Nederlands MediaNetwerk

De maand september is, na een voorzichtige start in augustus, de maand waarin het najaar écht losbarst. Bij de Publieke Omroep zagen we de nieuwe dramaserie “Overspel”, konden we thuis meespelen met de dagelijkse quiz “Licht Uit, Spot Aan!” en konden we na 20 jaar eindelijk weer kijken naar “Fort Boyard”. RTL stuurde Patricia Paay, Tatjana en Patty Brard het land door in “Diva’s Draaien Door”, stuurde acht rappers/slachtoffers naar LA in “Holland In Da Hood” en kwam met opvolgers van “Expeditie Robinson”, “Ik Hou Van Holland” en natuurlijk “The Voice Of Holland”. Concurrent SBS serveerde de kijker vooral nieuwe seizoenen van bestaande programma’s als “Het Blok”, “Hart In Aktie” en “De Smaakpolitie”. Welke zenders zijn het nieuwe seizoen het sterkst begonnen?

 

De grootste zenders van september 2011:

01.   RTL4 – 19,7% (vorig jaar september 18%) +9,7%

02.   Nederland 1 – 12,4% (vorig jaar september 13,8%) -10,2%

03.   SBS6 – 9,8% (vorig jaar september 11,5%) -14,3%

04.   RTL5 – 9,6% (vorig jaar september 10,1%) -4%

05.   Nederland 3 – 8,4% (vorig jaar september 8,7%) -3,9%

06.   Veronica – 7,1% (vorig jaar september 6,5%) +9,2%

07.   RTL7 – 5,7% (vorig jaar september 5,3%) +7,2%

08.   NET5 – 5,4% (vorig jaar september 5,9%) -7,7%

09.   Nederland 2 – 3,3% (vorig jaar september 3,4%) -1,5%

10.   RTL8 – 2,3% (vorig jaar september 2,4%) -1,6%

11.   Comedy Central – 1,5% (vorig jaar september 0,8%) +101%

12.   National Geographic Channel – 1% (vorig jaar september 0,7%) +43,3%

13.   Discovery Channel – 1% (vorig jaar september 0,9%) +10%

14.   TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)

15.   Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar september 0,2%) +208%

16.   MTV – 0,5% (vorig jaar september 0,6%) -17,8%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft groeien en is overduidelijk marktleider. SBS6 wordt op de hielen gezeten door RTL5 die ondanks “So You Think You Can Dance”, “Expeditie Robinson” en “Holland In Da Hood” toch marktaandeel verliest. Vorig jaar waren het vooral de Oh Oh Cherso vrienden die zorgden voor groot succes. Veronica heeft mede dankzij het voetbal een stijging laten zien en ook RTL7 stijgt verder. Opvallend is het marktaandeel van National Geographic Channel dat net iets hoger is dan het marktaandeel van Discovery Channel. Dit komt vooral door de 9/11 programmering die erg goed werd bekeken op National Geographic Channel. De uitdaging is nu om deze kijkers vast te houden aan de zender. Eredivisie Live blijft zich sterk ontwikkelen en is met een stijging van 208% de grootste stijger ten opzichte van september vorig jaar.

 

Als we kijken naar de marktaandelen per weekdag dan zien we RTL op alle dagen winnen. De donderdag is sterk vanwege “Diva’s Draaien Door” op RTL4 en “Expeditie Robinson” en “Holland In Da Hood” op RTL5. In september zijn er slechts twee uitzendingen van “The Voice Of Holland” op RTL4 geweest, deze zorgen direct voor een buitengewoon sterk marktaandeel op de vrijdag. Dit komt ook door “Holland’s Got Talent” en “Hotter Than My Daughter”. Vooral op zondag is het marktleiderschap van RTL opvallend aangezien dit een traditioneel lastige weekdag is voor RTL. Dit resultaat is met name sterk door “So You Think You Can Dance” op RTL5.

Als laatste kijken we naar de gerealiseerde marktaandelen year to date versus de doelstellingen voor geheel 2011. Net als bij voorgaande updates zien we alleen RTL met een positief resultaat. Zowel STER als SBS lukt het niet om de achterstand in te halen.

 

STER (25-54 jaar) - Doelstelling 28,5% - Realisatie YTD 26,9%

RTL (20-49 jaar) - Doelstelling 33,5% - Realisatie YTD 34,4%

SBS (20-49 jaar) - Doelstelling 26% - Realisatie YTD 23,3%

 

De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar (tijdvak 02:00-26:00 uur) kwam in september 2011 uit op 165,4 minuten per dag, een daling van 3% ten opzichte van de 170,5 minuten in september 2010. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we echter een stijging van 0,3% van de 181,3 minuten in september 2010 naar de 181,9 minuten in september 2011 (tijdvak 02:00-26:00 uur). 

Inmiddels zijn we begonnen aan het laatste kwartaal van 2011. Met pas het begin van “The Voice Of Holland”, “Ik Hou Van Holland”, “Obese” en “Dit Was Het Nieuws” lijkt ook de winst in oktober naar RTL te gaan. Rest ons de vraag; waar blijft John de Mol met zijn SBS-programmering?

Weergaven: 105

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Harm Jan Wieringa over mediaplatform MediaVinden

Er is een nieuw mediaplatform van start gegaan dat het leven makkelijker maakt voor uitgevers en adverteerders. Wij spreken de oprichter Harm Jan Wieringa over het online platform MediaVinden.

[Interview] Erik Wiese over de herpositionering van Blauw Gras en de Malibu zomercampagne

Creatief digitaal bureau Blauw Gras koos dit jaar voor een herpositionering. Ook lanceerde het Amsterdamse bureau vorige week een campagne voor Malibu. Wij spreken Erik Wiese, Mede-oprichter & Creative Director van Blauw Gras.

[Interview] Lode Schaeffer over Cannes

Nederlands MediaNetwerk en MarketingTribune zijn in Cannes en trekken samen op. Peter van Woensel Kooy spreekt Lode Schaeffer, Creative Director en eigenaar van Indie.

[Interview] Linda Boks over data en creativiteit

Linda Boks is CEO van ZenithOptimedia. Zij is naar Cannes gekomen om zich te verdiepen in hoe data kunnen worden aangewend voor creativiteit.

[Interview] Kyra Roest over haar benoeming tot Vice President IAA Europe

Nederlands MediaNetwerk is in Cannes. Wij spreken Kyra Roest, eigenaar van /um'ge:bun/. Zij is benoemd tot Vice President IAA Europe.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Raymond de Jong: Media Park Jaarcongres: Aanpassen aan wetten van nieuwe platforms

Wil je aansluiting met jouw doelgroep niet verliezen en (snel) bereik opbouwen, dan kun je niet meer om de bestaande sociale media als Facebook of Instragram heen. Er is geen weg meer terug. Dit maakt het Media Park Jaarcongres van 23 juni jl. wel duidelijk.

[Column] Vincent Andriessen: 5 tips om een killer videoformat te bedenken

Een killerformat. Maar waarom eigenlijk? En hoe verzin je zoiets? Met deze 5 tips lukt het jou ook!

[Column] Taco Rijssemus: Vijf misverstanden over televisie maken in de digitale wereld

"Digitaal is geen specialisme of aparte afdeling – Digitaal is de wereld waarin we opereren, digitaal is het nieuwe normaal." Dit is een samenvatting van zijn presentatie vandaag op het Mediapark jaarcongres.

[Column] Joost van Liemt: De spruitjeslucht van Klaverblad

Tot mijn schrik zag ik gisteren weer een commercial van Klaverblad. Nou ja schrik, eerder afkeer. En ik was toch echt een groot fan van de eerdere commercials: grappig, puntig en sterk positionerend.

[Column] Bob Goulooze: Facebook Democratie

Electronic democracy of een Facebook Partij; het zijn de mogelijkheden om tot echte democratie te komen. In weerwil van Van Rossems stelling.

Badge

Bezig met laden...

© 2016   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden