Nederlands MediaNetwerk

Merksem komt pas na pauze goed los voor Raymond van het Groenewoud

Om te laten zien dat ik niet in een zomerslaap verkeer hieronder één van de nieuwe artikelen die ik de afgelopen weken heb geschreven voor mijn vernieuwde site. Meer recente artikelen lezen? Ga naar www.jp-tekstproducties.com, rubriek 'Werk Antwerpen'. De overige pagina's mag je natuurlijk ook met veel aandacht bekijken :-). Merksem is één van de negen districten die de stad Antwerpen telt. De belangrijkste winkelstraat van Merksem, de Bredabaan, geeft toegang tot een charmant parkje dat in beheer is van het Cultuur Centrum (CC) Merksem. Op deze locatie gaf Raymond van het Groenewoud vrijdagavond 21 augustus 2009 een voor bezoekers gratis concert in het kader van ‘De zesdaagse van Merksem’. Op het optreden waren een paar honderd man afgekomen. Oud/jong, autochtoon/allochtoon. Hoewel het niet een zeer hete avond was, vloeide de drank rijkelijk. Lange wachtrijen vormden zich nooit aan de bar, dankzij voldoende bemanning. De drie niet meer zo jonge Rode-Kruis vrijwilligers beleefden ondanks de vele liters bier die naar binnen werden gewerkt nochtans een rustige avond. De eerste bezoekers zaten reeds kwart voor acht op een door de organisatie voorziene klapstoel voor het podium. Zij en de anderen moesten nog een goed uur wachten voordat het concert daadwerkelijk begon.

Zo jong als op deze prent is Van het Groenewoud niet meer. Over een half jaar bereikt hij de zestigjarige leeftijd. Dat ook popmuzikanten niet de eeuwige jeugd kunnen blijven uitstralen, bewees het feit dat hij tijdens het concert een bril droeg. Aan zijn gitaar- en pianospel deed dat overigens niets af. Een mooie zangstem heeft hij nooit gehad. Dat hoeft ook niet. Echter, als het zingen overgaat in schreeuwen, waartoe hij zich enkele keren bezondigde, haalt dat wel de kracht van zijn optreden onderuit. Een optreden dat overigens wat moeizaam op gang kwam. Lome reacties eerste gedeelte De bezoekers werden tijdens het gedeelte voor de pauze op het wat minder bekende en zwaardere kost repertoire getrakteerd. Of het hieraan lag of aan het feit dat men sowieso nog niet helemaal met de gedachten erbij was: de reacties op het voorgeschotelde waren in ieder geval wat loom, op die van de ene ‘die hard fan’ na. Alleen tijdens het vierde nummer - ‘Maria ik hou van jou (voor jou sta ik uren in de kou)’, zong men voluit mee. Het repertoire van Van het Groenewoud heeft een herkenbare rode draad. Veel songs handelen over vrouwen/seks en het geloof. Dat zijn onderwerpen waar je behoorlijk over kunt tobben. Van het Groenewoud leek al zijn persoonlijke getob ermee in het gedeelte voor de pauze te hebben gestoken. Boel los na pauze Voor de pauze bespeelde Van het Groenewoud alleen de gitaar. Na de pauze kroop hij ook achter de piano. Het eerste nummer van het tweede gedeelte was ‘Brussels by night’. Een song over zijn geboortestad, alhoewel Nederlanders hem ook gedeeltelijk kunnen claimen. Zijn ouders waren immers rasechte Amsterdammers van origine. Het tweede nummer droeg de titel ‘Jezus was heel sexy’. Weer religie, maar dan met een knipoog. Het verhaalt over zijn ontmoeting met een jong meisje in een café dat ineens zegt dat Jezus heel sexy was. Een andere kijk op Gods zoon aldus. Daarna volgde ‘Cha cha cha’. De boel kwam nu echt goed los. Zelfs enkele hoogbejaarde dames, gezeten aan een tafeltje, stonden op en maakten bescheiden dansbewegingen. Vervolgens wisselde Van het Groenewoud piano en gitaar steeds af. Er volgden nog enkele minder bekende nummers, ingepakt tussen twee hits: ‘Meisjes’ en ‘Liefde voor muziek’, wat tevens het slotnummer van de avond vormde. Ervoor had hij een nieuw nummer solo gespeeld, ‘Goedemorgen, oude rotkop’. Een bespiegeling op zijn eigen leeftijd. ‘Je veux de l’amour’ was de grote afwezige hit tijdens deze avond. Hoewel hij niet meer een van de jongste Vlaamse artiesten is, weet Van het Groenewoud toch nog altijd veel volk te trekken en te vermaken. Daarbij bijgestaan door drie geroutineerde muzikanten: Cesar Janssens op drums, Mich Verbelen op bas en Bruno De Groote op gitaar. De heren toeren nog tot zeker eind 2009 door België en Nederland. Copyright tekst: Johan Peters, 22 augustus 2009 …

Weergaven: 93

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Johan Peters op 23 Augustus 2009 op 19.36
Waarom de lettergrootte onder de afbeelding nu ineens is veranderd, is mij niet duidelijk. Afijn, het gaat om de tekst op zich zullen we maar zeggen ...

Interviews

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision) over het openen van de bioscopen

Marlene Wickel is Managing Director bij Jean Mineur Mediavision. In de uitzending van Marketing Report Radio praat ze over het sluiten van de bioscopen vanwege de coronacrisis en over hoe ze nu weer open gaan

[Cross Media Case 2020] Jildou van der Bijl over WE Fashion X LINDA.

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

[Cross Media Case 2020] Linda Boonman over AXE gets you ready to move closer

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Greenhouse draagt AXE gets you ready to move closer voor als Cross Media Case. We spreken met Linda Boonman, creative lead van Greenhouse

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden