Nederlands MediaNetwerk

MOTIVATIE DEELNAME NEDERLAND AAN WORLDEXPO 2015 IN 10 STAPPEN VERKLAARD

Antje Melissen, Karin van Rooyen en ik (Han van der Zwan) zijn drie Nederlandse zelfstandige ondernemers die ruim twee jaar terug initiatief hebben genomen om het kabinetsbesluit met betrekking tot deelname aan Milaan eind 2014 alsnog ten positieve te doen keren.

De motivatie voor deze inspanning - met als resultaat het Nederlands Paviljoen, de Nederlandse Foodtentoonstelling (Innovation Quarter) in Museo Leonardo Da Vinci en een gericht Nederlands Business to Business Programma - zijn in de volgende 10 punten geduid:


1) De WorldExpo is het grootste en meest gerichte internationale event voor de sectoren AgriFood en Tuinbouw en direct gerelateerde sectoren| initiatieven (zgn. cross-over initiatieven) in 2015.

2) Nederland heeft zoals bekend de nummer twee positie wereldwijd als voedselexporteur en hoort daarom in context met het thema "Feeding the Planet, Energy for Life"ofwel het wereldvoedselvraagstuk met alle aanwezige kennis en kunde thuis in Milaan. Op verzoek van met name enkele bedrijven in Tuinbouw en AgriFood is vervolgens een "presence" gerealiseerd in Milaan om voorhanden business-kansen te kunnen benutten. 

3) Er bestaat unaniem behoefte bij Nederlandse Kennisinstituten, Overheid, Topsectoren, Regio's en Bedrijfsleven in Tuinbouw en AgriFood en aanverwante sectoren aan gerichte internationale podia ter presentatie en promotie van kennis, kunde en cases van Nederlandse signatuur.

4) De wijziging van het format van de WorldExpo van vier jaar geleden met als fundamenteel uitgangspunt de aanpak in Thematische Formules heeft geresulteerd in een significante toename van de business to business component. Dit verklaart de grote stroom van gericht bezoek via handelsmissies en bestuurlijke delegaties uit alle delen van de wereld aan Milaan.

5) Milaan 2015 staat voor het eerst in de WorldExpo-bestaansgeschiedenis volledig in het thema van het Wereldvoedselvraagstuk met in het bijzonder focus op de sectoren AgriFood en Tuinbouw. De 145 deelnemende landen hebben de verplichting deze thematiek met visie, kennis, kunde en cases uit te diepen.Bijna alle deelnemende landen hebben gerichte programma's.

6) De behoeftes van de bezoekende missies en handelsdelegaties uit alle delen van de wereld variëren van kennis & expertise-uitwisseling, inventariseren van potentiële samenwerking, gerichte matchmaking tot investering- & vestigingsverzoeken.

7) De bezoekende delegaties en missies te Milaan zijn qua profiel en samenstelling van senior bestuurlijk niveau (overheid) en directielevel (bedrijven) met beslissingsbevoegdheid zodat er concrete voortgang kan worden geboekt.

8) De inventarisatie hiervan is ruim 16 maanden geleden gestart. Natuurlijk via bekende bronnen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Economische Zaken, RVO, NFIA en het Ambassadenetwerk, Innovatieattachees en Landbouwattachees, VNO|NCW en bovendien de leden en relaties van de 35 NCH landencouncils (bestuur van een council bestaat uit internationale ondernemers), het NCH Investment Agency Netwerk, het NCH China House en Zuid-Amerika House, de exclusieve database van alle 145 Landenpaviljoendirecteuren met overzicht van bezoekende missies en last but not least de relaties van het fruitcluster van de latere mede-Expo-initiator Rotterdam. Zodoende beschikken we over een nauwkeurig inzicht van bezoekende delegaties en missies en kunnen er gerichte 1 of meerdaagse programma’s en andersoortige participaties gerealiseerd worden.

9) Het prestigieuze Museo Leonardo Da Vinci in hartje centrum Milaan herbergt het zogenaamde “Innovation Quarter”; de Tuinbouw en AgriFood-tentoonstelling met innovaties, cross-over- en duurzaamheidinitiatieven van Nederlandse signatuur ontwikkeld en ter beschikking gesteld door het Museon uit Den Haag

10) De Nederlandse deelname is voor het eerst in de geschiedenis een publiekprivaatrechtelijke samenwerking via Stichting WorldExpo Milaan 2015 (thema Share, Grow, Live) waar het Nederlands bedrijfsleven, overheid en kennisinstituten in gezamenlijkheid via samenwerking de sleutel tot succes in handen hebben.

De WorldExpo 2015 te Milaan is 1 mei van start gegaan en duurt tot en met 31 oktober 2015.

Alle informatie met betrekking tot het Nederlands Paviljoen, updates en activiteiten is te vinden op www.worldexpomilaan2015.nl. De volledige B2B-agenda van het Nederlands Business Programma is te vinden via www.handelsbevordering.nl.

Tot ziens in Milaan als participant | exposant of bezoeker!

Weergaven: 175

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Interview] Gwen Jansen inspireert SBS6-kijker met Green Make Over

Gwen Jansen is tv- en documentairemaker. Haar programma Green Make Over, te zien op SBS6, draait om duurzaamheid. We spreken haar over dit concept, dat zo goed past bij de tijdgeest

[Interview] Lonneke Martens (Initiative): Ik daag klanten uit om verder te denken

Lonneke Martens is Strategy Director bij Initiative, een onderdeel van IPG Mediabrands. Na zeven jaar bij Mindshare gaat ze zich nu richten op innovatie bij haar nieuwe werkgever. We spreken haar over de overstap

[Interview] Jacco Hornes: Radio en digitalisering zijn natuurlijke bondgenoten

Hij is Account Director bij Talpa Media Solutions en kreeg onlangs een RAB Radiohart voor zijn verdiensten voor de mediasector. We feliciteren Jacco Hornes en spreken hem over het vak

[Interview] Sander van der Peet (Abovo Media): Ik spreek ook de taal van de radio-exploitant

Sander van der Peet is mediaplanner bij Abovo Media én radiospecialist van het jaar. Tijdens de Radio Advertising Awards van het RAB liet hij mede-genomineerden Jeffrey Koen en Martijn Vlasblom achter zich en ging met de prijs naar huis

[Interview] Patrick van Hooy (Value Zipper) over belangrijke uitbreiding portfolio

Sinds 1 juli 2019 doet Value Zipper de verkoop van advertenties en branded content voor de WPG Media titels Vrij Nederland, Psychologie, Yoga Magazine en Happinez. Wij spreken oprichter en CEO Patrick van Hooy

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Mike Hendrixen: gamescom 2019

Deze week is Keulen de gamehoofdstad van de wereld: de grootste gamesbeurs ter wereld viert haar tiende verjaardag in de Duitse Domstad. Meer dan 500.000 geïnteresseerden bezoeken gamescom om de allernieuwste games en hardware te zien en uit te proberen

[Column] David de Jong: een plus of min voor Disney+ ?

Disney+ gaat bij ons van start op 12 november 2019. Nederland is tamelijk onverwacht het enige Europese land waar deze dienst gelanceerd wordt

[Column] Femke Leemeijer: Old boys club

Hoe kan het toch dat - zeker in een branche die het vooral moet hebben van vrouwelijke klanten - gelijkheid zo moeizaam te realiseren is? Vandaag hoorde ik een voorbeeld van hoe mannen elkaar in het zadel houden en dat is volgens mij het precies datgene wat het zo lastig maakt

[Column] Bob Goulooze: Terug naar citymarketing

Waar vroeger de lokale VVV’s de USP’s van een stad, dorp of regio verspreidden als het evangelie, ligt dat werk in veel plaatsen nu in handen van een gemeentelijke marketingafdeling. Dat gaat vaak mis, simpelweg omdat overheden niet denken in termen van marketing

[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Gangnam Style gone bad

De reclame van Shopee verdient een aparte review van Bart Vijlbrief. Het wordt nu al gezien als een van de slechtste commercials ooit en sterspeler Christiano Ronaldo speelt de hoofdrol

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden