Nederlands MediaNetwerk


Door Job Franken. Al in mijn vroegste jeugd leerde ik het grote liberale grondbeginsel om datgene te doen wat je wilt zonder anderen te belemmeren hetzelfde te doen. De context was heerlijk en eenvoudig: de karakters waren konijnen, de schrijfster was
Beatrix Potter en de uitspraak waar het om ging:
Ieder diertje zijn pleziertje. Blijkbaar was mevrouw Potter de enige die er zo over dacht want ik ben daarna nogal wat figuren tegengekomen die meenden het recht te hebben me te vertellen hoe te leven. En dan heb ik het niet over ouders/opvoeders, leraren/trainers en anderen die dichtbij me staan en vanuit een specifieke rol een bijdrage (proberen) te leveren aan mijn ontwikkeling. Dat is prima, fijn en (meestal) effectief. Nee, ik denk vooral aan mensen en instanties (!) die vanuit een bepaalde filosofie hun manier van leven promoten. Deze groep valt ruwweg te verdelen in 2 groepen: enerzijds heb je de commerciële boeven die vinden dat je iets moet doen (of laten), daar boeken over schrijven of reclame over maken met als doel rijk te worden. Anderzijds heb je de filosofische boeven die menen dat je met hun normen-en waardenstelsel het ware leven beleven zult. Ook deze groep wordt vaak gedreven door zucht naar geld en macht. Niet voor niets geldt de klassieker:
If you wanna get rich, start your own religion, kijk voor de grap maar een keer naar
The hour of Power. De commerciële boefjes zijn ongevaarlijk en lachwekkend. Het is overduidelijk dat zij uit zijn op je poen en voornamelijk klootjesvolk laat zich verleiden door achterlijke producten. Iemands dood is nooit vrolijk maar ik moet nog steeds schaterlachen als ik denk aan de bionische armband van
Nico Haak -
Ik doen hem nooit meer af die op 51 jarige leeftijd het leven liet terwijl hij al jaren reclaamde voor deze kwakzalversarmband. Ook het recente verscheiden van
Michel Montignac werkte onbedaarlijk op mijn lachspieren. Verkoop je miljoenen boeken met je dieet, zak je op je 66ste door je hoeven. Ik verwacht snel een groot Montignac aanbod op Marktplaats.nl. Het mooiste voorbeeld echter, alhoewel minder schrijnend want toch nog 72 geworden, is anti rook goeroe
Allen Carr die miljoenen boeken verkocht over stoppen met roken, drinken en weetikveelwatallemaal, maar desondanks overleed aan longkanker. Gevaarlijker dan deze openlijke geldverdieners zijn de kwakzalvers die met ideeën leuren: alle religieuze organisaties vallen daaronder. Religieuze ideeën zijn prima. Als een individu daar kracht of steun uit haalt: prachtig. Maar reli’s hebben de walgelijke neiging slechts te geloven in hun eigen gelijk en menen derhalve anderen te moeten overtuigen van de juistheid van dat wereldbeeld. Liefst door dreiging met vreselijke dingen die zeker zullen plaatsvinden nadat je dood bent, altijd een erg handig en volledig oncontroleerbaar moment. Daarin zit ook het gevaar van deze groep verkopers: niets is controleerbaar. Vergelijk het met de blonde nazi: geen van zijn uitspraken zijn controleerbaar en dus haalt hij achterlijk (want welke rechtse partij heeft er een links economisch programma) en vooral angstig Nederland over op hem te stemmen. Zodra er vervolgens een CDA lid zegt dat hij vindt dat de nieuwe regering moet mikken op samenbinden en niet de samenleving uiteen moet spelen, noemt de blonde nazi de man een zeurpiet. Het valt te hopen dat hij veel zal Montignaccen en dat iemand hem snel een bionische armband cadeau doet zodat hij nog voor zijn 51ste naast Nico komt te liggen. Met de hartelijke groeten van Beatrix Potter.

Weergaven: 516

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Willem Jansen op 6 September 2010 op 11.08
He krullejood, originele invalshoek, zo had ik het nog niet bekeken.
Reactie van Peter Wybenga op 30 Augustus 2010 op 11.46
JOB FRANKEN, wat ben je toch een geweldenaar! Schit-te-rond!

Interviews

[Interview] Katie Blair (Xandr): Dankzij onze openheid kunnen uitgevers onbeperkt transacties afwikkelen met kopers

DPG Media heeft een samenwerking aangekondigd met Xandr, een advertentieplatform van AT&T. Wat doet dit bedrijf precies? We spreken met Katie Blair, directeur van Xandr in Noord-Europa.

[DeInfluencer50] Monique Smit: Ik post over herkenbare dingen die ik meemaak als jonge moeder

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we Monique Smit.

[Interview] Shantia Farshidzad: Data-analyse helpt de motieven van de klant te doorgronden

Shantia Farshidzad is partner bij het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf 4orange. We spreken hem over optimaliseren van de relatie met de eindklant en weten wat hem beweegt

[DeInfluencer50] Jill van Dooren: Ook dit jaar maak ik een vlogmas

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari spreken we met Jill van Dooren. Ze was zondag 8 november ook te zien in First Dates Specials

[DeInfluencer50] Julia Mekkes: Ik zou wel een eigen kleding- of tassenlijn willen opzetten

In de aanloop naar de bekendmaking van DeInfluencer50 2021 op 18 februari, publiceren wij een aantal interviews met influencer die zijn genomineerd voor deze lijst. Vandaag spreken we met Julia Mekkes

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Culturele misser: de Duitse spot over corona

Vorig week zat mijn mailbox vol met lovende artikelen over de recente coronacampagne van de Duitse overheid; een drietal televisiespotjes (of online video’s) met de hashtag #besondereHelden

[Column] Jennifer Feaster: Micro-influencers versus macro-influencers

Influencermarketing is een zinvolle investering voor merken gebleken: in een recente Twitter-enquête zei 49 procent van de respondenten dat ze vertrouwen op aanbevelingen van influencers bij het doen van aankopen

Jeroen Verkroost: Over John de Mol, Amazon, Xbox, Playstation en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Mike Hendrixen (Vertigo 6): De nieuwe generatie spelcomputers is een tikkeltje ouderwets

Wie gisteravond in de buurt was van de ADAM Toren moet gedacht hebben dat het GLOW-festival verhuisd was naar Amsterdam. Vanaf het gebouw werd een blauwe lichtshow de lucht ingeschoten. Dit was dé marketingstunt van Sony om de lancering van PlayStation5 te vieren

Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden