Nederlands MediaNetwerk

De maand september is, na een voorzichtige start in augustus, de maand waarin het najaar écht losbarst. Bij de Publieke Omroep zagen we de nieuwe dramaserie “Overspel”, konden we thuis meespelen met de dagelijkse quiz “Licht Uit, Spot Aan!” en konden we na 20 jaar eindelijk weer kijken naar “Fort Boyard”. RTL stuurde Patricia Paay, Tatjana en Patty Brard het land door in “Diva’s Draaien Door”, stuurde acht rappers/slachtoffers naar LA in “Holland In Da Hood” en kwam met opvolgers van “Expeditie Robinson”, “Ik Hou Van Holland” en natuurlijk “The Voice Of Holland”. Concurrent SBS serveerde de kijker vooral nieuwe seizoenen van bestaande programma’s als “Het Blok”, “Hart In Aktie” en “De Smaakpolitie”. Welke zenders zijn het nieuwe seizoen het sterkst begonnen?

 

De grootste zenders van september 2011:

01.   RTL4 – 19,7% (vorig jaar september 18%) +9,7%

02.   Nederland 1 – 12,4% (vorig jaar september 13,8%) -10,2%

03.   SBS6 – 9,8% (vorig jaar september 11,5%) -14,3%

04.   RTL5 – 9,6% (vorig jaar september 10,1%) -4%

05.   Nederland 3 – 8,4% (vorig jaar september 8,7%) -3,9%

06.   Veronica – 7,1% (vorig jaar september 6,5%) +9,2%

07.   RTL7 – 5,7% (vorig jaar september 5,3%) +7,2%

08.   NET5 – 5,4% (vorig jaar september 5,9%) -7,7%

09.   Nederland 2 – 3,3% (vorig jaar september 3,4%) -1,5%

10.   RTL8 – 2,3% (vorig jaar september 2,4%) -1,6%

11.   Comedy Central – 1,5% (vorig jaar september 0,8%) +101%

12.   National Geographic Channel – 1% (vorig jaar september 0,7%) +43,3%

13.   Discovery Channel – 1% (vorig jaar september 0,9%) +10%

14.   TLC – 0,7% (vorig jaar nog niet te zien)

15.   Eredivisie Live – 0,6% (vorig jaar september 0,2%) +208%

16.   MTV – 0,5% (vorig jaar september 0,6%) -17,8%

(doelgroep 20-49 jaar, tijdvak 18:00-24:00 uur)

 

RTL4 blijft groeien en is overduidelijk marktleider. SBS6 wordt op de hielen gezeten door RTL5 die ondanks “So You Think You Can Dance”, “Expeditie Robinson” en “Holland In Da Hood” toch marktaandeel verliest. Vorig jaar waren het vooral de Oh Oh Cherso vrienden die zorgden voor groot succes. Veronica heeft mede dankzij het voetbal een stijging laten zien en ook RTL7 stijgt verder. Opvallend is het marktaandeel van National Geographic Channel dat net iets hoger is dan het marktaandeel van Discovery Channel. Dit komt vooral door de 9/11 programmering die erg goed werd bekeken op National Geographic Channel. De uitdaging is nu om deze kijkers vast te houden aan de zender. Eredivisie Live blijft zich sterk ontwikkelen en is met een stijging van 208% de grootste stijger ten opzichte van september vorig jaar.

 

Als we kijken naar de marktaandelen per weekdag dan zien we RTL op alle dagen winnen. De donderdag is sterk vanwege “Diva’s Draaien Door” op RTL4 en “Expeditie Robinson” en “Holland In Da Hood” op RTL5. In september zijn er slechts twee uitzendingen van “The Voice Of Holland” op RTL4 geweest, deze zorgen direct voor een buitengewoon sterk marktaandeel op de vrijdag. Dit komt ook door “Holland’s Got Talent” en “Hotter Than My Daughter”. Vooral op zondag is het marktleiderschap van RTL opvallend aangezien dit een traditioneel lastige weekdag is voor RTL. Dit resultaat is met name sterk door “So You Think You Can Dance” op RTL5.

Als laatste kijken we naar de gerealiseerde marktaandelen year to date versus de doelstellingen voor geheel 2011. Net als bij voorgaande updates zien we alleen RTL met een positief resultaat. Zowel STER als SBS lukt het niet om de achterstand in te halen.

 

STER (25-54 jaar) - Doelstelling 28,5% - Realisatie YTD 26,9%

RTL (20-49 jaar) - Doelstelling 33,5% - Realisatie YTD 34,4%

SBS (20-49 jaar) - Doelstelling 26% - Realisatie YTD 23,3%

 

De gemiddelde kijktijd binnen de doelgroep 20-49 jaar (tijdvak 02:00-26:00 uur) kwam in september 2011 uit op 165,4 minuten per dag, een daling van 3% ten opzichte van de 170,5 minuten in september 2010. Als we kijken naar de doelgroep 6+ dan zien we echter een stijging van 0,3% van de 181,3 minuten in september 2010 naar de 181,9 minuten in september 2011 (tijdvak 02:00-26:00 uur). 

Inmiddels zijn we begonnen aan het laatste kwartaal van 2011. Met pas het begin van “The Voice Of Holland”, “Ik Hou Van Holland”, “Obese” en “Dit Was Het Nieuws” lijkt ook de winst in oktober naar RTL te gaan. Rest ons de vraag; waar blijft John de Mol met zijn SBS-programmering?

Weergaven: 114

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Heidi Baltzer over de Amsterdamse creatieve industrie

Ambassadors stelt Heidi Baltzer aan als Managing Director van de onlangs geopende tweede vestiging. De Canadese producer neemt jarenlange ervaring mee uit onder andere New York. We spreken haar over werken aan de grachten, Amsterdam vs. de wereld en haar plannen met de creatieve productiestudio

[Interview] Patrick van Hooy over Value Zipper

Patrick van Hooy is oprichter, eigenaar en comercial director van Value Zipper. Eerder had hij verschillende posities in sales bij TMG, Sanoma en De Persgroep.

[Interview] Peter Haug over de overstap van BMW naar 180 Kingsday

Na meer dan 30 jaar neemt BMW Nederland afscheid van J. Walter Thompson Amsterdam en gaat verder met 180 Kingsday, een fusie van 180 Amsterdam en Kingsday. We spreken met marketingdirecteur van BMW Peter Haug over de afgelopen pitch en de toekomst van het automerk

[Interview] Annemieke van Baal over het maken van een culinair jubileumboek

Tweesterrenrestaurant Aan de Poel bestaat 10 jaar. Om dit te vieren benaderden ze creatief bureau Vandenberg voor het maken van onder andere een luxe jubileumboek. We spreken met Annemieke van Baal, verantwoordelijk voor brand strategy en marketing bij Vandenberg

[Interview] Shula Rijxman over de maatschappelijke waarde van de NPO

De Nederlandse Publieke Omroep maakte onlangs een rapportage openbaar waarin het dieper ingaat op hun maatschappelijke belang. We spreken met voorzitter Shula Rijxman over de aanleiding van het rapport, de huidige overheidsregels en de toekomst

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Roupert Muller: Doorvragen

Tijdens de race was er een mega-incident tussen Vettel en Hamilton. Vettel reed (bewust) in op de auto van Hamilton. Na de race willen wij als publiek uiteraard weten hoe de beide kemphanen over de situatie denken. Het blijkt echter dat pitreporter Plooij geen vraag over het incident mag stellen aan Hamilton

[Column] Frank Waals: Wij van de media hebben spijt

De media zijn weer in de media, je leest het overal. Mensen klagen over de hitte op Twitter, de ergernis over de indeling van de Facebook-feed laait weer op, LinkedIn zou te vaak als persoonlijke reclamezuil worden gebruikt

[Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals

Traditioneel wordt er veel geklaagd in het vak over deze prijsuitreikingen. Het zijn er teveel, dat horen we al jaren. Maar nu wordt er ook gemord over de relatieve onbekendheid van de winnende campagnes. Reclame is volgens sommigen alleen maar goed als het voor massabereik zorgt. Als iedereen het kent

[Column] Julie van Mol: Van droom naar daad. Hoe en wat dan?

Van de uiteenlopende eisen van uitgeverijen viel ik stil. De een wilde louter de eerste twee hoofdstukken, de ander het volledige script. Lettertypes en -groottes en regelafstanden varieerden. En natuurlijk een begeleidende brief. Maar ook een synopsis, van een half A4’tje tot maximaal vijf, inclusief plot en omschrijving van personages. Aanlevering: per post, dubbel- of enkelzijdig geprint of per mail

[Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C

Wat moet er gebeuren wanneer de bedenker in kwestie van het strafbankje komt? Terug naar de tekentafel. Bedenk in elk geval een goede propositie die bij het logo op de website kan worden geplaatst. Wie weet wordt het dan nog wat, Chantal

Badge

Bezig met laden...

© 2017   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden