Nederlands MediaNetwerk

Het is zo’n drie jaar geleden dat bij Albert Heijn een nieuwe Knorr-lijn was uitgestald waarvan een ‘mediterraanse spaghettischotel’ deel uitmaakte. Geen arme jongens die Zwitsers, een reclamebureau van driehoog achter zal het vast niet verzonnen hebben. Het zoveelste voorbeeld van taalverarming, of berusting in het onvermijdelijke?
Taal is een levend organisme en toen pak ‘m beet een eeuw geleden het woord stewardess z’n intrede deed, zal menigeen z’n wenkbrauwen gefronst hebben. Maar kennelijk vond men dat leenwoord toch passender dan een Zuid-Afrikaans alternatief als lugwaardin.
De evolutie in ons taalgebruik schrijdt voort, een inzicht waar Frank Landsbergen in Leiden op gepromoveerd is. De survival of the fittest onder woorden lijkt vooral om ‘erbij horen’ en gemakzucht te draaien. Wie had het nog over apocalyptisch denken, nadat het beter bekkende doemdenken door Van Kooten en De Bie werd geïntroduceerd? Inmiddels zijn de trendsettende opinieleiders vervangen door Riquenzo, Mohammed en Mustafa. De invloed van straattaal leverde onlangs zelfs een special in de NRC op. De boodschap was duidelijk: taalverloedering heeft een petje.
Nou woon ik zelf in een omgeving waar de hockeydichtheid ver boven het landelijk gemiddelde ligt, maar toch praat mijn zoontje geregeld met een Nafferikaans accent en zegt hij ‘daaro’ en ‘hiero.’ Volgens hem komt dat omdat Marokkanen, met wie hij via voetbalwedstrijden in aanraking komt, cool zijn en spreekt de hoofdstedelijke tongval in het Ajax-gezinsvak meer tot de verbeelding dan de kinderen-voor-kinderen-R.
Niks nieuws onder de zon. Een streetwise ‘gast’ is stoerder dan een viool spelende boekenwurm, zoals in mijn jeugd The Sex Pistols de Wienersängerknaben veruit in populariteit overtroffen.
Als ik over een jaar of tien tijdens de dodelijke mediterraanse maaltijd met zijn in nieuwe patta’s gehulde chickie kennismaak, dan kunnen ze me op m’n woordgebruik niet dissen. Ver gezocht? Het uit de ghetto’s afkomstige pimpen en bling bling zijn inmiddels salonfähig, net als hip hop onder de hogere middenklasse-jeugd het meest populair is. Kortom: op het moment dat Taeke-Jan en Mohammed de handen ineen slaan, is de integratie van straattaal een darwinistische wetmatigheid. BS

Weergaven: 54

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Reactie van Redactie Nederlands MediaNetwerk op 6 Mei 2010 op 23.50
Een nieuwe columnist! Dag Barbera, je bent meer dan welkom!

Interviews

[Cross Media Innovatie 2019] Sanne Groot Koerkamp over Dylan

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Hearst zendt Dylan in als Cross Media Innovatie. We spreken met Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur Quest magazine en Dylan

[Cross Media Man] Peter de Mönnink: Ik geloof in crossmedialiteit en daarmee in de uniciteit van content en data

Peter de Mönnink is CEO van Talpa Network. Hij is genomineerd voor Cross Media Man van het Jaar 2019. Wij spreken hem over zijn visie op crossmedia

[Cross Media Merk 2019] Sanne Groot Koerkamp over Quest

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Quest dingt mee naar de award voor Cross Media Merk van het Jaar. Aan het woord is Sanne Groot Koerkamp, hoofdredacteur van Quest

[Cross Media Case 2019] Aart Lensink over Uitblinkers in Zaken

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. TMG zendt In search of Incredible met ASUS Benelux & TMG in als Cross Media Case. We spreken met Aart Lensink, directeur bij LVB Content Marketing

[Cross Media Bureau 2019] Isabelle Dacz over Wavemaker

Op 24 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Wavemaker dingt mee naar de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. Aan het woord is Isabelle Dacz, CEO van Wavemaker

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns

[Column] Remco Klöters: BN'ers en bitcoins

Het faciliteren van frauduleuze advertenties is onacceptabel. Artikel 6:196 BW benadrukt dat wanneer sprake is van misleidende reclame als gevolg waarvan een ander schade lijdt of dreigt te lijden, deze slachtoffers bij de rechter niet alleen een verbod, maar ook een rectificatie kunnen afdwingen

[Column] Marvin Jacobs: De opkomst van fluïde content

De podcast, met zoveel makers en een groeiend aantal adverteerders, gaat zich in vorm en inhoud ontwikkelen. De vraag is alleen: in welke richting

[Column] Marianne van Soomeren: Het sprookje van addressable TV

Er was eens… de grote wens om lineaire televisiereclame adresseerbaar te maken. Dat wil zeggen dat televisiereclame inhoudelijk wordt afgestemd op kenmerken en voorkeuren van de kijker. Zodat je niet de hele avond tv-reclames ziet langskomen die niet relevant voor jou zijn

[Column] Jerome Kuijken: Drie jaar satirische branded content. Wat heb ik geleerd?

Drie jaar geleden stapte ik van reclame over naar branded content. Met de oprichters van De Speld startte ik brandedcontentbureau De Speld & Partners. Wat ik in drie jaar heb opgestoken over branded content (en wat ik graag had willen weten toen ik begon) deel ik graag met je. Of je nou brandmanager of redacteur bent: vroeg of laat krijg je met branded content te maken

[Column] Maartje Blijleven: Een verhaal voor onze dochters

Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise

Badge

Bezig met laden...

© 2019   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden