maand van RTL Nederland. De Gouden Televizier-Ring ging naar het RTL7-programma "Voetbal International" en in de vaste cast van "Ik Hou Van Holland" kreeg ieder een eigen prijs. Linda de Mol won de Zilveren Televizier-Ster bij de vrouwen en Jeroen van Koningsbrugge won diezelfde titel bij de mannen, daarnaast ontving Guus Meeuwis de Talent Award. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is was ook het resultaat van de zenders meer dan bijzonder goed te noemen. We kijken naar de marktaandelen:

 

De grootste zenders in oktober 2010:

01. RTL4 – 21,9% (vorig jaar oktober 21,5%) +2,1%

02. Nederland 1 - 12,4% (vorig jaar oktober 13,4%) -7,5%

03. RTL5 - 9,6% (vorig jaar oktober 8,7%) +9,5%

04. SBS6 - 9,4% (vorig jaar oktober 11,5%) -18,7%

05. Nederland 3 - 7,4% (vorig jaar oktober 7,8%) -6,1%

06. Veronica - 6,9% (vorig jaar oktober 6,2%) +11,4%

07. RTL7 - 5,8% (vorig jaar oktober 4,9%) +19,3%

08. NET5 - 5,1% (vorig jaar oktober 5,6%) -7,6%

09. Nederland 2 - 3,3% (vorig jaar oktober 3,5%) -5,5%

10. RTL8 - 2,2% (vorig jaar oktober 2,3%) -6,7%

11. Comedy Central - 1,5% (vorig jaar oktober 0,7%) +122,9%

12. Discovery Channel - 1,1% (vorig jaar oktober 0,9%) +22%

13. National Geographic Channel - 0,8% (vorig jaar oktober 0,8%) +3,5%

14. Eredivisie Live - 0,7% (vorig jaar oktober 0,8%) -4,9%

15. TLC - 0,6% (Animal Planet vorig jaar oktober 0,4%) +71,1%

16. MTV - 0,5% (vorig jaar oktober 0,4%) +4,2%

Maand Oktober 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

 

RTL4 is met 21,9% marktaandeel veruit de grootste zender van oktober 2011. Dit komt met name door programma's als "The Voice Of Holland", "Ik Hou Van Holland", "Ushi & The Family" en "Obese". Drie van deze programma's worden gepresenteerd door Wendy van Dijk, je zult haast vermoeden dat ze iets met de programmadirecteur van RTL4 heeft. Ook RTL5 laat van zich horen en is de derde zender van Nederland. Op deze zender werd volop gekeken naar o.a. "Expeditie Robinson" en "So You Think You Can Dance". RTL7 laat tevens een mooie stijging zien en alleen RTL8 moet iets inleveren. Op totaalniveau heeft RTL Nederland in oktober 2011 een marktaandeel van maar liefst 39,5%.

 

De Publieke Omroep en SBS liggen dicht bij elkaar met respectievelijk een marktaandeel van 23% en 21,5%. Inderdaad, RTL4 is nog iets kleiner dan Nederland 1, 2 en 3 bij elkaar maar groter dan de zenders van SBS bij elkaar opgeteld. Bij de Publieke Omroep kunnen we "Studio Sport Eredivisie" en het "Journaal" van acht uur tot de successen rekenen. Bij SBS werd het voetbal op Veronica, het laatste seizoen van "Peter R. de Vries Misdaadverslaggever" en "Undercover In Nederland" goed bekeken. 

 

Bij de kleinere zenders zagen we mooie kijkdichtheden bij "South Park" op Comedy Central, "Test Your Brain" op National Geographic Channel en "South Beach Classics" op Discovery Channel. Als we kijken naar de best bekeken uitgestelde programmering dan zien we veel raakvlakken met de best bekeken reguliere programmering; "The Voice Of Holland", "Expeditie Robinson" en "Ik Hou Van Holland". Ook hier vult RTL de top. Toch zien we hier ook veel SBS-programmering staan zoals “Mentalist”, "Grey's Anatomy" en "Castle". De Publieke Omroep staat slechts eenmaal in de Top 20 met "De Zomer Voorbij".

 

Dan kijken we even naar de gemiddelde kijktijd. Als we kijken naar doelgroep 6+ dan zien we een lichte stijging, in oktober 2011 keken we gemiddeld 196,3 minuten per dag televisie versus 195,9 minuten in oktober 2010. Ook hier zien we een stijging van de gemiddelde kijktijd per dag bij RTL en een daling bij SBS en de Publieke Omroep. Deze laatste partij heeft nog wel altijd de langste gemiddelde kijktijd met 59,1 minuten per dag. RTL komt uit op 56,6 minuten en SBS sluit de rij met 30,4 minuten. Opvallend blijft de stijging van de gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 13-19 jaar. In 2011 kijken zij gemiddeld 4,9% langer TV dan in 2010 (jan-okt 2010 vs jan-okt 2011, 06:00-26:00 uur). Als we kijken naar de doelgroep 20-49 jaar dan zien we een lichte daling van 2,9% (jan-okt 2010 vs jan-okt 2011, 06:00-26:00 uur).

 

Eind oktober rapporteerde SPOT een stijging van de netto bestedingen op televisie van 7,4% tot een recordomzet van € 190 miljoen. Welke produktgroepen hebben het meest geadverteerd?

 

  1. Personenauto’s – 4860 GRP’s – SOV 4% (vorig jaar oktober 5031 GRP’s – daling van 3,4%)
  2. Verzorgende cosmetica – 3837 GRP’s – SOV 3,2% (vorig jaar oktober 3325 GRP’s – stijging van 15,4%)
  3. Levesmiddelenzaken – 3784 GRP’s – SOV 3,1% (vorig jaar oktober 4116 GRP’s – daling van 8,1%)
  4. Mobiele telecommunicatie – 3062 GRP’s – SOV 2,5% (vorig jaar oktober 1373 GRP’s – stijging van 123,1%)
  5. Verzekeringen en uitvaartverzorging – 2644 GRP’s – 2,2% (vorig jaar oktober 4610 GRP’s – daling van 42,7%)
  6. Speelgoed – 2531 GRP’s – 2,1% (vorig jaar oktober 2391 GRP’s – stijging van 5,9%)
  7. Bioscoopfilms – 2412 GRP’s – 2% (vorig jaar oktober 1914 GRP’s – stijging van 26%)
  8. Drogisterij en parfumeries – 2267 GRP’s – 1,9% (vorig jaar oktober 2685 GRP’s – daling van 15,6%)
  9. Internet sites – 2222 GRP’s – 1,8% (vorig jaar oktober 1430 GRP’s – stijging van 55,4%)
  10. Banken en financieringsmaatschappijen – 2204 GRP’s – 1,8% (vorig jaar oktober 3768 GRP’s – daling van 41,5%)

Maand Oktober 2010 en 2011 - tijdvak 06:00-26:00 uur – doelgroep 20-49 jaar - spotniveau

  

Kinderzenders als Nickelodeon, Disney en Zapp hebben reeds bergen aanvragen voor sinterklaas- en kerstcadeaus verwerkt en ook op de reguliere zenders zijn de eerste voortekenen van de feestmaand december zichtbaar. Koopt jij straks ook J'adore voor je partner? Leg jij die fantastische Canon camera onder de boom? Of ga jij je nu eindelijk verdiepen in je zorgverzekering en stap je over naar Ditzo? Het is bijna tijd om je verlanglijstje samen te stellen. De wintertijd loopt pas een aantal dagen en nu al zien we termen als "horrorwinter" en de "winter des doods" voorbij komen. Het KNMI gebruikt nog even geen noodtermen waardoor wij de komende maand gewoon zorgeloos thuis op de bank kunnen zitten om televisie te kijken. Wordt november de maand van SBS? Gaat de Publieke Omroep door het dak of komen we weer uit op een inmiddels standaard scenario waarin RTL eenzaam aan de top staat? We zien het volgende maand!

Weergaven: 263

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2015?

Christel van den Hazel – De Persgroep: “Nieuwsconsumptie verandert: de consument wil overal en altijd nieuws tot zich nemen via het gewenste device. Content ervaring en de inhoudelijke kwaliteit worden steeds essentiëler... lees verder

Allard Ruyl – BrandDeli: “TV is een bewezen medium in reclame-inzet en heeft daarom, in tegenstelling tot kranten en tijdschriften, relatief weinig last gehad van de crisis. Toch helpt een gunstig economisch klimaat ook de TV-bestedingen... lees verder

Saskia BaxANWB Media: "Consumenten worden steeds selectiever in hun media consumptie. Het aanbod is zo groot en divers en de consument zoekt vooral relevantie. Adverteerders en Mediabedrijven moeten dus heel goed snappen wat hun doelgroep beweegt en welke content relevant is... lees verder

Erik-Jan GelinkSanoma: “Advertising wordt steeds meer technologie gedreven. En dat zie je terug in de belangrijkste trends voor 2015. Met het toenemen van het aantal kanalen kunnen techniek en data helpen om op al die touchpoints, afhankelijk van het moment, de locatie, het Umfeld en het dataprofiel een passende boodschap te communiceren... lees verder

Paul CarpentierDisneymedia+: “Ik zie in 2015 een positief jaar. En ondanks dat nog steeds veel bedrijven in een uitdagende positie zitten en moeten bijkomen, voorzie ik in de breedte een lichte groei. Geen nieuws dat de doelgroep steeds gevarieerder media consumeert, print in een lastige hoek zit en digital blijft groeien... lees verder

Guy GrimmeltExterion Media: “It’s all in the details. Ik denk dat de veranderingen qua budgetten en verdeling ten opzichte van 2014 niet substantieel zullen zijn maar dat op detail niveau in 2015 wijzigingen gaan ontstaan die op langere termijn serieuze veranderingen gaan opleveren... lees verder

Lees het complete forum op de website van Initiative

Communicatienieuws

[Startups] Rutger Teunissen over 24sessions

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Rutger Teunissen, oprichter van 24sessions.

[Startups] Simone Babeliowsky over Vrije Ouders

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Simone Babeliowsky, oprichter van Vrije Ouders.

[Startups] Ab Talmon over StoryMail

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Ab Talmon, oprichter van StoryMail.

[Startups] Jeroen Offerijns over 42 Education

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Jeroen Offerijns, oprichter van 42 Education.

[Startups] Oscar den Ouden over Merktroubadour

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Oscar den Ouden, mede-oprichter van Merktroubadour.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: BMW, IKEA, Dial Direct

BMW is best wel Duits. En dat is goed als je eenmaal een BMW hebt. Degelijk, betrouwbaar, inruilwaarde. Dat soort dingen. Maar dat verkoopt niet echt lekker; het is niet echt sexy. Nu gaan Duitse auto’s en sexy toch al niet goed samen. Dat bewijst Claudia Schiffer keer op keer met Opel.

Bert Habets over de RTL jaarcijfers 2014

“Terugkijkend op 2014 ben ik trots. In de eerste plaats omdat we vorig jaar 25 jaar deel uitmaakten van het medialandschap in Nederland. Ten tweede omdat we ons succes wederom hebben bestendigd.

Herman Spinhof: Innovatie in de regio

In wat wel het Silicon Valley van het zuiden wordt genoemd, Eindhoven, mikt e52 met haar website en gedrukte krant op de moderne Eindhovenaar: jong met belangstelling voor de lokale samenleving, economie, cultuur en innovatie. Voor het snelle nieuws moet je niet naar e52.nl.

[Column] Vincent Andriessen: Bliyoo, Blendle, blablabla

Ook Bruna introduceert over een tijdje de mogelijkheid om losse artikelen uit tijdschriften en kranten te lezen. Dat gaf Fred Zeegers, algemeen directeur van Bruna, maandag min of meer toe in het programma Zaken doen met van BNR. Het product gaat Bliyoo heten.

Jon Visbeen: What’s in a professional cycling team’s name?

Roompot is een vaargeul in de Oosterschelde. Interessant, maar wat heb ik aan die informatie?, vraag je je terecht af. Nu ja, Roompot is anno 2015 iets meer dan alleen een vaargeul in de Oosterschelde

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden