Nederlands MediaNetwerk

Media brancheorganisatis oude stijl zien doodlopende weg – maar geven het niet toe

Door Peter Luit. Natuurlijk kan met enig gestuntel en improvisatie menig media brancheorganisatie 1.0 het nog wel heel even uithouden. Maar het einde van dit tijdperk is onomkeerbaar. Belangen van leden van vandaag zijn niet meer de belangen die thans worden aangeboden.

• Drukkers bij elkaar zetten om 3D printen te promoten werkt echt niet
Voorzitter KVGO en directeur KVGO blijven weg bij eigen eindejaars event
• Virtuele organisaties met eenvoudige structuur trekken duizenden belangstellenden

Verticale CAO’s, juridische ondersteuning, statistische gegevens, ze doen er allemaal niet meer toe. Netwerken, kennis uitwisseling, out-of-the-box denken en dus meer complementaire mensen tegenkomen uit andere segmenten zijn de sleutel succes factoren voor branchedenken nieuwe stijl.

Veel bestaande brancheorganisaties kunnen dat niet, blijven steken in oude principes, vergaderen moeizaam bij VNO-NCW, bemoeien zich met globale overheids uitgangspunten en vergeten de onderliggende, steeds kleiner wordende bedrijven.

Het is een doodlopende weg. Reorganisatie na reorganisatie zijn de kenmerken van de in decennia geleden opkomende belangenclubs met directeuren, voorzitters en logge besturen, die een stempel konden drukken op niches in de markt.

Niches in de media maken plaats voor twee fenomenen. Enerzijds hyperlokale organisaties, die het lokale ondernemerschap omarmen en anderzijds landelijke organisaties. Beide fenomenen vullen een behoefte in. Mensen komen en gaan naar events die hun interesse trekken, betalen geen lidmaatschap en gaan vooral voor het netwerk element. Praten met nieuwe mensen uit nieuwe vakgebieden.

Het einde van niches in de mediabranche is een feit. Duur betaalde contributies worden afgezet tegenover een paar tientjes per keer. Het web is het communicatiemiddel en het werkt. Dat afgezet tegen de moeizame en vaak gesloten websites van de oude brancheorganisaties toont duidelijk aan dat dit tijdperk ten einde is.

Deelnemerslijsten op events zonder e-mail adressen om de bezoekers tegen elkaar te beschermen is niet meer van deze tijd. Mensen willen communiceren en nieuwe mensen tegenkomen. Brancheorganisaties die dat niet begrijpen bewandelen een doodlopende weg.

Dus ga op zoek naar die nieuwe clubs, stop met directies en logge besturen, geef je leden het advies de wijde wereld op te zoeken. Ze zullen u dankbaar zijn.

www.luit.nl
www.twitter.com/peterluit


Lees van Peter ook:

- Adverteerders kunnen steeds makkelijker zelf uitgever worden
- Businessmodellen krantenuitgevers iPad apps iets te eenvoudig
- In de Verenigde Staten gaan dingen toch een tikje anders
- Hoe kijken journalisten wereldwijd tegen hun eigen wereld aan?
- MediaParkJaarCongres – inspirerend, verrassend, niet grensverleggend
- The Times en The Sunday Times deels achter betaalmuur- Nieuwe vormen van on-line advertising vergen nieuwe houding van uit...
- Murdoch is blij met de iPad bij Wall Street Journal – althans voorl...

Weergaven: 34

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Sonja Barentsen over het festival Film by the Sea

Als eerste grote filmfestival sinds de uitbraak van het coronavirus start Film by the Sea vanaf 11 september 2020. We spraken met Sonja Barendse, hoofd communicatie bij Film by the Sea

[Interview] Georgette Schlick over Fremantle, drama maken in coronatijd en de functie van publiek

Georgette Schlick is CEO van tv-productiebedrijf Fremantle in Nederland en België. Ze vertelt onder meer over het maken van televisieshows in coronatijd en de rol van publiek bij de opnames

[Interview] Ton Rozestraten over Ad Alliance

Per 1 januari 2020 zijn de salesactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, RTL en Triade Media ondergebracht in Ad Alliance. CEO is Ton Rozestraten. Het eerste interview over Ad Alliance geeft hij aan Nederlands MediaNetwerk

[Marketing Report Radio] Dave Minneboo en Robert Bernink over 15 jaar Qmusic en radio bij corona

Dave Minneboo is programmadirecteur van Qmusic en Robert Bernink is directeur entertainment bij DPG Media. De twee kwamen bij Marketing Report Radio vertellen over het aankomende jubileum en werken in coronatijd

[Interview] Joost Geurtsen (Insight TV): ‘Wij nemen de kijkers mee op avontuur’

Joost Geurtsen is Head of Global Brand Partnerships bij Insight TV, de online televisiezender met een breed aanbod voor onder meer millennials. We spreken hem over zijn bedrijf

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Het internet gaat ten onder, maar we kunnen eraan verdienen!

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Fleur Willemijn van Beinum: Analyse your competitors content

This is so obvious and simple, yet actually never done by anybody. General benchmark, give or take, about 50 percent of your www traffic comes from SEO. Or should come from SEO

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: First Saturdays van NRMA

Iedereen herkent de beelden van vorig jaar met de bosbranden in Australië, en ook recenter aan de westkust van de Verenigde Staten; miljarden dieren ontheemd en gestorven, huizen en wijken vernietigd en grote groepen mensen die geen onderkomen meer hebben of zelfs het leven hebben gelaten

[Column] Joris van Lierop: Het blijft toch je kind, of niet dan?

Het is alweer een tijd geleden dat ik mijn laatste bijdrage schreef op deze plek. En hoewel ik het schrijven met veel plezier doe, was er toch een drempel die me een tijdje van de typemachine weghield

Jeroen Verkroost: The future is going to be weird. Featuring: Tesla, Neurochips, Robots, Cookies, TikTok, Satelliet

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden