Nederlands MediaNetwerk

Muziekindustrie: haal de rem eraf en maak mogelijk. Zei iemand API?


Door Erwin Blom. Britse krant
The Guardian heeft een zogenoemde
API, een verzameling technische afspraken die het mogelijk maken dat software ontwikkelaars op basis van de inhoud van The Guardian nieuwe toepassingen bouwen. Ze mogen met de inhoud van de krant aan de slag. Natuurlijk, onder voorwaarden. Bijvoorbeeld, dat als er geld verdiend gaat worden of anderszins waarde gecreeerd wordt daar een deel van naar The Guardian gaat. Wat zouden er mooie toepassingen gebouwd kunnen worden als de muziekindustrie een set afspraken vergelijkbaar met een API had. Dat hoeft geen technische oplossing te zijn, het kan ook eenvoudiger. Maar maak mogelijk dat creatievelingen aan de slag kunnen op zoek naar nieuwe formats en verdienmodellen. Ja, ook voor bands en componisten. Rechten en rechtenorganisaties belemmeren momenteel enorm veel innovaties en experimenten. Muziek is overal voor wie een beetje zoekt te downloaden zonder te betalen, maar wie een idee heeft voor een dienst of bedrijf om met muziek aan de slag te gaan, loopt tegen enorme hobbels aan. Stel nu eens dat hetzelfde principe als bij The Guardian zou worden gehanteerd, dan zouden creatieve startups met nieuwe mogelijkheden komen waar de muziekindustrie zelf niet aan denkt. Want zo gaat dat als je ruimte geeft. En als dat onder de voorwaarden van revenueshare of andere waardedeling zou geschieden, zou de muziekindustrie wellicht nieuwe geldstromen aanboren die nu niet gevonden worden. Als de muziek niet gebruikt wordt, komt er niks binnen. Als er mogelijkheden gecreeerd worden, komt er misschien geld binnen. Wat is er te verliezen? Muziekindustrie, komop, probeer het, desnoods in een proefperiode van een jaar of in een aantal uitverkozen gevallen. Dan zou de te gekke nieuwe iPad app
Aweditorium zich niet hoeven beperken tot voornamelijk onbekende acts die muziek onder een zogenoemde creative commons licentie hebben uitgebracht. Nu kijkt zelfs de liefhebber aan tegen een schier oneindige rij onbekende namen. Voor de rest is geen toestemming. Een mooie app, maar noodgedwongen voor een kleine groep liefhebbers. Zo ziet ie er uit:
www.erwinblom.nl
www.twitter.com/erwblo Lees van Erwin ook: -
Adam Curry: Wat in de kerk al eeuwen werkt, werkt ook voor mij: Don... -
Nu nog in beta, maar eind september voor iedereen: Sonos en Spotify... -
Thailand 17 jaar later. Is het beter? Is het slechter? -
Hoe volg je 3896 twitteraars? -
Wachting apart together. Voetbal vs Hyves -
Ik zei toch: Lijstjes werken. Altijd -
Men vraagt en wij schrijven!

Weergaven: 42

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

[Cross Media Vrouw] Dolly van den Akker (MPG.): Ons hoofddoel is engagement van consumenten met merken

Dolly van den Akker is de Managing Director MPG.Group en CEO van MPG. Nederland. Zij is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2020. Wij spreken haar over haar visie op crossmedia

[Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Joachim Klein Molekamp van Reqruut

[Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager

[Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Rik Heijmen van Monsley.

[Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Richard Otto en Sebastian Plasschaert van XS2RADIO

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche

[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Vue begrijpt het niet, Basic-Fit wel en Swiss Sense hoopt op wonderen

In plaats van lokaal x actueel x content x kort kiest Vue Cinemas voor breed x branchebreed x zenden x lang. Gaap

[Column] David de Jong: World Radio Day....alleen niet in Nederland?!

In 2019 vierde de Nederlandse radiosector uitgebreid het 100-jarig bestaan van het medium radio in Nederland. 13 februari is elk jaar World Radio Day. Dit jaar staat de UNESCO-dag in het teken van diversiteit die het medium radio kan bieden

Nathalie Peters & Marc Nieman: Agility helpt een excellente Customer Experience (CX) te creëren

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening

[Column] Erwin Fisser: De Belastingdienst

Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet? En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid

Badge

Bezig met laden...

© 2020   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden