Nederlands MediaNetwerk

Omdat ik voor het overgrote deel verslagen schrijf van openbare vergaderingen in het openbaar bestuur, is de stap niet zo groot naar het wereldkundig maken van mijn gedachten over onze samenleving en de rol van de overheid in die samenleving. 9 november 2011 blijkt uit een artikel in re.Public dat breder dan bij een enkeling de gedachte gaat postvatten dat de overheid een voorbeeldfunctie heeft: http://www.republic.nl/nieuws/2011/215/overheid-heeft-voorbeeldfunctie … In ieder geval dan een voorbeeld in het Nieuwe Werken. Goed dat ik eerder betoogde dat zelfstandig professionals experts zijn in Het Nieuwe Werken.  

Met deze en andere artikelen koos ik ervoor - nooit zonder argumenten - mijn werkzame bestaan in de context te plaatsen van onze totale samenleving. 

 

Zelfcensuur

2011 was het derde columnjaar voor mij. Ook de routine verlaagt mijn drempel naar openbaarheid. Maar die routine roept tegelijkertijd een nieuwe drempel in mij op: mijn zelfcensuur krijgt steeds meer gewicht in het nemen van beslissingen: wat wel en wat niet openbaar te maken? De wereld draait tenslotte niet om ondersteuners van ondersteuners van politici: http://ambtenaar20.ning.com/forum/topics/geen-betere-censuur-dan-ze... De wereld draait om de zon.

 

Licht en luchtig

Eind 2010 had ik mij voorgenomen over minder zware onderwerpen te schrijven. Vooral ook omdat premier Rutte het liever overzichtelijk hield en luchtig. Van dit voornemen kwam lange tijd in 2011 niet veel terecht, vooral ook omdat de actualiteit zich er niet voor leende. In de loop van 2011 zag ik plotseling een lichtpuntje: http://www.nederlandsmedianetwerk.nl/profiles/blogs/ik-hou-van-holl...  

 

Jong en oud

In het AD las ik vandaag een interview met de premier. Uit dat artikel in de papieren krant blijkt dat Mark Rutte vrienden zijn kan met zijn opponenten. De titel die bij het interview in mij op kwam, klinkt zo: Mark Rutte, van people-manager naar premier. De informatie is reden voor mij om opnieuw in mijn terugblik de premier te noemen. Ik begrijp nu ook de achtergrond van de pindakaasreclame van Calvé. Je moet zo jong mogelijk uitzoeken waar je goed in bent en waarvan je houdt en dat de rest van je leven gaan doen:  http://www.youtube.com/watch?v=BIcs1zqWeLg  De vraag is of deze jonge kinderen dit leuk vinden. Ik vind het wel grappig om te zien. Die kleine lijfjes vanonder de gitaren vandaan. Deze beelden komen uit Noord Korea – een land met een ander politiek systeem dan dat van ons. Ik kan dit beeld relativeren in het besef dat Mozart destijds in ons Vrije Westen ook zeer jong aan het publiek getoond werd. Niet door een systeem, maar door zijn vader. Nou, misschien dan toch door een systeem...

Dat neemt niet weg dat in onze cultuur alles mogelijk lijkt. Je kunt op zeer late leeftijd nog beginnen met je zangcarrière, kijk maar: http://www.youtube.com/watch?v=Y0CtIXzcj_U&feature=related  Ze hebben het inmiddels helemaal gemaakt, de vier oudere mannen met hun liederen van en over de maffia. En dichter bij huis, in Engeland, breekt Susan Boyle op zeer late leeftijd door en krijgt zij in 2011 wereldwijde aandacht, zelfs tot in China: http://www.youtube.com/watch?v=oKg0lAt8qWw&feature=related

 

Mijn climax

2011 had veel ups and downs, vooral in de AEX-index - uiteindelijk is in 2011 12% verloren. Ik ben geen belegger. Misschien is het daarom dan ook wel dat ik mij afvraag 'verloren aan wie?'

Voor mij had 2011 minstens één gelukkige verrassing. Nyenrode bood een nieuwe MBA studie aan: MBA Public Private. Met mijn ervaring had ik daarvoor belangstelling in 2011 en reisde ik af naar het kasteel in Breukelen voor een belevingssessie: http://www.nyenrode.nl/Education/MBA/MBAPP/Pages/MBA-Belevingssessi... In die bijeenkomst hoorde ik van de mogelijkheid met een in te zenden column een module te kunnen winnen of 1000 euro korting. Ik won de 1000 euro korting met deze column:  http://ambtenaar20.ning.com/profiles/blogs/een-businessmodel-voor-een  Het nog uit te werken model zou van de overheid een speler kunnen maken op het economisch toneel waarmee hij zich onderscheidt van grote bedrijven in Nederland – het gaat daarin om fijnmazig denken in macro-economisch opzicht.

 

Een beetje thuis

Ik voel mij na drie jaar een beetje thuis en geaccepteerd in minimaal twee sociale netwerken: Ambtenaar 2.0 ( http://www.ambtenaar20.nl/ ) en dit Nederlands Medianetwerk. Maar ook in re.Public: http://bit.ly/uUh0u1 een opinieblad voor ambtenaren, met daarin een artikel over de nieuwe baas van de ambtenaren in Nederland: http://www.republic.nl/nieuws/2011/778/liesbeth-spies-nieuwe-baas-a...  

 

2011 het jaar van de creatieve overheid

Begin 2011 pakte ik meteen het eerste het beste ‘lichte onderwerp’ op, een symposium georganiseerd door onder andere het CROW over onder meer creativiteit in het aanbesteden: http://medianetwerk.ning.com/profiles/blogs/de-bouwwereld-van-neder...  Ik had het gepubliceerd in dit netwerk en vervolgens een contactpersoon bij het CROW gewaarschuwd dat het was gepubliceerd. Als het niet goed gevonden werd, zou ik het er direct weer afhalen. Ze vonden het goed en het is nog steeds te vinden in Google. Ik kijk met genoegen terug op deze beslissing om met dit verslag ‘openbaar te gaan’. Uiteraard is het ook bedoeld als reclame voor mijzelf.

De uitdrukking is: ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Ik ben eind 2011 ‘gelukkig’ nog bezig met mijn voetreis...

 

De politiek een beetje dichter bij publiek

18 juni 2011 doet zich een enorme kans voor het lokaal bestuur een beetje dichter bij publiek te brengen. Jerry Goossens publiceert zijn column over de Utrechtse lokale politiek in het AD. Zijn column biedt enorme handvatten voor iemand zoals ik die met zijn neus vooraan bij de lokale politiek zit. En bovendien kan ik laten zien dat als het op public relations aankomt, je als privépersoon veel meer mogelijkheden hebt om je artikel vorm te geven dan de ambtelijke organisatie zelf. Dit zou het college van B&W nooit hebben kunnen schrijven vanwege de lastige positie die het inneemt:  http://medianetwerk.ning.com/profiles/blogs/de-gouden-klepel-voor-j... Op mijn website laat ik zien welke ruimte het college zou hebben gehad als het op de column van Jerry Goossens een reactie waard had gevonden: http://www.notutekst.nl/index.php?option=com_content&view=artic... 

 

Doorgaan in tegenweer

Met alle afschuwelijke beelden uit 2011 op mijn netvlies roep ik vanaf deze plek op, op het gevoelsmatig vlak niet ‘metaalmoe’ te worden. Die moeheid lijkt er wel een beetje in te sluipen na alle brute moorden die al of niet op de openbare weg plaatsvonden in zoveel landen in de wereld in 2011, Nederland niet uitgezonderd. Gelukkig putte ik op de drempel van het oude jaar uit dit programma over Ben Harpenau hoop en inspiratie: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/13564166 Je grenzen kennen, beseffen wat je zou kunnen zonder die grenzen en als een gelukkig mens doorgaan met waarvan je houdt…

Ik wens mijn vrienden in dit netwerk een verrassend gelukkig en voorspoedig 2012 toe. 

Weergaven: 121

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Jeroen Verkroost: Disney+ zal een succes worden (en dit zijn de risico's)

Ik denk wel dat Netflix voorlopig nog marktleider blijft, zeker wereldwijd met ruim 150 miljoen aansluitingen, maar de komst van Disney gaan ze voelen

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden