Nederlands MediaNetwerk

Omdat ik voor het overgrote deel verslagen schrijf van openbare vergaderingen in het openbaar bestuur, is de stap niet zo groot naar het wereldkundig maken van mijn gedachten over onze samenleving en de rol van de overheid in die samenleving. 9 november 2011 blijkt uit een artikel in re.Public dat breder dan bij een enkeling de gedachte gaat postvatten dat de overheid een voorbeeldfunctie heeft: http://www.republic.nl/nieuws/2011/215/overheid-heeft-voorbeeldfunctie … In ieder geval dan een voorbeeld in het Nieuwe Werken. Goed dat ik eerder betoogde dat zelfstandig professionals experts zijn in Het Nieuwe Werken.  

Met deze en andere artikelen koos ik ervoor - nooit zonder argumenten - mijn werkzame bestaan in de context te plaatsen van onze totale samenleving. 

 

Zelfcensuur

2011 was het derde columnjaar voor mij. Ook de routine verlaagt mijn drempel naar openbaarheid. Maar die routine roept tegelijkertijd een nieuwe drempel in mij op: mijn zelfcensuur krijgt steeds meer gewicht in het nemen van beslissingen: wat wel en wat niet openbaar te maken? De wereld draait tenslotte niet om ondersteuners van ondersteuners van politici: http://ambtenaar20.ning.com/forum/topics/geen-betere-censuur-dan-ze... De wereld draait om de zon.

 

Licht en luchtig

Eind 2010 had ik mij voorgenomen over minder zware onderwerpen te schrijven. Vooral ook omdat premier Rutte het liever overzichtelijk hield en luchtig. Van dit voornemen kwam lange tijd in 2011 niet veel terecht, vooral ook omdat de actualiteit zich er niet voor leende. In de loop van 2011 zag ik plotseling een lichtpuntje: http://www.nederlandsmedianetwerk.nl/profiles/blogs/ik-hou-van-holl...  

 

Jong en oud

In het AD las ik vandaag een interview met de premier. Uit dat artikel in de papieren krant blijkt dat Mark Rutte vrienden zijn kan met zijn opponenten. De titel die bij het interview in mij op kwam, klinkt zo: Mark Rutte, van people-manager naar premier. De informatie is reden voor mij om opnieuw in mijn terugblik de premier te noemen. Ik begrijp nu ook de achtergrond van de pindakaasreclame van Calvé. Je moet zo jong mogelijk uitzoeken waar je goed in bent en waarvan je houdt en dat de rest van je leven gaan doen:  http://www.youtube.com/watch?v=BIcs1zqWeLg  De vraag is of deze jonge kinderen dit leuk vinden. Ik vind het wel grappig om te zien. Die kleine lijfjes vanonder de gitaren vandaan. Deze beelden komen uit Noord Korea – een land met een ander politiek systeem dan dat van ons. Ik kan dit beeld relativeren in het besef dat Mozart destijds in ons Vrije Westen ook zeer jong aan het publiek getoond werd. Niet door een systeem, maar door zijn vader. Nou, misschien dan toch door een systeem...

Dat neemt niet weg dat in onze cultuur alles mogelijk lijkt. Je kunt op zeer late leeftijd nog beginnen met je zangcarrière, kijk maar: http://www.youtube.com/watch?v=Y0CtIXzcj_U&feature=related  Ze hebben het inmiddels helemaal gemaakt, de vier oudere mannen met hun liederen van en over de maffia. En dichter bij huis, in Engeland, breekt Susan Boyle op zeer late leeftijd door en krijgt zij in 2011 wereldwijde aandacht, zelfs tot in China: http://www.youtube.com/watch?v=oKg0lAt8qWw&feature=related

 

Mijn climax

2011 had veel ups and downs, vooral in de AEX-index - uiteindelijk is in 2011 12% verloren. Ik ben geen belegger. Misschien is het daarom dan ook wel dat ik mij afvraag 'verloren aan wie?'

Voor mij had 2011 minstens één gelukkige verrassing. Nyenrode bood een nieuwe MBA studie aan: MBA Public Private. Met mijn ervaring had ik daarvoor belangstelling in 2011 en reisde ik af naar het kasteel in Breukelen voor een belevingssessie: http://www.nyenrode.nl/Education/MBA/MBAPP/Pages/MBA-Belevingssessi... In die bijeenkomst hoorde ik van de mogelijkheid met een in te zenden column een module te kunnen winnen of 1000 euro korting. Ik won de 1000 euro korting met deze column:  http://ambtenaar20.ning.com/profiles/blogs/een-businessmodel-voor-een  Het nog uit te werken model zou van de overheid een speler kunnen maken op het economisch toneel waarmee hij zich onderscheidt van grote bedrijven in Nederland – het gaat daarin om fijnmazig denken in macro-economisch opzicht.

 

Een beetje thuis

Ik voel mij na drie jaar een beetje thuis en geaccepteerd in minimaal twee sociale netwerken: Ambtenaar 2.0 ( http://www.ambtenaar20.nl/ ) en dit Nederlands Medianetwerk. Maar ook in re.Public: http://bit.ly/uUh0u1 een opinieblad voor ambtenaren, met daarin een artikel over de nieuwe baas van de ambtenaren in Nederland: http://www.republic.nl/nieuws/2011/778/liesbeth-spies-nieuwe-baas-a...  

 

2011 het jaar van de creatieve overheid

Begin 2011 pakte ik meteen het eerste het beste ‘lichte onderwerp’ op, een symposium georganiseerd door onder andere het CROW over onder meer creativiteit in het aanbesteden: http://medianetwerk.ning.com/profiles/blogs/de-bouwwereld-van-neder...  Ik had het gepubliceerd in dit netwerk en vervolgens een contactpersoon bij het CROW gewaarschuwd dat het was gepubliceerd. Als het niet goed gevonden werd, zou ik het er direct weer afhalen. Ze vonden het goed en het is nog steeds te vinden in Google. Ik kijk met genoegen terug op deze beslissing om met dit verslag ‘openbaar te gaan’. Uiteraard is het ook bedoeld als reclame voor mijzelf.

De uitdrukking is: ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Ik ben eind 2011 ‘gelukkig’ nog bezig met mijn voetreis...

 

De politiek een beetje dichter bij publiek

18 juni 2011 doet zich een enorme kans voor het lokaal bestuur een beetje dichter bij publiek te brengen. Jerry Goossens publiceert zijn column over de Utrechtse lokale politiek in het AD. Zijn column biedt enorme handvatten voor iemand zoals ik die met zijn neus vooraan bij de lokale politiek zit. En bovendien kan ik laten zien dat als het op public relations aankomt, je als privépersoon veel meer mogelijkheden hebt om je artikel vorm te geven dan de ambtelijke organisatie zelf. Dit zou het college van B&W nooit hebben kunnen schrijven vanwege de lastige positie die het inneemt:  http://medianetwerk.ning.com/profiles/blogs/de-gouden-klepel-voor-j... Op mijn website laat ik zien welke ruimte het college zou hebben gehad als het op de column van Jerry Goossens een reactie waard had gevonden: http://www.notutekst.nl/index.php?option=com_content&view=artic... 

 

Doorgaan in tegenweer

Met alle afschuwelijke beelden uit 2011 op mijn netvlies roep ik vanaf deze plek op, op het gevoelsmatig vlak niet ‘metaalmoe’ te worden. Die moeheid lijkt er wel een beetje in te sluipen na alle brute moorden die al of niet op de openbare weg plaatsvonden in zoveel landen in de wereld in 2011, Nederland niet uitgezonderd. Gelukkig putte ik op de drempel van het oude jaar uit dit programma over Ben Harpenau hoop en inspiratie: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/13564166 Je grenzen kennen, beseffen wat je zou kunnen zonder die grenzen en als een gelukkig mens doorgaan met waarvan je houdt…

Ik wens mijn vrienden in dit netwerk een verrassend gelukkig en voorspoedig 2012 toe. 

Weergaven: 122

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Wierish Debipersad: Clear Channel neemt afscheid van de billboard

Wierish Debipersad is sinds de zomer van 2019 commercieel directeur van Clear Channel Nederland en zet vol in op digitaal. "We starten binnenkort met personalised ads in Q-Park-garages"

[Interview] Martijn de Kemp: Influencermarketing is toegankelijker, schaalbaarder en meetbaarder dan ooit

Martijn de Kemp is oprichter en CEO van content en influencer agency Storyboard

[Nederlands MediaNetwerk TV] Edward Knol over Born05

Edward Knol is sinds 2019 Managing Director van Born05. Het bureau is gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale producten, diensten en content die merken met mensen verbinden. Dit doen ze voor merken als KLM, KPN, Bol.com, Talpa Network, Unilever en Alzheimer Nederland

[Interview] Victor Knaap: Ik ben Sir Martin Sorrell’s adresboek uit mijn hoofd aan het leren

Victor Knaap is CEO van MediaMonks, dat in 2018 werd overgenomen door S4 Capital Group van Sir Martin Sorrell. Wat is er in de afgelopen anderhalf jaar gebeurd en hoe kijkt Knaap naar de toekomst van advertising?

[Interview] Errol Nayci: Hoogvliegers blaast het publiek weg met een mooi en meeslepend verhaal

Errol Nayci heeft productiebedrijf Storytellers Film & TV opgezet. Zaterdag 11 januari 2020 is zijn tweede dramaserie Hoogvliegers bij NPO1 te zien, over F16-vliegers. Nederlands MediaNetwerk interviewde hem

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Cor Hospes: Kappen met merkbouwen op sociale media, doe dat op je eigen contentplatform!

Ooit waren het supergezellige digitale kroegen voor oeverloos vermaak. Maar sociale media - zoals ook jij die jarenlang gebruikte - zijn veranderd in vervaarlijke laboratoria geregeerd door algoritmes, fake news, propaganda en nepaccounts

Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

Jeroen Verkroost speurde internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Bas Vlugt: Hoe dik wil je de koffie kijken?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zit nu 22 jaar in het vak en was nog nooit bij Koffiedik Kijken geweest.

[Campagne-review] Van Susante over de Grenzen: With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

Wat gebeurt er in het buitenland op campagnegebied en zou het werken in Nederland? Maurice van Susante is Manager Global Content bij FrieslandCampina en geeft antwoord. Deze keer bespreekt hij de campagne With Thanks van Wild Turkey en Unyoked

[Column] Kenny de Vilder: De likeability van bosbranden

Wat zorgt ervoor dat de ene brand meer aandacht krijgt dan de andere? Ik heb er geen cijfers van, het kan aan mijn eigen online bubble liggen, maar krijg toch het idee dat Australië veel meer mensen écht raakt dan Brazilië of Californië

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden