Nederlands MediaNetwerk

Nederlandse gemeenten huiverig voor nieuwe media

Gemeenten zijn in de tijd van bezuinigingen huiverig om te investeren in nieuwe media. Hoewel de meeste colleges zich de komende jaren meer op burgerparticipatie willen richten, zijn de meest gebruikte vormen van participatie nog altijd de fysieke bijeenkomsten. Dat blijkt uit recent onderzoek van Erik Janson, specialist interactieve communicatie bij Van Hulzen Public Relations. Janson, sinds begin 2009 werkzaam voor Van Hulzen, interviewde voor zijn studie Communicatie ruim 60 procent van de gemeenten in de regio Holland Rijnland. Hij kwam tot de conclusie dat gemeenten behoefte hebben aan houvast in de continue stroom van nieuwe media. Mary-Jo van de Velde – de Leeuw (D66-raadslid Wassenaar en expert nieuwe media) steunt deze conclusie. “Gemeenten zijn wel bezig met de eerste inspanningen op het gebied van nieuwe media, maar weten het niveau nog niet naar een hoger plan te tillen. In Wassenaar is er een LinkedIn-groep waar burgers, raadsleden en zelfs de burgemeester Jan Hoekema zich in allerlei discussies mengen. Maar wethouders en ambtenaren houden zich hier nog afzijdig. Dit terwijl deze discussies uitstekend aansluiten bij het vraaggestuurd werken waar iedere gemeente naar toe moet.”
Participeren is nog geen noodzaak Het raadplegen van burgers vinden gemeenten vaak lastig en complex. Gemeenten kijken eerst naar het complete raamwerk van rechten en plichten alvorens met vragen richting de burger te stappen. Hierdoor wordt de vrijheid om echt te luisteren naar goede ideeën en juiste invullingen beperkt. Tevens zijn gemeenten bang dat de invulling van nieuwe media in de organisatie te veel budget in beslag neemt.
Rollen omdraaien “Gemeenten moeten de krachten van individuen beter leren herkennen”, is de conclusie van Janson. “In een sterk veranderende tijd, waarin de burger zijn mening makkelijker kan uiten, is het van essentieel belang om te luisteren naar wat zij te zeggen hebben. De wetenschap dat er een LinkedIn-groep of een community rond bepaalde thema’s bestaat, vereenvoudigt de mogelijkheid om met burgers in contact te treden en deze groepen te betrekken bij ‘lastige’ beleidstrajecten. De gemeente moet de rol van voelspriet in de samenleving online eerder zien op te pakken.”
Houvast Van Hulzen springt hierop in met een communicatieposter, die gemeenten laat zien hoe zij interactieve communicatie kunnen inzetten om contact met burgers te stimuleren. Daarnaast geeft Van Hulzen workshops nieuwe media aan gemeenten. De poster is via
http://vhpr.nl/jxe te downloaden. Op deze wijze tracht Van Hulzen gemeenten bij te staan in de bevordering van burgerparticipatie en de toepassing van nieuwe media.

Weergaven: 135

Opmerking

Je moet lid zijn van Nederlands MediaNetwerk om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlands MediaNetwerk

Interviews

Nieuwsbrief


Nieuwsbrief


Meld je aan voor de nieuwsbrief! Iedere dinsdag het nieuwste media nieuws, de scherpste communicatie columns en de beste vacatures in jouw inbox

Naam:
Email addres:

 

Bestaande en nieuwe leden krijgen de nieuwsbrief automatisch toegestuurd (opt-out)


Klik hier voor de meest recente nieuwsbrief

 

 

Stuur ons uw persberichten!

Het Nederlands MediaNetwerk ontvangt graag uw - voor media- en communicatie professionals relevante - persberichten! Stuur ze naar

info@nederlandsmedianieuws.nl

Afzenders van persberichten ontvangen automatisch het wekelijkse online magazine Nederlands MediaNieuws

Columns


Badge

Bezig met laden...

© 2024   Gemaakt door Bas Vlugt.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden