Nederlands MediaNetwerk

Omdat ik voor het overgrote deel verslagen schrijf van openbare vergaderingen in het openbaar bestuur, is de stap niet zo groot naar het wereldkundig maken van mijn gedachten over onze samenleving en de rol van de overheid in die samenleving. 9 november 2011 blijkt uit een artikel in re.Public dat breder dan bij een enkeling de gedachte gaat postvatten dat de overheid een voorbeeldfunctie heeft: http://www.republic.nl/nieuws/2011/215/overheid-heeft-voorbeeldfunctie … In ieder geval dan een voorbeeld in het Nieuwe Werken. Goed dat ik eerder betoogde dat zelfstandig professionals experts zijn in Het Nieuwe Werken.  

Met deze en andere artikelen koos ik ervoor - nooit zonder argumenten - mijn werkzame bestaan in de context te plaatsen van onze totale samenleving. 

 

Zelfcensuur

2011 was het derde columnjaar voor mij. Ook de routine verlaagt mijn drempel naar openbaarheid. Maar die routine roept tegelijkertijd een nieuwe drempel in mij op: mijn zelfcensuur krijgt steeds meer gewicht in het nemen van beslissingen: wat wel en wat niet openbaar te maken? De wereld draait tenslotte niet om ondersteuners van ondersteuners van politici: http://ambtenaar20.ning.com/forum/topics/geen-betere-censuur-dan-ze... De wereld draait om de zon.

 

Licht en luchtig

Eind 2010 had ik mij voorgenomen over minder zware onderwerpen te schrijven. Vooral ook omdat premier Rutte het liever overzichtelijk hield en luchtig. Van dit voornemen kwam lange tijd in 2011 niet veel terecht, vooral ook omdat de actualiteit zich er niet voor leende. In de loop van 2011 zag ik plotseling een lichtpuntje: http://www.nederlandsmedianetwerk.nl/profiles/blogs/ik-hou-van-holl...  

 

Jong en oud

In het AD las ik vandaag een interview met de premier. Uit dat artikel in de papieren krant blijkt dat Mark Rutte vrienden zijn kan met zijn opponenten. De titel die bij het interview in mij op kwam, klinkt zo: Mark Rutte, van people-manager naar premier. De informatie is reden voor mij om opnieuw in mijn terugblik de premier te noemen. Ik begrijp nu ook de achtergrond van de pindakaasreclame van Calvé. Je moet zo jong mogelijk uitzoeken waar je goed in bent en waarvan je houdt en dat de rest van je leven gaan doen:  http://www.youtube.com/watch?v=BIcs1zqWeLg  De vraag is of deze jonge kinderen dit leuk vinden. Ik vind het wel grappig om te zien. Die kleine lijfjes vanonder de gitaren vandaan. Deze beelden komen uit Noord Korea – een land met een ander politiek systeem dan dat van ons. Ik kan dit beeld relativeren in het besef dat Mozart destijds in ons Vrije Westen ook zeer jong aan het publiek getoond werd. Niet door een systeem, maar door zijn vader. Nou, misschien dan toch door een systeem...

Dat neemt niet weg dat in onze cultuur alles mogelijk lijkt. Je kunt op zeer late leeftijd nog beginnen met je zangcarrière, kijk maar: http://www.youtube.com/watch?v=Y0CtIXzcj_U&feature=related  Ze hebben het inmiddels helemaal gemaakt, de vier oudere mannen met hun liederen van en over de maffia. En dichter bij huis, in Engeland, breekt Susan Boyle op zeer late leeftijd door en krijgt zij in 2011 wereldwijde aandacht, zelfs tot in China: http://www.youtube.com/watch?v=oKg0lAt8qWw&feature=related

 

Mijn climax

2011 had veel ups and downs, vooral in de AEX-index - uiteindelijk is in 2011 12% verloren. Ik ben geen belegger. Misschien is het daarom dan ook wel dat ik mij afvraag 'verloren aan wie?'

Voor mij had 2011 minstens één gelukkige verrassing. Nyenrode bood een nieuwe MBA studie aan: MBA Public Private. Met mijn ervaring had ik daarvoor belangstelling in 2011 en reisde ik af naar het kasteel in Breukelen voor een belevingssessie: http://www.nyenrode.nl/Education/MBA/MBAPP/Pages/MBA-Belevingssessi... In die bijeenkomst hoorde ik van de mogelijkheid met een in te zenden column een module te kunnen winnen of 1000 euro korting. Ik won de 1000 euro korting met deze column:  http://ambtenaar20.ning.com/profiles/blogs/een-businessmodel-voor-een  Het nog uit te werken model zou van de overheid een speler kunnen maken op het economisch toneel waarmee hij zich onderscheidt van grote bedrijven in Nederland – het gaat daarin om fijnmazig denken in macro-economisch opzicht.

 

Een beetje thuis

Ik voel mij na drie jaar een beetje thuis en geaccepteerd in minimaal twee sociale netwerken: Ambtenaar 2.0 ( http://www.ambtenaar20.nl/ ) en dit Nederlands Medianetwerk. Maar ook in re.Public: http://bit.ly/uUh0u1 een opinieblad voor ambtenaren, met daarin een artikel over de nieuwe baas van de ambtenaren in Nederland: http://www.republic.nl/nieuws/2011/778/liesbeth-spies-nieuwe-baas-a...  

 

2011 het jaar van de creatieve overheid

Begin 2011 pakte ik meteen het eerste het beste ‘lichte onderwerp’ op, een symposium georganiseerd door onder andere het CROW over onder meer creativiteit in het aanbesteden: http://medianetwerk.ning.com/profiles/blogs/de-bouwwereld-van-neder...  Ik had het gepubliceerd in dit netwerk en vervolgens een contactpersoon bij het CROW gewaarschuwd dat het was gepubliceerd. Als het niet goed gevonden werd, zou ik het er direct weer afhalen. Ze vonden het goed en het is nog steeds te vinden in Google. Ik kijk met genoegen terug op deze beslissing om met dit verslag ‘openbaar te gaan’. Uiteraard is het ook bedoeld als reclame voor mijzelf.

De uitdrukking is: ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard’. Ik ben eind 2011 ‘gelukkig’ nog bezig met mijn voetreis...

 

De politiek een beetje dichter bij publiek

18 juni 2011 doet zich een enorme kans voor het lokaal bestuur een beetje dichter bij publiek te brengen. Jerry Goossens publiceert zijn column over de Utrechtse lokale politiek in het AD. Zijn column biedt enorme handvatten voor iemand zoals ik die met zijn neus vooraan bij de lokale politiek zit. En bovendien kan ik laten zien dat als het op public relations aankomt, je als privépersoon veel meer mogelijkheden hebt om je artikel vorm te geven dan de ambtelijke organisatie zelf. Dit zou het college van B&W nooit hebben kunnen schrijven vanwege de lastige positie die het inneemt:  http://medianetwerk.ning.com/profiles/blogs/de-gouden-klepel-voor-j... Op mijn website laat ik zien welke ruimte het college zou hebben gehad als het op de column van Jerry Goossens een reactie waard had gevonden: http://www.notutekst.nl/index.php?option=com_content&view=artic... 

 

Doorgaan in tegenweer

Met alle afschuwelijke beelden uit 2011 op mijn netvlies roep ik vanaf deze plek op, op het gevoelsmatig vlak niet ‘metaalmoe’ te worden. Die moeheid lijkt er wel een beetje in te sluipen na alle brute moorden die al of niet op de openbare weg plaatsvonden in zoveel landen in de wereld in 2011, Nederland niet uitgezonderd. Gelukkig putte ik op de drempel van het oude jaar uit dit programma over Ben Harpenau hoop en inspiratie: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/13564166 Je grenzen kennen, beseffen wat je zou kunnen zonder die grenzen en als een gelukkig mens doorgaan met waarvan je houdt…

Ik wens mijn vrienden in dit netwerk een verrassend gelukkig en voorspoedig 2012 toe. 

Weergaven: 123

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

WE Fashion X LINDA. Zilveren Cross Media Case 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Talpa draagt RTL draagt WE Fashion X LINDA. voor als Cross Media Case. We spreken met Jildou van der Bijl, creatief directeur bij LINDA. & Net5

Monique Pennings Cross Media Vrouw van het Jaar 2020

Monique Pennings is Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo. Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

Milka – De Smaak van Nederland Zilveren Cross Media Case van het Jaar 2020

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Wavemaker draagt de campagne Milka – De Smaak van Nederland voor als Cross Media Case. We spreken met Rhandy Biemans van Milka over deze campagne

[Cross Media Vrouw] Jildou van der Bijl over LINDA. en Net5

Jildou van der Bijl is creatief directeur bij LINDA. & Net5. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Marketing Report Radio] Hanna Verboom over Cinetree en gratis films in coronatijd

Hanna Verboom is actrice en oprichter van filmplatform Cinetree, een online platform vol arthousefilms met een maatschappelijke boodschap. Tijdens de coronacrisis bood de site tijdelijk films gratis aan

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Paola Cassone: Digitaal willen we allemaal

De grote winnaars van dit jaar zijn – naast de producenten van plexiglas en mondkapjes – de digitale diensten. Iedere digitale dienst die je je kunt bedenken, laat letterlijk een dikke plus zien

[Column] Reinier Rombouts: Covid-19 als accelerator van digitalisering

Urgentie en relevantie zijn de sterkste motoren voor verandering. Bedrijven en organisaties praten al jaren over digitale transformaties en tuigden met regelmaat ambitieuze veranderprogramma’s op om nu echt digitale stappen te zetten

Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Column] Jerome Kuijken: Vallende kwartjes

Het programma Veronica Inside, dat eerder Voetbal Inside heette, lag de afgelopen jaren constant onder vuur. Onder het mom van satire en kleedkamerhumor krijgen mensen die niet wit, hetero of man zijn er wekelijks van langs

[Column] Bob Goulooze: Crisis of voorval

Kijkend naar mijn LinkedIn-profiel, zie ik dat ik endorsements heb gekregen voor crisiscommunicatie. Zelf zag ik dat niet zo, omdat ik in mijn werk nooit met een echte crisis te maken heb gehad

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden