Nederlands MediaNetwerk

De maand oktober 2011 zal niet alleen de geschiedenis ingaan als de maand waarin er een einde kwam aan het regime van Gadaffi of als de maand waarin de zeven miljardste wereldburger werd geboren. Het is ook de maand van RTL Nederland. De Gouden Televizier-Ring ging naar het RTL7-programma "Voetbal International" en in de vaste cast van "Ik Hou Van Holland" kreeg ieder een eigen prijs. Linda de Mol won de Zilveren Televizier-Ster bij de vrouwen en Jeroen van Koningsbrugge won diezelfde titel bij de mannen, daarnaast ontving Guus Meeuwis de Talent Award. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is was ook het resultaat van de zenders meer dan bijzonder goed te noemen. We kijken naar de marktaandelen:

 

De grootste zenders in oktober 2010:

01. RTL4 – 21,9% (vorig jaar oktober 21,5%) +2,1%

02. Nederland 1 - 12,4% (vorig jaar oktober 13,4%) -7,5%

03. RTL5 - 9,6% (vorig jaar oktober 8,7%) +9,5%

04. SBS6 - 9,4% (vorig jaar oktober 11,5%) -18,7%

05. Nederland 3 - 7,4% (vorig jaar oktober 7,8%) -6,1%

06. Veronica - 6,9% (vorig jaar oktober 6,2%) +11,4%

07. RTL7 - 5,8% (vorig jaar oktober 4,9%) +19,3%

08. NET5 - 5,1% (vorig jaar oktober 5,6%) -7,6%

09. Nederland 2 - 3,3% (vorig jaar oktober 3,5%) -5,5%

10. RTL8 - 2,2% (vorig jaar oktober 2,3%) -6,7%

11. Comedy Central - 1,5% (vorig jaar oktober 0,7%) +122,9%

12. Discovery Channel - 1,1% (vorig jaar oktober 0,9%) +22%

13. National Geographic Channel - 0,8% (vorig jaar oktober 0,8%) +3,5%

14. Eredivisie Live - 0,7% (vorig jaar oktober 0,8%) -4,9%

15. TLC - 0,6% (Animal Planet vorig jaar oktober 0,4%) +71,1%

16. MTV - 0,5% (vorig jaar oktober 0,4%) +4,2%

Maand Oktober 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

 

RTL4 is met 21,9% marktaandeel veruit de grootste zender van oktober 2011. Dit komt met name door programma's als "The Voice Of Holland", "Ik Hou Van Holland", "Ushi & The Family" en "Obese". Drie van deze programma's worden gepresenteerd door Wendy van Dijk, je zult haast vermoeden dat ze iets met de programmadirecteur van RTL4 heeft. Ook RTL5 laat van zich horen en is de derde zender van Nederland. Op deze zender werd volop gekeken naar o.a. "Expeditie Robinson" en "So You Think You Can Dance". RTL7 laat tevens een mooie stijging zien en alleen RTL8 moet iets inleveren. Op totaalniveau heeft RTL Nederland in oktober 2011 een marktaandeel van maar liefst 39,5%.

 

De Publieke Omroep en SBS liggen dicht bij elkaar met respectievelijk een marktaandeel van 23% en 21,5%. Inderdaad, RTL4 is nog iets kleiner dan Nederland 1, 2 en 3 bij elkaar maar groter dan de zenders van SBS bij elkaar opgeteld. Bij de Publieke Omroep kunnen we "Studio Sport Eredivisie" en het "Journaal" van acht uur tot de successen rekenen. Bij SBS werd het voetbal op Veronica, het laatste seizoen van "Peter R. de Vries Misdaadverslaggever" en "Undercover In Nederland" goed bekeken. 

 

Bij de kleinere zenders zagen we mooie kijkdichtheden bij "South Park" op Comedy Central, "Test Your Brain" op National Geographic Channel en "South Beach Classics" op Discovery Channel. Als we kijken naar de best bekeken uitgestelde programmering dan zien we veel raakvlakken met de best bekeken reguliere programmering; "The Voice Of Holland", "Expeditie Robinson" en "Ik Hou Van Holland". Ook hier vult RTL de top. Toch zien we hier ook veel SBS-programmering staan zoals “Mentalist”, "Grey's Anatomy" en "Castle". De Publieke Omroep staat slechts eenmaal in de Top 20 met "De Zomer Voorbij".

 

Dan kijken we even naar de gemiddelde kijktijd. Als we kijken naar doelgroep 6+ dan zien we een lichte stijging, in oktober 2011 keken we gemiddeld 196,3 minuten per dag televisie versus 195,9 minuten in oktober 2010. Ook hier zien we een stijging van de gemiddelde kijktijd per dag bij RTL en een daling bij SBS en de Publieke Omroep. Deze laatste partij heeft nog wel altijd de langste gemiddelde kijktijd met 59,1 minuten per dag. RTL komt uit op 56,6 minuten en SBS sluit de rij met 30,4 minuten. Opvallend blijft de stijging van de gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 13-19 jaar. In 2011 kijken zij gemiddeld 4,9% langer TV dan in 2010 (jan-okt 2010 vs jan-okt 2011, 06:00-26:00 uur). Als we kijken naar de doelgroep 20-49 jaar dan zien we een lichte daling van 2,9% (jan-okt 2010 vs jan-okt 2011, 06:00-26:00 uur).

 

Eind oktober rapporteerde SPOT een stijging van de netto bestedingen op televisie van 7,4% tot een recordomzet van € 190 miljoen. Welke produktgroepen hebben het meest geadverteerd?

 

  1. Personenauto’s – 4860 GRP’s – SOV 4% (vorig jaar oktober 5031 GRP’s – daling van 3,4%)
  2. Verzorgende cosmetica – 3837 GRP’s – SOV 3,2% (vorig jaar oktober 3325 GRP’s – stijging van 15,4%)
  3. Levesmiddelenzaken – 3784 GRP’s – SOV 3,1% (vorig jaar oktober 4116 GRP’s – daling van 8,1%)
  4. Mobiele telecommunicatie – 3062 GRP’s – SOV 2,5% (vorig jaar oktober 1373 GRP’s – stijging van 123,1%)
  5. Verzekeringen en uitvaartverzorging – 2644 GRP’s – 2,2% (vorig jaar oktober 4610 GRP’s – daling van 42,7%)
  6. Speelgoed – 2531 GRP’s – 2,1% (vorig jaar oktober 2391 GRP’s – stijging van 5,9%)
  7. Bioscoopfilms – 2412 GRP’s – 2% (vorig jaar oktober 1914 GRP’s – stijging van 26%)
  8. Drogisterij en parfumeries – 2267 GRP’s – 1,9% (vorig jaar oktober 2685 GRP’s – daling van 15,6%)
  9. Internet sites – 2222 GRP’s – 1,8% (vorig jaar oktober 1430 GRP’s – stijging van 55,4%)
  10. Banken en financieringsmaatschappijen – 2204 GRP’s – 1,8% (vorig jaar oktober 3768 GRP’s – daling van 41,5%)

Maand Oktober 2010 en 2011 - tijdvak 06:00-26:00 uur – doelgroep 20-49 jaar - spotniveau

  

Kinderzenders als Nickelodeon, Disney en Zapp hebben reeds bergen aanvragen voor sinterklaas- en kerstcadeaus verwerkt en ook op de reguliere zenders zijn de eerste voortekenen van de feestmaand december zichtbaar. Koopt jij straks ook J'adore voor je partner? Leg jij die fantastische Canon camera onder de boom? Of ga jij je nu eindelijk verdiepen in je zorgverzekering en stap je over naar Ditzo? Het is bijna tijd om je verlanglijstje samen te stellen. De wintertijd loopt pas een aantal dagen en nu al zien we termen als "horrorwinter" en de "winter des doods" voorbij komen. Het KNMI gebruikt nog even geen noodtermen waardoor wij de komende maand gewoon zorgeloos thuis op de bank kunnen zitten om televisie te kijken. Wordt november de maand van SBS? Gaat de Publieke Omroep door het dak of komen we weer uit op een inmiddels standaard scenario waarin RTL eenzaam aan de top staat? We zien het volgende maand!

Weergaven: 280

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Startups] Jack Simons over Voor een Ander

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Jack Simons, initiator van Voor een Ander

[Interview] Hugo Schurink over de Media and Digital Predictions-studie van Kantar Millward Brown

De jaarlijkse Media and Digital Predictions studie van Kantar Millward Brown is weer gepubliceerd. De studie voorziet marketeers van de nieuwste inzichten op het gebied van media en digital marketing

[Interview] Marketingdirecteur Coca-Cola Nederland Jeroen Lampe over Fuze Tea

Coca-Cola introduceerde onlangs het ijstheemerk Fuze Tea op de Nederlandse markt. Het is de grootste merkintroductie sinds Coca-Cola Zero, tien jaar geleden. Toch bleef het nog gissen naar hoe de introductiecampagne wordt ingestoken. Wij vragen het Jeroen Lampe, marketingdirecteur van Coca-Cola Nederland

[Interview] Marieke ’t Hart, Hoofdredacteur van het Jaar 2017

Tijdens de afgelopen Mercur-uitreikingen in Amsterdam werd Marieke ’t Hart verkozen tot Hoofdredacteur van het Jaar. We spreken met het boegbeeld van VROUW over de verkiezing

[Interview] Isabelle Dacz: We aim for the moon

In het najaar van 2017 fuseren MEC en Maxus+Helder in een nieuw GroupM-bureau: Wavemaker. Samen met Managing Director Edward Knol zorgt CEO Isabelle Dacz voor de dagelijkse leiding

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Erwin Fisser: Red Bull beteugelen, 6 methodes die niet werken (en wat we wél moeten doen)

Op de gemiddeld meest deprimerende dag, de derde maandag van het jaar, hoorde, zag en las ik verschillende plekken over een oproep van kinderartsen tot het verbieden van energy drinks

[Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens

2018 is begonnen en het lijkt erop dat veel mediapartijen zich van hun beste kant willen laten zien. Vooral richting de consument

[Column] Isabelle Bolluyt: #generatiekloof

De smartphone van mijn dochter, de puberella, plingt zich een glasbreuk. Een snelle blik leerde mij waar de pling-tsunami door veroorzaakt werd: tags. Keiharde tags. Waar ik, van de brave Hyvesgeneratie, nog hele berichten deelde (bronnen, foto’s, updates) zie ik hier de nieuwe OhMyGod-generatie vooral alles taggen

[Column] Arno Peperkoorn: We moeten echt van Hoe Dan naar Doe Dan

We moeten de mensen snappen die kopen. Mensen doorgronden. Die mensen hebben kleur, zijn oud, jong, komen uit vele landen, hebben andere culturele achtergronden en religies

[Column] Frank Waals: Het vlaggenschip Trump is op ramkoers

Niet alleen de mensen die de media te woord staan, maar ook de media zelf liggen al een behoorlijke tijd onder vuur en een vergrootglas, met FOX News voorop. Al hoeven ze daar zelf niet eens veel moeite voor te doen

Badge

Bezig met laden...

© 2018   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden