Nederlands MediaNetwerk

De maand oktober 2011 zal niet alleen de geschiedenis ingaan als de maand waarin er een einde kwam aan het regime van Gadaffi of als de maand waarin de zeven miljardste wereldburger werd geboren. Het is ook de maand van RTL Nederland. De Gouden Televizier-Ring ging naar het RTL7-programma "Voetbal International" en in de vaste cast van "Ik Hou Van Holland" kreeg ieder een eigen prijs. Linda de Mol won de Zilveren Televizier-Ster bij de vrouwen en Jeroen van Koningsbrugge won diezelfde titel bij de mannen, daarnaast ontving Guus Meeuwis de Talent Award. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is was ook het resultaat van de zenders meer dan bijzonder goed te noemen. We kijken naar de marktaandelen:

 

De grootste zenders in oktober 2010:

01. RTL4 – 21,9% (vorig jaar oktober 21,5%) +2,1%

02. Nederland 1 - 12,4% (vorig jaar oktober 13,4%) -7,5%

03. RTL5 - 9,6% (vorig jaar oktober 8,7%) +9,5%

04. SBS6 - 9,4% (vorig jaar oktober 11,5%) -18,7%

05. Nederland 3 - 7,4% (vorig jaar oktober 7,8%) -6,1%

06. Veronica - 6,9% (vorig jaar oktober 6,2%) +11,4%

07. RTL7 - 5,8% (vorig jaar oktober 4,9%) +19,3%

08. NET5 - 5,1% (vorig jaar oktober 5,6%) -7,6%

09. Nederland 2 - 3,3% (vorig jaar oktober 3,5%) -5,5%

10. RTL8 - 2,2% (vorig jaar oktober 2,3%) -6,7%

11. Comedy Central - 1,5% (vorig jaar oktober 0,7%) +122,9%

12. Discovery Channel - 1,1% (vorig jaar oktober 0,9%) +22%

13. National Geographic Channel - 0,8% (vorig jaar oktober 0,8%) +3,5%

14. Eredivisie Live - 0,7% (vorig jaar oktober 0,8%) -4,9%

15. TLC - 0,6% (Animal Planet vorig jaar oktober 0,4%) +71,1%

16. MTV - 0,5% (vorig jaar oktober 0,4%) +4,2%

Maand Oktober 2011 - tijdvak 18:00-24:00 uur - doelgroep 20-49 jaar

 

RTL4 is met 21,9% marktaandeel veruit de grootste zender van oktober 2011. Dit komt met name door programma's als "The Voice Of Holland", "Ik Hou Van Holland", "Ushi & The Family" en "Obese". Drie van deze programma's worden gepresenteerd door Wendy van Dijk, je zult haast vermoeden dat ze iets met de programmadirecteur van RTL4 heeft. Ook RTL5 laat van zich horen en is de derde zender van Nederland. Op deze zender werd volop gekeken naar o.a. "Expeditie Robinson" en "So You Think You Can Dance". RTL7 laat tevens een mooie stijging zien en alleen RTL8 moet iets inleveren. Op totaalniveau heeft RTL Nederland in oktober 2011 een marktaandeel van maar liefst 39,5%.

 

De Publieke Omroep en SBS liggen dicht bij elkaar met respectievelijk een marktaandeel van 23% en 21,5%. Inderdaad, RTL4 is nog iets kleiner dan Nederland 1, 2 en 3 bij elkaar maar groter dan de zenders van SBS bij elkaar opgeteld. Bij de Publieke Omroep kunnen we "Studio Sport Eredivisie" en het "Journaal" van acht uur tot de successen rekenen. Bij SBS werd het voetbal op Veronica, het laatste seizoen van "Peter R. de Vries Misdaadverslaggever" en "Undercover In Nederland" goed bekeken. 

 

Bij de kleinere zenders zagen we mooie kijkdichtheden bij "South Park" op Comedy Central, "Test Your Brain" op National Geographic Channel en "South Beach Classics" op Discovery Channel. Als we kijken naar de best bekeken uitgestelde programmering dan zien we veel raakvlakken met de best bekeken reguliere programmering; "The Voice Of Holland", "Expeditie Robinson" en "Ik Hou Van Holland". Ook hier vult RTL de top. Toch zien we hier ook veel SBS-programmering staan zoals “Mentalist”, "Grey's Anatomy" en "Castle". De Publieke Omroep staat slechts eenmaal in de Top 20 met "De Zomer Voorbij".

 

Dan kijken we even naar de gemiddelde kijktijd. Als we kijken naar doelgroep 6+ dan zien we een lichte stijging, in oktober 2011 keken we gemiddeld 196,3 minuten per dag televisie versus 195,9 minuten in oktober 2010. Ook hier zien we een stijging van de gemiddelde kijktijd per dag bij RTL en een daling bij SBS en de Publieke Omroep. Deze laatste partij heeft nog wel altijd de langste gemiddelde kijktijd met 59,1 minuten per dag. RTL komt uit op 56,6 minuten en SBS sluit de rij met 30,4 minuten. Opvallend blijft de stijging van de gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 13-19 jaar. In 2011 kijken zij gemiddeld 4,9% langer TV dan in 2010 (jan-okt 2010 vs jan-okt 2011, 06:00-26:00 uur). Als we kijken naar de doelgroep 20-49 jaar dan zien we een lichte daling van 2,9% (jan-okt 2010 vs jan-okt 2011, 06:00-26:00 uur).

 

Eind oktober rapporteerde SPOT een stijging van de netto bestedingen op televisie van 7,4% tot een recordomzet van € 190 miljoen. Welke produktgroepen hebben het meest geadverteerd?

 

  1. Personenauto’s – 4860 GRP’s – SOV 4% (vorig jaar oktober 5031 GRP’s – daling van 3,4%)
  2. Verzorgende cosmetica – 3837 GRP’s – SOV 3,2% (vorig jaar oktober 3325 GRP’s – stijging van 15,4%)
  3. Levesmiddelenzaken – 3784 GRP’s – SOV 3,1% (vorig jaar oktober 4116 GRP’s – daling van 8,1%)
  4. Mobiele telecommunicatie – 3062 GRP’s – SOV 2,5% (vorig jaar oktober 1373 GRP’s – stijging van 123,1%)
  5. Verzekeringen en uitvaartverzorging – 2644 GRP’s – 2,2% (vorig jaar oktober 4610 GRP’s – daling van 42,7%)
  6. Speelgoed – 2531 GRP’s – 2,1% (vorig jaar oktober 2391 GRP’s – stijging van 5,9%)
  7. Bioscoopfilms – 2412 GRP’s – 2% (vorig jaar oktober 1914 GRP’s – stijging van 26%)
  8. Drogisterij en parfumeries – 2267 GRP’s – 1,9% (vorig jaar oktober 2685 GRP’s – daling van 15,6%)
  9. Internet sites – 2222 GRP’s – 1,8% (vorig jaar oktober 1430 GRP’s – stijging van 55,4%)
  10. Banken en financieringsmaatschappijen – 2204 GRP’s – 1,8% (vorig jaar oktober 3768 GRP’s – daling van 41,5%)

Maand Oktober 2010 en 2011 - tijdvak 06:00-26:00 uur – doelgroep 20-49 jaar - spotniveau

  

Kinderzenders als Nickelodeon, Disney en Zapp hebben reeds bergen aanvragen voor sinterklaas- en kerstcadeaus verwerkt en ook op de reguliere zenders zijn de eerste voortekenen van de feestmaand december zichtbaar. Koopt jij straks ook J'adore voor je partner? Leg jij die fantastische Canon camera onder de boom? Of ga jij je nu eindelijk verdiepen in je zorgverzekering en stap je over naar Ditzo? Het is bijna tijd om je verlanglijstje samen te stellen. De wintertijd loopt pas een aantal dagen en nu al zien we termen als "horrorwinter" en de "winter des doods" voorbij komen. Het KNMI gebruikt nog even geen noodtermen waardoor wij de komende maand gewoon zorgeloos thuis op de bank kunnen zitten om televisie te kijken. Wordt november de maand van SBS? Gaat de Publieke Omroep door het dak of komen we weer uit op een inmiddels standaard scenario waarin RTL eenzaam aan de top staat? We zien het volgende maand!

Weergaven: 256

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Forum: Hoe zullen mobile advertising en mobiele transacties zich ontwikkelen?

Joris van der Pol - 538Groep: "Zoals zo vaak, is het eerst de consument die een ontwikkeling oppakt en groot maakt. Het feit dat de penetratiegraad van mobiel momenteel nog gepaard gaat met lage mobile advertising bestedingen is wat ons betreft dus een momentopname, dit beeld gaat snel veranderen... lees verder

Mascha Driesen - Microsoft: "Vijf jaar geleden, stond mobile advertising nog in de kinderschoenen. Dit jaar is de verwachting dat de groei in mobile de 18 miljard dollar zal bereiken, en zelfs 27,9 miljard dollar in 2018... lees verder

Marc Stubbé - Sanoma: "Mobiel houdt ons allemaal bezig als consument. Wat is eigenlijk mobiel? We onderscheiden mobiel in smartphone en tablet, wat al twee verschillende platformen op zichzelf zijn... lees verder

 

Martijn Standaart - NRC Media: "We zien de laatste jaren dat mobile advertising achterblijft bij het gebruik van mobile. Belangrijk is wel welke definitie je neemt, is mobile alleen telefoon of ook tablet... lees verder

Jeroen Verkroost - Persgroep: "Ik zie zes trends. Maar eerst wat problemen: Hoewel 67 procent van de Nederlandse bevolking een mobiel heeft en 53 procent een tablet (GfK) is de belofte van mobiel nog altijd niet ingelost... lees verder

Allard Ruyl - BrandDeli: "Het zal altijd een combinatie zijn van factoren, snelheid (4G) / Schermgrote en Creatie. Het is zeker dat er alleen maar meer audiovisuele content geconsumeerd zal worden via mobiel, met de huidige snelheden is er commercieel steeds meer mogelijk met behoud van kwaliteit... lees verder

Guy Grimmelt - Exterion Media: "Mobiel of beter gezegd mobiel internet is voor ons medium een geweldige trend omdat de combinatie tussen Buitenreclame en Mobiel een sterke is... lees verder

Stephan van Furth - MediaTest: "Het komende jaar zetten steeds meer adverteerders in op mobile. Tot nu toe waren veel adverteerders nog niet volledig ‘mobile ready’ maar daarin vindt een omslag plaats... lees verder

Philip Kok - the valley: "Adverteerders moeten duidelijk een keuze maken voor het leveren van extra toegevoegde waarde en het plat kopen van views, en iets wat daar tussenin zit: relevantie bieden op het moment dat de consument daar om vraagt... lees verder

Hans Caspers - Semilo: "Mobiel maakt in sneltreinvaart de ontwikkeling door die desktop de eerste 15-20 jaar heeft doorgemaakt: waanzinnig snelle groei in de consumptie door consumenten maar zonder dat dat in pas loopt met de media-bestedingen. Je ziet de afgelopen twee jaren wel dat mobiel serieuzer wordt genomen door adverteerders en bureaus... lees verder

Ton Rozestraten - RTL: "Uit onze eigen cijfers en uit de rapportages van het IAB blijkt dat de bestedingen aan mobile advertising toenemen. Bovendien zien we dat steeds meer adverteerders mobiele websites maken... lees verder

Valentijn Bras - Scoupy: "Het grote probleem van de Smartphone is dat veel adverteerders, nog steeds, meer de nadruk leggen op het woordje "Phone" in plaats van op het woordje "Smart"... lees verder

Communicatienieuws

GfK: Completer beeld salespromoties na overname PCNData

Internationaal marktonderzoeksbureau GfK heeft de overname van PCNData afgerond. GfK breidt hiermee haar dienst-verlening uit en biedt nu ook de registraties van alle salespromotie-uitingen binnen food, drug, liquor, DiY, zelfbedieningsgroothandel en foodservice als extra dienst aan. Deze gegevens zijn een waardevolle aanvulling op de bestaande consumenteninformatie van GfK. Door...

SNS Bank maakt Mobiel Bankieren app vakantieklaar

Klanten van SNS Bank kunnen vanaf vandaag zelf veilig en snel regelen dat hun betaalpas kan worden gebruikt voor pinnen buiten Europa. SNS Bank voegt namelijk een nieuwe functie toe aan SNS Mobiel Bankieren, zodat met tablet of telefoon Pinnen Buiten Europa zelf kan worden aangezet. Pinnen is dan direct mogelijk, ook als het om een vakantieland buiten Europa gaat. Thuis of op weg naar huis kan de...

DTG: MKB bedrijven missen online kansen door verouderde websites

MKB bedrijven missen kansen in het vinden van nieuwe klanten, doordat de websites van deze bedrijven zijn verouderd en onvoldoende scoren op vindbaarheid. Dat blijkt uit de MKB Online Monitor, een halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van DTG onder ruim 1.000 ondernemers in het MKB.

Uit dit onderzoek blijkt dat...

Elma Multimedia: moneyCounts nu op iPad

Vandaag lanceert Elma Multimedia de eerste iPad-versie van het accountantsmagazine moneyCounts. De app wordt door Elma Multimedia in eigen beheer ontwikkeld en biedt de accountant interactieve achtergrond, opinie en inspiratie voor de moderne accountant.

De eerste nieuwe iPad-versie van moneyCounts is geen platte vertaling van het bestaande magazine, maar een digitale verrijking...

Internetprovider Solcon komt met vernieuwd InternetFilter

Internetprovider Solcon komt met een volledig vernieuwde filterdienst tegen ongewenste internetpagina’s. Solcon was in 1999 de eerste provider in Nederland dat een internetfilter op de markt bracht. Nieuw aan de dienst zijn onder meer mogelijkheden voor de hoofdgebruiker om persoonlijke profielen aan te maken en een tijdslot in te stellen.

,,De gebruiker kan nu geheel zelf bepalen...

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Femke Marcar - Aziatische concurrentie voor Whatsapp

In Azië woedt er een ware strijd om dominantie op de mobile messengers markt. Waar we in Europa vooral WeChat gebruiken, zijn hier ook vooral lokale varianten

Lees meer...

[Commercial Review] Marcel Hellemons: New York Pizza, Optimel en Maag Lever Darm Stichting

De commercial review is deze week een bijzondere. Graag presenteer ik u namelijk een drietal opvallende gangen. Het voorafje laten we even zitten, we duiken meteen in het hoofdgerecht!

 

New York

Lees meer...

Jon Visbeen - Formule 1 met brommergeluid

Om de geluidsoverlast terug te dringen brengen autofabrikanten sinds jaar en dag wijzigingen aan aan vooral de motoren. Met de komst van de elektrisch aangedreven auto’s wordt

Lees meer...

Wim Danhof: Klein wordt het nieuwe groot voor uitgevers

Klein wordt het nieuwe groot voor uitgevers die hun content slim kunnen koppelen aan informatiebehoeften binnen niches in zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt. Zoveel is duidelijk na publicatie van een

Lees meer...

Rutger Mackenbach - Scoren in de rust

  Al eerder schreef ik dat de mediawereld het WK aangrijpt als reden om adverteerders te overtuigen om meer te spenderen. En met nog maar een paar

Lees meer...


Badge

Bezig met laden...

© 2014   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden