Nederlands MediaNetwerk

De maand september is, na een voorzichtige start in augustus, de maand waarin het najaar écht losbarst. Bij de Publieke Omroep zagen we de nieuwe dramaserie “Overspel”, konden we thuis meespelen met de dagelijkse quiz “Licht Uit, Spot Aan!” en konden we na 20 jaar eindelijk weer kijken naar “Fort Boyard”. RTL stuurde Patricia Paay, Tatjana en Patty Brard het land door in “Diva’s Draaien Door”, stuurde acht rappers/slachtoffers naar LA in “Holland In Da Hood” en kwam met opvolgers van “Expeditie Robinson”, “Ik Hou Van Holland” en natuurlijk “The Voice Of Holland”. Concurrent SBS serveerde de kijker vooral nieuwe seizoenen van bestaande programma’s als “Het Blok”, “Hart In Aktie” en “De Smaakpolitie”. Welke zenders zijn het nieuwe seizoen het sterkst begonnen?

 

De grootste zenders van september 2011:

01.   RTL4 – 19,7% (vorig jaar september 18%) +9,7%

02.   Nederland 1 – 12,4% (vorig jaar september 13,8%) -10,2%

03.   SBS6 – 9,8% (vorig jaar september 11,5%) -14,3%

04.   RTL5 – 9,6% (vorig jaar september 10,1%) -4%

05.   Nederland 3 – 8,4% (vorig jaar september 8,7%) -3,9%

06.   Veronica – 7,1% (vorig jaar september 6,5%) +9,2%

07.   RTL7 – 5,7% (vorig jaar september 5,3%) +7,2%

08.   NET5 – 5,4% (vorig jaar september 5,9%) -7,7%

09.   Nederland 2 – 3,3% (vorig jaar september 3,4%) -1,5%

10.   RTL8 – 2,3% (vorig jaar september 2,4%) -1,6%

11.   Comedy Central – 1,5% (vorig jaar september 0,8%) +101%

12.   National Geographic Channel – 1% (vorig jaar september 0,7%) +43,3%

13.   Discovery Channel – 1% (vorig jaar september 0,9%) +10%

14.   TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)

15.   Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar september 0,2%) +208%

16.   MTV – 0,5% (vorig jaar september 0,6%) -17,8%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft groeien en is overduidelijk marktleider. SBS6 wordt op de hielen gezeten door RTL5 die ondanks “So You Think You Can Dance”, “Expeditie Robinson” en “Holland In Da Hood” toch marktaandeel verliest. Vorig jaar waren het vooral de Oh Oh Cherso vrienden die zorgden voor groot succes. Veronica heeft mede dankzij het voetbal een stijging laten zien en ook RTL7 stijgt verder. Opvallend is het marktaandeel van National Geographic Channel dat net iets hoger is dan het marktaandeel van Discovery Channel. Dit komt vooral door de 9/11 programmering die erg goed werd bekeken op National Geographic Channel. De uitdaging is nu om deze kijkers vast te houden aan de zender. Eredivisie Live blijft zich sterk ontwikkelen en is met een stijging van 208% de grootste stijger ten opzichte van september vorig jaar.

 

Als we kijken naar de marktaandelen per weekdag dan zien we RTL op alle dagen winnen. De donderdag is sterk vanwege “Diva’s Draaien Door” op RTL4 en “Expeditie Robinson” en “Holland In Da Hood” op RTL5. In september zijn er slechts twee uitzendingen van “The Voice Of Holland” op RTL4 geweest, deze zorgen direct voor een buitengewoon sterk marktaandeel op de vrijdag. Dit komt ook door “Holland’s Got Talent” en “Hotter Than My Daughter”. Vooral op zondag is het marktleiderschap van RTL opvallend aangezien dit een traditioneel lastige weekdag is voor RTL. Dit resultaat is met name sterk door “So You Think You Can Dance” op RTL5.

Als laatste kijken we naar de gerealiseerde marktaandelen year to date versus de doelstellingen voor geheel 2011. Net als bij voorgaande updates zien we alleen RTL met een positief resultaat. Zowel STER als SBS lukt het niet om de achterstand in te halen.

 

STER (25-54 jaar) - Doelstelling 28,5% - Realisatie YTD 26,9%

RTL (20-49 jaar) - Doelstelling 33,5% - Realisatie YTD 34,4%

SBS (20-49 jaar) - Doelstelling 26% - Realisatie YTD 23,3%

 

De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar (tijdvak 02:00-26:00 uur) kwam in september 2011 uit op 165,4 minuten per dag, een daling van 3% ten opzichte van de 170,5 minuten in september 2010. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we echter een stijging van 0,3% van de 181,3 minuten in september 2010 naar de 181,9 minuten in september 2011 (tijdvak 02:00-26:00 uur). 

Inmiddels zijn we begonnen aan het laatste kwartaal van 2011. Met pas het begin van “The Voice Of Holland”, “Ik Hou Van Holland”, “Obese” en “Dit Was Het Nieuws” lijkt ook de winst in oktober naar RTL te gaan. Rest ons de vraag; waar blijft John de Mol met zijn SBS-programmering?

Weergaven: 101

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

[Forum] Digitalisering buitenreclame

BasVanDenHoogen-Posterscope
Bas van den Hoogen
 – Posterscope
: “Dit is niet zo 123 te beantwoorden want dit is een hele brede vraag en wel wat gecompliceerder dan het hebben over afrekenen op basis van CPM tarieven... lees verder

180-GuyGrimmelt-ExterionMedia

Guy GrimmeltExterion Media: “In Nederland is er mijns inziens geen enkele dynamiek op DOOH en voorlopig is dat ook nog niet vreemd omdat de locaties er niet zijn, het verdienmodel lastig blijkt en de markt dus nog onvoldoende volwassen is... lees verder

OlivierSlot-Centercom

Olivier Slot –  Centercom:  “De digitalisering in Outdoor biedt adverteerders een compleet scala aan nieuwe mogelijkheden.  De bewegende beelden van in HD opgemaakte animatie en video, zijn zo opvallend dat passanten hun blik onmogelijk hieraan kunnen ontrekken... lees verder

Radjen van Wilsem - CS Digital Media

Radjen van WilsemCS Digital Media: “Inzet op een enkel media type is inmiddels minder effectief om consumenten te bereiken, doordat het mediagebruik van de consument steeds meer, vaker en sneller veranderd. Hierdoor ontstaat bij de adverteerder de behoefte om het budget gerichter in te kunnen zetten... lees verder


Communicatienieuws

[Interview] Lodewijk Varossieau over de campagne van SuperRebel en Yuki

Yuki is de nieuwste klant van reclamebureau SuperRebel. Wij spreken Lodewijk Varossieau, CEO van SuperRebel.com.

[Interview] Neil Persoon over Locals United en de lancering van Social Shopping

We spreken de oprichter van het online verkoop platform Locals United, Neil Persoon, over de lancering van Social Shopping.

[Interview] Robert Bernink over Q-music

Robert Bernink heeft Menno Koningsberger opgevolgd als algemeen directeur van Q-music. Wij spreken hem.

[Interview] Inge Fraters over de vernieuwde KIJK

Het populairwetenschappelijke magazine KIJK is vernieuwd. Met ingang van editie 7/2015 is het blad meer toegankelijk en eigentijds. We spreken Inge Fraters, hoofdredacteur van KIJK.

[Interview] Erik van Gruijthuijsen over de vernieuwing van de regionale bladen van de Persgroep

De 7 regionale kranten van Wegener, sinds kort eigendom van de Persgroep, zijn onlangs vernieuwd. Wij spreken Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek van Persgroep Nederland.

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Lodewijk van der Peet: Een nieuwe traditie?

Al meer dan 40 jaar geven David Milne en Marco Wempe iedere dinsdag, om 9.00 uur precies, elkaar een hand op hole één van de golfbaan in Purmerend. Ze zwerven dan zo’n 3 tot 4 uur over 18 holes zonder een woord te zeggen.

[Column] Jos Wolsing: Online advertising industrie vraagt om ad blockers en overheidsregulering

[Column] Jos Wolsing: Online advertising industrie vraagt om ad blockers en overheidsregulering

[Column] Remco Vroom: Nike trapt af met een Virtual Reality commercial op Youtube

Dat Nike altijd voorop wil lopen in alles wat zij doen zit waarschijnlijk in hun merk DNA. Ook met de nieuwe campagne voor hun Nike Hypervenom II voetbalschoen kijken ze niet alleen

[Column] Raymond de Jong: Hoe lineair TV kijken ook toekomstbestendig blijft?

De wereld van televisie maakt een grote verandering door. Dat is maar goed ook, want lineair tv kijken doen steeds minder mensen. En daarmee staat ook de tv-reclame onder druk. Een hele generatie groeit op zonder het kijken naar tv.

[Column] Erwin van den Brink: Het Grote Verhaal

Als je in 2008 een brandbrief schrijft en in 2015 weer eentje waar hetzelfde in staat, dan doe je iets niet goed. De hoofdredacteuren en andere prominente vertegenwoordigers van de gedrukte media schrijven in een brief aan staatssecretaris Dekker van Onderwijs Cultuur en Wetenschap

Badge

Bezig met laden...

© 2015   Gemaakt door Bas Vlugt.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden