Nederlands MediaNetwerk

De maand september is, na een voorzichtige start in augustus, de maand waarin het najaar écht losbarst. Bij de Publieke Omroep zagen we de nieuwe dramaserie “Overspel”, konden we thuis meespelen met de dagelijkse quiz “Licht Uit, Spot Aan!” en konden we na 20 jaar eindelijk weer kijken naar “Fort Boyard”. RTL stuurde Patricia Paay, Tatjana en Patty Brard het land door in “Diva’s Draaien Door”, stuurde acht rappers/slachtoffers naar LA in “Holland In Da Hood” en kwam met opvolgers van “Expeditie Robinson”, “Ik Hou Van Holland” en natuurlijk “The Voice Of Holland”. Concurrent SBS serveerde de kijker vooral nieuwe seizoenen van bestaande programma’s als “Het Blok”, “Hart In Aktie” en “De Smaakpolitie”. Welke zenders zijn het nieuwe seizoen het sterkst begonnen?

 

De grootste zenders van september 2011:

01.   RTL4 – 19,7% (vorig jaar september 18%) +9,7%

02.   Nederland 1 – 12,4% (vorig jaar september 13,8%) -10,2%

03.   SBS6 – 9,8% (vorig jaar september 11,5%) -14,3%

04.   RTL5 – 9,6% (vorig jaar september 10,1%) -4%

05.   Nederland 3 – 8,4% (vorig jaar september 8,7%) -3,9%

06.   Veronica – 7,1% (vorig jaar september 6,5%) +9,2%

07.   RTL7 – 5,7% (vorig jaar september 5,3%) +7,2%

08.   NET5 – 5,4% (vorig jaar september 5,9%) -7,7%

09.   Nederland 2 – 3,3% (vorig jaar september 3,4%) -1,5%

10.   RTL8 – 2,3% (vorig jaar september 2,4%) -1,6%

11.   Comedy Central – 1,5% (vorig jaar september 0,8%) +101%

12.   National Geographic Channel – 1% (vorig jaar september 0,7%) +43,3%

13.   Discovery Channel – 1% (vorig jaar september 0,9%) +10%

14.   TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)

15.   Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar september 0,2%) +208%

16.   MTV – 0,5% (vorig jaar september 0,6%) -17,8%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft groeien en is overduidelijk marktleider. SBS6 wordt op de hielen gezeten door RTL5 die ondanks “So You Think You Can Dance”, “Expeditie Robinson” en “Holland In Da Hood” toch marktaandeel verliest. Vorig jaar waren het vooral de Oh Oh Cherso vrienden die zorgden voor groot succes. Veronica heeft mede dankzij het voetbal een stijging laten zien en ook RTL7 stijgt verder. Opvallend is het marktaandeel van National Geographic Channel dat net iets hoger is dan het marktaandeel van Discovery Channel. Dit komt vooral door de 9/11 programmering die erg goed werd bekeken op National Geographic Channel. De uitdaging is nu om deze kijkers vast te houden aan de zender. Eredivisie Live blijft zich sterk ontwikkelen en is met een stijging van 208% de grootste stijger ten opzichte van september vorig jaar.

 

Als we kijken naar de marktaandelen per weekdag dan zien we RTL op alle dagen winnen. De donderdag is sterk vanwege “Diva’s Draaien Door” op RTL4 en “Expeditie Robinson” en “Holland In Da Hood” op RTL5. In september zijn er slechts twee uitzendingen van “The Voice Of Holland” op RTL4 geweest, deze zorgen direct voor een buitengewoon sterk marktaandeel op de vrijdag. Dit komt ook door “Holland’s Got Talent” en “Hotter Than My Daughter”. Vooral op zondag is het marktleiderschap van RTL opvallend aangezien dit een traditioneel lastige weekdag is voor RTL. Dit resultaat is met name sterk door “So You Think You Can Dance” op RTL5.

Als laatste kijken we naar de gerealiseerde marktaandelen year to date versus de doelstellingen voor geheel 2011. Net als bij voorgaande updates zien we alleen RTL met een positief resultaat. Zowel STER als SBS lukt het niet om de achterstand in te halen.

 

STER (25-54 jaar) - Doelstelling 28,5% - Realisatie YTD 26,9%

RTL (20-49 jaar) - Doelstelling 33,5% - Realisatie YTD 34,4%

SBS (20-49 jaar) - Doelstelling 26% - Realisatie YTD 23,3%

 

De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar (tijdvak 02:00-26:00 uur) kwam in september 2011 uit op 165,4 minuten per dag, een daling van 3% ten opzichte van de 170,5 minuten in september 2010. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we echter een stijging van 0,3% van de 181,3 minuten in september 2010 naar de 181,9 minuten in september 2011 (tijdvak 02:00-26:00 uur). 

Inmiddels zijn we begonnen aan het laatste kwartaal van 2011. Met pas het begin van “The Voice Of Holland”, “Ik Hou Van Holland”, “Obese” en “Dit Was Het Nieuws” lijkt ook de winst in oktober naar RTL te gaan. Rest ons de vraag; waar blijft John de Mol met zijn SBS-programmering?

Weergaven: 107

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Bert Groothand over Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing staat weer voor de deur. De toverwoorden content marketing zijn weer gevallen. Is dat de panacee voor alle (communicatie)kwalen?

[Interview] Justin Sandee over de videostrategie van Sanoma|SBS

Video heeft de toekomst, zo stelde Manager Digital Strategy Justin Sandee op het Digital Marketing Live-event. Ik spreek hem over de plannen die hij heeft met Sanoma|SBS

[Interview] Robert Hagendoorn over zijn overstap van Etcetera naar MediaScience 

Robert Hagendoorn, voormalig partner en creative director van onder meer Red Urban en Etcetera, is aangesteld als Director Strategy & Concept van MediaScience. Wij spreken hem.

[Interview] Suzan Schouten over Tina-dag

Tina-dag, het grootste meidenfeest van Nederland, bestaat dit jaar 25 jaar. Wij spreken Suzan Schouten, Domain Director Kids/Teens bij Sanoma | SBS.

[Interview] Peter Stadhouders over de nieuwe koers van het NUV

Het Nederlands Uitgeversverbond bestaat dit jaar 20 jaar. Vorige jaar is het NUV gestart met een herpositionering. Wij spreken directeur Peter Stadhouders.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Samsung, Nike, Procter & Gamble

De Olympische Spelen. Er is geen enkel ander moment waarop de aandacht van de wereld samenkomt op één plek en waar de verhalen over winst en verlies voor het oprapen liggen

[Column] Anne-Marie Ketelaar: Effectief tv-campagnes inkopen

Bereik is maar één deel van de puzzel. Het zegt alleen iets over bij hoeveel mensen en met welke frequentie jij jouw boodschap onder de aandacht hebt gebracht

[Column] Remco Klöters: Het hof over vluchtelingen, homo’s en testikels

Interviews met vluchtelingen zijn schaars, alleen al omdat het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) journalisten uitsluitend op afspraak toegang biedt. Een PowNews-journaliste komt toch binnen en interviewt een Syrische vluchteling onder het mom van een schoolopdracht.

[Column] Ruud van der Zee: De momentconsument

Consumenten worden steeds minder voorspelbaar en veranderen zo maar van het ene op het andere moment van voorkeuren en gedrag

[Column] Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel

Nu het voetbalseizoen is begonnen, is het wachten op de eerste ontslagen trainer, wat meestal niet zo heel lang duurt

Badge

Bezig met laden...

© 2016   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden